با تمرکز جشنواره ها در پایتخت، استعداد شهرستانی ها سرکوب می گردد، برپایی جشنواره های موازی کار بی فایده ای است

به گزارش تور بالی اندونزی، بهمن ارک گفت: با حضور فیلمساز ها قطعاً افرادی به سینمای ایران اضافه خواهند شد؛ اما اگر تعداد جشنواره ها کمتر باشد استعداد خیلی از فیلمساز ها سرکوب می گردد.

با تمرکز جشنواره ها در پایتخت، استعداد شهرستانی ها سرکوب می گردد، برپایی جشنواره های موازی کار بی فایده ای است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرنگاران، بهمن ارک، فیلمساز سینمای کشور است که برای فیلم کوتاه حیوان جایزه سینه فونداسیون جشنواره کن را دریافت نموده و در حال حاضر نیز اولین فیلم بلند وی پوست در جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارد. جشنواره ها را راهی برای پرورش فیلمسازان و کشف استعداد های جوان دانست و از کم و کیف جشنواره های فیلم کوتاه کشور سخن گفت.

بهمن ارک فیلمساز تبریزی در مورد برگزاری جشنواره های فیلم گفت: هر چقدر جشنواره های بیشتری در کشور برگزار گردد و بستر آن ها آماده گردد، فیلمساز کوتاه بیشتری پرورش خواهد یافت. در این صورت و با حضور فیلمساز ها قطعاً افرادی به سینمای ایران اضافه خواهند شد؛ اما اگر تعداد جشنواره ها کمتر باشد استعداد خیلی از فیلمساز ها سرکوب می گردد.

این کارگردان اضافه نمود: اینگونه رویداد ها به ویژه باید در شهرستان ها اتفاق بیفتد؛ چرا که در تهران رویداد های سینمایی زیادی برگزار می گردد و اتفاقات سینمایی بیشتر در پایتخت جریان دارد.

برنده جایزه سینه فونداسیون جشنواره کن با اشاره به اینکه در شهرستان ها استعداد های زیادی وجود دارد که امکان ارائه و ساخت اثر آن ها در شهرستان ها مهیا نیست، گفت: این فیلمسازان برای ساخت اثر خود باید در تهران ساکن شوند، درواقع باید زیست خود را عوض نمایند و زیست که تغییر پیدا کند ماهیت فکری هم عوض خواهد شد. ما باید زیست را در همان شهرستان نگه داریم و جشنواره ها را در شهرستان ها برگزار کنیم.

ارک که سال جاری با فیلم پوست در جشنواره فیلم فجر حضور یافته، گفت: هرچقدر برد جشنواره های فیلم کوتاه زیادتر باشد تأثیرات آن را می توان در جامعه نیز شاهد بود و اینگونه نیست که فیلم کوتاه فقط در سینما مؤثر باشد.

این کارگردان با اشاره به اینکه در حال حاضر داستان های کوتاه برد بیشتری نسبت به رمان های طولانی دارند، مطرح نمود: در گذشته رمان هایی مثل آنا کارنینا مورد توجه بود، اما این توجه کم کم به خواندن آثار نویسندگانی، چون بوکوفسکی و سالینجر و ... سوق پیدا کرد. در سینمای ما هم اگر فیلم های کوتاه بیشتری ساخته گردد به همین فرهنگ سوق پیدا خواهیم کرد.

ارک با بیان اینکه عملاً همه جشنواره های موضوعی در ایران تبدیل به جشنواره های آزاد شده اند، گفت: امروزه جشنواره هایی مثل حسنات و ... هم برگزار می گردد، اما شبیه همان جشنواره فیلم کوتاه تهران هستند. اگر جشنواره موضوعی است، باید واقعاً موضوعی عمل کند نه اینکه یک بخش آزاد هم داشته باشد که هر فیلمی بتواند به آن راه پیدا کند. نباید با جشنواره های دیگر موازی کاری گردد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی جشنواره فیلم کیش یک بخش گردشگری به جشنواره اضافه می نماید، این گونه به خود ماهیت می دهد. این ماهیت باید تقویت گردد؛ یعنی اگر جشنواره ملی فیلم کوتاه ساباط یزد موضوعی است و صرفاً فیلم هایی با موضوع میراث جهانی، تاریخی و معنوی را می پذیرد، به خود ماهیت داده و راستا جشنواره را معین نموده است. جهت گیری جشنواره، اسپانسرینگ، جشنواره، فیلمساز هایی که فیلم ارسال می نمایند، حمایت جشنواره از فیلمسازان و ... راستا معینی دارد که با توجه به آن ها جشنواره ساباط یزد صندلی خود را پیدا می نماید.

وی در انتها بیان نمود: در واقع امروز جشنواره فیلم کوتاه حسنات خاصیتی که قبلاً داشت ندارد، ولی جشنواره فیلم کودک و نوجوان تکلیفش معین است و موضوعیت بچه ها و نوجوانان را دارد. این مهم است که جشنواره ساباط یزد هم اگر هدف توجه به میراث فرهنگی دارد، فیلم های جشنواره از فیلتر انتخابی رد گردد که دقیقاً راستا جشنواره معین باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 848

به "با تمرکز جشنواره ها در پایتخت، استعداد شهرستانی ها سرکوب می گردد، برپایی جشنواره های موازی کار بی فایده ای است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با تمرکز جشنواره ها در پایتخت، استعداد شهرستانی ها سرکوب می گردد، برپایی جشنواره های موازی کار بی فایده ای است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید