افزایش 63 درصدی صادرات ایران به ازبکستان در 7 ماهه امسال

به گزارش تور بالی اندونزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق آمار، میزان صادرات ایران به ازبکستان در 7 ماهه سال جاری با رشد 63 درصدی روبرو شده است که باید بیش از این تقویت گردد.

افزایش 63 درصدی صادرات ایران به ازبکستان در 7 ماهه امسال

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در جمع تجار ایرانی در تاشکند، گفت: برگزاری نمایشگاه اختصاصی در ازبکستان و معرفی بخشی از توانمندی های صنعتی ایران، فرصت خوبی برای شروع همکاری های تجاری بین تجار ایرانی و طرف ازبکستانی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه نمود: سیاست جمهوری اسلامی ایران در گسترش روابط تجاری، با اولویت 15 کشور همسایه بنا شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین محور های برنامه هفتگانه وزارت صنعت، معدن و تجارت در امسال توجه به توسعه صادرات است که در ذیل آن، به افزایش مبادلات تجاری با کشور های همسایه پرداخته شده است.

رحمانی اضافه نمود: موقعیت جغرافیایی ویژه جمهوری اسلامی ایران، فرصت ها و ظرفیت های بسیار بزرگی را برای تعمیق روابط و توسعه همکاری های تجاری با کشور های همسایه و پیرامون ما به وجود آورده است.

وی توضیح داد: پیشران رونق فراوری، توسعه صادرات است و به عبارتی، هر نوع محصول فراوریی با صادرات شکوفا می گردد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به تعبیری فراوری برای جهش نیازمند دو بال صادرات و فناوری است.

رحمانی با اشاره به رویکرد جدید در کشور ازبکستان در راستای توسعه مالی، اضافه نمود: شرایط حاضر، فرصت بسیار مناسبی را برای فعالان مالی ما فراهم نموده است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی ادامه داد: مهمترین موارد مورد نظر طرف های مذاکره ما برای گسترش روابط تجاری با سایر کشورها، رعایت الزامات اساسی در کیفیت و استاندارد کالا های صادراتی و همچنین تداوم فرایند صادرات از سوی تجار ایرانی بوده است.

رحمانی اعلام کرد: دولت در جنبه حاکمیتی خود وظیفه تسهیل گری امور را دارد و این بخش خصوصی هست که باید ظرفیت های تجاری بین کشور ما و سایر کشور ها را فعال نمایند.

وی در مورد روابط با کشور ازبکستان توضیح داد: مواردی همچون ایجاد تسهیلات لازم در صدور ویزا و برطرف موانع پیش روی همکاری های ترانزیتی و حمل و نقل کالا و همچنین اصلاح تعرفه های گمرکی در چارچوب اعمال تجارت ترجیحی بین ایران و ازبکستان مد نظر دو طرف بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان در جمع تجار ایرانی در تاشکند گفت: طبق آمار میزان صادرات ایران به ازبکستان در 7 ماهه امسال با رشد 63 درصدی روبرو شده است که باید بیش از این تقویت گردد و البته ما نیز روی تامین کالا های اساسی خود از این کشور برنامه ریزی کردیم.

رحمانی اضافه نمود: تشکیل اتاق مشترک بازرگانی میان ایران و ازبکستان باید در اولویت کاری بخش خصوصی قرار بگیر و در این راستا سفارت کشورمان در ازبکستان نیز قول مساعد داده است.

وی ادامه داد: در توسعه روابط تجاری با همه کشور ها بخش خصوصی محور اقدامات است و با برنامه ریزی دقیق و شناسایی بازار های هدف، روی ظرفیت های موجود باید متمرکز گردد.

رحمانی اضافه نمود: افزایش همکاری های استانی با مناطق مستعد به همکاری با این کشور ها باید مورد توجه قرار گیرد و این اجلاس به عنوان نقطه عطفی در شروع همکاری ها و گسترش روابط بین بازرگانان ایرانی و ازبک واقع گردد.

وزیر صمت در خاتمه توضیح داد: خوشبختانه خط پروازی مستقیم میان دو کشور نیز برقرار شده و مورد استقبال طرف ازبکستانی نیز است و باید فعال بماند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 737

به "افزایش 63 درصدی صادرات ایران به ازبکستان در 7 ماهه امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 63 درصدی صادرات ایران به ازبکستان در 7 ماهه امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید