مرحله نخست طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک آنالیز شد

به گزارش تور بالی اندونزی، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در این نشست گزارش اولیه از شرایط مطالعات پیشین و مطالعات اجرا شده در مورد مقاوم سازی بستر و سازه قلعه و روش های بهسازی و مقاوم سازی از سوی مشاور طرح ارائه شد.

مرحله نخست طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک آنالیز شد

تحلیل و ابعاد مدل های ارایه شده، نتایج آزمایش ها بر روی نمونه های نقشه های سه بعدی منجر به ساخت مدل سازه، معرفی و پیشنهاد روش های بهسازی و روش های مقاوم سازی با نتایج تحلیل ها و مشاهده های میدانی از جمله موضوعات مطرح شده در این نشست از سوی مشاور طرح بود.

بهسازی خاک با استفاده از شمع، استفاده از میکروپایل، سبک سازه بام قلعه، تقویت دیوار به دو روش، شانکریت دیواره ها و ایجاد هسته مرکزی و پس کشیده از جمله روش های پیشنهادی بود که به گفته مشاور طرح با تحلیل تحقق پذیری طرح پیشنهاد شده است.

موضوعات و پیشنهادهای ارایه شده از سوی حاضران در این نشست که با حضور محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، فرهاد عزیزی مدیر کل امور پایگاه ها، جبرئیل نوکنده رئیس موزه ملی ایران، محمد حسن محبعلی، مهرداد حجازی، بهرم رضایی و ... (از اعضای شورای پایگاه ها در تهران) و امین قاسمی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان به صورت ویدئو کنفرانس برگزار گردید مورد بحث آنالیز نهاده شد.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به تجربیات استفاده از یکی از روش های معرفی شده در مجموعه های تاریخی تخت سلیمان و ارگ بم، پرهیز از استفاده از روش هایی که باعث دخالت گسترده در اثر گردد و بهره برداری از تجربیات مشابه در دیگر کشورها تاکید نمود.

حفظ اصالت و هویت فرهنگی اثر، توجه به مبانی نظری بناهای تاریخی، لزوم حضور متخصص بازسازی بناهای تاریخی در گروه مشاور طرح و بهره برداری از نظرات متخصصان خارجی و اقدامات میان رشته ای از دیگر موضوعاتی بود که از سوی محمد حسن طالبیان در مورد مقاوم سازی بنای قلعه فلک افلاک و جلوگیری از رانش خاک مطرح شد.

اقدامات مقاوم سازی در آثاری همچون تخت سلیمان و ارگ بم، دروازه ارگ سمنان، سبک سازی، شناخت خاک، آنالیز نقاط آسیب دیده، استفاده از تجربیات مشابه در کشور های خارجی، آنالیز بستر و سازه به صورت مستقل، پرهیز از مداخله بیش از حد و... از موضوعات بحث و آنالیز اعضای حاضر در این نشست بود.

منبع: گردشبان
انتشار: 1 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1286

به "مرحله نخست طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک آنالیز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرحله نخست طرح استحکام بخشی قلعه فلک الافلاک آنالیز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید