کشف قدیمی ترین شواهد از کاشت زیتون به وسیله انسان

به گزارش تور بالی اندونزی، بسیاری گیاهان خوراکی که امروز انسان ها مصرف می نمایند، در گذشته های بسیار دور گیاهانی وحشی و خودرو بودند که طی مشاهدات طولانی مدت پایان به وسیله انسان اهلی شدند. تاریخچه اهلی کردن این گیاهان خوارکی، اما هنوز به درستی شناخته نشده و دانشمندان کوشش دارند تا حد ممکن قفل از معما ها را بگشایند. در جدیدترین این کوشش ها، باستان شناسان اخیراً در منطقه تل تصاف رود اردن آثاری از کاشت درخت زیتون و انجیر را یافتند که قدمت آن به بیش از 7000 سال پیش باز می شود.

کشف قدیمی ترین شواهد از کاشت زیتون به وسیله انسان

به گزارش خبرنگاران، امروزه معین شده است که زیتون بومی منطقه ساحلی مدیترانه بوده و از این سرزمین ها بود که به سراسر دنیا توسعه یافت. کشف باستان شناسی تازه نیز که قدیمی ترین آثار کاشت این ماده خوراکی ارزشمند را همین محدوده نشان می دهد، می تواند شاهدی دیگر بر خاستگاه زیتون باشد.

به گفته باستان شناسان، آثار یافت شده در منطقه تل تصاف در رود اردن از هر جهت حائز اهمیت است. اول اینکه این آثار بسیار گسترده و وسیع هستند که شامل چندین سیلو برای نگهداری زیتون و چندین انبار و اتاق برای انجام عملیات مربوط به آماده سازی محصول برداشت شده است. دوم اینکه قدمت این تأسیسات به طرز قابل توجهی به هزاره هشتم باز می گردد که به نوعی بسیار شگفت انگیز می کند، زیرا تأسیسات ساخته شده در مقیاس زمانی مورد نظر و آن منطقه بسیار پیشرفته محسوب می گردد. در نهایت چنین تأسیساتی نمی تواند به یک باره در آن دوره زمانی ظاهر شده باشد و بی شک از پیشینه بسیار کهن تری برخوردار بود.

باستان شناسان می گویند زغال چوب های بدست آمده در این سایت نشان می دهد که درختان زیتون جدای از فرآیند طبیعی خود در این منطقه کاشته شده بود. در این منطقه بعلاوه شواهد متعددی از کشت انجیر در همین دوره زمانی بدست آمد که نشان می دهد ما با یک مرکز کاشت درختان میوه بسیار پیشرفته روبرو هستیم. باستان شناسان به طور معمول به وسیله آنالیز اجاق های باستانی و بقایای بجای مانده در آن مثل زغال چوب، می توانند به پوشش گیاهی منطقه نیز پی ببرند، به همین علت یافتن اجاق ها در تل تصاف یاری بسیار زیادی به باستان شناسان کرد تا نوع پوشش گیاهی منطقه را ارزیابی نمایند.

باستان شناسان معتقدند که تل مصاف، یک دهکده ای پیشاتاریخی بزرگ بود که احتمالا بین 7200 تا 6700 سال پیش مسکونی بود. در این دهکده خانه های بزرگ ویلایی متعددی کاوش شد که هر کدام انبار های غله ای برای نگهداری محصولات داشتند. بزرگی انبار های ذخیره سازی غذا در خانه های تل تصاف به خوبی از اندازه ثروت و رفاه این دهکده پیشا تاریخی پرده برمی دارد. بعلاوه آثار سفالی بسیار زیبایی نیز در سراسر منطقه بدست آمد که خود گواه دیگری بر مازاد ثروت ساکنان تل مصاف دارد. این مرکز مسکونی بعلاوه ارتباط تجاری پایداری با تمدن های تل عبید در بین النهرین و ابسیدین از آناتولی داشت.

این احتمال وجود دارد که ساکنان تل تصاف محصولات حاصل از درختان میوه مانند زیتون، روغن زیتون و انجیر خشک را که ماندگاری طولانی دارند، به منطقه ها دیگر صادر می کردند. چنین محصولاتی ممکن است تجارت راه دور را که منجر به انباشت ثروت مادی و احتمالاً حتی مالیات می گردد، فعال نموده باشد. گام های اولیه ای که در تبدیل مردم محلی به جامعه ای با سلسله مراتب اجتماعی-اقتصادی که به وسیله یک سیستم اداری پشتیبانی می گردد، نقش داشته است. نتایج این پژوهش در نشریه Scientific Reports به چاپ رسیده است.

منبع: sci-news

ترجمه: مصطفی جرفی-خبرنگاران

منبع: فرارو
انتشار: 31 تیر 1401 بروزرسانی: 31 تیر 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2241

به "کشف قدیمی ترین شواهد از کاشت زیتون به وسیله انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف قدیمی ترین شواهد از کاشت زیتون به وسیله انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید