تاکید ماهاتیر محمد بر بازنگری در سیاست خارجی مالزی؛ انتقاد از آمریکا و چین

به گزارش تور بالی اندونزی، نخست وزیر مالزی بار دیگر ضمن انتقاد از بعضی قراردادهای امضا شده در دولت قبلی بر لزوم بازنگری و تغییر در عرصه سیاست خارجی این کشور تاکید نموده است.

تاکید ماهاتیر محمد بر بازنگری در سیاست خارجی مالزی؛ انتقاد از آمریکا و چین

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در مصاحبه با بلومبرگ ضمن اشاره به کوشش کوالالامپور برای بازنگری در قرارداد عرضه آب با سنگاپور، انتقاداتی را علیه آمریکا و چین مطرح نموده است.

نخست وزیر مالزی گفت: قرارداد عرضه آب با سنگاپور بسیار پرهزینه است و باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

ماهاتیر محمد پیش از این نیز خواهان لغو پروژه قطار سریع السیر شده بود که قرار بود کوالالامپور را به سنگاپور متصل کند.

نخست وزیر مالزی گفت: آب یکی از مسائلی است که باید آن را با سنگاپور حل و فصل کنیم. ما همانند انسان های متمدن با آنها می نشینیم و مصاحبه می کنیم.

وی در ادامه گفت: در حال بازنگری در پروژه های سرمایه گذاری چینی ها هستیم.

ماهاتیر محمد ضمن انتقاد از سیاست های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را فردی دمدمی مزاج ارزیابی کرد و گفت: هیچ کشوری نباید خود را ابرقدرت مطلق منطقه بداند. این مساله علت همه تنش ها است، وقتی که شما افرادی را دارید که سعی می نمایند رهبر دنیا باشند. ما باید شرکای برابری باشیم.

سیاست های ماهاتیر محمد در تناقض آشکار با نجیب رزاق است که چین را دوست واقعی مالزی می دانست.

این اظهارات ماهاتیر محمد یادآور سیاست های وی طی سال های 1981 تا 2003 میلادی است که قدرت را در دست داشت و به شدت از سیاست های صندوق بین المللی پول و جورج سوروس ثروتمند آمریکایی انتقاد می کرد.

نخست وزیر مالزی ضمن انتقاد از ترامپ گفت: او فردی است که ظرف 24 ساعت نظرش را تغییر می دهد. نمونه شاخص این رفتار ترامپ، در لغو و برگزاری دیدار با رهبر کره شاقتصادی در سنگاپور است. وقتی فردی مثل ترامپ را دارید باید کاملا مراقب و هوشیار باشید.

نخست وزیر مالزی همچنین خواهان بازنگری در پیمان تجاری ترانس پاسیفیک و حمایت از منافع کشورهای کوچکتر شده است.

وی در این باره گفت: بعضی مفادی که آمریکا در این قرارداد تجاری گنجانده است، به ضرر کشورهای کوچکتر مثل مالزی بوده است. من اعتقادی به تجارت آزاد مطلق ندارم، چرا که وقتی رقابت بین قوی و ضعیف است، شما احتیاج به بعضی حمایت ها از کشورهای ضعیف دارید. مالزی نیز راهکارهایی را بر ای مقابله با سیاست های نامطلوب پیدا خواهد نمود اگر هدف ترامپ قرار گیرد.

چین در زمان دولت نجیب رزاق میلیاردها دلار در اقتصاد مالزی سرمایه گذاری نموده است. ولی دولت جدید مالزی اعلام نموده است که بعضی شرکت های چینی مظنون به همکاری با نخست وزیر سابق این کشور در پرونده های فساد اقتصادی هستند.

ماهاتیر محمد شرکت های دولتی چینی را به افزایش صوری هزینه قراردادها و مشارکت در فساد اقتصادی با سیاستمداران سابق مالزی متهم نموده است.

منبع: تسنیم
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 603

به "تاکید ماهاتیر محمد بر بازنگری در سیاست خارجی مالزی؛ انتقاد از آمریکا و چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاکید ماهاتیر محمد بر بازنگری در سیاست خارجی مالزی؛ انتقاد از آمریکا و چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید