اسکلت ماموت 15 هزار ساله به قیمت 548 هزار یورو فروخته شد

به گزارش تور بالی اندونزی، اسکلت ماموت به قیمت 548 هزار یورو در فرانسه فروخته شد

چند روز قبل در شهر لیون فرانسه اتفاق جالبی افتاد؛ در این اتفاق اسکلت باستانی یک ماموت پشمالو در یک مزایده به قیمت 548 هزار یورو فروخته شد! این طور که به نظر می آید این اسکلت که بسیار بیشتر از آنچه که انتظار می رفت فروخته شد بزرگ ترین ماموت جهان بوده است. در ادامه این خبر خبرنگاران را همراهی کنید.

اسکلت ماموت 15 هزار ساله به قیمت 548 هزار یورو فروخته شد

دلیل اینکه اسکلت این ماموت تا این حد جالب توجه بوده این است که نمونه های این اسکلت در جهان خیلی کمیاب است. در نمونه های دیگر بیشتر قسمت های اسکلت از بین رفته اما در این ماموت، 80 درصد استخوان ها سالم هستند و برای کامل کردن قسمت هایی از اسکلت آن که از بین رفته بودند از مواد رزین و شیره گیاهان استفاده شده است. این اسکلت عجیب متعلق به یک ماموت نر بوده و حدود 10 سال پیش در خاک های منجمد سیبری کشف شده است. دانشمندان اسکلت این ماموت را آنالیز کردند و به نشانه هایی رسیدند که می تواند دلیل اصلی مرگ این ماموت باشد. آن نشانه این بود که دندان های ماموت به شدت پوسیده بودند و به گفته دانشمندان احتمالا این ماموت نمی توانسته با این دندان ها غذا بخورد و به دلیل گرسنگی و سوء تغذیه بعد از چند روز از بین رفته است.

با نگاه کردن به عکس های این اسکلت عاج های بلندش خیلی جلب توجه می نماید و البته که جالب ترین قسمت این اسکلت همین دو عاج درخشان سه متری هستند که با هم 160 کیلوگرم وزن دارند. این ماموت 15 هزار ساله که 3 متر ارتفاع دارد به وسیله شرکتی به نام سوپرما که محصولات پوشش دهی و ضد آب به نام ماموت می فروشند خریداری شده است. در این مزایده نماینده این شرکت حاضر بود و قرار است که این اسکلت در لابی شعبه اصلی به نمایش در بیاید. کل وزن این ماموت حدود 1360 کیلوگرم است و بسیار سنگین است و اینطور که معلوم است این شرکت ظرفیت کافی برای نمایش اسکلت به این بزرگی را دارد. قرار است به زودی و تا قبل از کریسمس، اسکلت به اداره سوپرما در شهر استراسبورگ برده گردد. این اسکلت از نمونه های استثنائی ست اول از همه به خاطر مقدار اش چون به گفته کارشناسان از نمونه های بسیار بزرگ است. این طور که تخمین زده بودند این اسکلت باید به قیمت 450 تا 490 هزار یورو فروخته می شد اما حدود 100 یورو بیشتر از قیمت مورد انتظار به فروش رسید.

اما این اسکلت تنها ماموت کشف شده منطقه سیبری نبوده و به نظر می آید با آب شدن یخ های سیبری باید از این به بعد شاهد کشف تعداد بیشتری از این اسکلت ها باشیم که ناگهان از زیر توده یخ های آب شده بیرون می آیند! حتما می دانید که خاک های منجمد سیبری به دلیل تغییرات آب و هوایی به سرعت زیادی در حال آب شدن هستند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید ماموت های پشمالو دقیقا در چه دوره ای از تاریخ زندگی می کردند. زندگی این ماموت ها همزمان با انسان های اولیه بوده و تعداد زیادی از آن ها به وسیله آدم ها شکار می شده اند. امروز غارهای زیادی هستند که اگر به آنجا بروید بر روی دیوارهای آن ها نقاشی هایی از انسان های اولیه می بینید که سوژه نقاشی هایشان همین ماموت های پشمالو بوده است. بیشتر این ماموت ها در حدود 10 هزار سال پیش ازبین رفتند اما یک گروه از آن ها هم توانستند از این انقراض دسته جمعی جان سالم به در ببرند! آن ها که در واقع آخرین گروه از نسل ماموت های پشمالو بودند در جزیره ای در قطب شمال زندگی می کردند. البته مدت زندگی آن ها هم چندان طول نکشید و حدود 4 هزار سال قبل آن ها هم به کلی از بین رفتند. دانشمندان مقصر اصلی انقراض این ماموت های پشمالو را شکار بی رویه انسان ها و تغییرات محیطی می دانند.

اسکلت این ماموت الان رکورد دار گران ترین اسکلت ماموت جهانست چون توانست از ماموت قبلی که 10 سال پیش در پاریس به قیمت 315 هزار یورو فروخته شده بود جلو بزند! اولین اسکلت ماموت در سال 2006 به قیمت 176 هزار یورو فروخته شد که قبل از این مزایده در نواحی جنوبی فرانسه به نمایش در آمده بود. آخرین نمونه از مزایده های این چنینی در دسامبر 2016 بود که در آن فسیل دایناسور به قیمت 1.4 میلیون یورو به فروش رسید. پیدا کردن بقایای ماموت در نواحی شمالی روسیه و سیبری اتفاقی طبیعی است، اولین بار یک شکارچی حرفه ای اسکلت های این ماموت را در سیبری کشف شد و آن را با خود به خانه برد. ماموت ها پستانداران گیاهخواری بودند که دو عاج بلند و پیچدار داشتند. این ماموت ها با فیل های امروزی نسبت دارند و حدود 20 ساعت از شبانه روز را به خوردن می گذراندند که البته این خوردن زیاد به دلیل وزن بیش از حد آن ها بود. یک ماموت بالغ که 6 تن وزن داشت باید برای اینکه بتواند انرژی روزانه اش را تامین کند روزی 90 کیلوگرم غذا می خورد. هیچ ماموت گوشتخواری در جهان وجود نداشت و غذایشان بوته ها، درختچه ها و شاخ و برگ گیاهان بود.

منبع: webcache.googleusercontent.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2185

به "اسکلت ماموت 15 هزار ساله به قیمت 548 هزار یورو فروخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکلت ماموت 15 هزار ساله به قیمت 548 هزار یورو فروخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید