آشنایی با جورج تاون (Georgetown) مالزی

به گزارش تور بالی اندونزی، منطقه پنانگ مالزی این اواخر بسیار محبوبتر از گذشته شده است و با برگزاری کمپین های تبلیغاتی موفق در سالهای اخیر، به خوبی برای گردشگران شناخته شده است، مهمترین شهر این منطقه جورج تاون (Georgetown) است که جاذبه های گردشگری مختلفی را در خود جای داده است که سر زدن به این منطقه را در تور مالزی برایتان دلچسب خواهد کرد.

آشنایی با جورج تاون (Georgetown) مالزی

خیابان‌های قدیمی جورج‌تاون در پنانگ

شهر پنانگ با برخورداری از تلفیقی فریبنده و جذاب از تأثیراث فرهنگ شرقی و غربی، به عنوان پربازدیدترین مقصد گردشگری تور مالزی محسوب می‌شود. این جزیره در کنار حفظ سنت‌های دوران استعماری خود فرهنگ مدرن را نیز به خوبی پذیرا شده است. ساختمان‌های میراث فرهنگی مختلفی در مرکز پنانگ وجود دارند که به خوبی از آنها محافظت شده است. به همین دلیل نام جورج‌تاون به عنوان یک میراث فرهنگی جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است.

هرچند چشم‌انداز جورج‌تاون را اغلب نمای مغازه‌های چینی تشکیل داده اند که بیشتر آن‌ها به یک رنگ‌کاری درست و حسابی نیازمندند، اما با این حال مجموعه‌ای از فروشگاه‌های شیک و خوش‌نما، خانه‌های اشرافی چینی بازسازی شده، رستوران‌های پرهیاهو، بوتیک‌های هنری، کافه‌ها و استودیوها نیز در این منطقه به چشم می‌خورند. اگرچه جورج تاون منطقه محصوری در خارج از مرزهای کشور مالزی به شمار می رود اما همچنان یکی از جاذبه‌های اصلی تور مالزی محسوب می‌شود. علاوه بر این، به عقیده بسیاری از گردشگران غذاهای این منطقه، که ترکیبی از کاری هندی و نودل چینی است، بهترین غذاهای کشور مالزی به حساب می آیند.

پنانگ، تنها استان مالزی است که اقوام چینی در آن به وفور یافت می شوند. خرده فرهنگ پنانگ آمیزه‌ای از فرهنگ آسیایی است. این منطقه نه تنها یک استان تک ملیتی نیست، بلکه تلفیقی از گذشته استعماری، میراث فرهنگی و آینده درخشان کشور مالزی را به نمایش می‌گذارد. اگرچه پنانگ، زیباترین استان مالزی محسوب نمی‌شود، اما با این حال این منطقه از جذابیت‌ خاصی برخوردار است، در واقع پنانگ قدیمی‌ترین تنگه‌ای است که انگلیسی‌ها در آن سکونت داشتند، این استان بدون شک یکی از مقاوم‌ترین و جهانی ترین شهرهای مالزی به حساب می آید.

جورج‌تاون، مرکز پنانگ در شمال شرقی‌ترین نقطه جزیره واقع شده که گوشه و کنار آن مملو از تعداد زیادی مغازه منحصر بفرد چینی، جاده‌های باریک، عمارت‌های قدیمی متعلق به دوران استعمار، خانه‌های نژادپرستان، شمار زیادی مدرسه، معابد پر زرق و برق و محله‌های کوچک هندی است. ناگفته پیداست که این شهر یک مقصد گردشگری بسیار باارزش محسوب می‌شود، چرا که در حومه شهرک‌های این منطقه چشم‌انداز بسیار زیبایی از سواحل، جنگل‌ها و دریاچه ها به چشم می‌خورد.

رویدادها و مکان‌های مهم گردشگری در جورج‌تاون

عمارت چئونگ فات تی‌زد‌ای (Cheong Fatt Tze Mansion)

عمارت چئونگ فات تی‌زد‌ای که بر اساس اصول فنگ‌شویی ساخته و در این خصوص برنده جایزه نیز شده، زمانی منزلگاه یک صنعتگر نانیانگ بوده است. از ویژگی ‌بارز این خانه می‌توان به معماری چینی متعلق به قرن هجدهم و نوزدهم آن اشاره کرد که کاملاً محفوظ مانده و به خوبی مورد بازسازی قرار گرفته است. این بنا اتفاقاً به عنوان یکی از سه عمارت سنتی چینی که در خارج از مرزهای کشور چین قرار گرفته اند، شناخته می شود.

معبد کوان ین (Kuan Yin Temple) جورج تاون

این معبد که به مناسبت بزرگداشت الهه رحمت چینی، کوان ین، ساخته شده است، یکی از قدیمی‌ترین معابد مالزی محسوب می‌شود. معبد کوان ین، در اوایل قرن نوزدهم توسط اولین مهاجران کانتونی و هوک از چین، با الهام از معماری کلاسیک چینی بنا شده که از جمله ویژگی‌های این نوع معماری می‌توان به تصاویر حکاکی شده اژدها بر روی سنگ و پشت بام‌های موج‌دار اشاره کرد. فداییان آیینی اغلب پول کاغذی و عود‌های خوشبو کننده را آتش می‌زنند تا فضا از عطر یاسمن و استوقدوس آکنده شود.

باغ‌های گیاه‌شناسی پنانگ

این بوستان 30 هکتاری که با نام باغ آبشار نیز شناخته می‌شود، قطعه‌ زمینی سرسبز با تنوع تحسین‌برانگیزی از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است. در سراسر این باغ میمون‌های ماکاک در حال جست و خیز هستند و مسیرهای بسیار مناسبی برای پیاده‌روی و دویدن در آن به چشم می خورند.

دژ کورنوالیس (Fort Cornwallis) جورج تاون

دژ کورنوالیس که نام آن از شخصی به نام چالز کورنوالیس برگرفته شده است، یکی از شناخته شده‌ترین مکان‌های دیدنی پنانگ محسوب می‌شود. بخشی از ساختارهای اصلی این قلعه، که بیش از یک قرن پیش ساخته شده، همچنان حفظ شده است که از آن جمله می‌توان به یک کلیسای کوچک، چند سلول زندان، یک انبار ذخیره‌سازی مهمات، یک چراغ بندرگاه، دکل پرچم اصلی و چند نمونه (جنگ‌افزار) توپ قدیمی از جنس برنز اشاره کرد.

معبد کِک لاک سی (Kek Lok Si Temple) جورج تاون

معبد کِک لاک سی بدون شک بزرگترین معبد بودایی جنوب شرقی آسیا محسوب می‌شود. این معبد با قدمتی بیش از صد سال، پر از باغ‌های خوش‌منظره و معابد مقدس کوچک است. به علاوه یک عبادتگاه هفت طبقه نیز در این معبد وجود دارد که مرکز نگهداری مجموعه‌ای از مجسمه‌های بوداست. از دیگر ویژگی‌های این معبد می‌توان به وجود مجسمه برنزی کوان‌ین (Kuan Yin) اشاره کرد که 120 فوت ارتفاع دارد.

مسجد کاپیتان کِلین (Kapitan Keling Mosque) جورج تاون

مسجد کاپیتان کلین، اولین و بزرگترین مسجدی به شمار می رود که در قرن نوزدهم در شهر پنانگ بنا شده است. از ویژگی‌های بارز این مجموعه می‌توان به دیوارهای کم ارتفاع دور تا دور محوطه و گنبدهای مسی آن که به سبک مغول ساخته شده‌اند، اشاره کرد.

خو کانگسی (Khoo Kongsi) جورج تاون

خو کانگسی و یا سالن‌های قبیله‌ای در اصل منازلی در جوامع چینی هستند؛ هر یک از خانه‌های قبیله‌ای، به عنوان نقطه مرکزی آن جامعه محسوب می‌شود. یکی از برجسته‌ترین دودمان چینی در مالزی، تبار خو کانگسی است؛ این خانه قبیله‌ای یکی از جذاب‌ترین سازه های جنوب‌ شرقی آسیا به شمار می‌رود.

انتشار: 18 اردیبهشت 1397 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 6

به "آشنایی با جورج تاون (Georgetown) مالزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جورج تاون (Georgetown) مالزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید