اوج گیری دوباره قیمت ها در بازار خودرو ، تورم جدید در راه است؟

به گزارش تور بالی اندونزی، بازار خودرو که در ماه های ابتدایی سال جاری، پس از تلاطم های جدی سال گذشته به آرامشی نسبی رسیده بود، در هفته های گذشته چند شوک قیمتی جدید را پشت سر گذاشت و در هفته ای که گذشت نیز بار دیگر شاهد افزایش قیمت ها در میان خودروهای داخلی و خارجی بود.

اوج گیری دوباره قیمت ها در بازار خودرو ، تورم جدید در راه است؟

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ دیجیتال کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از اعتماد، هر چند سال گذشته و به دلیل همزمانی شکل گرفته میان بازگشت تحریم ها و افزایش نرخ تورم، بازار خودرو نیز افزایش قیمت چند باره ای را تجربه کرد و قیمت تمامی خودروهای داخلی و خارجی افزایشی جدی یافت، در ماه های ابتدایی امسال با بازگشت ثبات به برخی شاخص ها، قیمت خودرو نیز افزایش جدی و قابل توجهی را تجربه ننموده بود.

البته برآورد کارشناسان از این حکایت می کرد که با توجه به عواملی همچون پایین بودن میزان فراوری خودرو و بالا بودن تقاضا در مقایسه با میزان عرضه، ممنوعیت واردات خودروهای خارجی و زیانده بودن شرکت های خودروساز به دلیل پایین ماندن قیمت ها، عوامل بالقوه ای هستند که در صورت فراهم شدن شرایط باز هم به افزایش قیمت منجر خواهند شد، اما دولت در ماه های گذشته کوشش نموده، با رصد شرایط بازار و دادن این وعده که میزان فراوری خودرو افزایش خواهد یافت، اجازه افزایش جدی قیمت ها را ندهد. با این وجود اما تداوم تحریم های امریکا و تامین نشدن قطعات مورد احتیاج خطوط فراوری، افزایش قابل توجه فراوری خودرو در کشور را سخت نموده است.

هر چند بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کردند که با نزدیک شدن به هفته های پایانی سال و افزایش تقاضا برای خرید خودرو، این بازار با یک تورم جدید همراه شود، اما مسوولان افزایش قیمت های اتفاق افتاده در هفته های گذشته را ناشی از افزایش تقاضای واقعی ندانستند و اعلام کردند که اجازه افزایش قیمت را نخواهند داد. با این وجود در هفته گذشته، بار دیگر موج جدیدی از افزایش قیمت خودرو در بازار کشور شروع شد و این بار میزان افزایش نرخ ها بیشتر از دوره های گذشته است. رصد شرایط بازار نشان می دهد که این افزایش قیمت در خودروهای داخلی و برخی خودروهای خارجی خود را به وضوح نشان داده و هفته گذشته قیمت ها به اوج خود رسیده اند. برای مثال در بازار خودروهای خارجی، تنها در یک هفته قیمت کیاسراتو افزایشی 30 میلیون تومانی را تجربه نموده و از 363 میلیون تومان به قیمت 393 میلیون تومان رسیده است. هر چند نمی توان در بازار داخلی، قیمت های اینچنین را رصد کرد، اما در روزهایی که گذشت تعداد زیادی از خودروهای داخلی نیز افزایش قیمت های جدی را تجربه کردند. قیمت سمند با افزایشی 9 میلیون تومانی از 91 میلیون تومان به 100 میلیون تومان رسیده است. فایل های اعلامی برای فروش خودروی پژو 405 از افزایش 7 میلیون تومانی قیمت پیشنهادی این خودرو دلالت دارد. در حالی که در ابتدای هفته قیمت این خودرو 87 میلیون تومان اعلام شد، دیروز قیمت در فایل های اعلامی به 94 میلیون تومان رسیده است. این شرایط در خودروی پژو پارس بغرنج تر است. میزان افزایش قیمت این خودرو 11 میلیون تومان برآورد می شود. قیمت این خودرو از 110 میلیون تومان به 121 میلیون تومان رسیده است.

میزان افزایش قیمت در خودرویی چون پراید نیز چشمگیر است. پراید 111 از 61 میلیون تومان به 66 میلیون تومان رسید و قیمت پراید 131 از 56 میلیون تومان به 61 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است. تیبا دو که اول هفته گذشته به قیمت 72 میلیون و 600 هزار تومان عرضه می شد، امروز به قیمت 76 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می شود. رانا نیز با پذیرش افزایش 6 میلیون تومانی به قیمت 103 میلیون تومان در بازار عرضه شده است. دنا تیپ یک و دنا پلاس توربو با افزایش سیزده میلیون تومانی قیمت به 145 میلیون و 195 میلیون تومان رسیده اند.

قیمت خودروی پژو 2008 در بازار به 430 میلیون تومان رسیده، پژو 206 تیپ 2 نیز 100 میلیون تومان و تیپ 5، 124 میلیون تومان اعلام شده است.

پژو 207 اتوماتیک، 192 میلیون تومان، تندر 90 پلاس اتوماتیک، 235 میلیون تومان و تندر 90 پلاس دنده ای نیز 190 میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

آنالیز شرایط بازار نشان می دهد که تقریبا تمامی مدل ها و محصولات موجود در بازار فرایند افزایش قیمت را پشت سر گذاشته اند.

این اتفاق در حالی اتفاق افتاده که بسیاری از تحلیلگران می گویند که بازار خریدار واقعی ندارد و عملا این افزایش قیمت در شرایط رکود رخ می دهد. بسیاری از خرید و فروش نمایندگان خودرو نه به قصد مصرف که به قصد سودآوری ماشین معامله می نمایند و همین امر سبب شده، تحلیل بازار سختتر از هر زمان دیگری باشد. این اتفاق در حالی اتفاق افتاده که دولت کوشش نموده بود با افزایش تسهیلات به خودروسازان، مانع از افزایش قیمت خودرو شود. رضا رحمانی، وزیر صمت چند هفته قبل اعلام نموده بود: شورای پول و اعتبار پرداخت 5 هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرد تا شرکت های خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعه سازان استفاده نمایند. اگرچه 5 هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست، اما می تواند مشکل خودروسازان را تا حدودی برطرف کند. از آنجایی که فراوری خودروسازان افزایش یافته و عرضه به بازار بیشتر می شود، قیمت خودرو کاهش می یابد. در حال حاضر فراوری خودروسازان از 4 هزار دستگاه خودرو عبور نموده و در صورت ادامه این فرایند در 5 ماهه آینده التهاب بازار خودرو از بین رفته و آرامش به بازار برمی شود.

این افزایش قیمت ها در حالی اتفاق افتاده که بازار خود را برای فعالیت در شب عید آماده می نماید و در صورت ترکیب شدن این موج های افزایشی قیمت با تقاضای واقعی آخر سال، احتمال بالا رفتن دوباره قیمت ها نیز وجود خواهد داشت و باید دید مسوولان وزارت صمت برای مدیریت این کاهش تقاضا چه برنامه ریزی خواهند داشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 842

به "اوج گیری دوباره قیمت ها در بازار خودرو ، تورم جدید در راه است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اوج گیری دوباره قیمت ها در بازار خودرو ، تورم جدید در راه است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید