غرقی: آمریکا از تحریم و تهدید راه به جایی نبرده و امروز نگران اینترنت است، آمریکا به دنبال سوریه سازی در ایران بود

به گزارش تور بالی اندونزی، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: آنچه امروز آمریکا در صحنه بین الملل انجام می دهد حکایت از آن دارد که تهدیدات، تحریم های اقتصادی و اغتشاشات به نتیجه نرسیده که امروز کارشان به نگرانی برای اینترنت مردم ایران کشیده است.

غرقی: آمریکا از تحریم و تهدید راه به جایی نبرده و امروز نگران اینترنت است، آمریکا به دنبال سوریه سازی در ایران بود

مرتضی غرقی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در خصوص درخواست سناتور های آمریکایی مبنی بر تحریم کسانی که در ایران دست اندرکاران قطع اینترنت بودند، گفت: آنچه سناتور های آمریکایی عنوان کردند از چند جنبه قابل بررسی است اول آنکه این اقدام در بحث حقوق بین الملل مداخله در حقوق ایران محسوب می شود آنچه مشخص است براساس قرارداد الجزیره که بعد از پیروزی انقلاب و ماجرای گروگان گیری بین ایران و آمریکا منعقد شد آمریکایی ها تعهد دادند در امور داخلی ایران مداخله نکنند در حالی که این تصمیمات سناتور ها و یا وزیر خزانه داری این کشور دخالت مستقیم در امور ایران محسوب می شود.

وی با انتقاد از اینکه مقامات کشورمان هیچ شکایت و یا پیگیری در قبال این اقدامات مداخله جویانه آمریکایی ها نمی کنند، گفت: شاید یکی از دلایلی که آمریکا و کشور های غربی در امور داخلی ما مداخله می کنند سکوت بخش های مختلف در جمهوری اسلامی است.

غرقی افزود: نهاد های سیاسی که به نوعی با خارج از کشور مرتبط هستند باید در این خصوص فعال تر عمل کنند و قبل از اینکه آمریکایی ها اجازه چنین گستاخی داشته باشند علیه آن ها اعلام جرم کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه تعداد کشته شدگان در مناقشات اخیر ایران همه به نوعی پرونده های حقوقی است که وزارت امور خارجه و بخش های حقوقی ریاست جمهوری باید شکایت مربوط به آن را به سازمان های بین المللی ببرند، گفت: از سوی دیگر در خصوص این قبیل اغتشاشات جمهوری اسلامی باید ادعای خسارت کند، چون اساسا تمام اموال عمومی تخریب شده در ایران به نوعی ناشی از تحریک افکار عمومی توسط بیگانگان بوده است.

وی دلیل دیگر دخالت سناتور های آمریکایی در امور ایران را وابستگی آن ها به لابی آی پک دانست و گفت: آی پک به طور کلی تمایلی به وجود جمهوری اسلامی در منطقه ندارد و نگاه شان در خصوص ایران براندازی نظام جمهوری اسلامی است.

غرقی افزود: آن ها دنبال دفاع از منافع ملت ایران نیستند ملت ایران حداقل ها را می داند و این ها که شعار از حمایت از ملت می دهند و امروز به فکر اینترنت ملت افتادند فراموش کردند که تحریم های ظالمانه آمریکا علیه این ملت، بچه ها و بیماران سرطانی و تحریم دارو و مواد اولیه غذایی در ایران چه تاثیراتی بر مردم خواهد گذاشت. آیا مردمی که از نیاز های اولیه خود محرومند ملت نیستند و حقوق بشر ندارند و فقط آن ها که چند روزی از اینترنت محروم شدند حق حیات و حقوق بشر دارند؟

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه اساسا خود آمریکایی ها نیز در شرایط بحران دست به اقدامات مشابه می زنند، گفت: وقتی در آمریکا جنبش 99 درصد را سرنگون کردند بخش زیادی از ارتباط آن ها با دنیای خارج را قطع کردند.

وی نمونه دیگر اقدامات آمریکا در محدودسازی ارتباط مردم با دنیا را منتسب به حادثه 11 سپتامبر دانست و افزود: در این حادثه دولت آمریکا به منزل مسلمانان آمریکایی هجوم برد و تمام تجهیزات الکترونیکی آن ها را مصادره کرد، چون احساس می کرد امنیت ملی این کشور به خطر افتاده است.

غرقی با بیان اینکه گرچه قطع اینترنت به اقشار مختلف مردم از جمله خبرنگاران صدمات زیادی وارد کرد، یادآور شد:، اما اولویت اصلی هر ایرانی امنیت کشور است. آمریکا به دنبال آن بود که ایران را سوریه سازی کند و یا حتی نمونه عراق و لیبی را در این کشور پیاده کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه آمریکایی ها قطعا کسانی نیستند که ملت ایران امیدی به دفاع آن ها داشته باشد و یا حتی به آن ها اعتماد داشته باشد، افزود: در همین شرایط فعلی شما کسانی هستید که جزو دشمنان درجه یک ایران در دنیا محسوب می شوید جالب است که با چه ایدئولوژی می خواهید از این ملت دفاع کنید و سنگ اینترنت آن ها را به سینه می زنید.

وی با خطاب قرار دادن سناتور های آمریکایی تاکید کرد: اگر واقعا به دنبال احقاق حقوق ملت ایران هستید ممنوعیت غذا و دارو را برای این ملت برطرف کنید.

غرقی شرح داد: آنچه امروز آمریکا در صحنه بین الملل انجام می دهد حکایت از آن دارد که تهدیدات، تحریم های اقتصادی و اغتشاشات به نتیجه نرسیده که امروز کارشان به نگرانی برای اینترنت مردم ایران کشیده است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه خود سناتور های آمریکایی ها هم اعتقادی به موضوع نگرانی قطع اینترنت در ایران ندارند و به خوبی از بی اهمیت بودن این موضوع آگاهند، افزود:، اما از آنجا که این سناتور ها حقوق بگیر آی پک هستند مجبورند در این جهت گام بردارند.

وی شرح داد: نگرانی آمریکایی ها و حمایت آن ها از اغتشاشگران در ایران در حالی است که زمانی که پلیس آمریکا به یک شهروند آمریکایی فرمان ایست می دهد و او سرپیچی می کند در جا او را با تیر می کشند، اما در ایران وقتی فردی با اسلحه مردم بی گناه را می کشد برخورد با او موجب خدشه دار شدن حقوق بشر می شود. کدام قانون در دنیا اجازه می دهد که کسی که مردم را می کشد و بانک و پمپ بنزین آتش می زند را بدون مجازات در شهر رها کنید؟

غرقی در سرانجام گفت: اگرچه ما به عنوان جامعه رسانه ای ایران از منتقدین قطع اینترنت و گرانی بنزین هستیم، اما حواس مان هست که بین دخالت خارجی برای براندازی و اعتراض به حق و قانونی تفاوت قائل شویم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 687

به "غرقی: آمریکا از تحریم و تهدید راه به جایی نبرده و امروز نگران اینترنت است، آمریکا به دنبال سوریه سازی در ایران بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غرقی: آمریکا از تحریم و تهدید راه به جایی نبرده و امروز نگران اینترنت است، آمریکا به دنبال سوریه سازی در ایران بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید