ورزش مطالبه زنان امروزی است

به گزارش تور بالی اندونزی، جایگاه ورزش زنان در سال های اخیر قوت بیشتری گرفته و در واقع ساختار ورزش برای آنها با تغییرهای زیادی همراه بوده؛ به گونه ای که امروزه ورزش همگانی مطالبه بیشتر زنان شده است.

ورزش مطالبه زنان امروزی است

خبرنگاران آنلاین- نجمه احمدبیگی: در گذشته زنان تمایل چندانی به ورزش کردن از خود نشان نمی دادند و ورزش را به عنوان یک ضرورت باور نداشتند. چرا که فضاهای ورزشی برای زنان در دسترس نبود و از طرفی فرهنگ ورزش کردن زنان در پارک ها برای خانواده و جامعه به خوبی جا نیفتاده بود. اما با گسترش فضاهای ورزشی در تهران و توجه به ورزش همگانی زنان بیشتر به ورزش همگانی روی آوردند.

پشت صحنه فراهم کردن این امکانات و جذب زنان خانه دار به ورزش، زنانی بودند که روزها و ساعت ها برای رشد ورزش زنان از جان خود مایه گذاشتند و با انگیزه در این راه خدمت کردند.

طاهره طاهریان یکی از همان زنان مدیر و با تجربه در عرصه ورزش زنان است. کسی که سال ها دبیر ورزش آموزش و پرورش و مدیرکل ورزش زنان در سازمان تربیت بدنی بوده است. او اکنون نایب رئیس بانوان کمیته ملی المپیک است و همچنان با عشق و علاقه در این راه گام برمی دارد.

طاهریان در مورد امکانات ورزشی زنان در استان تهران اظهار کرد: در استان تهران به دلیل جمعیت زیاد و نیازی که بین شهروندان تهرانی به ویژه زنان هست امکانات موجود پاسخگو نیست. باید تعداد فضاهای ورزشی قابل دسترس در محله های مختلف بیشتر باشد.

رونق ورزش تهران

وی افزود: البته شهرداری تهران در سال های 68 تا 77 در بحث ورزش در محله ها و مناطق خیلی خوب کار کرد. سال هایی که اوج ساخت و ساز مکان های ورزشی بود. همان موقع شهرداری به ساخت پارک ها و بوستان ها در محله ها و منطقه های مختلف اقدام کرده بود. پس از آن نیز ساخت سالن های ورزشی روباز و سرپوشیده و اختصاص آنها به زنان اتفاق جدیدی بود که در این زمینه رخ داد. فکر می کنم رونق ورزش تهران را باید مربوط به سال 70 دانست.

نایب رئیس بانوان کمیته ملی المپیک گفت: پس از مدتی ورزش محله ها در میان شهروندان تهرانی مورد توجه قرار گرفت و هر روز که می گذشت مردم بیشتری صبح های زود از خانه بیرون می آمدند و به ورزش در پارک ها می پرداختند. این استقبال کم کم به جایی رسید که حتی مسابقه محله ها برگزار می شد.

پیشرفت ورزش همگانی

طاهریان ادامه داد: پیشرفت ورزش همگانی در میان زنان به جایی رسید که مجبور به تربیت مربی زن شدیم. آن زمان در بیشتر پارک های تهران مربی داشتیم که برای زنان دوره های آموزشی برگزار می کرد. در واقع به طور جدی به ورزش زنان پرداخته شد.

او ساخت استخر مخصوص زنان را در تهران اتفاق بزرگی دانست و گفت: در همان سال ها بود که استخر مخصوص زنان در تهران ساخته شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت.

ساخت مجموعه های ورزشی

نایب رئیس بانوان کمیته ملی المپیک افزود: اتفاق بزرگ دیگری که در شهر تهران رخ داد ساخت مجموعه ورزشی بهمن (کشتارگاه سابق) بود. این مجموعه ورزشی برای زنان آن مناطق قابل توجه بود با بازدیدهایی که از این مجموعه ورزشی داشتم می دیدم زنان خانه دار با چرخ خرید صبحگاهی به استخر می آمدند و می گفتند این برنامه هر روزه آنان شده است که صبح ها ابتدا به استخر می آیند و بعد خرید خانه را انجام می دهند.

وی افزود: پس از ساخت و رونق مجموعه فرهنگی و ورزشی بهمن، مجموعه های ورزشی و فرهنگسراهای بیشتری در تهران ساخته شد. سال هایی که با جرأت می توانم بگویم که زمان رونق ورزش در تهران بود. افرادی با تجربه و با سابقه عهده دار مدیریت ورزش تهران شده بودند و در بحث ورزش همگانی اقدامات قابل توجهی انجام دادند.

طاهریان برگزاری اردو برای زنان ورزشکار را اقدام بزرگی دانست و افزود: تجمع زنان در پارک ها و فضاهای ورزشی بسیار زیاد شده بود و هر روز که می گذشت زنان بیشتری برای ورزش کردن به پارک ها می آمدند و همین مسأله سبب شد که شهرداری و سازمان تربیت بدنی آن زمان اردوهای یک روزه را با هدف افزایش شادابی و نشاط در میان زنان تدارک ببیند. به غیر از بحث سلامتی یک روز درکنار هم بودن سبب ایجاد شادمانی و نشاط می شد. پس از آن هم با استقبالی که زنان از ورزش های صبحگاهی داشتند مسابقه های ورزشی محله ها برگزار شد. به طوری که در همه رده های سنی زنان در این مسابقه ها شرکت می کردند.

نایب رئیس بانوان کمیته ملی المپیک ساخت نخستین پارک بانوان تهران در سال 82 را نقطه آغازی برای تأمین نیازهای زنان دانست و افزود: بوستان مادران یا پارک مادران حقانی اتفاق بزرگی بود که در تهران افتاد با اینکه دیگر پارک ها برای ورزش زنان فراهم شده بود اما این اقدام که بوستانی مختص زنان طراحی شود بسیار در خور توجه بود.

تهران؛ الگوی دیگر استان ها

وی ادامه داد: با رونق ورزش، شهر تهران وارد یک فعالیت جدیدی شد و به عنوان یک الگو برای دیگر استان ها قرار گرفت. بعدها با سفرهایی که به استان های مختلف داشتیم ورزش همگانی را هم در شهرستان ها راه انداختیم و بسیاری از استان ها از شهر تهران الگو گرفتند. با آماری که سال 70 گرفته شد زنان بیشتر از مردان به ورزش همگانی روی آوردند و استان فارس بعد از استان تهران در استقبال از ورزش های همگانی استثنا بود.

طاهریان گفت: با شرایطی که در حال حاضر در ورزش زنان به وجود آمده است به آینده ورزش زنان بسیار خوشبین هستم و مطمئنم هر روز که می گذرد زنان شرایط بهتری خواهند داشت چون آنها ورزش را دوست دارند و مطالبه می کنند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 8 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 816

به "ورزش مطالبه زنان امروزی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورزش مطالبه زنان امروزی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید