آشنایی با انواع بیمه های ساختمان

به گزارش تور بالی اندونزی، موضوع اصلی که در این مقاله مورد بحث قرار می گیرد، انواع بیمه ساختمان است. بهتر است برای ساختمان ها بیمه در نظر گرفته گردد، زیرا در صورت وقوع هر اتفاقی، در صورتی که بیمه ساختمان مسکونی در دسترس باشد می توان خسارت را از مرکز بیمه دریافت کرد. نباید فراموش کرد که بیمه در هرجا و برای هر امری مهم است و بیمه ساختمان مسکونی نیز یکی از این موارد است. بیمه یک ساختمان شامل بلایای طبیعی نیز است، که بیمه ساختمان در برابر زلزله یکی از این موارد است. بلایی طبیعی چون زلزله از سال گذشته تا به امروز در کشور بسیار رخ داده و خانه هایی بسیار ویران شده اند. پس در صورتی که خانه ای بیمه داشته باشد لازم نیست برای خسارت های وارده نگران باشد. انواع بیمه ساختمان مسکونی وجود دارد که ما در اینجا به بیان و آنالیز انواع مختلف این بیمه ها خواهیم پرداخت. موضوعات مورد بحث به توضیح زیر است:

آشنایی با انواع بیمه های ساختمان

جهت دریافت خدمات پتینه نقاشی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

  • بیمه چیست؟
  • چرا باید از بیمه استفاده کرد؟
  • آنالیز انواع بیمه ساختمانی

بیمه چیست؟

بیمه یک تعهد است که براساس آن و یکسری ملاحظات، بیمه گر متعهد می گردد که زیان احتمالی یک بیمه گذار را در صورت وقوع حادثه، البته در یک دوره زمانی خاص، جبران کند و یا خدماتی معین را به وی ارائه کند. بیمه را می توان یکی از روش های مقابله با ریسک در نظر گرفت.

چرا باید از بیمه استفاده کرد؟

استفاده از بیمه راهی برای حفظ اموال شماست. ممکن است شما توان خرید دوباره یک وسیله را نداشته باشید پس بهتر است آن را بیمه نموده تا در صورت وقوع هر اتفاقی بیمه خسارت آن را به شما پرداخت کند. مثلا اگر خانه خود را در برابر آتش سوزی بیمه کنید و خانه شما دچار چنین اتفاقی گردد، بیمه خسارت آن را پرداخت می نماید.

همچنین اگر یک وسیله را با وام خریداری نموده باشید و آن وسیله آسیب ببیند یا نابود گردد بیمه یاری می نماید تا شما وام را پرداخت کنید. باید گفت که بیمه مختص یک وسیله خاص نیست و شما می توانید هر چیزی که مایل باشید را بیمه کنید و بابت خسارت و خرابی آن نگران نباشید.

آنالیز انواع بیمه ساختمانی

بیمه ساختمان مسکونی انواعی مختلف دارد که ما در اینجا به آنالیز آنها می پردازیم. ، بیمه ساختمانی معمولا انواع حوادث مختلف را نیز پوشش می دهد که می توان به حوادث طبیعی چون سیل و زلزله و حوادث دیگری مانند آتش سوزی و سرقت اشاره نمود.

بیمه آتش سوزی

یکی از انواع بیمه ساختمانی، بیمه آتش سوزی است که البته بیمه منازل مسکونی از نوع بیمه آتش سوزی دارای زیرشاخه های مختلفی نیز است. بیمه آتش سوزی منزل شما را در برابر حوادثی چون آتش سوزی، صاعقه و انفجار بیمه می نماید. در این نوع بیمه، ارزش ساخت دوباره ساختمان در صورت خسارت دیدن و ارزش اثاثیه ای که در منزل مسکونی وجود دارد معین شده و براساس آن نرخ بیمه نامه معین می گردد.

می توان گفت، اگر هزینه خسارت یک ساختمان، یک میلیون تومان برای هر مترمربع در نظر گرفته گردد، یک ساختمان که صد مترمربع است، در صورتی که دچار آتش سوزی گردد مبلغ صد میلیون تومان در ازای خسارت دریافت می نماید. اگر قیمت وسایل داخل ساختمان هم چهل میلیون تومان باشد، این مبلغ به مبلغ تعمیر ساختمان اضافه خواهد شد. گفتنی است که محاسبه این قیمت ها ربطی به قیمت اصلی منزل مسکونی و یا زمین آن ندارد بلکه فقط هزینه تعمیر در هر متر مربع است.

بیمه منازل مسکونی از نوع بیمه آتش سوزی انواع مختلفی دارد:

  • بیمه آتش سوزی منازل مسکونی
  • بیمه آتش سوزی منازل مسکونی به صورت گروهی
  • بیمه آتش سوزی جامع منازل مسکونی
  • بیمه آتش سوزی پیش صادره منازل مسکونی

بیمه زلزله

بیمه ساختمان در برابر زلزله نیز یک نوع بیمه برای ساختمان ها و منازل است. باید گفت که در کشوری مانند ایران که زلزله خیز است مردم باید به این مورد بسیار توجه داشته باشند. زلزله هایی با ریشتر بالا به راحتی می توانند خانه هایی که ایمن نیستند را نابود کند. پس با بیمه ساختمان در برابر زلزله خود را از نگرانی نجات دهید. گفته شده که بیمه زلزله جزئی فرعی از بیمه آتش سوزی است و برای اینکه بتوان ساختمانی را در برابر زلزله بیمه کرد باید ابتدا بیمه آتش سوزی را خریداری کرد. نکته مهم دیگری که باید در خصوص بیمه زلزله به آن اشاره نمود این است که این بیمه شامل خسارات و تلفات جانی نمی گردد.

مستاجرین نیز می توانند از بیمه زلزله استفاده نمایند؛ البته آنها تنها می توانند لوازم و اثاثیه خود را بیمه می نمایند. در صورت داشتن بیمه ساختمان در برابر زلزله، تمامی خسارات ناشی از زلزله پرداخت می گردد و لازم نیست بیمه ترکیدگی لوله و … هم داشته باشید.

بیمه سرقت

یکی دیگر از انواع بیمه ساختمان مسکونی، بیمه سرقت است. بیمه سرقت نیز جزئی دیگر از بیمه آتش سوزی اعلام شده است. بیمه سرقت اولین بار توسط موسسه بیمه لویدز لندن ایجاد شد. وقتی که مفهوم مالکیت و خصوصی سازی ایجاد شد، سرقت هم یک فعالیت غیرقانونی و جرم در نظر گرفته شد.

بیمه سرقت دارای سه نوع است:

  • بیمه سرقت از منازل مسکونی
  • بیمه سرقت از واحدهای تجاری و صنعتی مانند فروشگاه ها، کارخانه ها، کارگاه ها و …
  • بیمه سرقت از بانک ها

    در این مقاله ما بیمه سرقت از منازل مسکونی را آنالیز می کنیم. در صورتی که شما برای منزل خود بیمه سرقت دریافت نموده باشید، می توانید خسارت های ناشی از آن را دریافت و اصلا نگران نباشید. در سرقت زمانی خسارت به بیمه گذار پرداخت می گردد که دزدی با شرایط خاصی صورت گرفته باشد و سارقین با شکستن حرز وارد منزل مسکونی شده باشند. شکستن حرز یعنی شکستن در یا پنجره و یا ایجاد سوراخی در سقف و دیوار برای ورود به منزل. گاهی ممکن است که صاحب خانه در سرقت دست داشته باشد که در این حالت هیچ بیمه ای تعلق نمی گیرد. سرقت های ساختگی و همدستی بیمه گذار با سارقین، خسارت هایی که به علت جنگ های داخلی و خارجی، غارت، قیام، شورش و … شامل بیمه نخواهد شد.

    برای استفاده از بیمه ضروری است که فوراً مبلغ تقریبی خسارت ناشی از سرقت به بیمه گر اطلاع داده گردد.

بیمه سیل

سیل نیز یکی از بلایای طبیعی است که در صورت وقوع می تواند خسارت های زیاد و جبران ناپذیری به منازل و وسایل خانه ها وارد کند. پس این مورد هم باید در نظر گرفته گردد و بهتر است ساختمان ها و منازل در برابر سیل نیز بیمه شوند. باید گفت که بیمه سیل هم که یکی از انواع بیمه ساختمان است، زیرمجموعه و یکی از شاخه های فرعی بیمه آتش سوزی است. بیمه سیل برای منازل مسکونی بسیار مفید و واجب است؛ مخصوصا برای خانه هایی که در کنار دریا و یا رودخانه های عظیم که امکان طغیان آن ها وجود دارد، ساخته شده اند.

علاوه بر موارد ذکر شده ممکن است اتفاقات دیگری نیز چون طوفان، تندباد، سقوط بهمن، سقوط هواپیما، ترکیدگی لوله آب، تندباد، گردباد، نشست و رانش زمین، شکست شیشه، سقوط بالگرد یا قطعات آن، برخورد اجسام خارجی، خرابی در اثر ضایعات ناشی از آب باران و برف و … باعث خرابی یک خانه مسکونی گردد که می تواند یک ساختمان ار در برابر این حوادث نیز بیمه کرد.

در این مقاله انواع بیمه ساختمان مورد آنالیز نهاده شد. همچنین گفتیم که بیمه چیست و چرا ضروری است که اموال خود را بیمه کنیم. شما می توانید اموال خود و هر چیزی را بیمه کنید و در صورت وقوع هر اتفاقی خسارت آن را از بیمه دریافت کنید.

منبع: هومینگ
انتشار: 21 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1081

به "آشنایی با انواع بیمه های ساختمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با انواع بیمه های ساختمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید