افسردگی و درد مفاصل

به گزارش تور بالی اندونزی، آیا می دانید که داشتن روحیه ای افسرده نه تنها سلامت روان را به خطر می اندازد، بلکه می تواند بیماری های جسمی مانند درد مفاصل و درد عضلانی را هم به وجود آورد؟ به این موضوع در این مقاله پرداخته شده است.

افسردگی و درد مفاصل

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آیا می دانید که داشتن روحیه ای افسرده نه تنها سلامت روان را به خطر می اندازد، بلکه می تواند بیماری های جسمی مانند درد مفاصل و درد عضلانی را هم به وجود آورد؟ به این موضوع در این مقاله پرداخته شده است.

ما اغلب اوقات درد مفاصل را با وارد آمدن آسیب یا بیماری های مزمنی مانند آرتروز ارتباط می دهیم. بله، این مطلب درست است به این دلیل که در بیشتر موارد، درد مفاصل به ضربه ای که موجب ایجاد شکستگی یا مسائل مفصلی مانند نقرس، آرتروز و لوپوس می گردد، نسبت داده می گردد. با این حال، چه خواهید گفت اگر شخصی دچار سانحه و یا اختلال مرتبط با مفصل نشده باشد اما با این وجود از درد مفصل شکایت داشته باشد؟ مطالعات اجرا شده نشان می دهند که جدای از صدمات فیزیکی، اختلالات روحی مانند افسردگی هم می توانند موجب بروز درد مفصل شوند. در حقیقت، افسردگی، اضطراب و استرس حتی ممکن است ناراحتی موجود مفصل را بدتر سازند.

ارتباط میان افسردگی و درد مفاصل

به وسیله مطالعات مختلفی که اجرا شده، معین شده است که بیماری های روانی مانند افسردگی و اضطراب تأثیر منفی بر سلامت ما می گذارند. این یک حقیقت مسلم است که جسم و روح به هم متصل بوده و بنابراین بروز هرگونه بیماری روحی و ذهنی می تواند به آغاز یک بیماری جسمی منجر گردد. موقعیتهای افسرده زایی مانند داشتن مسائل اقتصادی شدید و یا طلاقی ناخوشایند می توانند غم و اندوه عمیقی را بوجود آورند. بنابراین هنگامی که اختلالات عاطفی شدید می شوند، فرد دچار درد مفاصل و عضلات می گردد. متأسفانه، احساس ناراحتی در مفصل مرتبط با افسردگی نه تنها یکی دو روزه نخواهد بود، بلکه به مدت طولانی به طول می انجامد. سلامت ضعیف روحی به ویژه موجب بروز درد مزمن مفصل شده و این ممکن است با درد عضلات، خستگی و حتی مسائل گوارشی مانند یبوست و زخم معده همراه باشد.

تأثیر سطوح اندورفین

کارشناسان معتقدند که افسردگی ممکن است موجب بروز اختلال در تعادل شیمیایی مغز گردد. مواد شیمیایی ویژه ای مانند اندورفین در مغز وجود دارند که اجازه داده درد به طور مؤثری تحت کنترل در آید. هنگامی که فراوری آنها افزایش می یابد، نسبت به درد ایمن خواهیم شد اما کاهش تراکم آنها ما را نسبت به درد حساس می سازد. بنابراین، وقایعی که موجب غم و اندوه ما می شوند، ممکن است موجب افت در سطوح آنها شده در نتیجه ما را در کنترل و مهار درد ناتوان می سازند.

تأثیر سطوح سروتونین

بیماران مبتلا به افسردگی بعلاوه سطوح سروتونین در آنها کاهش را نشان می دهد. این هورمون که بعلاوه تحت اسم هورمون شادی بخش شناخته می گردد، خلق و خوی را تحت کنترل قرار داده و احساسی از سلامتی و شادی را به فرد می بخشد. این هورمون فراوری شده در مغز، شیوه دریافت و درک درد را تحت تأثیر قرار می دهد. هرچه سطوح سروتونین پایین تر باشد، شدت درد بیشتر خواهد بود. یکی از مطالعات اجرا شده نشان می دهد که بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا (نوعی بیماری که به طور معمول با درد مزمن عضلانی و مفاصل معین می گردد) دارای سطوح سروتونین پایینی بودند. بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید، که بارها دچار افسردگی می شوند، در واقع درد آنها به دلیل سطوح پایین سروتونین بدتر می گردد. تعجبی ندارد که کمبود سروتونین می تواند موجب احساس درد شدیدی در عضلات و مفاصل گردد.

درمان

هنگامی که نوبت به درمان درد مفاصل ناشی از افسردگی می رسد، استفاده از داروهای ضد افسردگی معمولاً توصیه می گردد. با این حال، ضرورت دارد که به تأیید برسد که افسردگی در واقع دلیل بروز درد مفاصل بوده است. تجویز داروهای ضد افسردگی مانند سیتالوپرام و اسیتالوپرام به بهبود سطوح سروتونین یاری می کند، در نتیجه به مقابله با افسردگی به طور موفقیت آمیزی یاری می کند. این به نوبه خود یاری نموده درد مفاصل فروکش نماید. مبتلایان به آرتروز و فیبرومیالژیا که سطوح پایین سروتونین را در خود نشان می دهند هم ممکن است از مصرف این داروهای ضد افسردگی بهره مند شوند. با این حال، بعضی از این داروها موجب بروز عوارض جانبی جدی و خطرناکی شده و بنابراین بایستی تنها برای مدت زمان کوتاه و تحت نظارت پزشکی مصرف شوند.

مصرف داروی افسردگی به تنهایی کاری از پیش نمی برد، مگر آنکه با تغییر در نگرش فرد توأم گردد. بعلاوه تجویز دارو درمان طولانی مدت برای افسردگی نخواهد بود. به منظور مغلوب ساختن افسردگی، داشتن تفکر مثبت یا مثبت اندیشی و خود باوری بسیار اهمیت دارد. مثبت سازی و مثبت اندیشی دارای پتانسیل برگرداندن و تبدیل شکست ها به موفقیت است. مطالعات اجرا شده بعلاوه نشان می دهند افرادی که بر روی افکار مثبت تمرکز دارند، زندگی پربارتر و سالم تری را در پیش خواهند داشت. افکار و عواطف مثبت مانند خوش خلقی، سیگنال و پیغام های مثبتی را به مغز ارسال نموده در نتیجه به ما احساس بهتری می بخشند. بنابراین، خوش بین باشید، به این دلیل که مؤثرترین راه مقابله با درد مفاصل ناشی از افسردگی است.

منبع: راسخون
انتشار: 5 آبان 1400 بروزرسانی: 5 آبان 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1977

به "افسردگی و درد مفاصل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسردگی و درد مفاصل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید