آشنایی با جاذبه های گردشگری محلات یا هلند ایران، عکس

به گزارش تور بالی اندونزی، محلات یکی از شهرهای دوست داشتنی و توریستی استان مرکزی است که از طبیعتی سرسبز، آب و هوایی دلنشین، جاذبه های طبیعی و آثار باستانی ارزشمندی برخوردار است. این شهر از لحاظ فراوری گل در کشور مقام اول را دارد و لقب هلند ایران را از آن خود نموده است.

آشنایی با جاذبه های گردشگری محلات یا هلند ایران، عکس

با تور ارزان هلند از کشور آسیاب های بادی دیدن کنید و در شهر زیبای آمستردام هلند گشت و گذار کنید.

گردشگران زیادی در فصول مختلف راهی محلات می شوند تا از باغات گل این شهر تماشا نموده و از نزدیک شاهد این آفریده های الهی و افسانه ای باشند. این شهر مجذوب نماینده علاوه بر گل، تماشای های بسیاری هم دارد که در این مطلب محبوب ترین ها و مهم ترین های جاهای تماشای محلات را به شما معرفی می کنیم.

سایت تاریخی خورهه

مجموعه تاریخی خورهه از جمله مهم ترین آثار بر جای مانده از دوران باستان ایران زمین و از جاهای تماشای استان مرکزی است. مطالعات و تحقیقات صورت گرفته در این سایت تاریخی و آثار یافت شده در این دشت و ارتفاعات خورهه، نشان می دهد که سابقه تمدن و قدمت این منطقه به هزاره دوم قبل از میلاد می رسد. دو ستون مدور از این مجموعه به یادگار مانده است که به سبک و شیوه ایونیک که نوعی ستون سازی یونانی محسوب می گردد، ساخته شده است.

قبل تر می پنداشتند که خورهه آتشکده ای متعلق به دوره سلوکی است ولی بر اساس آخرین مکاشفه ها و شواهد به دست آمده خورهه خانه ای اربابی است که نزدیک به یک قرن پیش از میلاد مسیح ساخته شده و تا انتها دوران اشکانیان هم به حیات خود ادامه داده است.

آتشکده آتشکوه

آتشکده آتشکوه از دیگر آثار باستانی شهر محلات و از مهم ترین آثار به جا مانده از دوره ساسانیان است که در پنج کیلومتری جاده نیم ور و در نزدیکی روستای آتشکوه نیم ور قرار گرفته است. عظمت این بنا به حدی است که بی شک از بهترین آتشکده های زرتشتیان دنیا به تعداد می رود.

در ساخت این بنا آجرهای چهارگوش با نمای سنگ به کار رفته است و برای استحکام بیشتر آن در داخل دیوارها، تیرچوبی استفاده شده است. در ستون های این آتشکده، ظرافت استفاده از سنگ های پاستون به حدی است که هیچ گاه دو بند سنگ روی هم قرار نگرفته اند.

بوستان سرچشمه

پرآب ترین چشمه استان مرکزی در بوستان سرچشمه قرار گرفته است

بوستان سرچشمه از پرطرفدارترین و معروف ترین جاذبه های طبیعی و تفریحی شهر محلات است. وجود پرآب ترین سرچشمه استان مرکزی که در مرتفع ترین نقطه شهر محلات، در دامنه رشته کوه هفتاد قله قرار گرفته است، به اهمیت این پارک افزوده است. این مکان دوست داشتنی و خوش آب و هوا یکی از پاتوق های محلاتی ها و گردشگران در آخر هفته ها و روزهای تعطیل است. در بوستان سرچشمه امکاناتی نظیر رستوران، سفره خانه سنتی، شهربازی و مرکز فراوری و فروش گل و گیاه هم برای گردشگران فراهم شده است.

چشمه های آبگرم

چشمه های آبگرم محلات در فاصله 15 کیلومتری از شهر محلات قرار گرفته اند و از جمله 26 آبگرم معروف ایران هستند که از اعماق زمین با درجه حرارت حداقل 50 درجه سانتی گراد به سطح زمین جاری می شوند. این چشمه ها به خاطر خاصیت درمانی که دارند از محبوبیت خاصی میان گردشگران داخلی و خارجی برخوردار هستند. اهالی محلات بر این باورند که آب این چشمه ها بیماری های کبدی، کلیوی، صفرایی و دستگاه گوارش را درمان می نمایند.

چنار دوهزار ساله

در خیابان سرچشمه محلات در جوار بوستان زیبای سرچشمه چناری قطور و زیبا در میدانی قرار گرفته است که شاید اگر زبان سخن گفتن داشت می توانست خاطرات دو هزار ساله اش از روزهای قدیمی محلات را بازگو کند. چنار دوهزار ساله محلات یکی از نمادهای تاریخی این شهر به تعداد می رود.

غار آزادخان

غار باستانی آزادخان در 10 کیلومتری شمال غرب محلات در شمال روستای سنجه باشی قرار گرفته است. در کف این غار آب گوارا و فراوانی وجود دارد که در اثر بارندگی که از سقف این غار می چکد، جمع شده است.

قلعه جمشیدی (قلعه گبری)

قلعه جمشیدی یا قلعه گبری از دیگر آثار باستانی شهر محلات است که از ایران کهن به یادگار مانده است. این قلعه در بین دیگر قلعه های تاریخی در برابر حملات و نفوذ دشمن جان نسبتا سالمی به در برده است و زمانی باعث نجات مردم این زاد و بوم شده است. از ویژگی های منحصربه فرد این اثر تاریخی می توان به وسایل ضدحریق ویژه، دروازه ای چوبی برای حفاظت و تالاری روی قلعه با امکان حضور 20 نفر تیرانداز در جهات مختلف اشاره نمود.

پل تاریخی باقرآباد

پل باقرآباد پلی تاریخی در شهر محلات است که قدمت آن به دوران حکومت قاجاریه باز می گردد. این پل تاریخی که با استفاده از سنگ ساخته شده است، در دوره های نو بازسازی و بازسازی شده است.

سد باستانی نیم ور

سد باستانی نیم ور یکی از کهن ترین سازه های کشور جهت ذخیره کردن آب در شهر محلات است. بنای این سد دارای پیشینه ای به قدمت حکومت ساسانیان است. این سد تاریخی به علت برخورداری از چشم اندازهای بی نظیر و بکر به یکی از جاذبه های گردشگری مجذوب نماینده شهر محلات تبدیل شده است.

دهکده گل و گیاهان زینتی

دهکده گل و گیاهان زینتی محلات دارای وسعتی 110 هکتاری است و به اسم عظیم ترین دهکده پرورش گل در کل کشور شناخته می گردد. این دهکده مکانی برای پرورش، تهیه و توزیع انواع گل های زیبا در شهر محلات است و بهشتی برای دوست داران گل به تعداد می رود.

غار یکه چاه

غار یکه چاه یکی دیگر از غارهای طبیعی و مجذوب نماینده شهر محلات است که مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد تا سده های میانه دوران تاریخی پس از اسلام است. این غار بسیار زیبا از ستون های زیبا، استالاگمیت ها، استالاکتیت ها، تالارها، دهلیزهای شگفت انگیز و تماشای تشکیل شده که بازدید از تمام آن ها زمان زیادی می برد. کف غار هم از خاک رس پوشیده شده و جریان آبی در آن دیده نمی گردد.

منبع: گردشبان
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1889

به "آشنایی با جاذبه های گردشگری محلات یا هلند ایران، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جاذبه های گردشگری محلات یا هلند ایران، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید