اعتراض ترکیه به مواضع یونان و قبرس درباره حقوق بین الملل

به گزارش تور بالی اندونزی، آنکارا- خبرنگاران- وزارت خارجه ترکیه از موضع یونان و قبرس (جنوبی) درباره حقوق بین الملل انتقاد کرد و این دو کشور را به بازنگری دوباره در این زمینه فراخواند.

اعتراض ترکیه به مواضع یونان و قبرس درباره حقوق بین الملل

سفر با تور یونان را از دست ندهید و از نزدیک با سرزمین اسطوره های باستانی آشنا شوید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری تایم تورک در روز یکشنبه، چاغاتای ارجیس معاون مدیرکل امور سیاسی و دریانوردی، هوانوردی و مرزی دوجانبه وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به اقدامات اخیر یونان و قبرس در دریای مدیترانه شرقی گفت: ادعاهای یونان و قبرس درباره حوزه اختیارات مربوط به عرصه دریایی، حداکثری و به دور از واقعیات می باشد.

ارجیس گفت: منابع زیرزمینی موجود در عرصه دریا می باید به طور عادلانه بین کشورهای حوزه دریای مدیترانه تقسیم گردد.

شبکه تلویزیونی فرانس 24 نیز چند روز پیش گزارش داد: مقام های آمریکایی مصرانه از ترکیه خواسته اند طرح های اکتشافی نفت وگاز در سواحل قبرس را متوقف کند.

شبکه فرانس 24 ضمن اشاره به این درخواست مقام های آمریکایی از ترکیه نوشت: اتحادیه اروپا نیز چنین اقداماتی را غیرقانونی می داند.

مورگان اورتاگوس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته (یکشنبه) در بیانیه ای اظهار داشت: ایالات متحده عمیقا نگران مقاصد اعلام شده ترکیه برای انجام عملیات حفاری در منطقه ای است که جمهوری قبرس ادعای مالکیت آن را دارد و آن را منطقه ویژه مالی خود می داند.

در این بیانیه آمده است: این اقدام (ترکیه) بسیار تحریک آمیز است و خطر تشدید تنش ها در منطقه را به دنبال دارد. ما از مقام های ترک می خواهیم این عملیات را متوقف نموده وهمه طرف ها را به خویشتن داری دعوت می کنیم.

روز آدینه، ترکیه اظهار داشت که کشتی های حفاری این کشور این عملیات را تا سپتامبر آینده (شهریور) در منطقه مدیترانه انجام می دهند.

بر اساس گزارش رسانه های قبرس این عملیات وارد محدوده منطقه ویژه مالی می گردد.

خبرگزاری فرانسه نوشت: دولت جمهوری قبرس فقط کنترل دو سوم خاک این کشور را در اختیار دارد و یک سوم شمالی این کشور تحت کنترل دولتی است که ترکیه از آن حمایت می نماید.

قبرس به عنوان کشور عضو اتحادیه اروپا به دنبال گسترش ذخایر گازی ساحلی خود است و توافقاتی را با شرکت های بزرگ انرژی از جمله اِنی ایتالیا، توتال فرانسه و اکسون موبیل شرکت چند ملیتی آمریکایی فعال در زمینه نفت وگاز امضا نموده است.

فرانس 24 نوشت: آنکارا مدعی است که چنین اکتشافاتی اقلیت ترک های قبرس را از منابع طبیعی که جزیره آنها را احاطه نموده، محروم می نماید.

ترک های قبرس اکنون در بخش شمالی جزیره قبرس موسوم به جمهوری تُرک قبرس شمالی زندگی می نمایند.

به گزارش خبرنگاران، جزیره قبرس که در داخل دریای مدیترانه واقع شده، در پی اختلاف بین آتن و آنکارا در سال 1974 و پس از درگیری های نظامی بین دو کشور، به دو بخش ترک نشین(شمالی) و رومی ـ یونانی نشین (جنوبی) تجزیه شد.

بخش جنوبی و رومی نشین قبرس به عنوان یک کشور مستقل توسط سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته می گردد و عضو اتحادیه اروپاست، ولی بخش شمالی(ترک نشین) جزیره قبرس فقط توسط ترکیه به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته شده است.

از سال 1974 تاکنون تمام کوشش های سازمان ملل متحد و دیگر مجامع بین المللی برای حل مساله قبرس و وحدت مجدد دو بخش این جزیره که یکی از مسائل اصلی و اختلافات بین آتن و آنکارا محسوب می گردد، به بن بست خورده است.

خاورم**9489**1144

منبع: ایرنا
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 242

به "اعتراض ترکیه به مواضع یونان و قبرس درباره حقوق بین الملل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتراض ترکیه به مواضع یونان و قبرس درباره حقوق بین الملل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید