استقرار تفنگداران آمریکایی در شرق یمن، اهمیت استراتژیک المُهره

به گزارش تور بالی اندونزی، خبرنگاران، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: چندی پیش بود که منابع رسانه ای از ورود تفنگداران ایالات متحده آمریکا به محور شرقی یمن خبر دادند. نیروهای آمریکایی پس از ورود به یمن در فرودگاه الغیضه واقع در استان المُهره مستقر شدند. این در حالی است که در اواخر ماه ژانویه گذشته نیز نیروهای مشترک آمریکا و انگلیس وارد فرودگاه الغیضه در استان المهره شده بودند.

استقرار تفنگداران آمریکایی در شرق یمن، اهمیت استراتژیک المُهره

تحرکات نظامی ایالات متحده آمریکا در استان های مختلف یمن به ویژه پس از سفر کریستوفر هنزل سفیر آمریکا در این کشور به فرودگاه الغیضه طی سال گذشته، بیش از پیش افزایش یافته است. سفیر آمریکا در یمن پیشتر در جریان سفر ناگهانی خود به استان المهره با محمد علی یاسر استاندار معین شده از سوی ائتلاف متجاوز سعودی در المهره ملاقات و تبادل نظر کرد.

با این حال، دو طرف هیچیک از محورهای تبادل نظری خود را رسانه ای نکردند. در این گیرودار، بعضی منابع از توافق میان دولت مستعفی یمن به ریاست عبد ربه منصور هادی و مقامات سعودی بر سر گسترش نفوذ ریاض در استان المهره یمن خبر دادند.

در واقع، سفیر ایالات متحده آمریکا با سفر اخیر خود به استان المهره کوشش کرد تا اشغال این استان توسط عربستان سعودی و کوشش آن برای بسط سیطره اش در این استان را مشروعیت بخشد.

سفر ناگهانی کریستوفر هنزل سفیر آمریکا در یمن نشان داد که آمریکایی ها برنامه خاصی برای این استان و به ویژه محور شرقی یمن دارند. علت ورود آمریکایی ها به استان المهره در اهمیت جغرافیایی آن نهفته است. این استان علیرغم دور ماندن از کانون درگیری ها، اهمیت بسزایی برای ائتلاف سعودی و نیز ایالات متحده آمریکا دارد.

استان المهره در شرق یمن از لحاظ جغرافیایی صندلی ویژه ای دارد. این استان از جنوب به دریای مکران و بندر نشطون و از شمال به مرز عربستان و منطقه الخرخیر می رسد. المهره از لحاظ مساحت دومین استان عظیم در یمن پس از حضرموت به شمار می رود که از نظر جغرافیایی و مالی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

المهره همچنین دارای طولانی ترین نوار ساحلی در یمن است و 2 گذرگاه مرزی دارد. درست به دلیل همین اهمیت استراتژیک است که المهره هدف توطئه جویی های سعودی ها و آمریکایی ها قرار گرفته است. پس از انتشار گزارش های مختلف از حضور نظامی ایالات متحده آمریکا در شرق یمن، نقدها فراوانی از واشنگتن مطرح شد. با این حال، مقامات آمریکایی در پاسخ به این نقدها مدعی شدند که با هدف مبارزه با تروریسم در استان المهره حضور یافته اند.

این ادعا در حالی مطرح شد که المهره هیچگاه شاهد حضور تروریست های تکفیری نبوده است. تروریست های القاعده که همیشه در نقاط مختلف یمن فعالیت کردند هیچگاه به المهره راه پیدا نکردند. بنابراین، مقامات آمریکایی بهانه مبارزه با تروریسم را دستاویزی برای تحقق اهداف واقعی خود در شرق یمن قرار دادند. همانطور که گفته شد، یکی از مهمترین اهداف نیروهای آمریکایی از ورود به شرق یمن، مشروعیت بخشیدن به اشغال این محور توسط عربستان سعودی بوده است.

از سوی دیگر، تشدید رقابت های میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی در نقاط مختلف یمن نیز بی ارتباط با حضور نظامی آمریکا در استان المهره نیست. پس از آنکه رقابت های سیاسی و نظامی میان ریاض و ابوظبی در یمن تشدید شد، مقامات سعودی از آمریکایی ها درخواست یاری کردند و مقامات واشنگتن نیز طرح تقویت حضور نظامی خود در شرق یمن را مطرح کردند تا بدین ترتیب با توسعه طلبی ابوظبی در جنوب یمن مقابله نموده باشند.

از سوی دیگر، آمریکا و سعودی از رهگذر تقویت حضور نظامی خود در شرق یمن کوشش می نمایند تا مانع از نفوذ نیروهای تحت امر امارات یعنی همان شورای انتقالی جنوب به این محور بشوند. بر اساس آنچه که گفته شد، می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که رقابت های گسترده عربستان سعودی و امارات در جنوب یمن برای تسلط بر منابع گازی و نفتی در این محور، پای آمریکایی ها را به شرق باز نموده است.

افزون بر این، نمی توان ورود تفنگداران ایالات متحده آمریکا به محور شرقی یمن را بی ارتباط با تحولات استان مأرب دانست. در حال حاضر نیروهای ارتش یمن به چند کیلومتری مرکز شهر مأرب نزدیک شده اند و در چند قدمی فتح تمامی نقاط استراتژیک این شهر هستند.

از آنجایی که مأرب نیز در شرق یمن واقع شده است، آمریکایی ها بسیار امیدوارند که از رهگذر حضور خود در استان المهره و اشراف آن بر شهر مأرب، بتوانند نتیجه نبرد میدانی در این شهر را به نفع متجاوزان سعودی تغییر دهند.

در هر صورت، آنچه که واضح به نظر می رسد، این است که جنگ قدرت میان عربستان سعودی و امارات در جنوب یمن از یک سوی و نیز پیشروی های گسترده نیروهای مقاومت یمن در شهر مأرب از سوی دیگر، پای آمریکایی ها را به محور شرقی این کشور باز نموده است. در این شرایط، تسلط نیروهای یمنی بر مرکز شهر مأرب دیگر نه شکستی برای عربستان سعودی که شکست عظیمی برای آمریکا محسوب خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 31 اردیبهشت 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1759

به "استقرار تفنگداران آمریکایی در شرق یمن، اهمیت استراتژیک المُهره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقرار تفنگداران آمریکایی در شرق یمن، اهمیت استراتژیک المُهره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید