کلیسای سانتا کروچه، بنای دیدنی در فلورانس

به گزارش تور بالی اندونزی، کلیسای سانتا کروچه فلورانس | Santa Croce Church

کلیسای سانتا کروچه فلورانس را آرنولفو دی کامبیو در اواخر قرن سیزدهم در شهر فلورانس ایتالیا بنا نموده است و به معنی کلیسای صلیب مقدس است. اولین کشیشان فرانچیسکانی که در سال 1210 به فلورانس آمدند، در چنین جایی موعظه و سخنرانی مذهبی خود را برای نخستین بار ایراد نمودند. طرح و نقشه کلیسای سانتا کروچه مانند صلیب مصری است که سقف چوبی رو بازی دارد. پیاده روی آن را تخت سنگ های که در ساخت سنگ قبر استفاده می شده است، تشکیل می دهد. محراب کلیسای سانتا کروچه بسیار باز است و نورگیر خوبی دارد. در ادامه مطلب با خبرنگاران همراه شوید:

کلیسای سانتا کروچه، بنای دیدنی در فلورانس

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

پایه ها و ستون های بسیار حجیم و بزرگی نیز برای نگاهداشت قوس های تیز بکار رفته در این فضا بکار رفته است. در بدو ورود به کلیسا، که به سبک معماری گوتیک فلورانس ساخته شده است، توجه و نگاه بیننده به سمت شرقی و انتهای کلیسا معطوف می گردد، درست جاییکه، پنجر های شیشه ایی باریک بلندی، در دل دیوار های پایین گنبد یا طاق ها نفوذ و رسوخ می نمایند. یکی از ویژگی های شاخص کلیساهای اولیه فراچیسکانی، روایت صریح و ساده داستان زندگی حضرت مسیح، فرانسیس قدیس و دیگر قدیسان مسیحی، با بکارگیری نقاشیهای هنرمندانه بوده است.

بعضی از خانواده های بزرگ فلورانس، که از جمله آنها می توان به خانواده هایی چون: باردی، پروزی، آلبرتی، بارونچلی و رینوچینی اشاره نمود، حمایت کلیساهای سانتا کروچه را برای تزئین و زیبا سازی آنها به دست آوردند. بعضی از تزئیناتی که در قرن چهاردهم اعمال شده است تا به امروز دوام آورده اند. از این موارد می توان به آثار نقاشی جیوتوی بزرگ اشاره نمود که نقاشی های حیرت آور کلیساهای خانواده هایی چون باردی و پروزی بر عهده گرفت و در خلق آثار خود از صحنه های زندگی فرانسیس قدیس و همچنین جان قدیس بهره گرفت.

پیروان نزدیک به جیوتو از نظر هنری، مثل تادو گادیف، برناردو دادی و ماسو دی بانکو، آثار خود را برای کلیساهایی که تحت حمایت افرادی چون بارونچلی، پولچی و برادی و نیز باردی دی ورنیو قلمداد می شد، به تصویر کشیدند. در میانه قرن چهاردهم، دیواره های راهرو کلیسا، بوسیله افرادی چون آندریا ارکانیا، جیووانی دا میلانو، نیکولو دی پیترو گرینی و آنیولو گادی نقاشی شده اند. اتاق کشیش، که شامل نماز خانه رینوچینی نیز می گردد، از بازوی جنوبی کلیسا قابل دسترس است.

نقاشی های دیواری این بخش از کلیسا که در شرایط بسیار عالی نگهداری شده اند و چیدمان وسایل آن که در حال و هوای قرن چهاردهم میلادی است، به بیننده این امکان را می دهد تا در تصورات ذهنی خود بتواند نمای کامل و تمام نقاشی شده کلیسا را در قرن چهاردهم از نظر بگذراند. در سال 1429، آندریا دی پازی ساختن نمازخانه پازی کلیسا را برعهده گرفت. نقشه آن را فیلیپو برونلشی بر عهده داشت، ولی تکمیل آن سالها بعد از مرگ او به اتمام رسید. ساختمان این کلیسا، یکی از متقارن ترین نوع آنها، از دوران رنسانس به شمار می آید.

این کلیسا بوسیله نقاشی های دیواری تزئین نشده است، بلکه از هلال های قرمز رنگ مایل به قهوه ایی لعاب دار برای زیبا کردن آن بهره گرفته شده است که کار هنرمندی به نام لوکا دلا روبیا و پیروان این هنرمند ایتالیایی است. نمازخانه نویسیات، که میچلوزو آن را حوالی سال 1445 میلادی برای کوسیمو دی مدیچی ساخته است، دارای یک محراب قرمز رنگ مایل به قهوه ایی است که آندریا دلا روبینا آن را درست نموده است و حاوی تصویری از مریم مقدس، مسیح به همراه حواریون است. صلیب چوبی در نمازخانه باردی دی ورنیو که در بازوی چپ کلیسا واقع شده است، اثر نقاش معروف دوناتلو است.

منبر موعظه که بصورت برجسته در سال 1475 ساخته شده است کاری از بندتو دا مایانو است و شامل صحنه هایی از زندگی فرانسیس مقدس، که یکی از زیبا ترین نقاشی ها در فلورانس به شمار می آید.موضوع جالبی که در خصوص کلیسای سانتا کروچه می توان گفت-که قرار بوده است به آرامگاه ابدی بسیار از بزرگان هنر ایتالیا نیز تبدیل گردد-آن است که یکی از مراسم های تشییع و واقعی دوره رنسانس در آن برگزار می گردد. در این مکان، قبر لئوناردو برونی، صدراعظم جمهوری، قرار گرفته است که ساخته دست برناردو روسلینو در سال 1444 است

فردی که بعد از برونی قدرت را به دست می گیرد و نامش کارلو ماسوپینی است، در مکانی دیگر در همین کلیسا دفن می گردد و سنگ قبر او را فردی به نام دسیدریو دا ستیگنانو می سازد. از آن موقع به بعد، تاریخ کلیسای سانتا کروچه با سنگ قبرهایش پیوند می خورد.میشل آنجلو که در شهر رم در سال 1564 میلادی دار فانی را وداع می گوید، در همین جا به خاک سپرده شده است. مدل و طرح سنگ قبر میشل آنجلو را بقیه نیز تقلید نموده اند. بطور مثال، می توان از گالیله نام برد، که در سال 1642 دیده از جهان فرو بست. سنگ قبر وی را فردی به نام جیووانی باتیستا فوگینی ساخته است. بناهای اینچینی برای افرادی مشور دیگری نیز ساخته شد، که از جمله می توان به نیکولو ماکیاوولی، ویتوریو آلفیری، جیاچینو روسینی و مقبره خالی منسوب به شاعر معروف ایتالیایی، دانته آلیگیری در سال 1829 میلادی اشاره نمود.

اوگو فوسکولو که در انگلستان از جهان رفت، در سال 1871 در این مکان از نوع دفن شد. در قرن نوزدهم، یک برج ناقوس دار به کلیسای سانتا کروچه افزوده شد که بوسیله گیتانو باکانی در سال 1847 ساخته شد و نیز نماد ساختمان با سنگ مرمر پوشیده شد که به سبک معماری نئو گوتیک بود. بلیط بازدید از کلیسای سانتا کروچه به توضیح ذیل است: برای بزرگسالان قیمت آن 8 یورو و برای بچه ها 11 تا 17 سال، 6 یورو است. البته بازدید از این کلیسای دیدنی، برای بسیاری از گروها که شامل بچه ها زیر 11 سال، ساکنین فلورانس، معلولین، راهنمایان تور های گردشگری، رهبران تورها، و معلمان مجانی است. گفتنی است که هدست هایی که در کلیسا سانتا کروچه در دسترس گردشگران قرار می گیرد، فرکانس شان در یک موج مشابه قرار داده می شوند. استفاده از این ابزار، برای رعایت سکوت در این مکان، برای افرادی که راهنمای گروهی از گردشگران را بر عهده دارند اجباری است.

منبع:museumsinflorence.com

منبع: الی گشت
انتشار: 5 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 726

به "کلیسای سانتا کروچه، بنای دیدنی در فلورانس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسای سانتا کروچه، بنای دیدنی در فلورانس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید