وزیر راه: ایران وارد طرح یک کمربند ـ یک جاده چین شد

به گزارش تور بالی اندونزی، وزیر راه با اشاره به آشفتگی های عمیق در پایانه های مرزی و جذب سرمایه گذاران خارجی در بنادر گفت: طرح ملی مسکن تحویل می گردد اگر مردم آورده خود را به موقع واریز نمایند.

وزیر راه: ایران وارد طرح یک کمربند ـ یک جاده چین شد

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش تسنیم، محمد اسلامی با بیان این که بسیاری از کشورها مزیت مالی در بخش ترانزیت ندارند و باید با ریسک بالاتر مسیرهای موازی ایجاد نمایند تا ترانزیت باکیفیتی داشته باشند، اظهار کرد: ترانزیت یک رقابت و فراتر از رقابت است و به نوعی جنگ بین کشورها محسوب می گردد، بنابراین با تسهیل گری و کاهش مقررات و تعاملات اثرگذار می توان باعث توسعه آن شد.

وی ادامه داد: با توجه به رشد تکنولوژی و عظیم شدن منطقه باید سهم خودمان را در ترانزیت افزایش دهیم، در سال های اخیر معادلات بیرونی در این بخش تأثیر داشته است به طوری که بسیاری از کشورها اجازه ندارند با ما معامله نمایند، فشارها به گونه ای شده است که یک مقام عظیم خارجی با ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور نموده است، اما به هیچ عنوان اجازه سوختگیری نمی دهند که این امر نشان دهنده اوج مزاحمت و تهاجم به منافع ملی یک کشور است.

اسلامی با ابراز اینکه قبل از تحریم و ایجاد این مزاحمت ها، حدود 1200 ناوگان هوایی از آسمان ایران عبور می کرد، اما هم اکنون به 400 ناوگان رسیده است، توضیح داد: در این زمینه متغیرهای بیرونی در ترانزیت بالفعل و بالقوه شده بسیار مؤثر هستند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با اجرای معاهده دوجانبه و چندجانبه ترانزیت ریلی را 31 درصد افزایش دادیم. با امضای رویه و تعرفه ها بین چند کشور شاهد ایجاد یک رویه ثابت هستیم که در این زمینه سهم ترانزیت در این بخش افزایش پیدا کرد.

اسلامی توضیح داد: دیپلماسی و رایزنی در فرایند امور مؤثر است به طوری که واگن های ریلی پیش از این 2 ماه در مرز می ماندند، اما با تسهیل گری و روان سازی به حداکثر یک هفته رسیده است.

وی با تأکید به اینکه باید در بحث ترانزیت برخورد تعامل آفرین و فعال داشته باشیم افزود: باید در بحث ترانزیت با همسایگان خود ارتباط برقرار کنیم و ما سعی نموده ایم در این دوره دوساله فعال ترین دیپلماسی حمل ونقل را تجربه کنیم.

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: ایران در این مدت با 12 کشور از جمله ارمنستان، اوکراین، هندوستان، روسیه، ازبکستان و… برای اولین بار موافقت نامه امضا نموده است و تمام کوشش ما آن است که به صورت کاملاً واقعی این بحث ها را عملیاتی کنیم.

اسلامی با اشاره به اینکه در کریدور شمال و جنوب حجم جابه جایی بار به هندوستان و روسیه به 90 میلیون تن رسیده است و میزان جابه جایی بار سایر کشورها به وسیله دریا و ریل افزایش پیدا نموده است، گفت: هم اکنون سهم ما از میزان جابه جایی بار هندوستان با روسیه 10 تا 15 درصد است. سعی داریم با کشورهای مقابل از جمله افغانستان که تفاهم نامه های سه و 4 جانبه امضا نموده ایم، جذابیت های لازم را ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه بندر چابهار یکی از مهم ترین بنادر کشور به شمار می رود که یک میانبر اساسی مالی و کوتاه بین کشورهای همسایه است افزود: هم اکنون میزان جابه جایی و تخلیه بار را در بندر چابهار به 8.5 میلیون تن رسانده ایم این در حالی است که در سال 96 میزان جابه جایی کالا در این بندر 960 هزار تن بود و در سال 98 این حجم از کالا را به 2 میلیون و 400 هزار تن رساندیم.

اسلامی توضیح داد: خط کشتیرانی در دریای خزر برقرار کردیم و خط منظمی در این حوزه فراهم شد و با برقراری خطوط منظم در این بخش فرصت های مالی بسیار زیادی را ایجاد کردیم.

پیشرفت 60 درصدی پروژه راه آهن چابهار - زاهدان

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه اپراتوری بین المللی را در بنادر جنوبی و شمالی به کار گرفته ایم، گفت: این کار باعث افزایش تخلیه و بارگیری و توسعه بنادر از جمله بندر چابهار شده است. در سال های گذشته حجم جابه جایی کالا در بندر چابهار صفر بود، اما امروز در حال توسعه فاز دوم این بندر هستیم و حجم جابه جایی کالا به 3 میلیون تن رسیده است.

اسلامی یادآور شد: در حال تکمیل خط راه آهن چابهار - زاهدان هستیم و با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی این خط را تا انتها سال تکمیل خواهیم کرد. راه آهن چابهار - زاهدان به عنوان یکی از عظیمترین پروژه های ریلی به طول 720 کیلومتر با خطوط فرعی است که در زمان حاضر به صورت 2 شیفته و 4 شیفته در حال کار هستند و تا انتها دولت بخش اول و تا شهریورماه تا نیکشهر به بهره برداری می رسد و هم اکنون پیشرفت فیزیکی این پروژه به 60 درصد رسیده است.

وی افزود: چین مبتکر طرح یک کمربند - یک جاده است و با استفاده از فناوری اطلاعات در این کشور 63 هزار میلیارد ریال نقشه های اولیه در این طرح بوده که پیش از این در این پروژه هیچ اثری از ایران نبود، اما با رایزنی های اجرا شده و اصلاح آن توانستیم ایران را در این طرح وارد کنیم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در بسیاری از انتهاه های مرزی به دلیل آشفتگی عمیقی که وجود داشت همیشه کامیون های ترانزیتی روزها و هفته ها معطل بودند. پیش از اتمام سال 99 توانستیم مصوبه و ابلاغیه ای را از هیئت دولت دریافت کنیم که انتهاه ها را هم همانند ترمینال و فرودگاه ها، تحت پوشش وزارت راه و شهرسازی قرار دهیم.

جذب سرمایه گذاری خارجی در بنادر جنوبی و شمالی کشور

اسلامی اعلام کرد: توسعه دیپلماسی حمل ونقل ضروری و ضروری است و کمیسیون و کشورهای کلیدی نقش مؤثری در این امر دارند. پیشنهاد داده ایم که کشورهای خارجی در بنادر شمالی و جنوبی سرمایه گذاری نمایند و در آستانه کار عملیاتی آن ها هستیم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: موانع برای واردات کامیون های وارداتی را رفع نموده ایم و هم اکنون در مرحله شماره گذاری و پلاک گذاری هستند.

پفراینده مسکن مهر تا انتها دولت بسته خواهد شد

وزیر راه و شهرسازی در ادامه راجع به مسکن مهر گفت: در دولت نهم و دهم طرح جامع مسکن وزارت راه و شهرسازی تعریف شد و در قالب این طرح 2 میلیون و 200 هزار واحد تعریف شد در دولت های قبلی 760 هزار واحد تحویل داده شد هم اکنون کم تر از 30 هزار واحد باقی مانده است و پفراینده مسکن مهر تا انتها دولت بسته خواهد شد.

اسلامی اظهار کرد: در طرح ملی مسکن 530 هزار واحد در سراسر کشور در حال ساخت است و بخش هایی از آن زودهنگام به متقاضیان تحویل داده خواهد شد، اما به این شرط است که متقاضیان آورده خود را به موقع واریز نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1827

به "وزیر راه: ایران وارد طرح یک کمربند ـ یک جاده چین شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر راه: ایران وارد طرح یک کمربند ـ یک جاده چین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید