گذر از دیوار برلین: آغوش های شکسته

به گزارش تور بالی اندونزی، شصت سال از زمانی که دیوار برلین ساخته شد، می گذرد. این دیوار را شاید بتوان مشهورترین نماد جنگ سرد دانست. فرو ریختن این دیوار یکی از مشخص کننده ترین لحظات قرن بیستم بود. عکس های مردم شادی که در حال حفر سوراخ در این دیواره بودند و به موازات آن می رقصیدند، در حافظه جمعی ما قرار گرفته است.

گذر از دیوار برلین: آغوش های شکسته

با تور ارزان آلمان از دیدنی ترین کشور اروپایی بازدید کنید و از شهرهای برلین، هانوفرو، فرانکفورت و مونیخ آلمان دیدن کنید.

اما در این پست به کریسمس سال 1963 می رویم، زمانی که چند روز بیشتر از عمر این دیوار نمی گذشت، در این زمان یان بری، تصمیم گرفته بود که از مردمی که از برای نخستین بار به وسیله دولت آلمان شرقی اجازه یافته بودند، با عبور از دیوار، خویشاوندان خود را در آن سو دیدار نمایند، عکسبرداری کند.

یان پیش از آن به اسم عکاس مجله درام به خاطر عکاسی از وقایع آفریقای جنوبی، شهرتی به هم زده بود، او تنها عکاسی بود که قتل عام سال 1960 این کشور را به تصویر کشیده بود. اما این بار او تصمیم گرفته بود که شخصا و بدون چشمداشت اقتصادی به برلین سفر کند تا عکس های خوبی شکار کند.

به محض ورود به شهر، او به بخش شرقی رفت، او دوربین های Leica و نیکون F به همراه داشت. یان تصمیم داشت که یک خانواده را در زمان دیدار، همراهی کند، اما هیچ کس به خاطر حضور پلیس، حاضر به همراهی شدن نبود. مردم از هر کسی که دوربین داشتند، واهمه داشتند و از آنجا که او مترجمی همراه نداشت، کارش دشوارتر می شد.

به همین دلیل یان تصیمم گرفت که در ایست بازرسی به انتظار بکشد، بلکه به مدد بخت و اقبال، سوژه اش را شکار کند. ناگهان او دو مرد را دید که تعیین بود، برادر هستند و درست مثل هم لباس پوشیده بودند، آنها کلاه ها و عینک ها و کت های چرمی شبیه هم داشتند.

چشم انداز نزدیک نبود و یان ترجیح داد از لنز دویست میلیمتری ای که روی دروبین نیکون اش کار گذاشته بود، برای عکسبرداری استفاده کند. حاصل اش این عکس شد:

یان به امید انتشار عکس و خبر به پاریس بازگشت، اما دفتر پاریس آژانس خبری ماگنوم پیش از زمان تعطیلات بسته شده بود و خبر به موقع منتشر نشد و هیچ وقت بخت انتشار کامل پیدا نکرد.

عکس های بسیار ماندگار و مشهوری در خصوص دیوار برلین گرفته شده است، از جمله عکس مشهوری که از یک سرباز مرزبان به نام کنراد شومان در حال پرش از روی سیم های خاردار و فرار به سوی آزادی گرفته شده است:

یا عکسی که ریموند دپاردون در سال 1989 از مردی که بر روی دیوار برلین نشسته بود، گرفته بود:

اما عکسی هم که یان گرفت، یکی از برترین عکس ها در این زمینه است، عکسی که در آن دو برادر که تقریبا تصویر آینه ای هم هستند با دست های گشاده از هم در انتظار درک آغوش هم هستند و حس و حال قابل لمسی از نشاط را ارائه می دهند.

این عکس گرچه تنها یک لحظه را به تصویر کشیده، اما بیانگر هزینه انسانی بنای دیوار برلین و جای دردناک زخمی است که در نتیجه جدایی آدم ها از هم ایجاد می گردد.

یان، عکس های مشهور دیگری از چنین لحظات انسانی ای هم دارد، او به خاطر این نوع روزنامه نگاری اش، مشهور و مورد احترام است و از او به خاطر کارهایش در آفریقای جنوبی و کتاب اش تحت اسم The English نقدیر شده است. او همچنان به کارش ادامه می دهد.

منبع : 1 پزشک

باز نشر: مجله اینترنتی Bartarinha.ir

منبع: برترین ها
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1884

به "گذر از دیوار برلین: آغوش های شکسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گذر از دیوار برلین: آغوش های شکسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید