صفر تا صد حاشیه های آیین نامه انضباطی دانشجویان ، کوتاهی وزارت علوم در شفاف سازی شیوه نامه!

به گزارش تور بالی اندونزی، چند روز گذشته آیین نامه انضباطی در فضای مجازی حاشیه ساز شد که این اتفاقات پای معاونت حقوقی ریاست جمهوری را به مسائل انضباطی دانشگاه ها باز کرد.

صفر تا صد حاشیه های آیین نامه انضباطی دانشجویان ، کوتاهی وزارت علوم در شفاف سازی شیوه نامه!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، اوایل شهریو ماه سال شیوه نامه انضباطی دانشجویان که به امضای وزیر علوم و بهداشت رسیده بود به دانشگاهها ابلاغ شد.

به گفته صدیقی،رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم این شیوه نامه بر اساس، آیین نامه انضباطی دانشجویان که سال 74 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده تدوین شده و فقط اصلاحاتی در این شیوه نامه اجرا شده است.

بیشتر بخوانید

جزئیات شیوه نامه جدید انضباطی اعلام شد+ متن کامل شیوه نامه

این شیوه نامه به دلیل حضور فعال دانشجویان در فضای مجازی از سوی شورای اسلامی شدن دانشگاهها به نوعی اصلاح و به روز رسانی شد که در مقایسه با آیین نامه انضباطی با تغییرات اندکی همراه بود.

اما پس از ابلاغ این شیوه نامه اعتراضات دانشجویان به تغییرات این شیوه نامه شروع شد که در این اعتراضات تغییرات اجرا شده در این شیوه نامه را مداخله درحریم شخصی دانشجو عنوان کردند.

ورود به مباحث حریم خصوصی افراد احتیاج به مجوز قانونی دارد

اعتراضات علاوه بر دانشگاهها به فضای مجازی منتقل و دست به دست می شد و طی چند روز گذشته گسترش پیدا کرد که وزیر علوم در خصوص این اعتراضات در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا شما (وزیر علوم) اعتقاد دارید که نقد حریم خصوصی صورت نگیرد، اضافه نمود: قطعاً همین طور است. این مبحثی قانونی است و ورود به مباحث حریم خصوصی افراد احتیاج به مجوز قانونی دارد و این شیوه نامه نمی تواند مجوز محسوب گردد، اما این مبحث در حال آنالیز است هر چند تعداد افرادی که (دانشجویان) منجر به چنین تخلفاتی شده باشند بسیار اندک است.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرین وضع آیین نامه انضباطی دانشجویان اضافه نمود: آیین نامه انضباطی دانشجویان مصوبات خاص خود را دارد و هم اکنون در حال اجراست و شیوه نامه برای اجرای دقیق این آیین نامه تنظیم شده است.

غلامی گفت: در بحث تخلفات اخلاقی در حوزه این آیین نامه باید بگویم که دانشجویان پزشکی دوره ای را به عنوان دوره آموزشی و دوره ای دیگر را در بیمارستان ها می گذرانند که این مبحث به شیوه نامه انضباطی اضافه شده است همچنین در بخش دیگری که مربوط به فضای مجازی و آیین نامه آن در این شیوه نامه مطرح شده است دانشجویان نگرانی های زیادی داشتند و این بخش هم اکنون در حال بازنگری است تا به طور شفاف تعیین گردد.

پس از اظهار نظر وزیر علوم، حاشیه سازی ها در فضای مجازی پای معاونت حقوقی ریاست جمهوری را به این مسئله باز کرد و این معاونت در اطلاعیه ای گفت که این شیوه نامه آنالیز و بازنگری مجدد خواهد شد.

معاونت حقوقی رییس جمهور گفت که شیوه نامه انضباطی دانشجویان شیوه نامه انضباطی جدید در این معاونت آنالیز و اصلاح خواهد شد.

در پی بعضی اعتراضات دانشجویان، جنیدی معاونت حقوقی رییس جمهور گفت شیوه نامه انضباطی جدید در این معاونت آنالیز و موارد مغایرت با قانون اساسی، قوانین عادی مرتبط و منشور حقوق شهروندی، با همکاری نمایندگان تشکل های دانشجویی و دستگاه های مربوط آنالیز و اصلاح خواهد شد.

حاشیه های ابجاد شده ناشی از مطالعه نکردن شیوه نامه انضباطی است

صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ابهامات این شیوه نامه را اینگونه تشریح کرد و اضافه نمود:اگر ادله بر اساس مواردی از جمله تهیه مخفیانه صوت و تصویر همچنین تجسس در صفحات مجازی باشد، هیچکدام مستند تصمیم شورای انضباطی نیست.

صدیقی درباره حواشی گذشته شیوه نامه انضباطی دانشجویان گفت: آنالیز های آیین نامه انضباطی دانشجویان توسط شورای اسلامی شدن دانشگاه ها به خاتمه رسید، اما هنوز برای ابلاغ به دانشگاه ها به تصویب نهایی نرسیده است؛ آیین نامه انضباطی مصوب سال 74 است که بر اساس همین آیین نامه عمل می گردد.

وی اضافه نمود: شیوه نامه انضباطی دانشجویان مردادماه سال جاری به تصویب وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری همچنین بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسید که به دانشگاه ها ابلاغ شد و نکاتی که از سوی دانشجویان مطرح می گردد در خصوص شیوه نامه انضباطی است.

معاون وزیر علوم گفت: بسیاری از مواردی که دانشجویان و غیردانشجویان در خصوص شیوه نامه جدید مطرح می نمایند، ناشی از مطالعه نکردن دقیق دو شیوه نامه سال های 88 و 98 است؛ ناگفته نماند که شیوه نامه سال 98 در واقع جایگزین شیوه نامه سال 88 شد.

به گفته رئیس سازمان امور دانشجویان، مزایا و امتیاز هایی در این شیوه نامه نوشته شده که در مقایسه با شیوه نامه سال 88 قابل مشاهده است؛ همچنین پیش بینی های لازم برای حفظ حقوق دانشجویان در شیوه نامه جدید صورت گرفت.

وی تاکید نمود: در شیوه نامه سال 98 چند گام نسبت به شیوه نامه سال 88 رو به جلو آمده ایم؛ با نگاه به نقدها دانشجویان متوجه می شویم، شیوه نامه جدید با دقت کافی مطالعه نشده است؛ به عنوان مثال، تضییع حقوق زنان و عدم ایجاد مزاحمت در قالب عدم رعایت شئون دانشجویی آمده است.

صدیقی اضافه نمود: مجازات عدم رعایت شئون دانشجویی در شیوه نامه سال 88 بند های یک تا پنج (تذکر و توبیخ) را شامل می شد که در شیوه نامه جدید بند های یک تا 9 (تعلیق یک ترم) را قید نموده است. همچنین در این شیوه نامه تاکید شده است ترجیحاً یک دانشجوی زن به عنوان عضو در کمیته انضباطی حضور داشته باشد در حالی که پیشتر این مساله وجود نداشت.

معاون وزیر علوم ادامه داد: در شیوه نامه جدید انضباطی از واژه احضار استفاده نشده است بلکه دعوت به کمیته انضباطی مورد نظر نهاده شد چرا که وقتی تخلف دانشجویی قطعی نباشد، برای حضور در کمیته انضباطی دعوت می گردد.

وی در خصوص این مساله که گفته می گردد موضوع و عنوان تخلف فرد در دعوت نامه ذکر نمی گردد، گفت: در ماده 67 شیوه نامه انضباطی تاکید شده است که دعوت نامه باید شامل تعیینات دانشجو، موضوع تخلف احتمالی (که بر اساس تخلفات تعریف شده در شیوه نامه است) علت دعوت، تاریخ و زمان حضور در کمیته انضباطی همچنین نام و سمت فردی باشد که از دانشجو دعوت می نماید.

صدیقی در خصوص بخشی از شیوه نامه انضباطی که به فضای مجازی اختصاص دارد، گفت: بخشی از ماده 32 تخلفات رایانه ای و مخابراتی شیوه نامه 98 عیناً در شیوه نامه 88 اشاره شده بود و در برخورد با جرایم رایانه ای در بخش های مختلف از عناوین ذکر شده در ماده 32 شیوه نامه استفاده می گردد.

معاون وزیر علوم به ذکر مثالی پرداخت و گفت: یکی از مسائل این است که فردی با دوست خود به تبادل نظر و درد دل می نشیند، بدون اینکه مطلع باشد صدای او برای استفاده علیه خودش ضبط می گردد. برای این تخلفات، تنبیهات بند چهار تا 10 شیوه نامه در نظر گرفته شده است که در صورت گسترده بودن و شمولیت افراد زیاد همچنین وجود شاکیان متعدد خصوصی، تنبیهات این تخلف افزایش می یابد.

وی ادامه داد: اصول 16 گانه ای ابتدای شیوه نامه جدید انضباطی، مبنای آراء کمیته انضباطی است و بند 15 شیوه نامه بر رعایت حریم خصوصی دانشجو تاکید دارد. افراد در هیچ مورد مجاز به ورود به حریم خصوصی دانشجو نیستند و اگر ادله بر اساس مواردی از جمله تهیه مخفیانه صوت و تصویر همچنین تجسس در صفحات مجازی باشد، هیچ کدام مستند تصمیم شورای انضباطی نیست و اگر حکم هم صادر شده باشد، فاقد وجاهت قانونی است.

وی در خصوص این نکته که حق تجدیدنظر خواهی برای بعضی از تخلفات وجود ندارد، گفت: عدم تجدید نظرخواهی بر اساس بند های یک تا 6 تنبیهات بود. اگر فردی به اخطار شفاهی، تذکر کتبی، اخطار کتبی و درج در پرونده تا نمره 25 صدم محکوم می شد، بر اساس شیوه نامه سال 88 در دانشگاه تصمیم گیری صورت می گرفت و در شیوه نامه سال 98 تنبیهات یک تا هشت (محروم شدن از تسهیلات رفاهی دانشگاه و دریافت خسارت از دانشجو در صورت بروز ضرر و زیان مادی به دانشگاه) در شورا های بدوی و تجدیدنظر دانشگاه ها تصمیم گیری می گردد.

صدیقی ادامه داد: با این حال شورای مرکزی انضباطی حق نظارت دارد، بنابراین هر جا تشخیص دهد که باید وارد گردد، حق ورود دارد. پیش از این اگر دانشجو به بند های 9 تا 12 تنبیهات اعتراض هم می کرد این تنبیهات اجرا می شد، ضمن اینکه می توانست به شورای مرکزی انضباطی هم اعتراض کند.

به گفته رئیس سازمان امور دانشجویان، اما شیوه نامه جدید تاکید دارد اگر دانشجو به بند های 9 تا 12 تنبیهات اعتراض کند رأی باید تا زمان تایید شورای مرکزی نگه داشته گردد.

وی تاکید نمود: تعداد دانشجویان وابسته به دانشگاه های وزارت علوم که بحث انضباطی دارند، بسیار اندک است و آمار سازمان امور دانشجویان زیر یک دهم درصد است، این آمار چیزی حدود پنج تا شش صدم درصد است که به یک دهم درصد هم نمی رسد که البته این میزان با حذف تخلفات آموزشی بسیار کمتر هم می گردد.

صدیقی گفت: شورای های انضباطی در کوشش هستند درون دانشگاه ها موضوع را با رعایت اصل تربیتی و صیانت از محیط دانشگاه تصمیم گیری نمایند و قطعاً حفظ حقوق دانشجویان در سرلوحه کارشان واقع شده است. همان طور که وزیر علوم هم گفت از هر نوع نکته جدیدی مبنی بر عملی تر و بهتر شدن شیوه نامه جدید باشد استقبال می کنیم.

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: کمیته ای در وزارت علوم این موضوع را دنبال و نظرات را آنالیز و جمع بندی می نماید؛ اگر بخشی از شیوه نامه احتیاج به اصلاح داشته باشد، اصلاحیه را اعلام می کنیم.

این مقام مسئول در خصوص اعتراض به بخشی از شیوه نامه در خصوص عدم حضور نماینده دانشجو در کمیته انضباطی گفت: دانشجو در شورای بدوی که پرونده را برای نخستین بار آنالیز می نماید، امکان حضور و دفاع شخصی دارد، حتی اگر در شورای بدوی از این حق استفاده نکند، در شورای تجدید نظر این حق را دارد، اما نماینده ای برای دانشجو در شیوه نامه جدید انضباطی پیش بینی نشده است.

صدیقی ادامه داد: امکان عملی و مفید حضور چندین نفر به نمایندگی از شاکی و متشاکی در شورای انضباطی وجود ندارد، اما دانشجو امکان ارائه دفاع کتبی و شفاهی دارد.

رئیس سازمان امور دانشجویان در خصوص آنالیز شیوه نامه انضباطی توسط معاونت حقوقی ریاست جمهوری گفت: در این زمینه تاکنون موردی به سازمان امور دانشجویان اعلام نشده است و معاونت حقوقی ریاست جمهوری بر مبنای وظایفی که دارد این مساله را آنالیز می نماید و در صورت احتیاج به توضیحات، دو وزارتخانه توضیحات لازم را ارائه می دهند و نقطه نظرات احتمالی اصلاحی آن معاونت را دنبال نموده و انجام می دهند.

وی در خصوص برخورد با تخلفات احتمالی دانشجویان بر اساس شیوه نامه جدید انضباطی در سال تحصیلی جاری تاکید نمود: به طور طبیعی هنوز گزارشی از دانشگاه ها مبنی بر تشکیل شورا های انضباطی نداریم و اگر تخلفاتی هم صورت گیرد در مراحل اولیه رسیدگی است.

معاون وزیر علوم گفت: قاعدتاً این شیوه نامه یک یا دو ترم در دانشگاه ها اجرا می گردد، اگر مشکل یا خلاء وجود داشته باشد توسط دانشگاه ها برای اعمال اصلاحات بعدی به دو وزارتخانه اعلام می گردد.

حاشیه ها و اظهار نظرهای اخیر نشان می دهد که وزارت علوم نتوانسته ابهامات این آیین نامه را در شیوه نامه اجرایی به درستی تشریح کند و همین مسئله باعث اعتراض دانشجویان شده است. بنابراین وزارت علوم باید برای جلوگیری از ایجاد ناآرامی در دانشگاهها نسبت به اصلاح آیین نامه اقدام نموده و ابهامات آن را برای دانشجویان رفع کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 2 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 642

به "صفر تا صد حاشیه های آیین نامه انضباطی دانشجویان ، کوتاهی وزارت علوم در شفاف سازی شیوه نامه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صفر تا صد حاشیه های آیین نامه انضباطی دانشجویان ، کوتاهی وزارت علوم در شفاف سازی شیوه نامه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید