لابی دو نخست وزیر انگلیس برای مناقصه چند میلیارد دلاری در بحرین

به گزارش تور بالی اندونزی، طبق گزارش گاردین، دو نخست وزیر سالهای اخیرِ انگلیس به نفع شرکت نفتی پتروفاک در یک مناقصه چند میلیارد دلاری نفتی در بحرین لابی نموده اند.

لابی دو نخست وزیر انگلیس برای مناقصه چند میلیارد دلاری در بحرین

برای دیدن بریتانیای کبیر با تور ارزان انگلیس همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، روزنامه گاردین امروز سه شنبه خبر داده که ترزا می و دیوید کامرون نخست وزیران انگلیس برای برنده شدن شرکت انگلیسی پتروفاک در یک مناقصه چند میلیارد دلاری نفتی در کشور بحرین با دولت بحرین لابی نموده اند.

به گزارش این روزنامه، ترزا می که از 24 خرداد 1395 تا دوم تیرماه 1398 نخست وزیر انگلیس بوده، در زمان نخست وزیری خودش برای پیروزی این شرکت در یک مناقصه نفتی در بحرین لابی نموده است؛ شرکتی که رئیس آن حامی مالی حزب محافظه کار انگلیس است.

پتروفاک، یک شرکت خدمات نفت و گاز بریتانیایی و چندملیتی است و دفتر مرکزی آن در لندن واقع شده است.

به نوشته گاردین، ترزا می مارس 2017 (11 اسفند 1395 تا 11 فروردین 1396) نامه ای به نخست وزیر بحرین نوشته و از او خواسته است که از پیروزی شرکت پتروفاک در یک مناقصه نفتی در این کشور حاشیه خلیج فارس حمایت کند.

دو ماه قبل از این نامه نگاری و لابی گری نخست وزیر انگلیس، دیوید کامرون که تنها شش ماه از استعفایش از نخست وزیری گذشته بود، به همراه نمایندگان شرکت پتروفاک به بحرین سفر و با ولی عهد این کشور دیدار نموده بود.

طبق گزارش گاردین، دیوید کامرون با هواپیمای متعلق به ایمن اصفری مدیر عامل شرکت پتروفاک از سفر بحرین به انگلیس برگشت.

کامرون از 21 اردیبهشت 1389 تا 24 خرداد 1395 نخست وزیر انگلیس بوده و سپس ترزا می از این تاریخ تا 2 تیر 1398 نخست وزیر بوده است.

گفته می گردد که مدیر شرکت پتروفاک به همراه همسرش از سال 2009 مبلغی حدود 800 هزار پوند به حزب محافظه کار یاری مالی نموده اند.

دفتر کلاهبرداری جدی که یک اداره مسئول تحقیقات درباره کلاهبرداری یا فساد مقام های دولت در انگلیس، ولز و ایرلند شمالی است، تحقیقاتی را درباره احتمال رشوه دادن، فساد و پولشویی شرکت پتروفاک طی حداقل دو سال اخیر آغاز نموده است.

طبق گزارش گاردین، حمایت ترزا می از پتروفاک و لابی او با نخست وزیر بحرین در اسناد این نهاد به تفصیل و تشریح آورده شده است.

طبق اسناد، این شرکت در سال 2017 برای ملاقات با لیام فاکس وزیر وقت تجارت بین المللی دولت انگلیس درخواست کرد و بعد از این دیدار، فاکس در نامه ای به ترزا می نوشت که رئیس این شرکت خواهان حمایت دولت از او و شرکتش در مناقصه نفتی بحرین است.

بنا بر گزارش ها، مناقصه ای که پتروفاک به دنبال آن در بحرین بود، پروژه توسعه شرکت ملی نفت بحرین و ارزش پولی آن پنج میلیارد دلار بوده است.

شش روز بعد از دیدار مدیر پتروفاک با وزیر تجارت بین المللی دولت انگلیس، ترزا می نامه ای در حمایت از این شرکت به نخست وزیر بحرین فرستاده است.

ترزا می و نخست وزیر بحرین

در نامه ترزا می خطاب به همتای بحرینی او آمده است: من مطمئنم که پتروفاک تا آنجایی که بتواند جذاب ترین پیشنهاد تجاری- فنی برای این پروژه را ارائه خواهد داد. با توجه به اهمیت استراتژیک این پروژه برای بحرین و برای روابط مالی بین کشورهایمان وجود دارد، وزیر تجارت بین المللی (انگلیس) از این پروژه حمایت می نماید.

شرکت پتروفاک به دنبال بعضی جنجال ها درباره یاری های مالی این شرکت به چهره های سیاسی در انگلیس، ضمن رد این جنجال ها مدعی شده است که ارتباط گیری و جلب حمایت دولت، یک رویه معمول است.

یک سخنگوی این شرکت هم با رد هرگونه دخالت پتروفاک در ارائه یاری های مالی سیاسی اعلام نموده است که یاری های مالی آقای اصفری و خانواده او، اقدامی شخصی بوده و ارتباطی به شرکت ندارد.

به گزارش گاردین، اصفری با ثروت حدود یک میلیارد دلاری بیش از دو دهه است که ریاست پتروفاک را برعهده دارد؛ شرکتی که در 24 کشور دنیا در مجموع 11500 کارمند و کارگر دارد.

دیوید کامرون در سال 2014، اصفری را به عنوان یکی از 43 سفیر تجاری نخست وزیر انگلیس مشخص نموده بود.

دفتر کلاهبرداری جدی انگلیس، ماه می 2017 بعد از اعلام تحقیقات علیه پتروفاک، اصفری و بعضی دیگر از اعضای ارشد این شرکت را بازداشت کرد و مورد بازپرسی قرار داد اما در نهایت، اصفری بدون متهم شناخته شدن آزاد شد.

این تنها مورد تحقیقات درباره شرکت پتروفاک نبوده است. فوریه امسال دیوید لوفکین مدیر اجرایی سابق این شرکت به اتهام 11 فقره پیشنهاد رشوه در حد فاصل سال های 2011 تا 2016 به منظور بستن قراردادها در عربستان سعودی و عراق اذعان کرد اما هنوز حکم نهایی مجازات او صادر نشده است.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 502

به "لابی دو نخست وزیر انگلیس برای مناقصه چند میلیارد دلاری در بحرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لابی دو نخست وزیر انگلیس برای مناقصه چند میلیارد دلاری در بحرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید