هنگام خرید کابل HDMI به چه نکاتی توجه کنیم؟

به گزارش تور بالی اندونزی، کابل HDMI برای انتقال صدا و تصویر به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این کابل برای دستگاه هایی مانند تلویزیون، پروژکتور، مانیتور و دیگر موارد این چنینی استفاده می گردد و به اعتقاد بسیاری از کاربران، برترین کابل ممکن برای انجام چنین کاری است. با توجه به اینکه این کابل می تواند سیگنال ها صوتی و تصویری را بدون فشرده سازی منتقل کند، در نتیجه کیفیت بهتری نصیب کاربر می گردد. اما اگر در پی خرید کابل HDMI هستید، احتمالا تنوع زیاد این کابل ها شما را سردرگم می نماید. در این مطلب به طور مختصر و مفید شما را با انواع کابل های HDMI آشنا می کنیم تا راحت تر بتوانید این خرید را انجام دهید.

هنگام خرید کابل HDMI به چه نکاتی توجه کنیم؟

نسخه های مختلف استاندارد HDMI

اول از همه باید خاطرنشان کنیم استاندارد HDMI همیشه در معرض تغییر و تحولات زیادی واقع شده است. در نتیجه هر چند سال یک بار نسخه تازه آن معرفی می گردد. هرکدام از این نسخه های تازهتر هم طبیعتا بهبود هایی مانند افزایش پهنای باند ارائه می دهند. بنابراین با توجه به رزولوشن و نوع محتوایی که می خواهید پخش کنید، باید هنگام خرید کابل HDMI، از سازگاری استاندارد موردنظر مطمئن شوید.

در حال حاضر قدیمی ترین کابل HDMI که می توانید بخرید، مبتنی بر استاندارد 1.4 است. به طور کلی در بازار این کابل، کابل های مبتنی بر استاندارد 1.4، 2.0 و 2.1 به ترتیب بیشترین فراوانی را دارند. کابل HDMI 1.4 از پهنای باند 10.2 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می نماید و می تواند محتوای 4K با سرعت 30 فریم در ثانیه را انتقال دهد. اما کابل HDMI 2.0 از پهنای باند 18 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی می نماید و با استفاده از آن می توانید محتوای 4K با سرعت 60 فریم در ثانیه را انتقال دهید.

اما در بین این استاندارد ها، HDMI 2.1 پیروز شده به طور قابل توجهی بهتر از نسل های قبلی عمل کند. به طور مشخص، این استاندارد پهنای باند 48 گیگابیت در ثانیه را امکان پذیر نموده و علاوه بر این باید به پشتیبانی از 4K با سرعت 120 فریم در ثانیه و حتی 8K با سرعت 60 فریم در ثانیه اشاره کنیم. طبیعتا با پیشرفت تکنولوژی HDMI، کابل های تازهتر با قیمت بالاتری به دست کاربران می رسند. بنابراین قبل از خرید باید ببینید که آیا قرار است از تمام توان کابل موردنظر استفاده کنید یا نه. به عنوان مثال اگر مثلا نمایشگر 1080p دارید، پس خرید کابل HDMI 1.4 برای شما کافی خواهد بود.

انواع کانکتورهای HDMI

رایج ترین کانکتور در بین کابل های HDMI، کانکتور موسوم به HDMI-A است. با این حال انواع دیگری از کانکتورها برای پورت ها و کابل های HDMI استفاده می شوند که بهتر است با آن ها هم آشنایی داشته باشید. به عنوان مثال بسیاری از دوربین های عکاسی، از پورت Mini HDMI بهره می برند. از طرف دیگر بعضی گجت هایی که مقدار بسیار کوچکی دارند، مجهز به پورت micro HDMI هستند.

در نتیجه زمانی که در پی خرید یک کابل HDMI هستید، باید کابل مناسبی بخرید که ابتدا و انتهای آن به پورت های موردنظر شما سازگار باشد. البته اگر هم از قبل یک کابل HDMI در اختیار دارید، در چنین شرایطی کافی است یک رابط مناسب بخرید تا دیگر احتیاجی به پرداخت مبلغ بیشتر برای خرید کابل تازه نداشته باشید.

اهمیت طول کابل

طول کابل HDMI از دیگر موارد مهمی است که هنگام خرید کابل باید به آن توجه کنید. اگر دستگاه های موردنظر شما فاصله چندانی نسبت به هم ندارند، پس طبیعتا انتخاب یک یا چند کابل HDMI کوتاه منطقی تر است. انتخاب کابل های کوتاه از نظر ظاهری هم جلوه بهتری دارد و برای مخفی کردن اضافه های کابل ها لازم نیست در پی بهره گیری از راهکارهای مختلفی باشید.

از طرف دیگر، اگر فکر می کنید قرار است موقعیت این دستگاه ها را تغییر دهید، پس انتخاب کابل های کوتاه شما را به شدت محدود می نماید. البته در صورت خرید کابل بلندتر، طبیعتا برای خرید آن باید قیمت بیشتری بپردازید. اما در کل توصیه می کنیم برای احتیاج فعلی، کابل مبتنی بر طول موردنظر را بخرید و در آینده اگر خواستید دستگاه ها را جابجا کنید، می توانید کابل HDMI بلندتری بخرید.

اگر در خصوص حدبیشتر طول مجاز کابل HDMI برایتان سوال ایجاد شده، باید بگوییم که رسما چنین چیزی وجود ندارد. در مشخصات رسمی ارائه شده برای این کابل ها، هیچ اشاره ای به حدبیشتر طول مجاز نشده است. بنابراین تا زمانی که یک کابل HDMI با استانداردهای مشخص شده برای عملکرد مطابقت داشته باشد و بتواند با پیروزیت سیگنال را از یک سر به سر دیگر منتقل کند، می تواند هر مقدار ای داشته باشد. ولی واقعیت این است که با توجه به جنس مواد استفاده شده و سطح مقطع، کابل HDMI برای اینکه با افت کیفیت روبرو نگردد باید به ناچار طول مشخصی داشته باشد. در نتیجه برندهای معتبر همیشه کابل های HDMI را طولانی تر از حد مشخصی نمی سازند تا کاربران با مسئله ای روبرو نشوند.

اما در کل اگر می خواهید کابل HDMI با طول زیاد بخرید، بهتر به سراغ مدل های فعال (Active) بروید که این مدل ها با بهره گیری از مدارهای الکترونیکی، قادر به تقویت سیگنال هستند و در نتیجه می توانند طول بیشتری را امکان پذیر نمایند. در ادامه به تفاوت کابل های HDMI معمولی و فعال می پردازیم.

کابل HDMI غیرفعال در برابر فعال

همانطور که گفتیم، زمانی که بحث طول کابل HDMI پیش می آید، باید به تفاوت بین کابل های HDMI غیرفعال و فعال (Active) هم بپردازیم. کابل های HDMI معمولی که در بازار فروخته می گردد، از نوع غیرفعال هستند. اما این نوع کابل ها با توجه به عدم بهره گیری از مدارهای الکترونیکی، برای انتقال سیگنال در مسافت های طولانی مناسب نیستند. به عنوان مثال یک کابل HDMI معمولی برای انتقال سیگنال های محتوای 1080p بهتر است حدبیشتر حدود 5 متر طول داشته باشد.

کابل های HDMI فعال به لطف بهره گیری از مدارهای الکترونیکی می توانند تا حدی بر این محدودیت غلبه نمایند ولی خود این کابل ها هم محدودیت هایی دارند. به عنوان مثال، این نوع کابل ها انرژی موردنظر را از نمایشگر دریافت می نمایند و در نتیجه برخلاف کابل های HDMI معمولی به صورت دو طرفه سیگنال را جابجا نمی نمایند. با توجه به همین محدودیت، در یکی از دو طرف این نوع کابل ها، نشانه ای واقع شده است که تا طرف درست را به نمایشگر وصل کنید. بیشتر کابل های HDMI فعال تا طول 22 متر به خوبی انجام وظیفه می نمایند و با مشکل خاصی روبرو نمی شوند. با این حال، این نوع کابل ها قیمت بسیار بالاتری نسبت به کابل های معمولی دارند و قبل از خرید باید این موضوع در نظر بگیرید.

واقعیت این است که برای بیشتر کاربران، کابل های HDMI معمولی کافی هستند و می توانند به خوبی احتیاجهای آن ها را رفع نمایند. اما اگر به هر دلیلی چاره ای جز استفاده از کابل های HDMI بسیار بلند ندارید، پس باید از بین گزینه های موسوم به Active دست به انتخاب بزنید.

کابل HDMI با پشتیبانی از اترنت (Ethernet)

برای بعضی کاربران، خرید کابل HDMI با قابلیت پشتیبانی از اترنت (Ethernet) اهمیت زیادی دارد. کابل هایی که چنین قابلیتی دارند، در کنار انتقال سیگنال های صوتی و تصویری، می توانند به عنوان کابل شبکه هم مورد استفاده قرار بگیرند. بنابراین عملا دیگر احتیاجی به استفاده از کابل اترنت (Ethernet) جداگانه نخواهید داشت.

رایج ترین کاربرد این نوع کابل ها، برای وصل کردن کنسول بازی به تلویزیون دارای این قابلیت است. این یعنی به جای اینکه برای تلویزیون و کنسول بازی از دو کابل اترنت جداگانه استفاده کنید، کافی است برای یکی از آن ها کابل اترنت تهیه کنید و کابل HDMI موردنظر می تواند سیگنال های مربوط به شبکه را به دستگاه دوم انتقال دهد. البته برای بهره گیری از این مشخصه، باید هر دو دستگاه با کابل HDMI دارای قابلیت اترنت سازگار باشند.

پشتیبانی از فناوری ARC

اگر از یک تلویزیون تازه استفاده می کنید، به احتمال زیاد بر روی پورت های HDMI تلویزیون می توانید عبارت ARC یا eARC را ببینید. این فناوری به تلویزیون شما اجازه می دهد که به وسیله کابل HDMI، سیگنال های صوتی را به ساندبار منتقل کند. این مشخصه در کنار مزایایی که احتیاج به استفاده از کابل بیشتر را کاهش می دهد، به کاربر اجازه می دهد صدای ساندبار را با ریموت تلویزیون کم و زیاد کند.

در سال های گذشته فناوری ARC با بهبود روبرو شده و حالا با فناوری eARC یا Enhanced ARC سروکار داریم. به لطف این بهبود، پهنای باند مربوط به انتقال صدا بیشتر شده است و در نتیجه می توانید صدای بهتری دریافت کنید. البته فناوری eARC محدود به HDMI 2.1 است و با کابل های قدیمی تر نمی توانید از آن استفاده کنید.

پشتیبانی از HDR

بیشتر تلویزیون های 4K از استاندارد HDR پشتیبانی می نمایند. همانطور که از نام این استاندارد پیداست، با بهره گیری از آن می توانید گستره دینامیکی بهتری را دریافت کنید. به عبارت دیگر، جزئیات بیشتری در بین روشن ترین و تاریک ترین نقاط تصویر به نمایش درمی آید. با این حال برای بهره گیری از محتوای HDR، باید منبع پخش و دستگاهی که محتوا را نمایش می دهد، هر دو با این استاندارد سازگار باشند.

اگر می خواهید محتوای 4K با استاندارد HDR دیدن کنید، کابل HDMI موردنظر باید حداقل پهنای باند 18 گیگابیت در ثانیه را انتقال دهد. بنابراین برای این کار، باید در پی خرید حداقل کابل HDMI 2.0 یا مدل های تازهتر باشید.

دیگر نکات مهم

در کنار موارد مهمی که به آن ها اشاره کردیم، هنگام خرید کابل HDMI بهتر است به نکات دیگری هم توجه کنید. به عنوان مثال بعضی کابل های HDMI باکیفیت، از کانکتورهای مبتنی بر طراحی خاصی استفاده می نمایند که به کابل اجازه می دهند بسیار محکم به پورت موردنظر وصل شوند و بعلاوه جلوی قطع شدن های تصادفی را می گیرند.

بعلاوه بعضی دیگر برای کابل های HDMI از آلیاژ های باکیفیتی استفاده می نمایند که عمر مفید آن ها را افزایش می دهد. در نهایت نباید زاویه کانکتور بعضی از این کابل ها را از قلم بیندازیم که با توجه به شرایطی که دستگاه موردنظر شما واقع شده است، می توانید از بین این کابل ها دارای کانکتور با زاویه غیر معمول دست به انتخاب بزنید.

سخن پایانی

زمانی که در پی خرید کابل HDMI هستید، باید به خاطر داشته باشید که خرید کابل HDMI گران قیمت لزوما به معنای کیفیت بالاتر آن نیست. برای بیشتر کاربران، کابل های HDMI معمولی به خوبی احتیاجهای آن ها را برآورده می نمایند. اما اگر در پی بهره گیری از محتوای با رزولوشون بالاتر هستید، در چنین شرایطی می توانید از بین کابل های بهتر و البته گران تر انتخاب کنید.

منبع: Guiding Tech

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 مرداد 1402 بروزرسانی: 7 مرداد 1402 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2417

به "هنگام خرید کابل HDMI به چه نکاتی توجه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنگام خرید کابل HDMI به چه نکاتی توجه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید