فرماندهی عملیات مشترک عراق: ترکیه حاکمیت کشور ما را نقض کرد

به گزارش تور بالی اندونزی، فرماندهی عملیات مشترک عراق طی بیانیه ای، اقدام آنکارا در بمباران شمال این کشور را نقض حریم هوایی و حاکمیت عراق خاطرنشان کرد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق: ترکیه حاکمیت کشور ما را نقض کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فرماندهی عملیات مشترک عراق در واکنش به حملات هوایی شب و روز گذشته پهپادهای ارتش ترکیه به منطقه کردستان به بهانه مقابله با عناصر پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان)، بیانیه صادر کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، در بیانیه فرماندهی عملیات مشترک عراق که امروز (پنجشنبه - 16آوریل)، منتشر شد، آمده است: نقض حریم هوایی عراق از سوی هواپیماهای ترکیه در صبح روز چهارشنبه (15 آوریل) و هدف قرار دادن ارودگاه آوارگان در نزدیکی مخمور را محکوم می کنیم.

در ادامه این بیانیه آمده است: این اقدام تحریک آمیز با تعهدات مربوط به اصل حسن هم جواری و توافق نامه های بین المللی در تعارض است و نقض آشکار حاکمیت عراق محسوب می گردد. چنین تجاوزهایی می بایست در راستای احترام و التزام به منافع مشترک دو کشور، متوقف گردد و بار دیگر تکرار نگردد.

فرماندهی عملیات مشترک عراق در ادامه اعلام نمود که این کشور آماده همکاری و برقراری امنیت در مرزهای مشترک خود با ترکیه است.

شب گذشته یک فروند پهپاد شناسایی ترکیه با نقض حریم هوایی عراق وارد آسمان این کشور شد و با بمباران شمال شهر مخمور (در جنوب غرب اربیل) دو غیرنظامی را کشت.

صبح روز چهارشنبه نیز منابع مطلع از کشته شدن یکی از سرنموده های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) طی حمله هوایی ترکیه به ارتفاعات شمال استان اربیل در منطقه کردستان عراق خبر دادند.

در پی این نقض حریم هوایی عراق از سوی ترکیه، نائب رئیس مجلس، رئیس جریان حکمت ملی و حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق با صدور بیانیه های جداگانه حمله ترکیه به اردوگاه خانواده های آواره در جنوب شهر اربیل در منطقه کردستان عراق را محکوم کردند و خواهان برخورد جدی دولت عراق با نقض حریم هوایی کشورشان از سوی هر طرفی شدند.

یکی از اعضای فراکسیون امنیت و دفاع مجلس عراق نیز خواهان شکایت از ترکیه به شورای امنیت شد.

عملیات نظامی ارتش ترکیه علیه مواضع پ .ک .ک بیش از دو سال است که در مناطق شرق و جنوب شرق این کشور و نیز از چند ماه قبل در شمال عراق و ارتفاعات قندیل شروع شده است. مناطق کوهستانی شرق و جنوب شرقی ترکیه و نیز ارتفاعات شمال عراق و سوریه محل استقرار عناصر گروه پ ک ک است.

نیروی هوایی ترکیه از جولای 2015 و درپی شکسته شدن توافق آتش بس موقت بین آنکارا و پ.ک.ک، مواضع این گروه در شمال منطقه کردستان عراق و کوهستان قندیل را به تناوب بمباران نموده است.

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می گردد، بعد از شکستن توافق آتش بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سر گرفت. این گروه از سال 1984 مبارزه مسلحانه ای را با دولت ترکیه شروع نموده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از 40هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری های 30 ساله کشته شدند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1082

به "فرماندهی عملیات مشترک عراق: ترکیه حاکمیت کشور ما را نقض کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرماندهی عملیات مشترک عراق: ترکیه حاکمیت کشور ما را نقض کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید