اکوسیستم تالاب چغاخور، دیدنی بکر و زیبا در چهارمحال و بختیاری

به گزارش تور بالی اندونزی، اگر به طبیعت و طبیعت گردی علاقمند باشید در ایران منطقه ها بسیار زیادی وجود دارد که از نظر طبیعت به نوع خود بسیار خاص و زیبا هستند. یکی از این منطقه ها ویژه تالاب چغاخور در رشته کوه زاگرس است. در ادامه به معرفی تاریخچه تالاب چغاخور می پردازیم. مقاله اکوسیستم تالاب چغاخور شما را هر چه بیشتر با دسترسی به تالاب چغاخور آشنا می سازد.

اکوسیستم تالاب چغاخور، دیدنی بکر و زیبا در چهارمحال و بختیاری

معرفی

اکوسیستم تالاب چغاخور واقع در استان چهارمحال و بختیاری، 65 کیلومتری شهرکرد، در بلندای فلات ایران و در ارتفاع 2100 متری کوه های زاگرس قرار گرفته است. اکوسیستم تالاب چغاخور با مساحت 2300 هکتار، مکان بسیار مناسبی برای زیستگاه پرندگان است. این تالاب محل زندگی عشایر بختیاری در ماه های تابستان است. در گذشته حدود 300 سال پیش زمانی که بختیاری ها به این مکان آمدند، دام های آن ها از این تالاب آب می خوردند. این تالاب دارای آب شیرین است و در هر موقع از سال دارای آب است اما سطح آن در زمان های مختلف متفاوت می باشد. در ماه های پر بارش و زمستان سطح آب تالاب به بیشترین حد خود و در ماه های تابستان تا کمترین حد خود می رسد. این دریاچه حوزه ای برای ورود آب سرشاخه های بالایی و اولیه کارون است. در اکوسیستم تالاب چغاخور می توان چشم انداز بسیار زیبایی را مشاهده کرد. کوه های بلند و سفید پوش، زمین سرسبز، آسمان آبی، بازتاب کوه ها بر روی آب، پرواز پرندگان. این ها همه تصویری را نقش می دهند که از تماشای آن در تاریخچه تالاب چغاخور سیر نخواهید شد. اگر در تابستان به این منطقه سفر کنید، علاوه بر موارد بالا زندگی عشایر نیز اضافه خواهد شد که به نوبه خود بسیار مجذوب نماینده و تماشای است. با بالا رفتن از کوه هایی که در کنار این تالاب قرار دارند می توانید چشم انداز زیباتری را نیز مشاهده و آرامش بی نظیری را در اینجا تجربه کنید. برترین زمان برای سفر به این منطقه بهار و بعلاوه اواسط ماه مهر تا اواسط ماه آبان است که هر کدام مجذوب نمایندهیت خاص خود را دارد. در فصل بهار این منطقه بسیار سرسبز و زیبا است و هوای بسیار مطبوعی دارد. در پاییز این تالاب حال و هوای پاییزی به خود می گیرد و منظره ها بسیار زیبایی را به ارمغان می آورد. در اسفند ماه زمان بسیار مناسبی بوده که بیشترین سطح آب تالاب را مشاهده کنید. تاریخچه تالاب چغاخور در جای جای این تالاب خودنمایی می نماید.

زندگی در طبیعت

همان طور که در ابتدا گفته شد، پرندگان بسیاری در اکوسیستم تالاب چغاخور زندگی می نمایند. بعضی از این پرندگان مهاجر و بعضی بومی هستند. از جمله این پرندگان می توان به فلامینگو، لک لک سفید، قو، خروس کولی، کشیم، شکاری ها و اردک سرسبز اشاره نمود. این پرندگان خود جزئی از مجذوب نمایندهیت های دسترسی به تالاب چغاخور است و تورهای پرنده نگری بسیاری به این منطقه برای این پرندگان می آیند. در این تالاب که بسیاری از آن ماهیگیری می نمایند، ماهی های بسیاری وجود دارد. این ماهی ها شامل کپور، عروس، فیتوفاک، گورخری و گامبوزیا می شوند. حیوانات و جانوران بسیاری مانند بزمجه، لاکپشت آبی، قورباغه، خرگوش شنگ، مارهای مختلف، گرگ، روباه، شغال، گراز، سمور سنگی در اکوسیستم تالاب چغاخور زندگی می نمایند. گیاهانی که در این منطقه رشد می نمایند بید، پتامژتون، ساز، پلی گونیوم بوده که جزئی از گونه های شناور، حاشیه ای و نم پسند هستند.

طبیعت اطراف چغاخور

در نزدیکی این تالاب دو تالاب کوچک دیگر وجود دارد که ارزش تماشا دارند. اگر در سفر به این منطقه زمان دارید، حتما به این دو تالاب دیگر نیز سری بزنید. یکی از این تالاب ها سولگان و دیگری گندمان است که این تالاب جز 10 تالاب برتر پرنده نگری در ایران شناخته شده و از اهمیت بسیاری برخوردار است. بعلاوه تالار گندمان به ثبت دفتر بین المللی تحقیقات پرندگان آبزی در لندن رسیده است. این دو تالاب را می توان از جاذبه های طبیعی و گردشگری شهر بروجن به حساب آورد.

شرایط بحرانی تالاب

در چند سال اخیر به علت خروج آب از تالاب چغاخور و گندمان این دو در شرایط بحرانی قرار داشتند اما با اعمال بعضی اقدامات در این منطقه ها سعی شده، شرایط آن ها بهتر گردد. اقداماتی که در این منطقه ها صورت گرفته شامل احداث پاسگاه و افزایش نیروها، جلوگیری از خروج آب و دیگر اقدامات موثر در حفاظت و نگهداری از آن ها است.

دسترسی به تالاب چغاخور

برای دسترسی به این تالاب اگر مبدا شما شهرکرد باشد، باید به سمت شهر کیان حرکت نموده و از شمس آباد، شلمزار و گهرود عبور کنید و قبل از ورودی جاده ایذه به چغاخور خواهید رسید. اما اگر مبدا شما از تهران است، ابتدا وارد آزادراه تهران-قم شوید سپس مسیر را به سمت نجف آباد در کنارگذر غربی اصفهان به نام بزرگراه خلیج فارس ادامه دهید تا از فولاد شهر بگذرید و وارد مسیر زرین شهر که خروجی در سمت راست است، شوید. با گذشت 45 کیلومتر در این راه به دو راهی می رسید که باید مسیر سمت چپ را وارد شوید تا به بروجن برسید. در جنوب غربی بروجن، وارد جاده ای می شوید که بعد از گذشت 15 کیلومتر در سمت راست باید وارد خروجی بلداجی شوید. در ادامه این مسیر و بعد از بلداجی و کلبی بک و بعلاوه آورگان به تالاب چغاخور می رسید که در سمت چپ شما قرار گرفته است.

منبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2338

به "اکوسیستم تالاب چغاخور، دیدنی بکر و زیبا در چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکوسیستم تالاب چغاخور، دیدنی بکر و زیبا در چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید