عکس ، ثبت یک انفجار بزرگ و حیرت انگیز در خورشید

به گزارش تور بالی اندونزی، دیجیاتو نوشت: یک عکاس نجومی حرفه ای تصویری از خورشید را به اشتراک گذاشته که در آن شاهد پدیده خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) هستیم.

عکس ، ثبت یک انفجار بزرگ و حیرت انگیز در خورشید

یک عکاس نجومی تصویری بسیار زیبا گرفته است که در آن توده پلاسما عظیمی در حال پرتاب شدن به بیرون از خورشید نشان داده می گردد. به گفته عکاس، رشته آتشین که به عنوان خروج جرم از تاج خورشیدی (CME) شناخته می گردد، تا فاصله 1.6 میلیون کیلومتری سطح خورشید به فضا توسعه یافته است.

طبق گزارش SpaceWeather.com، پدیده CME این تصویر بخشی از یک طوفان خورشیدی جزئی کلاس G-1 که پایین ترین رده در بین طوفان های ژئومغناطیسی محسوب می گردد بوده و به راستا دور از زمین حرکت می نماید.

اندرو مک کارتی، عکاس نجومی حرفه ای ساکن آریزونا که این تصویر را در Reddit به اشتراک گذاشته، گفته این بزرگترین CME بوده که تا به امروز مشاهده نموده است.

نحوه شکل گیری و توسعه پرتو خورشیدی

مک کارتی در ادامه شرح داده که پلاسما ابتدا در یک حلقه بزرگ متصل به سطح خورشید که به عنوان برجستگی خورشیدی شناخته می گردد، قرار داشت و سپس شکسته شد و با سرعتی در حدود 161 هزار کیلومتر بر ساعت وارد فضا شد. عکس گرفته شده به وسیله او در واقع یک تصویر تایم لپس ترکیبی با رنگ کاذب است که با روی هم قرار دادن صدها هزار تصویر گرفته شده در یک دوره شش ساعته ایجاد شده است.

بین 30 تا 80 عکس در هر ثانیه گرفته شده و سپس تمام آن ها در یک فایل ذخیره شده که حجم آن حداکثر به 800 گیگابایت می رسد. سپس تصاویر با یکدیگر ترکیب شده اند تا CME را با جزئیات نشان دهند.

در تصویر، سطح خورشید و CME نارنجی به نظر می رسند که در واقعیت اینطور نیست. کروموسفر (پایین ترین ناحیه جو خورشید) و CMEها به طور طبیعی نوعی نور را از خود ساطع می نمایند که برای ما صورتی مایل به قرمز دیده می گردد و از آن ها به عنوان نور هیدروژن آلفا یا H-alpha یاد می گردد.

مک کارتی هنگام ترکیب تصویر نهایی، رنگ نارنجی را به صورت دیجیتالی اضافه نموده تا بین ساختارهای منفرد روی سطح خورشید کنتراست ایجاد کند و CME برجسته گردد.

عکاسی از CMEها در ماه های اخیر بسیار متداول تر شده، زیرا خورشید وارد دوره ای از فعالیت افزایش یافته خود به نام Solar maximum شده که حدود هفت سال طول می کشد. بنابراین همانطور که مک کارتی شرح می دهد، احتمالا در آینده عکس های بسیار زیادی از این پدیده منتشر گردد. او بعلاوه به عکاسان هشدار داده که تلسکوپ خود را در این شرایط مستقیما به سمت خورشید نگیرند، زیرا به آن یا چشم کاربران صدمه وارد می نماید.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 16 مهر 1401 بروزرسانی: 16 مهر 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2291

به "عکس ، ثبت یک انفجار بزرگ و حیرت انگیز در خورشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، ثبت یک انفجار بزرگ و حیرت انگیز در خورشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید