اشعه ایکس از راز 3400 ساله خنجر فضایی توت عنخ آمون پرده برداشت

به گزارش تور بالی اندونزی، باستان شناسان توانستند با یاری اشعه ایکس از راز خنجری که در مقبره یکی از فراعنه مصر کشف کردند، پرده بردارند.

اشعه ایکس از راز 3400 ساله خنجر فضایی توت عنخ آمون پرده برداشت

خبرنگاران - باستان شناسان در سال 1920، حدود 100 سال قبل توانستند وارد مقبره توت عنخ آمون در دره پادشاهان مصر شوند. آن ها پس از ورود به این مقبره، خنجری بلند و اشرافی را در محل کشف کردند که تیغه هایی آهنی داشت.

به گزارش wiley؛ این خنجر، کشفی گیج نماینده بود. زیرا عصر آهن یک قرن پس از فرعون مشهور مصر شروع شده بود. پژوهشگران می گویند که در اجسام آهنی که قبل از کشف معادن آهن ساخته شدند، از فلز های موجود در شهاب سنگ های فضایی استفاده شده است. مطالعه ای در سال 2016 نشان داد که شهاب سنگی احتمالا منشا آهن خنجر فرعون بوده است. اما هنوز هم سوالات بسیاری درخصوص نوع این شهاب سنگ و نحوه ساخت و تکامل آن وجود دارد.

به تازگی محققان کوشش کردند با استفاده از اشعه ایکس، به این نتیجه برسند که این خنجر دقیقا از چه چیزی ساخته شده و چگونه به مصر رسیده است. این تیم گمان می نمایند که این خنجر به وسیله آهنگری در دمای پایین و در کارگاهی در خارج از مصر ساخته شده است. توموکو آرای، محقق موسسه فناوری چیبا در ژاپن در این باره گفت که برای درک منشا و ساختار فلزات به کار رفته در این خنجر، ما تجزیه و تحلیل شیمیایی دوبعدی که غیرمخرب و غیرتماسی است را برای این خنجر انجام دادیم.

استفاده از اشعه ایکس برای کشف ساختار خنجر

محققان توانستند با تاباندن اشعه ایکس روی خنجر، ساختار عنصری تیغه آن را آنالیز نمایند و به وجود آهن، نیکل، منگنز و کبالت در آن پی ببرند. نقاط سیاهی که روی تیغه وجود دارند نیز گوگرد، کلر، کلسیم، و روی هستند. آرای درباره کشف منسا فرازمینی این خنجر اظهار داشت که در هردو طرف خنجر متوجه وجود یم الگوی کانی به نام Widmanstätten شدیم که در شهاب سنگ آهنی هشت وجهی نیز وجود دارد.

محققان برای تایید یافته های خودشان، به مقایسه شهاب سنگ خنجر توت عنخ آمون با شهاب سنگ ژاپنی شیراهاگی پرداختند. شیراهگی منبع آهن بعضی از شمشیر های ژاپنی کلکسیونی که امپراتور تایشو در قرن گذشته میلادی در اختیار داشت، بود.

محققان می گویند که اگر آهن در دمای بسیار بالایی داغ گردد، الگوی ساختاری آن ناپدید می گردد. در نتیجه وجود این الگو با حضور ذرات سولفید آهن، نشان دهنده این است که خنجر با حرارت نسبتا کم یعنی پایین تر از 950 درجه سانتی گراد ساخته شده است.

نامه های آمارنا، تاییدی بر وجود خنجر آهنی

تیم محققان با رجوع به لوح های 3400 ساله نامه های آمارنا، دریافتند که فعالیت های دیپلماتیک اواسط قرن چهاردهم قبل از میلاد می توانند وجود خنجر را تایید نمایند. در یکی از این لوح ها به خنجری آهنی که در غلافی از طلا قرار گرفته است، اشاره شده که به وسیله پادشاه میتانی در فلات آناتولی، برای ازدواج فرعون با دخترش به آمنهوتپ سوم پدربزرگ توت عنخ آمون داده شده است. این اقلام در مصر و خارج از این کشور در آن موقع بسیار ارزشمند بودند.

علاوه بر این محققان متوجه شدند که سنگ های قیمتی که با گچ آهکی به دسته خنجر چسبانده شده، معمولا در میتانی استفاده می شدند و در مصر رواج نداشتند. به همین علت است که می گویند این خنجر میراث خانوادگی بوده و منبعی خارجی داشته است.

لازم به ذکر است که توت عنخ آمون، از سال 1332 تا 1323 پیش از میلاد فرعون مصر به عنوان نامدارترین فراعنه مصر با نام پادشاه توت شناخته می گردد.

بیشتر بخوانید

خبرنگاران فضای مجازی دریچه فناوری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 6 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2167

به "اشعه ایکس از راز 3400 ساله خنجر فضایی توت عنخ آمون پرده برداشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشعه ایکس از راز 3400 ساله خنجر فضایی توت عنخ آمون پرده برداشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید