کتاب بخوانیم؛ کافکا در کرانه و سه شنبه ها با موری

به گزارش تور بالی اندونزی، خبرنگاران: در این مطلب از سری کتاب بخوانیم سه اثر ادبی داریم: یک رمان بسیار مشهور از نویسنده محبوب ژاپنی، یک رمان روانکاوانه و نوآر از نویسنده ای آمریکایی و یک اثر ادبیِ غیر داستانی در قالب خاطرات و رهنمود هایی در باب زندگی. در بخش غیرادبی دو کتاب خواندنی داریم: یک مجموعه جدید تاریخی درباره تاریخ 27 کشور و ملت، به همراه یک کتاب مفید برای نوآموزان و علاقمندان به فلسفه. با ما همراه باشید.

کتاب بخوانیم؛ کافکا در کرانه و سه شنبه ها با موری

کافکا در کرانه اثر هاروکی موراکامی

تاریخ ادبیات ژاپن، بزرگان زیادی را به خود دیده است. اما احتمالا هیچ نویسنده ای در سال های اخیر از نظر شهرت به گَرد پای هاروکی موراکامی نمی رسد.

هرچند نویسندگانی بزرگتر و پیچیده تر از موراکامی در ادبیات مدرن ژاپن وجود داشتند (مانند یاسوناری کاواباتای فقید که جایزه نوبل را در کارنامه داشت)، اما ادبیات پست-مدرن ژاپن را با نام موراکامی میشناسند. راز محبوبیت و پر مخاطب بودن موراکامی را بایستی در جای دیگری جست.

موراکامی به عنوان یک نویسنده پست مدرن، برخلاف بسکمک از هم وطنانش توانسته میان فرهنگ ژاپنی و مخاطب جهانی در قرن بیست و یکم پیوند مستحکمی برقرار کند؛ پیوندی که پیشینیان نه قصد آن را داشتند و نه ارزشی برای آن قائل بودند. به عبارتی موراکامی در حد عرف و کافی، ژاپنی می نویسد، اما نیم نگاهی نیز به ادبیات آمریکا و مخاطب جوان در هزاره جدید دارد.

شاید دلیل عامه پسند و محبوب بودن موراکامی در جهت نویسندگی وی نهفته باشد. او برخلاف بسکمک از نویسندگان بزرگ، در دهه چهارم زندگی و به طوری کاملا اتفاقی تصمیم گرفت کتاب بنویسد و نویسنده شود. نثر او بیش از حد ساده و مضامینش بیش از حد انسانی و اخلاقی اند و در عین حال جذاب. گاهی به پیچیدگی های مضمونی و فرمی روی می آورد که کافکا در کرانه نقطه اوج کار اوست.

داستان کافکا در کرانه در دو خط اصلی و از نگاه دو شخصیت روایت میشود. کافکا تامورا، پسری است نوجوان، منزوی و اهل مطالعه که از خانه پدری فرار نموده است تا در یک سفر نومیدانه به دنبال مادر و خواهرش بشود که سال ها پیش از آن ها جدا شده اند.

از سوی دیگر شاهد زندگی مردی ساده لوح و کم هوش هستیم به نام ساتورو ناکاتا که در کودکیش اتفاقی عجیبی رخ داده است. او این توانایی را دارد که با گربه ها صحبت کند و از طریق کمک هزینه دولتی و یافتن گربه های گمشده افراد، هزینه های زندگیش را تامین می کند. تعداد زیادی شخصیت و داستان فرعیِ بعضا عجیب و غریب را شاهدیم که ذکر آنها، نیازمند سیاهه ای بلند بالاست!

اکثر آثار موراکامی در یک سیرِ معنوی روایت می شوند، کافکا در کرانه نیز یک نمونه اعلای کشف و جست و جو از سرِ فقدان، تنهایی و کمبود در زندگی عاطفی است که با رئالیسم جادوییِ خود، مخاطب را همراه می کند در سفر معنویِ نوجوانی که به بزرگسالان و باور های آن ها شک نموده و در پی کشف حقیقت و نیمه گمشده اش، یعنی مادرش است.

به گفته خود نویسنده کتاب در جا هایی به خصوص در فصول انتهای مانند خواب دیدن و رویا پردازی و بعضا کابوس است.

سراسر کتاب پر است از نشانه گذاری و نماد هایی که در یک نگاه کلی، فرمی پازل گونه به خود می گیرند. ارجاعات فراوان به تاریخ و فرهنگ و ادبیات ژاپن در دوران مختلف تا جنگ جهانی دوم در کتاب به چشم میخورد.

مفاهیم فلسفی، موسیقایی و بعضا روشنفکرانه و اجتماعی نیز از زبان برخی شخصیت ها بیان میشود. در عین حال راز و رمز های کتاب زیاد است؛ از معبد تا گربه و خون و حالات خلسه گونه و مالیخولیایی. نویسنده هرچه در چنته داشته در این کتاب قرار داده است.

به دلیل تکامل فرم نویسنده، بهتر است که کافکا در کرانه را بعد از مطالعه چند اثر دیگر از موراکامی بخوانید. انتها بندی کتاب تا حدودی سوال برانگیز است. اگر از آن خوشتان آمد مجددا کتاب را با یک فاصله زمانی، از ابتدا مرور کنید تا بیشتر بر راز و رمز آن مسلط شوید. کافکا در کرانه رمانی نسبتا حجیم است که باید به دلیل نکات فراوان و ارتباطات پنهان آن نکات، به دقت خوانده شود.

کافکا در کرانه در سال 2002 منتشر شد در حالی که موراکامی هنوز جایگاه چندانی در جهان نداشت. ترجمه انگلیسی کتاب در سال 2005 و قرار دریافت در فهرست ده کتاب برتر نیویورکر باعث شد چنان استقبالی از موراکامی شود که وی یک شبه، ره صد ساله را بپیماید. گفتنی است میان مضمون کتاب و آراء و اندیشه های فرانتس کافکا ارتباط خاصی وجود ندارد جز نام یک صفحه موسیقی به نام کافکا در کرانه که در کتاب به آن اشاره میشود و جمله ای از کافکا که در انتها متن به آن اشاره نموده ایم.

این کتاب خواندنی در سال 1386 در ایران به چاپ رسید و در سال های گذشته، همیشه یکی از پرفروش های ادبیات داستانی بوده است. به دلیل وجود مضامین جنسی، کتاب در جا هایی ممیزی هایی داشته است که به آن آسیب وارد نموده است، اما در نهایت نسخه مهدی غبرائی، پیشنهاد میشود.

ترجمه دیگر توسط گیتا گرکانی و انتشارات نگاه منتشر شده است. چاپ سیزدهم کافکا در کرانه با ترجمه مهدی غبرائی در سال 1397 توسط انتشارات نیلوفر منتشر شد و در 608 صفحه با قیمت 55.000 تومان در دسترس علاقمندان می باشد.

از متن کتاب:

در زندگی هرکس، نقطه ای وجود دارد که از آن بازگشتی در کار نیست. این نقطه ای است که نمیشود از آن پیشتر رفت. وقتی به این نقطه برسیم، تنها کاری که میتوانیم بکنیم این است که آن را در آرامش بپذیریم. دلیل بقای ما همین است.

تاریخ ملل اثر پیتر فورتادو و مجموعه نویسندگان

پیتر فورتادو، پژوهشگر و تاریخ نگار بریتانیایی، بیشتر با گردآوری و ویراستاری مجموعه های تاریخی درباره کشورها، دوره ها و رویداد های مختلف شناخته میشود که اکثر آن ها با هدف جلب مخاطبان عام به مطالعه تاریخ نوشته شده اند. یکی از مشهورترین این مجموعه ها به سرپرستی فورتادو، کتاب خواندنی تاریخ ملل است با عنوان فرعی چگونه هویت ملت ها شکل گرفت.

کتاب بایک پیشگفتار کوتاه و مهم در باب روش تاریخ نگاریِ آن به قلم ویراستار مجموعه یعنی پیتر فورتادو آغاز می شود. سپس فصول پیاپی با مقالات تمدن های باستانی مانند مصر، ایران، هند، یونان و چین آغاز میشوند.

در ادامه، ملت های اروپایی بزرگ تا ایرلند و ترکیه و چک مورد بررسی قرار میگیرند، به ملل اصلی قاره آمریکا میرسیم و در نهایت کتاب با مقالات مربوط به ژاپن و آلمان انتها می یابد. منابعی برای مطالعه بیشتر نیز در انتها کتاب ضمیمه شده است.

بررسی تاریخ هرکدام از این کشور ها نهایتا در حدود 10 صفحه صورت گرفته است و با خلاصه فشرده ای از وقایع در فرمی خطی و بعضا تحلیلی روبرو هستیم که تا حد زیادی نیز قابل اتکاست.

گاهشمار وقایعِ تاریخ هر ملت به همراه چند تصویر مهم از وقایع ذکر شده در متن نیز در هر بخش به چشم میخورد که به جذابیت کتاب افزوده است. با وجود بهره گیری از نویسندگان مختلف با زبان ها و فرهنگ های متنوع، که کاملا به طور شخصی (و نه دانشنامه ای) و با لحن خود مقالات را نوشته اند، کل مجموعه رویکرد و فرم یکسانی دارد.

فورتادو اعتقاد دارد تاریخ جهان به صورت آکادمیک، توسط اندیشمندان و مورخان بار ها به رشته تحریر درآمده است و بسکمک از آثار ایشان به دلیل رویکرد ایدئولوژیک یا فرضیات خاص و پروژه ای، نتوانسته اند حق مطلب را ادا نمایند یا بعضا، بسیار مناقشه برانگیز شده اند. درمواردی دیگر، بسکمک از تاریخ نگاران برای همه بخش های جهان از یک رویکرد و لنز استفاده نموده اند و به اعتقاد فورتادو همه این ها یا اکثرشان به خطا رفته اند.

فورتادو میگوید در هر کشور و ملتی فارغ از فراز و نشیب های تاریخی آن، در این لحظه و اکنون چیزی وجود دارد که مدتهاست در آنجا قرار داشته و دارد.

به عبارتی تاریخ، ساخته دولت ها نیست بلکه آن را باید در شهر ها و داستان هایی یافت که مردمان برای فرزندان خود نقل مینمایند و در خیابانها، موزه ها و یادمان های جنگ میتوان سراغ آن را گرفت. تاریخی که به راحتی پذیرفته میشود و منابعش را میتوان در سطح جامعه مشاهده کرد.

به این ترتیب مجموعه وی سعی دارد با استفاده از مورخان و اندیشمندان برجسته هر کشور و نگاه و رویکردی که در خودِ آن کشور و ملت وجود دارد دست به ارائه یک تاریخ بسیار خلاصه و فشرده زند. کتاب تاریخ ملل تا حدود زیادی به این مهم دست یافته و نوشتار هایی ارزشمند، مفید، خلاصه و خواندنی را از 27 نویسنده و ملت مختلف گرد هم آورده است.

گفتنی است بخش مربوط به ایران در این کتاب توسط همایون کاتوزیان به رشته تحریر درآمده است. کتاب خواندنی تاریخ ملل در نمایشگاه بین المللی تهران در سال 1396 در میان پرفروشترین عناوین قرار گرفت و در عرض 2 سال به چاپ سوم رسیده است.

تاریخ ملل اثر پیتر فورتادو با عنوان فرعی چگونه هویت ملت ها شکل گرفت توسط مهدی حقیقت خواه ترجمه شده است و نشر ققنوس چاپ سوم آن را در 326 صفحه و با قیمت 42.000 تومان عرضه نموده است.

از مقدمه کتاب:

این عبارت به یک کلیشه تبدیل شده است که گذشته، یک کشور بیگانه است، جایی که مردم جور دیگری فکر مینمایند. اگر ما نتوانیم درک کنیم که دیگران درباره گذشته خود چگونه می اندیشند و احساس مینمایند، قادر به درک آن ها نخواهیم بود. برای این درک نیازی به راهنما های تاریخ یا راهنما های سفر نداریم، بلکه نیاز داریم مخاطب مردمی باشیم که گذشته خود را به زبان خودشان برای ما شرح میدهند.

مسائل کلیدی فلسفه اثر جولیان باجینی

جولین باجینی یا بَگینی (متولد 1968) دانش آموخته فلسفه و استاد دانشگاه در بریتانیاست. وی علاوه بر نگارش حدود بیست کتاب در حوزه فلسفه (عموما برای عامه)، سابقه روزنامه نگاری و کار در نشریات را نیز دارد.

وی موسس و سردبیر نشریه مشهور (The Philosophers Magazine) نیز می باشد و مشهورترین کتاب او جهان، چگونه می اندیشد نام دارد. باجینی از علاقمندان به جذب و آموزش فلسفه برای عامه است و مسائل کلیدی فلسفه مهمترین کتاب وی در این زمینه می باشد.

بایستی در نظر گرفت که اصولا فلسفه و فلسفه ورزی، برای عامه مردمان نیست و در نهایت یک مقوله کاملا تخصصی، آکادمیک و پژوهشی و منحصر به گروهی اقلیت است.

اما از آنجا که بسکمک افراد تصور مبهمی از فلسفه در ذهن دارند و بسکمک دیگر نمی دانند که با وجود علاقه، آیا استعداد فلسفی دارند یا خیر، لازم است که اساتیدی مانند باجینی وارد عمل شوند و با آثاری مانند کتاب مسائل کلیدی فلسفه یک چارچوب کلی و بسیار ابتدایی و مقدماتی از فلسفه ورزی برای عامه مخاطبان ترسیم نمایند.

نویسنده پیش از ورود به طرح فصول پنج گانه کتاب خود، در مقدمه با طرح نکاتی اساسی و مهم درباره روش فلسفه ورزی و طرح مفروضات عقلی راه را برای مخاطب خود تا حد زیادی باز می کند.

باجینی مقدمات استدلال و انواع توجیه منطقی و نقد فلسفی را به شکلی خلاصه و مفید در اختیار مخاطب میگذارد تا وی نحوه روبروه با یک متن فلسفی و گزاره های عقلی را دریابد. سپس در فصل اول با عنوان نظریه شناخت به طرح مباحثی مانند عقل باوری، شکاکیت و رئالیسم میپردازد.

فصل دوم کتاب به یک بخش بسیار مهم و البته پیچیده از فلسفه می پردازد یعنی فلسفه اخلاق و نگتهی دارد به مفاهیمی مانند اخلاق وظیفه گرا و اخلاق پیامدگرا و اخلاق در اندیشه کانت و ارسطو.

فصل سوم با عنوان فلسفه ذهن به مباحثی مانند رفتارگرایی و هویت میپردازد. فصل چهارم به فلسفه دین اختصاص یافته است و مباحث متنوعی مانند مساله شر، شرط بندی روی خدا، تجربه دینی و معجزه را در خود جای داده است.

در نهایت فصل پنجم و انتهای به فلسفه سیاسی اختصاص یافته است و پس از تعریف مفهوم و هدف فلسفه سیاسی نگاهی بسیار گذرا و خلاصه به چند اصطلاح و مفهوم مانند عدالت، آزادی و حقوق دارد. در انتها هر فصل علاوه بر نتیجه گیری، اصطلاح نامه مربوط به آن فصل ضمیمه شده است و چند منبع برای مطالعه بیشتر معرفی شده اند. مترجم نیز علاوه بر ترجمه مناسب و یکدست، در تمام صفحات تمامی اصطلاحات را به زبان انگلیسی در پانویس ذکر نموده است.

اهمیت این کتاب برای نوآموزان فلسفه در دو چیز است: نخست اینکه مفاهیم و استدلال هایی بسیار مهم و اساسی را در حوزه فلسفه ورزی به صورت خلاصه بیان نموده است. دوم آنکه، اصلی ترین انتقاد ها و ضعف ها و قوت های هر گزاره را نیز عرضه نموده است. هدف مولف ارائه تمامی جنبه های ضعف و قوتِ مفاهیم نبوده و ادامه کار را به مخاطب و مطالعات بعدی وی واگذار نموده است. به همین دلیل، کتاب حجم مناسبی دارد و خوشخوان است.

اگرچه در مطالعه یک متن فلسفی باید همیشه مشکوک و نقاد بمانیم و از پذیرفتنِ صرف سرباز زنیم، اما این کتاب به دلیل فرم و مضمون متوازنِ خود یک استثناء محسوب میشود.

اما اشارات آن را به عنوان حقایق قطعی و تغییرناپذیر در ذهن خود قرار ندهید یا اینکه تصور نمایید فرضا با مطالعه بخش مربوط به فلسفه اخلاق اکنون کاملا به این مبحث مسلط شده اید. اگر فلسفه را به یک برج بلندمرتبه با معماری پیچیده و نازک کاری های فراوان تشبیه کنیم، این کتاب مفید و خواندنی به منزله مختصات لابی آن برج میباشد.

چاپ دوم مسائل کلیدی فلسفه اثر جولیان باجینی با ترجمه حمیده بحرینی در سال 1395 و در 256 صفحه منتشر شد. این کتاب توسط نشر نی و با قیمت 18.000 تومان در دسترس علاقمندان به فلسفه می باشد.

از متن کتاب:

برای فیلسوف بودن، مهم است که از آنچه در صفحه پیش رویتان نوشته شده است، فراتر بروید. باید بکوشید انگیزه پسِ پشت استدلال ها را دریابید. هر متنی که میخوانیم تقریبا همیشه آغاز یک پژوهش است نه انتها آن.

اگر در نتیجه این حرفها، خواندن فلسفه طاقت فرسا به نظر میرسد، علتش این است که خواندن درست فلسفه واقعا هم طاقت فرسا است. فلسفه ما را وا میدارد تا از تمام توان عقلی مان بهره بگیریم، چون عقل، تنها منبعی است که به کار فلسفه می آید.

راهنمای انعطاف بدنی اثر کریگ کِلیوِنجر

کریگ کِلیوِنجر متولد 1964 در شهر دالاسِ ایالت تگزاس می باشد. او در دانشگاه معتبرِ ایالتیِ کالیفرنیا، ادبیات خوانده است. وی از سال 2002 دست به قلم شد و امروزه با انتشارِ تنها دو رمان به شهرت فراوانی رسیده است.

وی به شدت تحت تاثیر بزرگانی مانند ادگار آلن پو، ایتالو کالوینو و کوبو آبه می باشد و آثار داستانی وی در ژانر نئو-نوآر طبقه بندی میشوند. راهنمای انعطاف بدنی، اولین رمانِ کلیونجر بود که در سال 2002 توجه منتقدان ادبی را به خود معطوف نمود تا جایی که چاک پالانیک نویسنده رمانِ تحسین شده باشگاه مشت زنی به مدح آن پرداخت.

بیشتر مضمون این کتاب در قالبِ یک تک گویی طولانی، دردناک و تاثیرگذار توسط یک مرد حدودا سی ساله روایت میشود. داستان درباره مردی است که به دلیل اووردوز و سوء مصرف دارو های مسکن، راهی بیمارستان شده است.

پزشکان قصد دارند براساس قانون ارزیابی نمایند که این مورد پزشکی بر اثر تصادف و اتفاقی بوده است یا یک اقدام به خودکشی محسوب می شود. در اینجا این مرد که هویتی جعلی دارد و یک جاعل حرفه ای نیز می باشد در یک دوراهی سخت قرار می گیرد؛ دوراهی اعلام هویت و سر درآوردن از زندان در مقابل گزینه بیمارستان روانی.

وی تصمیم میگیرد داستان سرایی کند و پزشکان را فریب دهد؛ از اینجا شاهد روایت زندگی او هستیم که بسیار جذاب می باشد. همانند عنوان کتاب، با یک اثر نسبتا عجیب و غریب و متفاوت روبرو ایم که به طرز خلاقانه و ماهرانه ای نوشته شده است و سویه هایی تاریک از زندگی انسانی را با تمِ روانشناختی به تصویر میکشد.

توصیفات نویسنده از دوران کودکی شخصیت اصلی و مصائب احساسی وی بسیار خوب از کار درآمده است و فضای خانوادگی و اجتماعی دردناک و سیاهی را به دقت تمام توصیف نموده است. شخصیت اصلی که نامِ ثابت و مشخصی هم ندارد، قصد دارد با استفاده از داستان زندگی و گذشته اش از مهلکه و موقعیت کنونی بگریزد در حالی که همزمان قصد دارد از گذشته و شخصیت خود نیز فرار کند!

شخصیت راوی در حالی گذشته اش را برای ما و پزشکان تعریف می کند که تحت تاثیر مواد و در توهم به سر می بَرد و در اینجا تفکیک دروغ از واقعیت امر سختی می شود؛ مخصوصا اینکه وی در جا هایی خودش را نیز نقد میکند و کاملا گیج میشویم!

در مجموع با یک اثر خواندنی، نسبتا پیچیده، جذاب و نفس گیر روبرو هستیم که کمتر نمونه ای از آن در ادبیات قرن بیست و یکم میتوان یافت که در چنین سطح مناسبی پرداخت شده باشد. انتها بندی کتاب نیز نمایانگر هنرِ نویسنده در خلق تعلیق و غافلگیری است. از داستان راهنمای انعطاف بدنی در سال 2007 فیلمنامه ای اقتباس شد و از آن فیلمی به کارگردانی میگوئل ساپوچنیک و با بازی چنینگ تاتوم ساخته شد.

چاپ دوم داستان راهنمای انعطاف بدنی اثر کریگ کِلیوِنجر با ترجمه رضا اسکندری آذر در سال 1398 و در 288 صفحه منتشر شد. این کتاب خواندنی توسط نشر هیرمند و با قیمت 48.000 تومان منتشر شده است.

از متن کتاب:

داستان زندگی یک فرد مساوی است با آنچه دارد، به علاوه آن چه بیش از همه در جهان قصد دارد، منهای آن چه واقعا حاضر است برای رسیدن به خواسته اش فدا کند.

سه شنبه ها با موری اثر میچ البوم

میچ البوم (متولد 1958) نویسنده و روزنامه نگار مشهور آمریکایی است که سابقه ساخت برنامه های تلویزیونی و رادیویی را نیز در کارنامه دارد. آثار وی تا به امروز نزدیک به 40 میلیون نسخه فروش داشته اند و در دو دهه گذشته نام وی همیشه در میان پرفروش ترین نویسندگان آمریکا و جهان به چشم خورده است.

البوم در ابتدا، خبرنگار ورزشی و ستون نویس روزنامه هایی در نیویورک بود و بیشتر در حوزه مسائل اخلاقی و ارزش های اجتماعی قلم می زد و از همین راه به شهرت رسید.

وی را امروزه بیشتر با آثار الهام بخش و اجتماعی اش می شناسند. بسکمک از آثار وی به دلیل پرفروش بودن به دفعات توسط مترجمان مختلف در ایران و کشور های دیگر ترجمه شده است، از جمله مشهورترین اثر وی با نام سه شنبه ها با موری که در سال 1997 منتشر شد.

سه شنبه ها با موری با عنوان فرعی یک پیرمرد، یک جوان و بزرگترین درس زندگی درباره رابطه مرید و مرادیِ میچ البوم با استادش موری شوارتز در روز های واپسین زندگی اوست.

موری شوارتز در حالی که به دلیل بیماری، بدنش در حال تحلیل رفتن و رو به مرگ بود، طی سلسله قرار هایی در روز های سه شنبه با شاگردش میچ البوم به صحبت درباره زندگی، مرگ، حسرت، عشق، خانواده، کار، ارزش های اخلاقی و جامعه آمریکا و بسکمک از موضوعات دیگر پرداخت.

به گفته میچ البوم، وی باارزش ترین درس های زندگی را در همین کلاس های دو نفره با استادِ رو به احتضار فرا گرفت، در حالی که خبری از امتحان نبود و همه چیز به یک تشییع جنازه ختم شد.

موری در مقام یک استاد نکته سنجِ روانشناسی اجتماعی که معنای زندگی را با همه پستی و بلندی های آن به خوبی لمس نموده، به دلیل روبروه با مرگ، به حکمتی دو چندان دست یافته است که در این دیالوگ ها و پرسش و پاسخ ها با شاگرد خود در میان می نهد و تا پای مرگ دست از آموزش نمی کشد.

فرم روایتِ مرید و مرادی یا مرشد و شاگردی در تاریخ ادبیات سابقه ای بسیار طولانی دارد. میچ البوم کسی است که در زندگیش یک مرشد واقعی را یافته است و با کتاب خود ما را در تجربه خویش شریک میکند.

اما اهمیت سه شنبه ها با موری نه در فرم و روایت آن، بلکه در تکرار مفاهیم ساده و در دسترسی است که انسان ها به طور عادی و در زندگی روزمره به فراموشی سپرده اند. کتاب همچون تلنگری است برای انسان های درگیر و غرق شده در تجملات و کار و ثروت و مدرنیته، تا لحظه ای هرچند کوتاه بایستند و شاید به خود آیند که زندگی چیزی فراتر از همه اینهاست.

اهمیت کتاب فارغ از شرایط استاد و تاثیر و تاثرات ناشی از شرایط وی، در سادگی و شیوایی بیان وی از حکمت های عامیانه ای است که انسان امروزی بیش از پیش فراموش نموده است. در عین حال لحن استاد بسیار جذاب، طنازانه و در عین حال عمیق و تکان دهنده است. سه شنبه ها با موری از جمله ظریف ترین و در عین حال عمیق ترین کتاب های حوزه رشد و توسعه فردی محسوب میشود.

در سال 1999 از داستان سه شنبه ها با موری، فیلمی پیروز با همین نام به تهیه نمایندگی اوپرا وینفری ساخته شد که جایزه امی را به خود اختصاص داد و جک لمون فقید در نقش موری خوش درخشید.

سه شنبه ها با موری اثر میچ البوم به مانند بسکمک از آثار پرفروش در ایران، تا به امروز ترجمه های متفاوتی را به خود دیده است.

دو نسخه مناسب تر آن با ترجمه مهدی قراچه داغی و ماندانا قهرمانلو، به ترتیب توسط نشر البرز و قطره به چاپ رسیده اند. چاپ هجدهم نشر البرز در سال 1398، در 184 صفحه و با قیمت 25.000 تومان عرضه شد. چاپ چهاردهم نشر قطره نیز در 260 صفحه و با قیمت 35.000 تومان در دسترس می باشد.

از متن کتاب:

مرگ، پدیده ای طبیعی است. هیولایی که ما آدم ها از مرگ می سازیم همه اش به این خاطر است که خودمان را به صورت عضوی از چرخه طبیعت نگاه نمی کنیم. تصور میکنیم، چون انسان هستیم، پس پدیده ای فرا طبیعی می باشیم، اما ما فراطبیعی نیسیتیم. هر عنصری که متولد شود، روزی می میرد.منبع: برترین ها
انتشار: 16 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 674

به "کتاب بخوانیم؛ کافکا در کرانه و سه شنبه ها با موری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب بخوانیم؛ کافکا در کرانه و سه شنبه ها با موری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید