اجاره نامه هولوگرام دار (دارای کد رهگیری) چیست؟

به گزارش تور بالی اندونزی، ممکن است تا به حال نام اجاره نامه با کد رهگیری یا اجاره نامه هولوگرام دار به گوشتان خورده باشد. معمولا این نوع اجاره نامه یکی از موارد مهم در معامله ملک می باشد. داشتن کد رهگیری در هنگام عقد قرارداد مزایای زیادی را برای طرفین دارد. در این مقاله قرار است به این موضوع اشاره کنیم که کد رهگیری یا اجاره نامه هولوگرام دار چیست؟ چطور می توان آن را دریافت کرد و از کد رهگیری مربوط به ملک استعلام گرفت. پس اگر این موضوع برای شما اهمیت دارد و داشتن کد رهگیری یکی از موارد کلیدی برای شما در هنگام امضای قراداد ملک است، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اجاره نامه هولوگرام دار (دارای کد رهگیری) چیست؟

کد رهگیری در اجاره نامه به چه معناست؟

اگر به خاطر داشته باشید در سال های گذشته همه معامله های ملکی به حالت دست نویس بین طرفین نوشته می شد.انجام این کار می توانست مسائلی را ایجاد کنید اما امروزه قوانین جدیدی ایجاد شده است تا قراردادها و قولنامه هایی که برای ملک نوشته می گردد دیگر به حالت دستی نباشد. به همین علت و با هدف ایجاد امنیت کافی تصمیم بر این شد که قراداد ها به صورت کد رهگیری دار صادر گردد.

به واسطه ایجاد این ویژگی در قرارداد های ملکی می توان علاوه بر ایجاد امنیت، فرآیند دریافت گزارش و آمار از معامله ها و قیمت آن ها را نیز آگاه شد. از سالی که این موضوع تصویب شد، تمامی مشاوران و بنگاه های ملکی این مسئولیت را بر عهده داشتند تا تمام معاملات و جابجایی ملکی اعم از قراردادهای خرید، فروش، رهن و اجاره خود را در سامانه هوشمند معاملات مسکن ثبت و کد مربوطه را دریافت نمایند.

نکته: دریافت این کد در زمان اجرای و تنظیم قرارداد کاملا ضروری است و نمی توان که آن را دریافت نکرد.

داشتن کد رهگیری در قرارداد ملکی چه مزایایی دارد؟

می توانید امنیت ملک را تضمین کنید

شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین مزایایی که دریافت کد رهگیری دارد این است که بعد از ثبت قرارداد و دریافت آن، دیگر فروشنده ملک نمی تواند آن را به شخص دیگری بفروشد و یا اجاره دهد. شما می توانید به سادگی به سامانه مربوطه بروید و آخرین شرایط ملک را مشاهده کنید.

بابت تخلیه ملک در زمان مقرر راحتی خاطر داشته باشید

گاهی اوقات برای بعضی از مالک خانه ها این موضوع پیش می آید که پس از این که زمان قرارداد ملک به سرانجام می رسد، مستاجر ملک را تخلیه نمی نماید. اگر شما صاحب خانه هستید و اجاره نامه که در زمان قرارداد تنظیم می کنید هولوگرام دار باشد و کد رهگیری داشته باشد، امکان تخلیه قانونی ملک را در اختیار دارید و می توانید به راحتی در زمان مقرر شده ملک را از مستاجر تحویل بگیرید در صورت امتناع مستاجر،می توایند حکم تخلیه را دریافت کنید.

به سادگی شرایط ملک را پیگیری کنید

چنانچه قراردادی که تنظیم می کنید، دارای کد رهگیری باشد می توانید به سادگی آب خوردن شرایط ملک را مورد آنالیز قرار دهید و اگر به صورت احتمال یمشکلی پیش آید می توانید از مراجع قانونی آن را پیگیری کنید. علاوه بر این نیز می توانید شرایط ملک را در طرح های شهرداری مورد آنالیز قرار دهید.

از فسخ قرارداد از طریق فروشنده جلوگیری کنید

هر از گاهی بعضی از فروشنده یا صاحب خانه ها به دلایل مختلفی مانند افزایش قیمت ملک، اقدام به فسخ قرارداد می نمایند اما اگر در زمان تنظیم قرارداد کد رهگیری دریافت کنید فروشنده یا مالک نمی تواند به هبچ وجه قرارداد را فسخ کند.

می توانید از کد رهگیری برای طرح ترافیکی بهره ببرید

یکی از مسائلی که ساکنان شهرهای بزرگ با آن رو به رو هستند این است که با قوانین محدوده ترافیک رو به رو هستند اما یکی از مزایای کد رهگیری این است که می توانید برای عبور و مرور به طرح از آن بهره ببرید. اکنون که این موارد را ذکر کردیم و احتمالا متوجه شدید که داشتن کد رهگیری در قرارداد ملکی چقدر می تواند مهم باشد حتما به این موضوع در زمان قرارداد ملک دقت کنید تا از مسائل احتمالی که در آینده ممکن است پیش بیاید جلوگیری گردد.

مراحل دریافت کد رهیگری به چه صورت است؟

  • با توجه به مواردی که در بالا ذکر کردیم احتمالا تا به حال متوجه شده اید که برای دریافت کد رهگیری بایستی تمام تعیینات قرارداد یا قولنامه را از طریق اینترنت و از طریق مشاور املاک در سامانه مربوطه به نام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور ثبت کنید. دقت داشته باشید که شما نمی توانید این کار را خودتان انجام دهید و تنها مشاوران می توانند نسبت به دریافت کد رهگیری اقدام نمایند، البته مشاورانی که در سامانه ثبت معاملات، ثبت نام نموده باشند.
  • برای دریافت کد رهگیری ضروری است مدارکی را به مشاور ارائه دهید که شامل : اصل مدارک هویتی شامل کارت ملی هوشمند و شناسنامه یا کارت اقامت برای اتباع خارجی به همراه اصل مدارک مالکیت می باشد.
  • مدارکی که باید به مشاور تحویل داده گردد می تواند به صورت سند، قولنامه، بنجاق یا هرگونه سند دیگر باشد.
  • بعلاوه اگر خود مالک در آن جا حضور ندارد باید مدارک دیگری مانند وکالت نامه، گواهی انحصار وراثت و… نیز به شماور تحویل داده گردد.
  • برای دریافت کد رهگیری تایدیه کد پستی نیز ضروری است.
  • در زمان ثبت قرارداد با کدرهگیری احتیاج است تا دو شاهد حضور داشته باشند و مدارک شناسایی نیز ارائه دهند.
  • پس از انجام تمامی این مراحل و پر کردن فرم پیش نویس قرارداد، مشاور اطلاعات مربوطه را در سامانه بارگذاری می نماید.
  • بعد از ثبت تمامی اطلاعات و تنظیم قرارداد باید سه نسخه از قرارداد در اختیار مشاور، مالک و مستاجر قرار بگیرد.
  • نکته ای که وجود دارد این است که در بالای برگه قرارداد یک QR کد وجود دارد که با اسکن کردن آن می توانید به تمامی اطلاعات از جمله آدرس دقیق ملک، نام خریدار و فروشنده، نام مالک و مستأجر دسترسی پیدا کنید.

چطور می توان از کد رهگیری استعلام گرفت؟

قبل از این که در خصوص نحوه استعلام از کد رهگیری صحبت کنیم باید بگوییم که کد رهگیری اجاره نامه مانند دیگر انواع معامله املاک یک عدد 13 رقمی است.بعد از این که ملک مورد نظر شما در سامانه املاک ثبت گردد این کد به صورت پیامکی برای شما ارسال می گردد. همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم شما می توایند از این کد برای پیگیری های بعدی و بعلاوه دریافت گزارش از بدهی های ملک مورد معامله بهره ببرید و اما در خصوص نحوه استعلام از کد رهگیری تنها ضروری است تا وارد سامانه شوید و کد 13رقمی را وارد کنید و از شرایط ملک اطلاع پیدا کنید.

مراحل آن نیز به توضیح زیر می باشد:

برای استعلام کد رهگیری می توانید با مراجعه به سامانه ثبت معاملات و املاک کشور و وارد کردن کد ملی و کد رهگیری 13 رقمی صحت قرارداد را آنالیز کنید.

  1. وارد سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور می شوید.
  2. منوی خدمات را انتخاب می کنید و گزینه استعلام کد رهگیری را انتخاب کنید.
  3. در صفحه ای که باز می گردد باید کد ملی یکی از طرفین قرارداد را وارد کنید و بعد از آن کد امنیتی را بزنید و در نهایت دکمه جست و جو رو بزنید.
  4. چنانچه اطلاعات وارد شده صحیح باشد می توایند قرارداد را مشاهده کنید و نسخه ای از آن را تهیه کنید.

بعلاوه می توانید از طریق پیامک این کار را انجام دهید که در این صورت باید کد رهگیری را به شماره 110203001 ارسال کنید.

و به عنوان سخن آخر…

باید گفت که آژانس مشاوره املاک برای ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری نمی تواند هیچ گونه هزینه اضافه ای را دریافت کند. اما شما باید برای ثبت کد رهگری در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور، هزینه را پرداخت کنید که این هزینه هر ساله از طرف این سازمان تعیین می گردد. و در نهایت اگر قصد دارید خیالتان بابت معمامله ملکی که انجام می دهید راحت باشد حتما در زمان عقد قرارداد کد رهگیری دریافت کنید.

منبع: هومتیک
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2251

به "اجاره نامه هولوگرام دار (دارای کد رهگیری) چیست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "اجاره نامه هولوگرام دار (دارای کد رهگیری) چیست؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجاره نامه هولوگرام دار (دارای کد رهگیری) چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید