آسمان، بامداد فردا شهاب باران می گردد

به گزارش تور بالی اندونزی، مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، درباره بارش های شهابی امشب اظهار کرد: بارش های شهابی از جمله رویداد های زیبای نجومی هستند که نه تنها برای اخترشناسان آماتور و عکاسان نجوم سوژه های جالبی هست بلکه برای عموم مردم نیز از جاذبه خاصی برخوردار است.

آسمان، بامداد فردا شهاب باران می گردد

او اضافه نمود: بارش شهابی دلتا دلوی یکی از بارش های سالانه است، هر چند این بارش به نیمکره جنوبی آسمان تعلق دارد، اما تا ابر های میانی نیمکره شمالی کره زمین نیز قابل رصد است و مردم می توانند در این مناطق هم آن ها را مشاهده نمایند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران توضیح داد: دوره این دنباله دار کمی بیش از 5 سال است. این دنباله دار در روز آدینه 5 آبان سال 1396 به کمترین فاصله با مهر تابان رسید و این دنباله دار در روز سه شنبه 11 بهمن سال 1401 خورشیدی مجددا به حضیض خورشیدی خواهد رسید. معمولا قبل و بعد از نزدیک شدن دنباله دار به خورشید بارش های شهابی به مراتب بهتری داریم.

او میزان ZHR (میزان بارش سرسویی) این بارش را بین 10 تا 20 شهاب اعلام کرد و اضافه نمود: امشب ماه در شرایط تربیع اول قرار می گیرد. شهاب سنگ های دلتا دلوی در اوایل مرداد هر سال به اوج بارش خود می رسند و سال جاری نیز در ساعت یک و 30 دقیقه بامداد سه شنبه،7 مرداد به اوج بارش خواهد رسید.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران شرح داد: دنباله دار ماخهولز توسط رصدگر آماتور پیر آمریکایی دونالد ماخهولز در سال 1986 میلادی با استفاده از یک دو چشمی قدرتمند نجومی شناسایی شد.

او اضافه نمود: نام هر بارش از صورت فلکی که کانون بارش در آن قرار گرفته است، گرفته می گردد. چون کانون این بارش شهابی در نزدیکی ستاره دلتا صورت فلکی سطل آب دلو است، آن را به نام دلتای دلوی می شناسند.

عتیقی گفت: شهاب های بارش دلتای دلوی با سرعت تقریبی 150 هزار کیلومتر بر ساعت در ارتفاعی حدود 100 کیلومتری زمین با جو برخورد می نماید. این ذرات میلی متری و میکرو متری بوده و از برخورد آنها با اتم های جو طی فعل و انفعالات خاص، نور زیادی فراوری می گردد.

او یادآوری کرد: مشاهده این شهاب ها خطری برای انسان ندارد. برای دیدن آن نه تنها به کانون بارش، بلکه می توان رد این شهاب ها را در تمام آسمان دید.

او در خاتمه تاکید نمود: علاقه مندان به دیدن این بارش ها می توانند در کوهستان حاضر شوند و در ساعت 1 و 30 دقیقه بامداد این بارش ها را مشاهده نمایند و از این زیبایی و جذابیت آسمان بهره کافی را ببرند.

لازم به ذکر است، بارش شهابی دلتای دلوی از جمله بارش های مرداد است که باید آسمان کاملا تاریک باشد تا بتوان بخوبی آن را رصد کرد. این بارش شهابی، در آسمان تاریک بدون آلودگی نوری قابل رویت است، براین اساس نمی توان آن را در شهرها رصد کرد.

باشگاه خبرنگاران

منبع: گردشبان
انتشار: 28 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1277

به "آسمان، بامداد فردا شهاب باران می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسمان، بامداد فردا شهاب باران می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید