غار قوری قلعه ، جاذبه ای گردشگری در کرمانشاه

به گزارش تور بالی اندونزی، غارها هموراه یکی از اسرارآمیزترین مکان های روی زمین بوده اند. حضور انسان های اولیه در غارها برای سکونت نیز غارها را به مکان هایی برای تحقیق تبدیل نموده است. این حفره های عجیب و تاریک امروزه در بسیاری از کشورها به مراکز مهم گردشگری تغییر کاربری داده اند و قدم زدن در فضای غارها یکی از جالب ترین جذابیت های گردشگری شهرهای دنیا است. کشور ایران نیز با داشتن غارهای فراوان و خاص، از این قاعده مستثنی نیست. شهر کرمانشاه و غار قوری قلعه یکی از همین نمونه های گردشگری در کرمانشاه است که در ادامه قصد داریم درباره آن توضیحات بیشتری بدهیم. اگر علاقه دارید با بزرگ ترین غار آبی خاورمیانه از لحاظ وسعت آشنا شوید، با خبرنگاران همراه باشید.

غار قوری قلعه ، جاذبه ای گردشگری در کرمانشاه

برای دریافت خدمات ویزای کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

خصوصیات قوری قلعه کرمانشاه

در حدود سال هزار و سیصد و پنجاه و پنج هجری شمسی تعدادی غارشناس اهل انگلیس پیروز به کشف غار قوری قلعه، از جاذبه های گردشگری در کرمانشاه شدند. بعد از مدتی تعدای غارشناس اهل فرانسه وارد این منطقه شدند تا تحقیقات خود را آغار نمایند. نتیجه این تحقیقات منتج به این مطلب شد که غار قوری قلعه این جاذبه گردشگری در کرمانشاه دارای شصت و پنج میلیون سال قدمت است که بسیار حائز اهمیت بود. از سال هزار و سیصد و شصت هجری شمسی کارشناسان ایران کار خود را در غار قوری قلعه کرمانشاه آغاز کردند که بیش از سه کیلومتر از این مکان سحرآمیز را کشف و کارشناسی نمودند. در حال حاضر، غار قوری قلعه یکی از آثار دیدنی ایرانی بوده که به ثبت رسیده و لقب وسیع ترین غار آبی خاورمیانه را از آن خود نموده است. دمای داخل غار قوری قلعه کرمانشاه در تمام طول سال بین هفت تا یازده درجه سانتیگراد ثابت است و عمق حوضچه هایش تا چهارده متر می رسد.

دیدنی های قوری قلعه و گردشگری در کرمانشاه

غار قوری قلعه دارای تالارهای مختلف و زیبایی است که جز با دیدن نمی توان به توصیف آن پرداخت. یکی از دیدنی ترین تالارهای این غار که بزرگ ترین غار آبی خاور میانه است، تالار عروس است که در عمق هزار و پانصد متری جای دارد. کریستال های سفید و براق، جنس سنگ های محوطه تالار عروس است که اگر رویشان قدم بگذارید، جای پایتان خواهد ماند. البته به دلیل بازدیدهای کنترل نشده در ادوار گذشته، متاسفانه استلاگمیت های شکسته و یادگاری های روی دیوارها توی ذوق می زنند، اما به قدری زیبایی های دیگر غار قوری قلعه کرمانشاه غیر قابل وصف است که نمی توان از آن گذشت. این غار زیستگاه گونه نادری از خفاش هم هست که به نام خفاش موش گوشی شناخته شده که در این مکان سکنی دارد.

قوری قلعه این جاذبه گردشگری در کرمانشاه کجاست؟

در دامنه کوه شاهو، هشتاد و هفت کیلومتر بعد از کرمانشاه یکی از زیباترین و دلرباترین چشم اندازهای دنیا در دره ای با پوشش جنگلی منحصر به فرد وجود دارد که بخشی از شهرستان روانسر محسوب می شود. غار قوری قلعه کرمانشاه در میان این زیبایی بی نظیر جای خوش نموده است. این منطقه بیست و پنج کیلومتر با شهرستان روانسر فاصله دارد و در حال حاضر یکی از پر گردشگرترین مناطق آن حوالی به شمار می آید. در اطراف قوری قلعه کرمانشاه و جنگلی که وجود دارد می توانید انواع گوناگونی از درختان بادام وحشی، بلوط، انجیر و آلبالوی کوهی را ببینید و اگر کمی شانس همراهتان باشد، شاید چشمتان به خرگوش، روباه، بز و کل هایی که در این منطقه زندگی می نمایند هم بخورد. برای رسیدن به غار قوری قلعه باید از شهر کرمانشاه به سمت پاوه برانید و پس از بیست و پنج کیلومتر رانندگی به شهر روانسر برسید. روستای قوری قلعه با تابلوهای متعددی که در روانسر دیده می شود، تعیین شده و تمام راستا آسفالت است که رانندگی بدون دردسری را برای شما فراهم می نماید.

دیدنی های اطراف قوری قلعه

وجود غار قوری قلعه کرمانشاه (بزرگ ترین غار آبی خاورمیانه) و طبیعت زیبا و بکر آن محدوده باعث شده که در این منطقه چندین هتل و رستوران مطلوب هم برپا شود. با اقامتی چند روزه در این محیط زیبا می توانید به حوالی قوری قلعه کرمانشاه سرک بکشید و از دیگر جاذبه های بکر گردشگری در کرمانشاه لذت ببرید. همچنان با ما همراه باشید تا به معرفی اجمالی چند منطقه دیدنی و جذاب، در نزدیکی بزرگ ترین غار آبی خاورمیانه بپردازیم.

طاق بستان

شاید طاق بستان این مکان گردشگری در کرمانشاه که در انتهای بلوار شیرودی این شهر قرار گرفته است نیاز چندانی به معرفی نداشته باشد. طاق بستان نماد شهر کرمانشاه بوده که دارای سنگ نبشته و سنگ نگاره هایی است ارزشمند و کمیاب از دوران سلطنت ساسانی ها. این مجموعه که در قرن سوم میلادی ساخته شده، یکی از آثار ارزشمند به شمار می آید.

روستای هجیج پاوه

بیست پنج کیلومتری شهر پاوه روستایی وجود دارد که از توابع بخش نوسود به شمار می آید که معماری بی نظیر و خاص آن باعث جذب گردشگران داخلی و خارجی می شود و هر سال شلوغ تر می شود. روستای پلکانی هجیج با چشمه های زیبا و کوه های سنگی و راه های پر پیچ و خم، هوش از سر هر بیننده ای می برد و چشمان هر گردشگری را خیره خود می سازد.

آبشار بل

در دو کیلومتری روستای هجیج چشمه ای وجود دارد که بومیان محلی آن را کانی بل می نامند، نامی که شبیه نام های دوران بابلیان است. از چشمه کانی بل آبشاری سرازیر است که به آبشار بل مشهور بوده و یکی از دیدنی ترین مناظر طبیعت را به تصویر می کشد. بعد از دیدن غار شگفت انگیز قوری قلعه در کرمانشاه، چشم دوختن به آبشار بل در اورامان تخت می تواند تجربه ای به غایت دل انگیز و فراموش نشدنی باشد.

چشمه ریزه

یکی دیگر از مناطقی که می توانید هنگام اقامت در اطراف قلعه قوری کرمانشاه به دیدنش بروید و لذت ببرید، چشمه ریزه در ثلاث باباجانی است. برای رسیدن به این چشمه که تخصصش درمان سنگ کلیه است، باید در جاده جوانرود-ثلاث وارد دو راهی امیرآباد شوید و خود را به روستای حشر برسانید. از این روستا یک جاده فرعی به سمت چشمه ریزه می رود که علاوه بر طبیعت زیبای اطرافش خاصیت شفابخش بی نظیری دارد.

منبع: همگردی
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 739

به "غار قوری قلعه ، جاذبه ای گردشگری در کرمانشاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار قوری قلعه ، جاذبه ای گردشگری در کرمانشاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید