شب یلدا چی درست کنیم؟ 25 دسر و غذای یلدایی ????

به گزارش تور بالی اندونزی، حتما که با نزدیک شدن به آخر فصل زیبای پاییز و طولانی ترین شب سال یعنی شب یلدا، سوالاتی از قبیل برای شب یلدا چه کار کنیم؟، چه چیزی برای شب یلدا لازم است؟، کارهایی که در شب یلدا انجام می شود چه هستند؟، چگونه شب یلدا را تزیین کنیم؟، لیست خوراکی های شب یلدا چیست؟ و موارد مشابه، برای شما نیز به عنوان یک ایرانی اصیل پیش آید. در این مقاله سعی شده است با ارائه اطلاعات جالب و مهم مثل ریشه و علت نامگذاری یلدا، تاریخچه و معنای یلدا، کارهای شب یلدا، خوراکی های شب یلدا، تزیین های یلدایی، مراسم شب یلدا برای تازه عروس هاو … به شما کمک کنیم بهترین شب یلدا را برای خود و خانواده رقم بزنید.

شب یلدا چی درست کنیم؟ 25 دسر و غذای یلدایی ????

شب یلدا چیست؟

یلدا به زمان بین غروب آفتاب از آخرین روز ماه آذر تا طلوع آفتاب در اول ماه دی گفته می گردد. شب یلدا یا شب چله یکی از جشن های ایرانی است. ایرانی ها در شب چله، معمولا سفره ای پهن کرده و با خوردن میوه، تنقلات، دسرهای متنوع و خواندن شاهنامه و گرفتن فال حافظ، اوقاتی دلپذیر و خاطره ای به یادماندنی برا خود می سازند.

شب یلدا را شب میلاد خدای خورشید، عدالت، پیمان و جنگ هم می دانند.

فرق شب یلدا و شب چله:

یلدا برگرفته از واژه سریانی به معنی زایش، و شب چله هم معنی شب یلدا است، 40 روز اول زمستان را چله بزرگ و 20 روز بعد را چله کوچک می گویند. نام درست این شب، واژه پارسی چِلّه است، زیرا یک آیین ایرانی است.

ریشه و تاریخچه شب یلدا:

شب چله، به عنوان یکی از شب های مقدس در ایران باستان بوده و در تقویم ایرانیان باستان در زمان داریوش یکم به ثبت رسیده است. چله و جشن هایی که در این شب برگزار می گردد، یک سنت باستانی است. مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی پی بردند که کوتاه ترین روز سال، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن، روزها به تدریج بلندتر و شب ها کوتاه تر، از همین رو آن را شب زایش خورشید (مهر) نامیده و آن را شروع سال قرار دادند. کریسمس مسیحیان نیز ریشه در همین اعتقاد دارد.

برای گذشتگان تاریکی نماینده اهریمن بود پس طولانی ترین شب سال برای ایرانیان نحس بوده است. به همین دلیل آریایی ها آتش روشن می کردند، تا از اهریمن در امان باشند و دور هم جمع شده و شب را با خوردن، شادی و پایکوبی می گذراندند و در سفره های خود هرآنچه که نگهداری شده بود از جمله میوه های خشک قرار می دادند.

دو روایت از شب یلدا:

  • اولین روایت این است که در این شب مهر، میترا (به معنی دوستی و خورشید و از ایزدگان زرتشتیان) به جهان بازمی گردد.
  • روایت دوم این است که در شب یلدا، پیامبری زاده می گردد و او را دو دلفین از آب بیرون می آورند. چون در آئین مهر، آب با ارزش بوده است.

در شب یلدا چه کارهایی انجام بدهیم؟

در شب یلدا اعضای خانواده و فامیل دو رهم جمع می شوند و این شب را جشن می گیرند. این جشن گرفتن را با کارهایی مانند آجیل خوردن، انار و هندوانه و میوه خوردن، دسرهای مناسب شب یلدا خوردن، شام دورهمی خوردن، بازی کردن، شعر خواندن و فال حافظ گرفتن، درست کردن تزیین ها و کاردستی های یلدایی و … خاطره انگیز می سازند. دغدغه خیلی از تازه عروس ها و خانم های کدبانو این است که چه کاری در شب یلدا انجام دهند، شام چی بپزند و یا چه دسرهایی درست نمایند. ما به شما همه نکات ویژه و کارهایی که باید برای این جشن زیبا بکنید یادآور می شویم.

چیدن سفره شب یلدا:

سفره شب چله، میَزد نام داشت و شامل میوه های تر و خشک و آجیل (به زبان زرتشتیان لُرک) به افتخار جشن مهر می شده است.

ایرانی ها امروزه با تنقلات و آجیل و میوهای فصلی و غیرفصلی مثل هندوانه و دسرهای خوشمزه و تزئین های ژله سفره شب یلدای خود را زیباتر می نمایند.

انار نماد چیست؟ چرا در شب یلدا هندوانه می خوریم؟

  • انار در فرهنگ های مختلف، نماد فراوانی، برکت و زندگی است. انار در فرهنگ ایرانی هم جایگاه خاصی دارد. انار معمولا در سفره شب چله حضور دارد، گذشتگان این میوه را سمبل باروری می دانستند و شادی و برکت را از دانه های زیاد آن برداشت می کردند. از گذشته تا به امروز برای بسکمک از مسائل مانند کم خونی، انار توصیه می گردد.
  • هندوانه، بر اساس باورگذشتگان خوردن هندوانه به عنوان یک میوه تابستانی، در شب چله، باعث در امان ماندن از سرما و بیماری در طول زمستان می گردد.

آجیل شب یلدا:

آجیل شب یلدا یا آجیل مشکل گشا یکی از سنت های ایرانیان است که در مجالس خاص و پذیرایی های خود از آن استفاده می نمایند. به این دلیل به آن آجیل مشکل گشا می گویند که بعضی معتقدند با نذر و یا خوردن این آجیل گره از مسائل باز می گردد و شخص به آرزوی خود می رسد.

بسته به هر شهر و فرهنگ ترکیبات آجیل فرق دارد ولی معمولا متشکل از کشمش، پسته، بادام، فندق و گردو است. ولی بسکمک از مردم از میوه های خشک نیز در آجیل استفاده می نمایند.

دسرها و خوراکی های شب یلدا

1. دسر اناری برای شب یلدا

این دسر متشکل از پاناکوتا و انار است که گزینه مجذوب نماینده و خلاقانه ای برای سفره آرایی شب یلدا است.

مواد لازم برای تهیه دسر اناری
شیر 2 پیمانه
خامه صبحانه یک چهارم پیمانه
پودر ژلاتین یک و نیم قاشق سوپ خوری
شکر 6 قاشق سوپ خوری
وانیل یک هشتم قاشق غذاخوری
انار دانه شده دو عدد
پودر ژلهیک بسته
روغن برای چرب کردن قالببه میزان لازم

مراحل تهیه دسر اناری

  1. برای شروع ابتدا قالب دسر رو با کمک برس و روغن کاور می کنیم. جوری که تمام قسمت های ظرف چرب بشه، این کارو برای این انجام می دهیم تا موقع جدا کردن دسر از قالب دچار مشکل نشیم و ژله به راحتی از ظرف جدا بشه. حتماً در قالب های پیچیده این اصل رو رعایت کنید چون ممکنه نتیجه زحماتتون در مرحله آخر از بین بره. برای اطلاعات بیشتر برای طرز تهیه دسر اناری کلیک کنید.

2. دسر ژله هندوانه ای

ژله طرح هندوانه از دیگر دسرهای مناسب با تم شب یلدا است که به دلیل محبوبیت ژله بسیار کاربردی است.

مواد لازم برای تهیه ژله طرح هندوانه
ژله انار یا آلبالو 1 بسته
ژله کیوی یا طالبی1 بسته
ژله آلوورانصف بسته
بستنی وانیلی لیوانی کوچک1 عدد
شکلات چیپسی برای تزیینبه میزان لازم
روغن به میزان لازم

مراحل تهیه ژله هندوانه ای

  1. برای تهیه این ژله زیبا، اول از همه قالب ژله رو با کمک برس و روغن مایع کاملاً کاور کنید. این کار باعث می شه موقع برگردوندن قالب، ژله به ظرف نچسبه و به راحتی از قالب جدا بشه. برای دیدن ادامه طرز تهیه ژله هندوانه ای کلیک کنید.

3. تزیین پشمک شب یلدا

پشمک یکی از شیرینی های خوشمزه است که علاوه بر طعم دوست داشتنی، تزیین آن به فرم های متنوع و مجذوب نماینده گزینه های مناسبی برای سفره آرایی شب یلدا فراهم می کند.

مواد لازم برای تزیین پشمک
پشمک سفید، شکلاتی، زعفرانیبه میزان لازم
شکلات چیپسیبه میزان لازم
روبانبه میزان لازم
آبنبات های رنگیبه میزان لازم

مراحل تزیین پشمک به شکل آدم برفی

  1. اول بدن آدم برفی را شبیه دایره ای در وسط ظرف شکل می دهیم. حالا برای سر آدم برفی دایره ای با شعاع کمتر روی بدن درست می کنیم و با دست سطح آن را فشار می دهیم تا یک دست گردد. توجه داشته باشید تثبیت شکل دهی در هر مرحله با فشار سطحی روی پشمک انجام می گردد. برای دیدن ادامه این روش و روش های دیگر تزیین پشمک کلیک کنید.

4. مسقطی انار

مسقطی یکی از محبوب ترین دسرها و شیرینی های ایرانیان و بخصوص قدیمی ها به شمار می آید. مسقطی با میوه های مختلفی درست می گردد. مسقطی انار یکی از انواع مسقطی است که به دلیل استفاده از انار برای شب یلدا و میل کردن در کنار چای بسیار هیجان انگیز است.

مواد لازم برای مسقطی انار:
آب انار 1 پیمانه
شکر 1/3 پیمانه
نشاسته گندم2 قاشق غذاخوری
آب 2 قاشق غذاخوری
گلاب2 قاشق غذاخوری
کره1 قاشق غذا خوری
خلال پسته و پودر نارگیل برای تزئینبه میزان لازم

مراحل تهیه مسقطی انار

  1. در ابتدا پودر نشاسته رو داخل آب سرد حل می کنیم. بعد ازینکه کامل حل شد اون از یک صافی رد می کنیم تا مطئن شیم کامل صاف و زلاله. حتما بابد از اب سرد استفاده کنین تا نشاسته براحتی داخل اون حل شه. برای ادامه خواندن طرز تهیه مسقطی انار کلیک کنید.

5. مرنگ طرح انار

مرنگ (meringue) یک نوع شیرینی ترد و پوک و خوشمزه است که از ترکیب سفیده تخم مرغ و پودر قند و خیلی راحت درست می گردد. مرنگ همچنین در تهیه و تزئین انواع دسر و کیک هم کاربرد دارد. این شیرینی را می توان در طرح انار درست کرد که برای شب یلدا ایده بسیار خلاقانه و نویی است.

مواد لازم مرنگ یا شیرینی پفکی:
سفیده تخم مرغ2 عدد
پودر قند (نثار)140 گرم یا یک پیمانه قنادی
سرکه سفید1 قاشق چایخوری
وانیلیک هشتم قاشق چایخوری
رنگ مجاز خوراکی ژله ای (دلخواه)به میزان لازم

مراحل تهیه مرنگ طرح انار

  1. برای تهیه مرنگ سفیده های تخم مرغ رو داخل ظرفی بریزید و سرکه سفید رو بهش اضافه کنید با همزن برقی شروع به زدن سفیده ها بکنید تا کمی حجیم بشن. برای ادامه مراحل تهیه مرنگ طرح اناری کلیک کنید.

6. چیز کیک ژله اناری

این چیزکیک مجذوب نماینده می تواند نقطه اوج سفره شب یلدا باشد و با طعم بینظیر خود هیجانی بسیار زیادی به شب به یادماندنی شما بدهد. ترکیبی از چیزکیک و انار و ژله!

مواد لازم برای چیزکیک ژله اناری
بیسکوییت پتی بور2 بسته
کره 125 گرم
پنیر خامه ای ساده200 گرم
خامه صبحانه ساده100 گرم
پنیر ماسکارپونه 200 گرم
شیر 1 لیوان
پودر قندنصف لیوان
پودر ژلاتین4 قاشق غذاخوری
ژله انار2 بسته
آب انار یا آب1.5 لیوان
انار دانه شده2 عدد میانه

مراحل تهیه چیز کیک ژله اناری

  1. در اولین مرحله به سراغ تهیه پایه چیزکیک می رویم. کره به دمای محیط رسیده را آب کنید. برای این کار از روش بن ماری می توانید کمک بگیرید. راه ساده تر این است که کره را برای یک تا دو دقیقه در تستر یا ماکروفر قرار دهید تا کره از شکل جامد به مایع تغییر حالت دهد.
  2. حالا به سراغ بیسکوییت ها بروید. شما با توجه به ذائقه خودتان می توانید بیسکوییت را وانیلی، ساده یا کاکائویی انتخاب کنید. بیسکوییت ها را با میکسر یا هر وسیله مناسب دیگری که در دسترس دارید به خوبی له کنید. بهتر است در این مرحله حساسیت بیشتری به خرج دهید و حسابی بیسکوییت ها را پودر کنید تا یک دست شوند. برای مشاهده طرز تهیه کامل چیزکیک ژله اناری به این صفحه مراجعه کنید.

7. باسلوق

باسلوق یکی از پرکاربردترین خوراکی ها و شیرینی های شب یلداست که اتفاقا طرز تهیه راحتی هم دارد و می توان در خانه تهیه کرد. باسلوق بافت نرمی دارد و بسیار خوشمزه است؛ مخصوصا با چای!

مواد لازم باسلوق خانگی؛ باسلوق لقمه ای:
نشاسته گل (گندم)1 لیوان سر پر
آب2 لیوان سر خالی
شکریک و نیم لیوان
جوهر لیمونوک قاشق چای خوری
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
کره25 گرم
گلابنصف لیوان
پودر ژلاتین (دلخواه)1 قاشق مرباخوری سر پر
پودر نارگیلبه میزان لازم
مغز گردوبه میزان لازم

مراحل تهیه باسلوق

  1. برای درست کردن باسلوق نشاسته گندم رو داخل ظرفی بریزین و یک لیوان آب سرد رو (یکی از دو لیوان آب ذکر شده در مواد اولیه) بهش اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا کاملا حل و رقیق بشه. مخلوط نشاسته و آب رو کنار بذارید و اجازه بدید حدود ده دقیقه بمونه.
  2. داخل قابلمه ای یک لیوان آب بریزین. (یک لیوان آب دوم) و جوهر لیمو را اضافه کنین. برای ادامه طرز تهیه باسلوق کلیک کنید.

8. فرنی بستنی سه رنگ

فرنی یک دسر سنتی و خوشمزه است که باب میل خیلی از افراد است. ترکیب فرنی با بستنی یک دسر هیجان انگیز می سازد که با افزودن مواد مختلف می توان آن را در طرح ها و شکل های مجذوب نماینده و متنوعی آماده کرد. برای مثال به طرح هندوانه، مناسب برای شب یلدا!

مواد لازم فرنی بستنی سه رنگ یلدایی:
شیر2 لیوان
شکر5 الی 6 قاشق سوپ خوری
نشاسته ذرت یا گندم5 قاشق سوپ خوری
بستنی وانیلی لیوانی3 عدد
پودر ژلاتین2 قاشق غذاخوری
آب سردنصف لیوان
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
گلابیک هشتم لیوان
رنگ مجاز خوراکی (دلخواه)چند قطره
  1. برای تهیه دسر اول پودر ژلاتین رو روی آب سرد می پاشیم و اجازه می دهیم چند دقیقه بماند تا حالت اسفنجی پیدا کند و بعد روی حرارت غیرمستقیم بخار آب و به روش بن ماری ژلاتین رو کاملا حل می کنیم تا شفاف گردد و ظرف ژلاتین را کنار می گذاریم.
  2. شیر را داخل قابلمه ای می ریزیم و شکر و نشاسته را بهش اضافه می کنیم. برای ادامه طرز تهیه فرنی بستنی سه رنگ اینجا کلیک کنید.

9. حلوای هویج ارومیه

حلوای هویج ارومیه، این دسر سنتی و خوشمزه و بسیار مقوی، از آرد و روغن استفاده نمی کند و ناماً حلوا است و در واقع بیشتر شبیه یک مربای غلیظ و فشرده است. حلوای هویج ارومیه در بسکمک از مناسبت ها از جمله شب یلدا زینت بخش سفره های مردم این منطقه است.

مواد لازم حلوای هویج ارومیه:
هویج میانه6 الی 7 عدد
شکرنصف لیوان
شیره انگور (دوشاب)نصف لیوان
گردوی تفت داده شدهنصف لیوان
پودر هل1 قاشق مرباخوری
گلوکز1 قاشق مرباخوری
پودر ژلاتین1 قاشق مرباخوری
آب برای ژلاتین3 قاشق سوپ خوری
گلابیک چهارم پیمانه

مراحل تهیه حلوای هویج ارومیه

  1. برای تهیه این دسر خوشمزه ابتدا هویج های شسته شده را پوست می گیریم و با رنده خرد می کنیم. هویج های رنده شده را داخل تابه ای ریخته و شکر را به آن اضافه می کنیم و با قاشق کاملا مخلوط می کنیم تا تمام هویج ها به شکر آغشته شوند.
  2. سپس در تابه را می گذاریم و اجازه می دهیم یک ساعت در دمای محیط بماند تا هویج ها کاملا آب بیندازند. بعد از یک ساعت تابه را همراه با هویج های آب انداخته روی حرارت کم قرار می دهیم و در تابه را می بندیم و اجازه می دهیم هویج ها حدود چهل دقیقه با حرارت ملایم و با آب خودشان بپزند و بهتر است حین پخت یکی دو بار در تابه را بردارید و هویج ها را با قاشق زیر و رو کنید. طرز تهیه کامل حلوای هویج ارومیه را اینجا بخوانید.

10. شیرینی توت (بادامی) در 3 طعم

شیرینی توت یکی از شیرینی های قدیمی و سنتی ایرانی است که طرز تهیه بسیار ساده و بدون نیاز به فر دارد. این شیرینی با پودر قند و بادام و گلاب درست می گردد. از قدیم و به شکل سنتی این شیرینی را به شکل توت درست می نمایند اما با خمیر نرم و شکل پذیر آن و اضافه کردن کمی رنگ خوراکی می توان انواع شکل های دلخواه را ایجاد و برای مناسبت های مختلفی مانند شب یلدا و عید نوروز مناسب کرد.

مواد لازم شیرینی توت (بادامی):
بادام1 پیمانه کاملا سر پر
پودر قند1 پیمانه سر خالی
گلاببه میزان لازم
رنگ خوراکی (دلخواه)چند قطره
شکر، خلال بادام، خلال پسته، ترافل شکلاتیبه میزان لازم (برای تزئین)

مراحل تهیه شیرینی توت

  1. بادام ها را داخل ظرفی ریخته و آب جوش روی آن ها می یزیم. اجازه می دهیم حدود یک ربع الی بیست دقیقه بماند و بعد بادام ها را آبکش می کنیم و شروع به جدا کردن پوست بادام ها می کنیم. بادام ها را روی سینی پهن می کنیم و اجازه می دهیم یک شب بماند تا کاملا خشک و شنماینده گردد و رطوبتی داخلش نماند.
  2. بعد از خشک شدن کامل بادام ها آن ها را به همراه پودر قند داخل دستگاه غذاساز یا آسیاب می ریزیم. طرز تهیه کامل شیرینی توت را در اینجا بخوانید.

11. چیز کیک لیوانی انار

چیزکیک ها همواره خوراکی های محبوبی بوده اند. چیزکیک های لیوانی طرز تهیه خیلی آسان و سریعی دارند و به راحتی می توانید برای شب یلدا تهیه و با تم یلدایی خاصِ خود هماهنگش کنید! این چیزکیک ها با نحوه سرو تک نفره برای مهمانی ها بسیار مناسب اند.

مواد لازم جهت تهیه چیز کیک انار تک لیوانی:
بیسکوئیت 150گرم
کره80 گرم
پنیر ماسکارپونه یا خامه ای 200 گرم
خامه صبحانه150 میلی گرم
پودر قند 4 قاشق غذاخوری
وانیل یا دارچین1/4 قاشق چای خوری
انار دون شدهیک پیمانه

مراحل تهیه چیز کیک لیوانی انار

  1. برای شروع کار ابتدا باید بیسکوئیت ها را پودر کنید. بیسکوئیت را داخل کیسه های زیپ دار بریزید و درب کیسه ها را کامل ببندید و کیپ کنید. با وردنه روی کیسه فشار وارد کنید و مانند صاف کردن خمیر وردنه بکشید تا بیسکوئیت ها به خوبی پودر شوند. بیسکوئیت ها را داخل ظرف مناسبی بریزید.
  2. کره را ذوب کنید و بعد به بیسکوئیت های پودرشده اضافه کنید. کاملا با هم مخلوط کنید تا کمی حالت چسبندگی پیدا کند و ترکیب یک دستی حاصل گردد. طرز تهیه چیز کیک لیوانی انار را به طور کامل در این مقاله بخوانید.

12. کیک پودینگ 3 رنگ انار یلدایی

این دسر از لحاظ ظاهری شبیه به چیز کیک است اما بدون نیاز به پنیر و خیلی راحت آماده می گردد و دسری بسیار زیبا و خوشرنگ و خوشمزه برای شب یلدا است. این دسر سه لایه دارد. یک لایه کیک اسفناج، یک لایه پودینگ و یک لایه ژله قرمز رنگ برای تداعی کردن برش های هندوانه!

مواد لازم جهت تهیه کیک اسفناج:
اسفناج 150 گرم
روغن مایعنصف پیمانه
شکر 1 پیمانه
تخم مرغ 3 عدد
آرد1 و 3/4 پیمانه
ماست غلیظ3/4 پیمانه
بکینگ پودر 1 قاشق غذاخوری
وانیل 1 قاشق چای خوری
زست لیمو یا پرتقال 1/4 قاشق چای خوری

مراحل تهیه کیک پودینگ 3 رنگ یلدایی

  1. برای شروع کار ابتدا باید پوره اسفناج تهیه کنید. برای این کار، برگ های اسفناج را داخل دستگاه مخلوط کن بریزید. روغن مایع را هم داخل مخلوط کن بریزید و به برگ های اسفناج اضافه کنید.
  2. دستگاه را روشن کنید و چند پالس بزنید تا برگ های اسفناج کاملا پوره شوند و ترکیب به دست آمده مایعی غلیظ و یک دست از مخلوط روغن و اسفناج باشد. ادامه طرز تهیه پودینگ 3 رنگ انار را اینجا بخوانید.

13. پاپسیکلز یلدایی

پاسیکلز نوعی کیک چوبی تک نفره است که در قالب سیلیکونیِ بستنی درست می گردد و ظاهر بسیار شیک و زیبایی دارد و برای سرو در مهمانی ها بسیار مناسب است. برای تزئین و آماده کردن پاسیکلز می توان از انواع رنگ و طرح استفاده کرد و آن را برای مناسبت های مختلف آماده کرد؛ برای مثال به شکل هندوانه مناسب برای شب یلدا!

مواد لازم برای کیک پاپسیکلز یلدایی:
تخم مرغ3 عدد
شکردو سوم پیمانه سر پر
شیردو سوم پیمانه
روغن مایعدو سوم پیمانه
آرد سفید2 پیمانه
بکینگ پودر2 قاشق چای خوری
وانیلیک چهارم قاشق چای خوری
پودر کاکائو2 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه کیک پاپسیکلز یلدایی

  1. برای آماده کردن پاپسیکلز نیاز به کیک داریم. می توانید از انواع کیک ها با طعم های مختلف استفاده کنید. برای تهیه کیک شکلاتی آرد و بکینگ پودر و پودر کاکائو را با هم کاملا مخلوط و سه بار الک کنید و کنار بگذارید.
  2. تخم مرغ ها و شکر را داخل ظرفی بریزید و با دور تند همزن برقی به مدت چهار الی پنج دقیقه بزنید تا کاملا کرم رنگ و کشدار گردد و بعدروغن مایع را اضافه کنید. برای ادامه طرز تهیه پاپسیکلز یلدایی به این مطلب مراجعه نمایید.

14. کاپ کیک انار

کاپ کیک، کیک کوچک و جمع وجوری است که برای سرو تک نفره بسیار مناسب است. کاپ کیک را می توان در رنگ ها و طعم ها و طرح های بسیار متنوع تهیه کرد. برای مثال می توان کاپ کیک را با انار درست کرد که به آن کاپ کیک اناری گفته می گردد و ایده بسیار زیبایی برای شب یلدا نیز محسوب می گردد.

مواد لازم جهت تهیه کاپ کیک انار:
تخم مرغ 2 عدد
آرد 1 پیمانه سر پر
شکر3/4 پیمانه
آب انار3/4 پیمانه
کره 100 گرم
بکینگ پودر1/2 قاشق غذاخوری
گلاب 1 قاشق غذاخوری
دارچین 1/4 قاشق چای خوری
جوش شیرین 1/4 قاشق چای خوری
خامه قنادی برای تزئین کاپ کیک ها حدودا 300 گرم

مراحل تهیه کاپ کیک انار

  1. برای شروع کار، کره را داخل کاسه بزرگی بریزید. شکر را به کره اضافه کنید.
  2. با همزن شروع کنید به همزدن شکر و کره تا کاملا با هم مخلوط بشن. سپس دو عدد تخم مرغ را به شکر و کره اضافه کنید. ادامه طرز تهیه کاپ کیک انار یلدایی را در این صفحه بخوانید.

15. تارت انار

تارت ها نوعی از شیرینی هستند که از دو بخش کراست و فیلینگ تشکیل می شوند. تارت ها انواع بسیار مختلفی دارند و با میوه های مختلف و مخصوص هر فصل می توان تارت مناسب آن فصل را تهیه کرد. تارت انار را برای مناسبت های مختلف و خاص مثل شب یلدا میتوانید آماده کنید که از سه بخش کراست و فیلینگ و لایه انار تشکیل شده است.

مواد لازم برای کراست تارت انار:
کره150 گرم
آرد سفید200 گرم
پودر قند (نثار)60 گرم
زرده تخم مرغ1 عدد
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
مواد لازم برای فیلینگ تارت انار:
شکلات شیری170 گرم
خامه صبحانه150 گرم
شکر دانه ریزیک و نیم قاشق سوپ خوری
تخم مرغ درشت1 عدد
آرد سفید1 قاشق غذاخوری
وانیلیک چهارم قاشق چایخوری
مواد لازم برای لایه آخر تارت انار:
پودر ژله آلورانصف بسته
آب جوشدو سوم پیمانه
انار بزرگ (دون شده)نصف عدد

مراحل تهیه تارت انار

  1. کره (کره به صورت مکعبی خرد شده باشد) و پودر قند الک شده را داخل ظرفی می ریزیم و به کمک دو چنگال پودر قند را کاملا به خورد کره می دهیم.
  2. بعد زرده تخم مرغ و وانیل را به مواد اضافه می کنیم. برای خواندن طرز تهیه کامل تارت انار یلدایی به این صفحه مراجعه کنید.

16. چیز تارت انار

این دسر خوشمزه و شیرین، نوعی تارت است که در ترکیب با ایده چیزکیک آماده می گردد. در تهیه چیز تارت انار از انار هم استفاده می گردد که به مجذوب نمایندهیت این تارت پنیری می افزاید و تناسب آن را با شب یلدا مضاعف می کند.

مواد لازم جهت تهیه خمیر یا کراست چیز تارت انار:
آرد سفید180 گرم
پودر کاکائو 20 گرم
کره 100 گرم
نمک 1/2 قاشق چایخوری
تخم مرغ کامل 50 گرم
وانیل 1/2 قاشق چایخوری
مواد لازم جهت تهیه فیلینگ پنیری تارت:
پنیر ماسکارپونه یا خامه ای200 گرم
پودر قند 4 قاشق غذاخوری
خامه صبحانه 150 گرم
تخم مرغدو عدد
آرد سفید 1 قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت 1 قاشق غذاخوری
پودر نارگیل 15 گرم
آب انار1/3 پیمانه
زست پرتقال یا لیمو 1/2 قاشق چایخوری

مراحل تهیه چیز تارت انار یا تارت انار پنیری

  1. فر را با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن و گرم کنید. در ابتدای کار پنیر ماسکارپونه یا خامه ای را داخل کاسه بزرگی بریزید. با همزن برقی شروع کنید به هم زدن پنیر و یک دقیقه هم بزنید تا کاملا پنیر نرم و لطیف و یکدست بگردد.
  2. پودر قند را به پنیر اضافه کنید. مجددا هم بزنید تا پودر قند و پنیر با هم مخلوط شوند. بعد خامه صبحانه را به پنیر و پودر قند اضافه کنید. ادامه طرز تهیه چیز تارت انار را در این صفحه بخوانید.

17. راحت الحلقوم (لوکوم پسته)

راحت الحلقوم یا لوکوم یک شیرینی با اصالت ترکیه ای و محبوب بین ما ایرانی هاست. راحت الحلقوم انواع و طعم های متفاتی دارد. در این مطلب طرز تهیه لوکوم پسته آموزش داده می گردد. لوکوم برای ماه رمضان و سفره افطار و همچنین برای انواع مناسبت ها مثل عید نوروز و شب یلدا مرسوم است.

مواد لازم لوکوم پسته (راحت الحلقوم):
نشاسته گل1 لیوان سر پر
آب2 لیوان
شکریک و یک چهارم لیوان
پودر ژلاتینیک و نیم قاشق غذاخوری
گلابدو سوم لیوان
کره20 گرم
جوهر لیمویک چهارم قاشق چای خوری
آردبه میزان لازم
پسته (یا فندق)به میزان لازم

مراحل تهیه راحت الحلقوم یا لوکوم

  1. در صورت استفاده از آجیل ها اول باید پوست رویی آن ها را جدا کنید. برای این کار مغز پسته ها را داخل ظرفی بریزید و روی آن ها آب جوش بریزید و اجازه بدهید یک ربع الی بیست دقیقه بماند و بعد پسته ها را آبکش کنید و پوست رویی آن ها را به راحتی جدا کنید و بعد داخل بشقابی در فضای محیط قرار بدهید تا خشک شوند.
  2. یک لیوان آب کم کم به نشاسته گل اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با نشاسته حل گردد و کنار بزارید. برای تهیه لوکوم باید از نشاسته گل استفاده گردد. پودر ژلاتین را به شکر اضافه کنید. ادامه طرز تهیه راحت الحلقوم را در این صفحه بخوانید.

شب یلدا شام چی بپزیم؟

1. مرغ ناردونی

مرغ ناردونه با طعم ملس، یکی از گزینه هایی است که برای شام شب یلدا و باشکوه کردن دورهمی این شب با خانواده مناسب است. ترکیب طعم مرغ و انار بسیار مجذوب نماینده و محبوب است و می توانید این غذای خوشمزه اناری را برای شب یلدا که همواره با انار خوش رنگی و پاییزی عجین بوده است آماده کنید.

مواد مورد نیاز برای تهیه مرغ ناردونه:
تکه مرغسه عدد
پیاز 1 عدد میانه
انار دانه شده ملس3 عدد
آب انار1 لیوان
برنج 3 پیمانه
روغنبه میزان لازم
نمکبه میزان لازم
زعفران دم شده2 قاشق غذاخوری
چوب دارچین، برگ بو، زردچوبه، ادویه، فلفل قرمز به میزان لازم

مراحل تهیه مرغ ناردونه

  1. مرغ را بخارپز کنید تا بهترین طعم مرغ ناردونه را تجربه کنید. در این روش نیازی به اضافه کردن آب به مرغ برای پخته شدن نیست. مزیت این روش این است که طعم مرغ به طرز قابل ملاحظه ای حفظ شده و مزه آن پس از پخت بسیار خوشمزه است. به همین دلیل است که وقتی از آب استفاده می کنید خود آب مرغ کلی طعم و مزه دارد. ما این کار را نمی کنیم تا طعم مرغ درونش حفظ گردد و هنگام ترکیب با انار بهترین میکس ناردونه به وجود بیاید.
  2. کف تابه مناسب روغن ریخته و تکه های مرغ را درون آن می چینیم. ادویه ها را روی مرغ پاشیده و چوب دارچین و برگ بو را نیز به آن ها اضافه می کنیم. پیاز را به چندین قسمت برش می زنیم و روی تکه های مرغ می چینیم. برای ادامه طرز تهیه مرغ ناردونی ملس به این صفحه مراجعه کنید.

2. سالاد کلم قرمز و انار

این سالاد هم مانند بسکمک از انواع سالاد طرز تهیه آسانی دارد و مقوی نیز هست. از آنجایی که در ترکیب این سالاد خوشمره انار استفاده شده است مورد بسیار مناسبی برای سفره شام شب یلداست و مطمئنا همه از آن استقبال بینظیری خواهند کرد.

مواد لازم برای تهیه سالاد کلم قرمز و انار
کلم قرمز خرد شده1 پیمانه
انار دون کرده1 پیمانه
گردو یک سوم پیمانه
سس مایونزیک سوم پیمانه
آبلیمو 2 یا 3 قاشق غذاخوری
نمک نصف قاشق چای خوری
فلفل سیاهنصف قاشق چای خوری
آویشن یک چهارم قاشق چای خوری
پودر سیربه میزان لازم

مراحل تهیه سالاد کلم قرمز و انار

  1. برای شروع کار ابتدا کلم را با خردکن یا رنده به صورت خلال های ریز خرد کنید. گردو را هم با چاقو به قطعات کوچکتری خرد کنید.
  2. سپس در کاسه ای، کلم های خردشده را بریزید. دانه های انار خوش رنگ را به کلم اضافه کنید. برای مشاهده طرز تهیه کامل سالاد کلم قرمز و انار به این صفحه وارد شوید.

3. مرغ شکم پر

مرغ شکم پر یکی از غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که همواره گزینه محبوبی برای مهمانی ها و مجالس بوده است. همچنین شام فوق العاده ای برای جشن گرفتن شب یلدا است. مرغ شکم پر از مرغ تهیه می گردد که داخل شکم آن با مخلفات و سبزیجات معطر پر می گردد. به همین دلیل مرغ شکم پر بسیار ارزش غذایی بالایی دارد.

مرغ 1 عدد میانه
سبزیجات معطر200 گرم
پیاز3 عدد میانه
سیر5 حبه
مغز گردو100 گرم
زرشکنصف پیمانه
رب انار4 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی1 قاشق غذاخوری
کشمشنصف پیمانه
آلو خورشتی6 عدد
آلو جنگلی6 عدد
دارچین1 قاشق غذاخوری
سیب زمینی1 عدد
هویج1 عدد
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه میزان لازم
آبلیمو تازهبه میزان لازم
روغن مایعبه میزان لازم
کرهبه میزان لازم
زعفران آب کردهبه میزان لازم

مراحل تهیه مرغ شکم پر

  1. اول مرغ را پاک و تمیز کنید. بعد مرغ و مخصوصا قسمت های داخلی قفسه سینه آن را کاملاً بشویید تا بعداً در هنگام پختن مرغ بوی بدی ندهد. اگر برای ناهار این غذا را درست می کنید از شب قبل این کار را انجام دهید.
  2. زعفران دم کرده را به همراه دارچین، آبلیمو، نمک و فلفل و به همراه کمی روغن مایع در ظرفی بریزید و خوب هم بزنید و از آن برای مزه دار کردن مرغ استفاده کنید. مایع آماده شده را بر روی پوست مرغ و قسمت های داخلی آن اضافه کنید و خوب مرغ را به مواد آغشته کنید. برای ادامه طرز تهیه مرغ شکم پر کلیک کنید.

4. خورشت فسنجون (فسنجان)

خورشت فسنجون یا فسنجان یکی از اصیل ترین و خوشمزه ترین خورشت های ایرانی است و در تهیه آن از گوشت اردک و گاهی گوشت قلقلی استفاده می نمایند. اما رایج ترین روش پخت آن با گوشت مرغ است. این غذای سنتی ایرانی را برای شام شب یلدا نیز استفاده می نمایند.

مواد لازم برای تهیه خورشت فسنجون :
مغز گردو300 گرم
مرغ4 تکه ران یا سینه
رب انار4 قاشق غذاخوری
پیاز1 عدد بزرگ
شکر2 قاشق غذاخوری
زعفران آب کرده1 قاشق غذاخوری
روغن مایعبه میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفل سیاهبه میزان لازم

مراحل تهیه خورشت فسنجون

  1. در مرحله اول تهیه خورشت فسنجون، مرغ ها را پاک کنید و خوب بشویید و در داخل آبکش قرار دهید، تا آب آن خشک گردد. سپس بر روی مرغ ها میزانی نمک و فلفل سیاه بپاشید.
  2. یک تابه مناسب انتخاب کنید و درون آن میزانی روغن مایع بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا داغ گردد. سپس مرغ ها را درون روغن قرار دهید و تفت دهید تا سرخ شوند. بعد از اینکه یک طرف مرغ ها سرخ شد آن ها را برعکس کنید تا طرف دیگر نیز سرخ گردد. بعد از اینکه سرخ کردن مرغ ها تمام شد آن ها را در یک کاسه بگذارید. ادامه مطلب طرز تهیه خورشت فسنجان را در این مقاله بخوانید.

5. مرغ ترش

مرغ ترش یک غذای شمالی است که معمولا متناسب با ذائقه ایرانی هاست. مرغ ترش گیلانی با مرغ ترش مازندرانی فرق دارد. اما از هر دو مدل این غذای خوشمزه برای شام شب یلدا استفاده می گردد.

مواد لازم برای تهیه مرغ ترش مازندرانی
مرغ2 عدد سینه
سبزیجات معطر150 گرم
پیاز1 عدد
گردو آسیاب شدهنصف پیمانه
رب انار4 قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنیبه میزان لازم
نمک، زردچوبه و فلفلبه میزان لازم

مراحل تهیه مرغ ترش مزاندرانی

  1. در مرحله اول برای تهیه مرغ ترش مازندرانی سبزیجات معطر (جعفری، گشنیز، تره، نعناع، برگ سیر شوید و سبزیجات معطر شمالی مانند خلواش، زلنگ، اناریجه و اوجی) را پاک کنید و بشویید. سپس آن ها را از یک صافی عبور دهید و سپس سبزی ها را به وسیله تخته آشپزخانه با استفاده از یک چاقوی تیز، ساطوری و کاملا خرد کنید.
  2. سینه مرغ را تمیز کنید و بشویید و بعد از خشک شدن آن دو طرف سطح مرغ را به نمک و زردچوبه آغشته کنید. سپس یک تابه بگذارید و در آن روغن سرخ کردنی بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم بگذارید و بعد از داغ شدن روغن، سینه مرغ را درون تابه قرار دهید و دو طرف آن را تا زمانی که طلایی شوند، سرخ کنید. ادامه طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی و مرغ ترش گیلانی را در این صفحه ببینید.

6. رشته پلو

رشته پلو یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که در مناسب هایی همچون نوروز، چهارشنبه سوری و در بعضی استان ها در شب یلدا سرو می گردد. ترکیبات و طبع نسبتا گرم این غذا آن را برای شب های طولانی و سرد زمستان مناسب کرده است. رشته پلویی از ترکیب آب، آرد گندم و نمک درست می شه و نازکتر از رشته معمولی و یا همون رشته آش هستش. این غذا با گوشت قلقلی یا مرغ سرو می گردد.

مواد لازم رشته پلو:
برنج3 پیمانه
رشته پلویی 150 گرم
گوشت چرخ کرده 200 گرم
آرد نخودچی 1-2 قاشق غذاخوری
پیاز 3 عدد بزرگ
کشمش1 پیمانه
گردو 1 پیمانه
دارچین 1 قاشق چای خوری
گلاب 2 قاشق غذاخوری
زردچوبه 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به میزان لازم
ادویه پلویی به میزان لازم
روغن حیوانیدر صورت دلخواه
نان لواش برای ته دیگ
زعفران دم کرده 4 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه رشته پلو

  1. برنج را خوب می شوییم و بعد آن را در میزانی آب و یک قاشق غذاخوری نمک خیس می کنیم. مدت زمان خیس کردن برنج بسته به نوع برنج شما می تواند از یک ساعت تا دو ساعت باشد.
  2. بعد از این زمان نصف یک قابلمه میانه را از آب پر کنید و روی حرارت می گذاریم تا به جوش بیاید. یک قاشق غذاخوری سرخالی نمک را به آب در حال جوش درون قابلمه اضافه می کنیم و برنج ها را در قابلمه می ریزیم و صبر می کنیم تا به جوش بیاید. برای مشاهده طرز تهیه کامل رشته پلو به این مقاله مراجعه نمایید.

7. آش انار

آش انار به دلیل استفاده از دانه های انار مزه ترش و ملسی دارد که در کنار عطر گلپر، آن را بسیار مورد پسند می کند. این آش غذایی بسیار متناسب با تم شب یلدا است.

مواد لازم برای تهیه آش انار
لپه1 پیمانه
برنج آش1 پیمانه
سبزی آش (تره، جعفری، گشنیز، اسفناج)500 گرم
آب انار ملس4 لیوان
رب اناریک سوم پیمانه
پیاز 5 عدد
گوشت چرخ کرده150-200 گرم
نمک و فلفلبه میزان لازم
زردچوبهبه میزان لازم
گلپر2 قاشق چای خوری
نعناع خشک2 قاشق غذاخوری
آرد نخودچی1-2 قاشق غذاخوری
لبوی پخته1 عدد میانه
آب قلم1 لیتر
انار دانه شده برای تزئینبه میزان لازم
سیرداغ و پیازداغ برای تزئینبه میزان لازم

مراحل تهیه آش انار

  1. برای آماده سازی اولیه لپه و برنج را به صورت جداگانه از چند ساعت قبل خیس می کنیم. 2 عدد پیاز بزرگ را به صورت نگینی خرد می کنیم و در روغن تفت می دهیم. زمانی که پیازها سبک شدند حدود 2 قاشق چای خوری زردچوبه به آن اصافه کرده و مجددا کمی تفت می دهیم.
  2. لپه را آبکش می کنیم و به پیاز اضافه می کنیم و برای مدت حدود 2 دقیقه لپه ها را نیز تفت می دهیم. این کار باعث می گردد تا زمانی که برنج و بقیه مواد آش می پزند لپه ها وا نروند. سپس برنج خیس خورده را به مواد اضافه می کنیم. برای مشاهده طرز تهیه کامل آش انار کلیک کنید.

8. انار پلو

انار پلو یکی از غذاهایی است که با انار خوش رنگ و پاییزی درست می گردد و برای زمستان و به خصوص مرنام شب یلدا شام بسیار محبوب و خوشمزه ای محسوب می گردد. در تهیه انار پلو از مرغ ریش ریش شده استفاده خواهیم کرد.

مواد لازم انار پلو:
برنج4 پیمانه
انار دانه شده 2 پیمانه
گشنیز خرد شده 2 پیمانه
رب انار 4 قاشق غذاخوری
زردچوبه 2 ق چ
ادویه پلویی 1 ق چ
نمک و فلفلبه میزان لازم
زعفران دمکرده4 قاشق غذاخوری
سینه مرغ1 عدد کامل
سیر 1 حبه
فلفل دلمه نصف عدد
تخم گشنیز نیم کوب 1/2 قاشق چایخوری
پیاز5 عدد
خلال پسته و خلال بادامبه میزان دلخواه
کره و یا روغن محلی به میزان دلخواه

مراحل تهیه انار پلو

  1. برنج را خوب می شوییم و بعد آن را در میزانی آب و یک قاشق غذاخوری (سر خالی) نمک خیس می کنیم. مدت زمان خیس کردن برنج بسته به نوع برنج شما می تواند از یک ساعت تا دو ساعت باشد. سینه مرغ را به قطعات درشت تقسیم می کنیم و همراه با 1 عدد پیاز خردشده، سیر، فلفل دلمه ای خردشده، میزانی نمک و فلفل و میزان کمی زعفران و آب روی حرارت می گذاریم تا مرغ ها بپزند.
  2. در این فاصله باقی پیازها را به صورت خلالی خرد می کنیم و داخل ماهیتابه همراه با روغن تفت می دهیم تا پیازها سرخ شوند. بعد از این که سینه مرغ پخت، آن را از آب مرغ جدا می کنیم و به میزان مورد نظر مرغ پخته را ریش ریش یا خرد می کنیم. ادامه طرز تهیه انار پلو را در این صفحه بخوانید.

کرسی شب یلدا:

در زمان های نه چندان دور یکی از نشانه های آمدن فصل سرما و جمع شدن خانواده ها دور هم کرسی بود. کرسی به شکل های مختلفی درست می گردد که هم می توان از چراغ نفتی، لامپ، ذغال یا المنت هایی استفاده کرد. هم چنین از یک میز چوبی هم تشکیل شده که وسیله گرمایشی زیر میز قرار گرفته و روی میز یک لحاف می اندازند و در هوای سرد از کرسی استفاده می نمایند تا گرم شوند. اصولا پایه های میز چوبی از پایه های یک میز عادی کمی کوتاه تر است تا موقع نشستن روی زمین به راحتی بتوان از سطح رویی کرسی استفاده کرد. کرسی یکی از اجزای ثابت دورهمی های یلدا در طولانی ترین شب سال بود هم چنین از کرسی در عید نوروز هم استفاده می کردند. امروزه استفاده کرسی دوباره رایج شده و وسیله گرمایشی بسیار مناسبی هم است. افراد دور کرسی می نشستند و لحاف را روی پای خود می انداختند. اصولا روی سطح کرسی هم یک فرش بافته شده یا قالیچه هم می انداختند تا روی کرسی وقتی موادغذایی قرار می گیرد، کثیف نگردد. وقتی پای شما زیر کرسی قرار بگیرد مدت زمان زیادی طول نمی کشد تا شما خوابتان ببرد. دلیلش این است که قوه مدبره انسان گرما را احساس کرده و به بدن دستور خواب را می دهد و فرد وقتی بخوابد پایش زیر کرسی قرار می گیرد و ریه اش بیرون است. هر جانداری وقتی زمستان برسد به خواب زمستانی می رود و از نو برای تابستان ساخته می گردد. برای انسان هم این موقعیت را در زمستان درست کردند. در قدیم اتاقی که در آن کرسی قرار داشت به شدت گرم بود و در یا پنجره آن اتاق را باز می گذاشتند و شما زیر کرسی بودید و برف می آمد و شما خواب بودید و مغز شما دستور خواب و بازسازی مجدد شما را به اجزای بدنتان ارسال می کرد. کرسی امروزه هم دوباره به روی کار آمده است. شما انواع کرسی هی آماده که در بازار فروخته می گردد را می توانید تهیه کنید و یک شب و دورهمی به یاد ماندنی در کنار عزیزانتان درست کنید ولی پیشنهاد من به شما این است که درست کردن کرسی را حداقل یک بار خودتان تجربه کنید.

تزیین های جشن شب یلدا:

تزئینات شب یلدا خیلی متنوع است. می توانیم از تزئین های رنگی رنگی با تم یلدا شروع کنیم.

کاردستی های زیبا با تم یلدایی

این کاردستی ها با کاغذ و نمد درست شده اند و بسیار ساده و زیبا هستند.

با منجق و کاغذ این خوشگلای کوچیک رو می تونین درست کنین.

آرایش و لاک ناخن شب یلدا:

خیلی از خانم ها به مناسبت یلدا دوست دارند آرایششون هماهنگی زیادی با تم شب یلدا داشته باشه. در اینجا عکس چند مدل آرایش مختلف گذاشته شده است که در همه رنگبندی هندوانه رعایت شده.

بازی های دسته جمعی در شب یلدا:

در این شب بلند و به یادموندنی قصد داریم با معرفی چند بازی سرگرم نماینده و هیجان انگیز، لذت این شب رو براتون چند برابر کنیم. با ما همراه باشید و بخونین از بازی های این شب دراز.

1. بازی نام فامیل بازی در شب چله

برای هر نفر فقط یک کاغذ و یک مداد لازم است. روی هر صفحه جدول هایی می کشیم و به صورت عمودی یا افقی چند مورد از موارد زیر را به اتفاق آراء بازیکنان انتخاب کرده و می نویسیم و در هر مرحله پر می کنیم.

نام، نام خانوادگی، رنگ، گل، غذا، میوه، حیوان، شغل، ماشین، شهر، کشور، اشیاء، اعضای بدن و …

بعد به ترتیب افراد یک حرف الفبا را انتخاب می کنیم مثلا (میم) حالا هر نفر بر روی برگه خود شروع به نوشتن نام و اسامی در برگه می کند که با حرف میم شروع گردد. هرکس با زودتر پر کردن این جدول اطلاع می دهد و امتیازدهی شروع می گردد، هر جواب صحیح 10 امتیاز هر جواب تکراری 5 امتیاز و هر بی پاسخی و جواب غلطی 0 امتیاز با جمع امتیازات هر شخص، برنده مشخص می گردد.

2. بازی پانتومیم در شب یلدا

پانتومیم جز دسته بازی های جمعی که سر و صدای زیادی داره و کلی افراد رو هیجان زده می کنه. تو این بازی افراد به دو گروه تقسیم می شن هر گروه یک موضوع خاص رو که می تونه اون موضوع، نام، ضرب المثل، شغل و … باشه رو انتخاب کنه و به یک نفر از گروه مقابل بگه… حالا وظیفه اون شخص اینکه بدون حرف زدن با اشارات و شکل درآوردن به گروه خودش بفهمونه اون موضوع انتخاب شده چیه.

3. بازی شجاعت یا حقیقت در طولانی ترین شب سال:

حالا وقتشه یک نفر انتخاب بشه و رئیس بهش بگه که چه کاری بکنه و یا چه حقیقتی رو فاش کنه. افراد دورتا دور هم می شینن و با چرخوندن وسیله ای که معمولا بطریه،رئیس و پاسخگو رو انتخاب می کنن.

در بازی بطری، سر بطری فرد انتخاب شده است و ته بطری به سمت هر شخص باشه رئیسه.

خواندن کتاب شعر حافظ شیرازی:

مرسوم است در شب یلدا کتاب حافظ را باز می نمایند و با نیت کردن فال خود را می گیرند. حافظ یکی از یزرگترین شاعران ایرانی است و شعرهای او غزل هستند که به غزلیات حافظ معروفیت دارند. او از مهم ترین تأثیرگذاران بر شاعران پس از خود شناخته می گردد. هرساله در مهرماه مرنامی در محل آرامگاه او در شیراز برگزار می گردد. مطابق تقویم رسمی ایران روز 20 مهر بزرگ داشت حافظ نامیده شده است.

معاشران گره از زلف یار باز کنید

شبی خوش است بدین قصه اش دراز کنید

حضور خلوت انس است و دوستان جمعند

و ان یکاد بخوانید و در فراز کنید …

برای گرفتن فال حافظ کلیک کنید.

مرنام شب یلدا برای تازه عروس ها

در بعضی از نقاط کشور و پیرو بعضی سنت ها در شب یلدا، برای تازه عروس ها هدایایی به نام شب چلگی می برند. این هدایا بسته به هر شهر و فرهنگ فرق دارد. بعضی از مردم آجیل و میوه و هندوانه شب یلدا با تزیین های زیبا به خانه تازه عروس می برند. بعضی نیز با هدایای گران قیمت، طلا و پول نوعروس را مسرور می نمایند.

با تنهایی شب یلدا چه کنیم؟

غافل نشیم از کسایی که تنهان و تو این جشن زیبا به دور از خانواده هستن و باید به تنهایی این شب رو به سر کنن. در بیشتر شهرها به خصوص شهرهای بزرگی مثل تهران در بیشتر رستوران و کافه ها جشن هایی به مناسبت این شب به یاد موندنی می گیرن که حسابی شمارو سرگرم میکنه از سفره آرایی زیبا و پذیرایی این شب گرفته تا حافظ خوانی و اجرای موزیک زنده.

ما اینجا برای شما اسامی چند کافه ها و رستوران هایی که به مناسبت یلدا برنامه دارند رو لیست کرده ایم.

کافه ریسمون، کافه فرین، کافه روبرت، رستوران برازنده و رستوران ایوان.

با این گرانی با شب یلدا چه کنیم؟

همانطور که می دانید افزایش قیمت و گرانی مواد غذایی، برپا کردن این جشن باشکوه یلدا را برای بسکمک از خانواده ها سخت تر کرده است. چه بسا که بسکمک از خانواده ها توان مالی خرید بسکمک از تنقلات و میوه های مرسوم این شب را ندارند. امیدواریم که نبود این میوه ها و رنگین نبودن سفره آنها از خوشی و خنده برلبانشان کم نکند و این شب باشکوه با لبی خندان و دلی شاد به سر بگذارند. در زیر چند عکس با ایده شب یلدا بر اساس نمادهای این شب درست شده است که می توانید با وسایل و ابزارهای کم قیمت این وسایل را درست کنین و تزئین های زیبایی داشته باشید. همچنین کلی بازی سرگرم نماینده به شما معرفی می کنیم که حسابی با اطرافیانتون خوش بگذرونین.

شب یلدا 1399 در چه روزی است؟

همانطور که میدانید طولانی ترین شب سال، آخرین روز پاییز است یعنی 30 آذرماه که در تقویم هم ثبت شده است. شب یلدای سال 99 یک شنبه شب خواهد بود. انتظار می رود هموطنان عزیز با توجه به شرایط فعلی، امسال دورهمی خود را محدود به خانواده نمایند و از رفت و آمد به دوستان و آشنایان و اقوام پرهیز نمایند.

دختران یلدایی:

در شب یلدا دخترانی که متولد می شن رو معمولا به نام یلدا می نامند دختران یلدایی ما علاوه بر نام زیبایی که دارند خصوصیات اخلاقی خاصی هم دارند که در زیر نوشته ایم.

خصوصیات دختران متولد آذر ماه:

بسیار اجتماعی و راستگو است. خانواده دوست هستن، اهل شعر و ادبیات و مشاعره، عاشق سفر و گشت گذار.

دخترانی وابسته و منتظر مردی سوار بر اسب سفید که آنهارا به آرزوهایشان برسند و متاسفانه خودشان هیچ تلاشی برای پیشرفت نمی نمایند. بسیار جسور و خودخواه و فقط حق را گرفتنی می دانند. این زنان فمینیست بسیار باهوش هستند و در متقاعد کردن قاضی و معامله های بزرگ پیروز هستند ولی متاسفانه بسیار بدبین و رویا پردازی می نمایند. بسیار با کنایه صحبت می نمایند. معمولا دارای جسه های بزرگ و چاق هستند.

دانلود آهنگ معروف شب یلدا:

بریده ای از متن آهنگ شب طولانی علی مولایی

───┤ ♩♬♫♪♭ ├───

آخ! تو شبِ یلدای منی!●♪♫

دیوونه دوست داشتنی!●♪♫

لبای تو رنگِ اناره وُ●♪♫

هندونه شیرینیش کم یاره؛ پیشِ بوسه های تو!●♪♫

که غم نداره… غم نداره… غم نداره…●♪♫

آخ! تو شبِ یلدای منی!●♪♫

https://blog.okala.com/wp-content/uploads/2019/10/Ali-Molaei-Shabe-Toolani-128-3-1.mp3منبع: اُکالا
انتشار: 25 آذر 1400 بروزرسانی: 25 آذر 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2034

به "شب یلدا چی درست کنیم؟ 25 دسر و غذای یلدایی ????" امتیاز دهید

1 کاربر به "شب یلدا چی درست کنیم؟ 25 دسر و غذای یلدایی ????" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شب یلدا چی درست کنیم؟ 25 دسر و غذای یلدایی ????"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید