یک گام تا ثبت ملی بُندر دوساری در عنبرآباد

به گزارش تور بالی اندونزی، شهر دوساری در فاصله 13 کیلومتری شهرستان عنبرآباد در جنوب استان کرمان واقع شده که با وجود مجموعه تفریحی-گردشگری بُندری، جزو منطقه ها دیدنی در جنوب استان به شمار می آید و این مجموعه شامل چشمه ای است که با افزایش بارندگی ها و جاری شدن، میزبان گردشگران زیادی است.

یک گام تا ثبت ملی بُندر دوساری در عنبرآباد

چشمه بُندر دوساری از زیر صخره کوه جریان می گیرد و در استخری بزرگ می ریزد که مکانی بسیار دلپذیر برای توریستان ایجاد می نماید. از قله کوه دوساری می توان نخل های سر به فلک کشیده و یکپارچه شهر دوساری را که نمایی بسیار زیبا دارند، دیدن کرد.

آبشار فصلی بُندری نیز جاذبه توریستی دیگری در دوساری است که در سال های پرباران جان می گیرد و دوستداران طبیعت و مسافران از جای جای استان کرمان و دیگر منطقه ها کشور به صدای دل انگیز گذر آب از روی صخره ها یا همان شُرشُر آب پناه می برند و این فضای فراموش ناشدنی را تا سفرهای بعدی بخاطر می سپارند.

چشمه بُندری، در یک قدمی ثبت ملی

کمال الدین ضیاءکمالی نماینده اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی در جنوب کرمان در گفت و گو با ایسنا به توریستی به عنوان یک ظرفیت طبیعی اشاره نمود و گفت: بُندری یکی از مکان های توریستپذیر شهر دوساری در عنبرآباد محسوب می شود و هر ساله میزبان توریستان زیادی است.

وی جذابیت این منطقه را به علت آب و هوای مطبوع آن در زمستان و بهار بی نظیر توصیف کرد و اضافه کرد: ظرفیت طبیعی چشمه معروف بُندری که با قدمت قابل توجه در این منطقه جریان دارد، ییکیاز عوامل مهم جذب توریست است.

ضیاءکمالی با ابراز خرسندی از اقدامات اجرا شده برای ثبت ملی چشمه بُندری اطلاع داد و اظهار کرد: به همین دلیل ثبت ملی چشمه بُندری در دستور کار میراث فرهنگی قرار گرفته و به زودی مستندسازی و تکمیل پرونده آن انجام می شود. امیدواریم چشمه بُندری دوساری در لیست آثار ملی قرار گیرد.

یزدان افشاری پور فرماندار عنبرآباد نیز در گفت و گو با ایسنا از اهتمام ویژه دولت نسبت به تقویت زیرساخت های توریستی خبرداد و اضافه کرد: علاوه بر چشمه بُندری، آبشار رودفرق یا وُرورا، یکی از بلندترین آبشارهای خاورمیانه محسوب می شود که در رشته کوه جبالبارز جنوبی واقع شده است و ارتفاع آن 176متر است که منحصر به فرد است.

وی، نبود راه دسترسی مناسب را از جمله مسائل پیش روی استفاده از ظرفیت های توریستی مطرح کرد و اضافه کرد: در مسیر دسترسی به آبشار وُروار، دشت نرگسی وجود دارد که در فصل بهار یک پهنه به صورت یک پارچه از گُل های نرگس پوشیده شده است.

فرماندار عنبرآباد به قلعه تاریخی سموران در این شهرستان اشاره نمود که در نزدیکی روستای رود فرق واقع شده است و اضافه کرد: قدمت این بنای تاریخی به قبل از اسلام برمی شود و قلعه از غرب به رشته کوه جبالبارز و از جنوب شرق مشرف به شهرستان جیرفت و بر فراز کوهی که 250 متر ارتفاع دارد، واقع شده است.

وی توجه به ثبت ملی چشمه بُندری را نقطه عطفی در معرفی و ساماندهی ابنیه های تاریخی و منطقه ها توریستی دانست و از حمایت جدی دستگاه های اجرایی شهرستان عنبرآباد در تحقق این اقدام ماندگار اطلاع داد.

منبع: گردشبان
انتشار: 29 بهمن 1401 بروزرسانی: 29 بهمن 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2354

به "یک گام تا ثبت ملی بُندر دوساری در عنبرآباد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک گام تا ثبت ملی بُندر دوساری در عنبرآباد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید