امضای 4 سند همکاری بین ایران و هند، تاکید دهلی نو بر توسعه بندر چابهار و مشارکت در خط لوله صلح

به گزارش تور بالی اندونزی، خبرنگاران: در جریان هفدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و هند چهار سند همکاری از جمله در بخش مدیریت منابع آب به امضای مسئولان دو کشور رسید و وزیر خارجه هند از عزم دهلی نو برای توسعه بندر چابهار و مشارکت در خط لوله صلح اطلاع داد.

امضای 4 سند همکاری بین ایران و هند، تاکید دهلی نو بر توسعه بندر چابهار و مشارکت در خط لوله صلح

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران، وزیر خارجه هند در جریان نشست کمیسیون مشترک ایران و هند که روز گذشته در تهران برگزار گردید از تصمیم دهلی نو برای مشارکت در توسعه بندر چابهار اطلاع داد.

سلمان خورشید گفت: کابینه هند به طور اصولی با این پروژه موافقت نموده است. وی همچنین بر عزم جدی هند برای مشارکت در پروژه خط لوله صلح به منظور انتقال گاز از ایران به پاکستان و هند تأکید کرد.

وزیر خارجه هند در ادامه از تأسیس کریدور شمال به جنوب که بنادر ایران را به سن پطرزبورگ روسیه وصل می نماید، استقبال کرد؛ این کریدور تسهیلات بزرگی در حمل و نقل و ترانزیت کالا و بهره برداری از ارتباط جاده ای و ریلی بین چابهار و مناطق شرق افغانستان جهت ترانزیت کالا ایجاد می نماید.

در جریان هفدهمین نشست کمیسیون مشترک دو کشور چهار سند همکاری به امضای مسئولان دو کشور رسید. تفاهم نامه هفدهمین اجلاس کمیسیون مشترک مالی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری هند در خاتمه مذاکرات رسمی وزرای امور خارجه دو کشور به امضای دکتر صالحی و سلمان خورشید رسید و سپس تفاهم نامه همکاری بین مؤسسه استاندارد تحقیقات صنعتی جمهوری اسلامی ایران و اداره استاندارد هند (BIS)، تفاهم نامه فیمابین مؤسسه سرویس خارجی وزارت امور خارجه جمهوری هند و دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه کشورمان و تفاهم نامه فیمابین دولت جمهوری هند و دولت جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در زمینه مدیریت منابع آبی به امضای مسئولان دو کشور رسید.

بر اساس گزارش رسانه های هندی، سلمان خورشید در جریان سخنان خود در سالن وزارت خارجه ایران گفت: همگرایی دیدگاه های ایران و هند در فراسوی روابط دو جانبه واقع شده است و به آن سوی حوزه های منطقه ای و بین المللی گسترده شده است. پروژه بندر چابهار یکی از این حوزه هاست که منعکس کننده تعهد ما به ثبات و صلح در افغانستان است.

وی با اشاره به سفر نخست وزیر هند به ایران در جریان نشست غیرمتعهدها اضافه کرد: این سفر مشخصاً بیانگر تعهد هند به روابط با ایران و ارزش و اهمیتی است که برای این روابط قائل می گردد. سفر بنده به تهران را نیز باید در راستای استمرار سنت هم گرایی سازنده بین دو کشور دانست.

به گفته دیپلمات های هندی، دهلی نو علاوه بر توسعه بندر چابهار در حال آنالیز سرمایه گذاری در سایر بخش های مرتبط است. هند میخواهد در زمینه پروژه احداث ترمینال کانتینری چابهار و راه آهن چابهار فراج بم سرمایه گذاری کند.

ساخت یک کارخانه فراوری اوره در چابهار از دیگر موضوعاتی بود که مورد مذاکرات مقامات دو کشور نهاده شد.

ی7

منبع: تسنیم
انتشار: 15 دی 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 671

به "امضای 4 سند همکاری بین ایران و هند، تاکید دهلی نو بر توسعه بندر چابهار و مشارکت در خط لوله صلح" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای 4 سند همکاری بین ایران و هند، تاکید دهلی نو بر توسعه بندر چابهار و مشارکت در خط لوله صلح"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید