تخریب شرق برای بازیابی هژمونی امریکایی

به گزارش تور بالی اندونزی، سفارت چین در لندن ساعاتی پس از انتشار بیانیه مشترک انتهای نشست سران گروه هفت در کورنوال انگلیس که طبق خواسته رئیس جمهوری امریکا، چشم بادامی ها را هدف قرار داده بود، در پیامی هشدارآمیز گفت دوران تصمیم گیری یک گروه کوچک برای جهان مدت ها پیش به انتها رسیده است.

تخریب شرق برای بازیابی هژمونی امریکایی

وزارت خارجه روسیه هم گروه هفت را متهم به بی ثباتی در سیاست هایش کرد.

به گزارش رویترز، نخستین نشست حضوری سران 7 کشور ثروتمند جهان از زمان آغاز پاندمی کرونا پس از سه روز در حالی یکشنبه به پایان رسید که خروجی آن نسخه امریکایی سراسر اتهام به چین در موضوع نقض حقوق بشر در سین کیانگ، احترام به حکومت خودمختار هنگ کنگ و برقراری صلح و ثبات در تنگه تایوان بود.

سفارت چین در لندن در واکنش به این بیانیه، با اعلام اینکه حقایق درباره سین کیانگ، هنگ کنگ و تایوان تحریف شده و اهداف شوم کشورهایی مانند امریکا در این اتفاق کاملاً معین است گفت: در روزهایی که همه گیری کرونا اقتصاد جهانی را دچار رکود کرده است، جامعه بین المللی بیش از تصمیم گیری قدرت های سیاسی تفرقه افکن، نیازمند اتحاد و همکاری همه کشورهای جهان است. چین کشوری صلح طلب و حامی همکاری است اما خط قرمزهایی هم دارد. هیچ کس نباید در امور داخلی چین دخالت و به اعتبار آن خدشه وارد کرده و منافع آن را نقض کند چراکه ما قاطعانه از حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه طلبانه خود دفاع کرده و با هرگونه بی عدالتی و تبعیض مقابله خواهیم کرد. ما از امریکا و دیگر کشورهای عضو گروه هفت می خواهیم به این حقایق احترام بگذارند.

این سفارتخانه همچنین در پاسخ به تصمیم گروه هفت برای بازنگری در مطالعات منشأ ویروس کرونا به علت عدم همکاری پکن در این مطالعات هم گفت: تحقیقات درباره علت بروز کووید-19 نباید سیاسی شود. یک تیم مشترک کارشناسی از چین و سازمان بهداشت جهانی در حال بررسی این موضوع هستند.

همزمان ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه هم با اشاره به بیانیه گروه هفت که روسیه را متهم به رفتارهای بی ثبات کننده کرده بود، گفت: قابل پیش بینی بودن اقدامات روسیه سال هاست که تایید شده. آنها در حالی تمایل خود را برای روابط با ثبات و قابل پیش بینی با روسیه ابراز کرده اند که همزمان گفته اند روسیه باید با ثبات تر و قابل پیش بینی تر باشد! حالا این مساله یکی از موارد بیانیه مشترک آنهاست و البته این مساله به تمامی طرف ها بستگی دارد.

اما برخلاف چین، رئیس جمهوری امریکا و دولت تایوان از آنچه در نشست سه روزه انگلیس گذشت، راضی بوده و از آن استقبال کردند. جو بایدن که عزمش در نخستین سفر خارجی دوران ریاست جمهوری اش، همراهی همپیمانان غربی برای مقابله با نفوذ روزافزون چین در جهان بود، با رضایت از مفاهیم بیانیه مشترک، در ادامه مأموریت رقیب ستیزانه اش با موفقیت در نخستین گام با دستور جلسه دیگری این بار علیه چین و روسیه به دیدار سران ناتو رفت.

رقیب ستیزی برای اثبات فزونی

نشست دیروز رهبران سازمان پیمان آتلانتیک شاقتصادی (ناتو) با حضور جو بایدن از دو جنبه برای امریکا دارای اهمیت بود. در بعد اول این نشست پس از پایان دوران چهارساله پرچالش ترامپ برای ناتو، فرصتی برای بازیابی اعتماد رهبران این سازمان به رئیس جمهوری تازه امریکا بود و از سوی دیگر با دستور جلسه ای علیه چین و خطر تهدیدات حملات مخرب باج افزارها به زیرساخت های مهم از طریق روسیه، عزم جو بایدن برای تأکید بر رهبری امریکا در بعد جهانی را ثابت می کرد. کاخ سفید پیش تر اعلام کرده بود نشست ناتو برای اعلام مفهوم تازه استراتژیک این سازمان برای سال 2022 است که در آن علاوه بر تغییرات آب و هوایی، تهدیدات از سوی چین و روسیه و اعلام بازگشت شرایط اقتصادی ناتو به پیش از دوران ترامپ مدنظر واقع شده است. اما به باور کارشناسان پولتیکو، در نشست

30 کشور عضو ناتو آنچه نباید فراموش شود، ضعف امنیتی کشورهای عضو برای صف آرایی در برابر چین و روسیه است. یکی از اندیشکده های نزدیک به کاخ سفید در این باره گفت: نیروهای اروپایی برای مقابله با تجهیزات روسیه و چین آمادگی ندارند و به عبارتی از نظر تجهیزاتی ضعیف هستند. با این حال ناتو در پی انتخابی استراتژیک است. به طوری که ینس استولتنبرگ، رئیس این سازمان معتقد است: ما فرصتی منحصر به فرد برای تقویت اتحادمان داریم و بخوبی خواست امریکا برای اهمیت اتحاد با 29 دوست و متحد در ناتو برای مقابله با نفوذ روزافزون چین را درک می کنیم. البته این اتحاد با توجه به موضع محتاطانه فرانسه و اروپای شرقی و حوزه بالتیک ریسک پذیر است. اما در عین حال ما به یک جنگ سرد تازه باز نمی گردیم و چین را هم دشمن خود نمی دانیم.

اما در حالی که بسیاری از کارشناسان هم نسبت به این شکاف هشدار داده اند، یکی از فرماندهان ارشد سابق ناتو معتقد است: تنها راه دولت بایدن برای نیل به هدفش، متقاعد کردن شرکا به سرمایه گذاری برای ارتقای قوای دفاعی خود است.

در همین حال مروان بشاره، کارشناس ارشد سیاسی با نگاهی دیگر به این مسأله به الجزیره گفت: امریکا می خواهد تنها ابرقدرت جهان باشد و اتحاد با ناتو را هم برای تأکید بر این اتفاق لازم دارد. سازمان پیمان آتلانتیک شاقتصادی پس از 4 سال سخت با دونالد ترامپ درصدد بازگشت به عادی سازی روابط است و جو بایدن هم تلاش می کند تا همپیمانان اروپایی اش جدیت دولت او برای بازیابی این اعتماد و هماهنگی را دریابند. اما در عین حال اروپایی ها، چین را به نام یک رقیب اقتصادی یا بدتر از آن یک حریف در جهان چندقطبی می دانند. در حالی که واشنگتن از لنزی متفاوت چین را هژمون آسیایی بالقوه می بیند که در حال توسعه قدرت به سراسر جهان است. این یعنی دولت بایدن در پی یارگیری در این رقابت است و اروپا را همراه خود می خواهد. به واقع بایدن درصدد آن است تا پیش از موعد دیدار چهارشنبه خود با ولادیمیر پوتین همتای روسی اش به این همکاری دست یابد. اما نباید فراموش کند که فشار بیش از حد برای حمایت طلبی در موضوع اوکراین و گرجستان، می تواند در آینده، مسکو و پکن را برآشفته و آنها را به متحدی خطرناک برای امریکا بدل کند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1867

به "تخریب شرق برای بازیابی هژمونی امریکایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب شرق برای بازیابی هژمونی امریکایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید