آنالیز مودم روتر

به گزارش تور بالی اندونزی، با افزایش تقاضای کاربران برای اینترنت پرسرعت و ارائه اینترنت VDSL از سوی شرکت های مخابرات و FCP، ورود انواع مودم های +VDSL/ADSL2 به بازار ایران برتری پیدا نموده است.

آنالیز مودم روتر

این مودم ها هم برای یک اتصال اینترنت ADSL قابل استفاده هستند و هم از استاندارد و اینترنت VDSL پشتیبانی می نمایند. بسیاری از کاربرانی که هم اکنون اینترنت ADSL دارند؛ با هدف اینکه در آینده به اینترنت VDSL دسترسی خواهند داشت؛ ترجیح می دهند یک مودم ثابت خانگی از رده +VDSL/ADSL2 خریداری نمایند.

مودم نتربیت NSL-224، یکی از مودم های +VDSL/ADSL2 مالی بازار است که به خاطر قیمت مناسب و مشخصاتی که دارد؛ با فروش و استقبال خوبی روبرو شده و از سوی شرکت آوانگ با گارانتی سه ساله عرضه می گردد.

در این مطلب، سراغ آنالیز و ارزیابی مودم Neterbit NSL-224 خواهیم رفت و درباره مزایا و معایب آن صحبت می کنیم:

معرفی مودم نتربیت NSL-224

نتربیت 224 یک مودم روتر مالی و ارزان برای کاربران اینترنت ADSL و VDSL است.

این مودم به همان رده و مشخصاتی تعلق دارد که برای سال ها است مردم ایران علاقه مند و طالب آن هستند: یک مودم روتر ثابت سری N برای وای فای خانگی با حداکثر سرعت 300 مگابیت و درگاه های شبکه اترنت RJ45.

این مودم را باید نسخه به روز شده و سفارشی شده مودم معروف دی لینک DSL-224 بدانیم که سال های طولانی در آسیا و منطقه خاورمیانه و خود ایران، به فروش رسیده است. شرکت آوانگ مودم نتربیت 224 را فراوری و با یک قیمت گذاری مناسب، در حدود 600 هزار تومان در بازار به فروش می رساند.

شما وقتی این مودم را خریداری می کنید؛ ضمن اینکه می توانید به اینترنت ADSL یا VDSL وصل شوید؛ دستگاه های همراه و ثابت خود مانند گوشی اندرویدی، گوشی آیفون، تبلت، لپ تاپ، پی سی، کنسول بازی، تلویزیون و هر دستگاه دیگری که از وای فای پشتیبانی می نماید را به این مودم روتر متصل نموده و از اینترنت روی آن دستگاه، بهره ببرید.

درگاه های شبکه اترنت این مودم نیز برای اتصال کامپیوتر، لپتاپ و دستگاه های دیگر به وسیله کابل شبکه اترنت به مودم و داشتن اینترنت پایدارتر و با تاخیر کمتر هستند.

به طور کلی، کار کردن با مودم هایی مانند نتربیت NSL-224 ساده و کافی است دو شاخه آن ها را به برق بزنید تا به طور اتوماتیک وای فای آن ها فعال و آماده استفاده گردد. صرفا باید فقط تنظیمات و اطلاعات حساب کاربری اینترنت خود را به مودم بدهید تا اینترنت xDSL را هم شناسایی و روی وای فای به اشتراک بگذارد.

مشخصات مودم نتربیت NSL-224

نتربیت NSL-224 یک مودم روتر ثابت +VDSL/ADSL2 است. یعنی دو محصول (مودم و روتر) در یک دستگاه ادغام شده است و دیگر شما احتیاجی به خرید روتر بی سیم جداگانه برای اشتراک گذاری اینترنت روی وای فای ندارید.

در اینترنت ADSL از حداکثر سرعت دانلود 24 مگابیت و حداکثر سرعت آپلود 3 مگابیت برخوردار است ولی در اینترنت VDSL می تواند تا سرعت دانلود/آپلود 100 مگابیت (روی استاندارد 30a) را پشتیبانی کند. در استاندارد 17a سرعت دانلود 100 مگابیت ولی سرعت آپلود محدود به 50 مگابیت می گردد.

پس، کاربران اینترنت ثابت ابدا نباید نگرانی بابت پشتیبانی از حداکثر سرعت اینترنت سرویس دهنده خود روی این مودم داشته باشند و چه سرویس ADSL و چه سرویس VDSL هر شرکتی را دریافت نموده باشند؛ نتربیت 244 سرعتی بسیار بیشتر از آن را هم پشتیبانی خواهد نمود.

در وای فای، این مودم روتر شرکت آونگ از استاندارد 802.11n پشتیبانی می نماید که به وای فای 4 معروف بوده و نسبتا دیگر یک نسل وای فای قدیمی است. حداکثر سرعت انتقال اطلاعات روی این وای فای به 300 مگابیت بر ثانیه می رسد و تنها فرکانس رادیویی 2.4 گیگاهرتز در دسترس است.

برای افزایش قدرت سیگنال دهی این مودم روتر و بالا بردن مساحت زیر پوشش وای فای، از دو آنتن خارجی با قدرت 5 دسی بل روی نتربیت NSL-224 استفاده شده است. با این مشخصات، انتظار داریم یک آپارتمان 100 متر مربعی به راحتی زیر پوشش وای فای پر قدرتی برود و همه جای آن، امکان دسترسی به اینترنت باشد. با وجود داشتن دو آنتن، این مودم از MIMO 2×2 استفاده می نماید.

اگر پوشش پلاستکی و نسبتا سخت این مودم را برداریم، روی برد اصلی تراشه SoC مدل RTL8685S شرکت Realtek خودنمایی می نماید. در کنار آن، یک ماژول رم 32 مگابیت DDR2 SDRAM و یک ماژول حافظه فلش 8 مگابیت استفاده شده است. فرکانس سرعت پردازنده مرکزی این مودم 500 مگاهرتز است.

از نظر نرم افزاری، قابلیت پشتیبانی از آی پی ثابت، آی پی پویا، پروتکل PPPoE را دارد و از پروتکل های رمزنگاری WEP و WPA/WPA2 در کنار WPS برای امن نگه داشتن اطلاعات روی وای فای سود می برد.

بعلاوه، در پنل کاربری تحت وب مودم می توانیم ابزارها و امکاناتی مانند NAT، فایروال SPI، پروتکل UPnP، کیفیت سرویس (QoS)، VLAN، فیلتر آدرس IP و MAC و URL و تنظیمات وی پی ان پروتکل های Psec/PPTP/L2TP/PPPoE را پیدا کنیم.

طراحی مودم نتربیت NSL-224

این مودم را در یک جعبه آبی رنگ زیبا و نسبتا خوش طرح و ساخت دریافت می کنید. در رو و کنار های جعبه، لوگوی Neterbit به صورت بزرگ، خودنمایی می نماید.

وقتی جعبه را باز می کنیم؛ مودم 224 به رنگ مشکی است و همراه با آن، آداپتور برق، کابل شبکه زرد رنگ، کابل تلفن ثابت سفید رنگ، یک اسپلیتر سفید رنگ و دفترچه راهنمای مشاهده می کنید.

بدنه مودم نتربیت 224 حالتی چند ضلعی دارد و آن طراحی ساده مستطیلی مودم های قدیمی را نمی بینیم که جای خوشحالی و مقداری هیجان زدگی دارد. باز همب برند نتربیت به رنگ سفید روی بدنه رویی مودم حک شده است و البته در بدنه پشتی، برچسبی از مشخصات و اطلاعات مورد احتیاج درباره این محصول را پیدا خواهیم کرد.

نوار بالایی مودم به صورت مشبک است و رنگ چراغ های روشن روی مادربورد مودم نیز شکاف های آن، به چشم می خورد. همین طور، بخش زیرین مودم باز هم مشبک است تا یک جریان هوای کامل در جعبه مودم شکل بگیرد و دائم هوای گرم به بیرون آمده و هوای خنک و سرد وارد گردد و به تجهیزات الکترونیکی بخورد و مانع از داغ شدن مودم گردد.

در بدنه زیرین مودم، جای گیره ها و سوراخ هایی برای نصب دستگاه روی دیوار حک شده است. پایه های کوچکی نیز در چهار طرف بدنه پشتی مودم داریم تا کاملا روی میز کار و سطح صاف قرار نگرفته و دوباره به جریان هوا یاری کند. کلید ریست در بخش زیرین مودم است و در کنار درگاه های شبکه و کلیدها نیست.

در پشت مودم، از سمت چپ به راست، ابتدا یک آنتن خارجی و بعد برای اتصال کابل تلفن ثابت به مودم، یک درگاه RJ11 سفید رنگ دیده می گردد.

دقیقا در کنار آن، درگاه WAN/LAN و سه درگاه شبکه اترنت LAN صد مگابیتی زرد رنگ نیز تعبیه شده است. این درگاه ها برای اتصال لپ تاپ، کامپیوتر، کنسول بازی، چاپگر و دستگاه های دیگر به مودم به وسیله کابل شبکه استفاده می شوند.

همه می دانیم که درگاه WAN نیز برای اتصال مودم دوم به این دستگاه است.

پس از درگاه های شبکه و با کمی فاصله، کلیدهای وای فای و WPS در کنار هم و عمودی مشاهده می شوند؛ بعد سوکت آداپتور برق است و در کنار آن، کلید بزرگ پاور دیده می گردد. در آخر هم آنتن خارجی دوم دیده می گردد.

آنتن های نسبتا محکم و کلفت هستند، در زاویه های مختلفی قابل تنظیم بوده و قابل جدا شدن نیستند. روی همدیگر تا می شوند و ایجاد مزاحمت کمی برای درگاه ها و دیگر امکانات ارتباطی همسایه خود دارند.

چراغ های LED نیز در پنل جلویی ردیف شده اند و در هر لحظه، شرایط مودم، اینترنت و وای فای را به کاربر گزارش می دهند. از چپ به راست، کلید پاور مودم، کلید اینترنت، کلید اتصال خط، شرایط درگاه شبکه 1 تا 4، شرایط وای فای و کلید شرایط مودم را مشاهده می کنیم. وقتی این چراغ ها روشن باشند و مودم درست کار کند؛ همگی به رنگ سبز هستند ولی در صورت بروز خطا و مسئله ای، قرمز رنگ می شوند.

آنالیز و ارزیابی

برای ارزیابی مودم 224 نتربیت، از دو سرویس اینترنت ADSL شاتل 8 مگابیت و اینترنت VDSL شاتل 70 مگابیت استفاده کردیم. برای تست وای فای و ارزیابی قدرت سیگنال دهی، نرم افزار را به کار می گیریم که می تواند همزمان، سرعت اینترنت، سرعت وای فای و شرایط سیگنال های رادیویی مودم را مقدار گیری کند.

در اینترنت ADSL هشت مگابیت، حداکثر سرعت دانلود 7/3 مگابیت به دست آمد ولی میانگین سرعت اینترنت، نزدیک به 6/5 مگابیت است. سرعت وای فای روی این شبکه نیز حدود 56 مگابیت بر ثانیه در فاصله 5 متری از مودم ثبت شد.

وقتی مودم نتربیت 224 را به سرویس VDSL شاتل با حداکثر سرعت 70 مگابیت وصل کردیم؛ حداکثر سرعت دانلود 61 مگابیت و میانگین سرعت دانلود حدود 55 مگابیت بر ثانیه ثبت شد. سرعت وای فای در این تست، تفاوتی با قبل ننموده و همان حدود 50 تا 56 مگابیت است.

سرعت وای فای مودم نتربیت 224

این سرعت ها نشان می دهند عملکرد مودم در اینترنت xDSL مناسب و رضایت بخش است؛ چیزی که از مشخصات مودم هم انتظارش می رفت.

سیگنال دهی آنتن دهی مودم نیز به گونه ای است که شما تا حدود 7 متری مودم، سیگنالی حدود 60 دسی بل منفی دریافت می کنید و در یک شرایط سبز یا خوب قرار گرفته است. در نزدیکی مودم و فاصله 2 متری، قدرت سیگنال ها منفی 44 دسی بل است.

شرایط قدرت سیگنال های وای فای مودم نتربیت 224

وقتی به فاصله 10 تا 12 متری مودم می رسیم و دید مستقیم با یک دیوار حائلی به مودم داریم؛ سیگنال های وای فای افت محسوسی نموده و به منفی 76 دسی بل می رسند. اگر فاصله خود را بیشتر کنید؛ سیگنال های وای فای بسیار ضعیف شده و به سختی می توانید یک صفحه وب را باز کنید.

حرف آخر

همان طور که اشاره شد؛ مودم نتربیت NSL-224 برای کاربران خانگی اینترنت ADSL و VDSL طراحی شده است و آپارتمان ها و خانه های با مساخت 100 مترمربع را پاسخ گو است. وای فای آن برای وبگردی، دانلود و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی خوب است و اگر از سرویس وی دی اس ال بهره ببرید؛ حتی برای بازی های آنلاین و استریم ویدئو نیز گزینه خوبی است.

از نظر قیمت، بین 550 هزار تومان تا 700 هزار تومان به فروش می رود و جزو یکی از ارزان ترین مودم روترهای +VDSL/ADSL2 بازار ایران به شمار می رود. مزیت رقابتی قیمت این محصول به همراه مشخصات و کیفیت ساخت خوب، باعث می گردد ارزش خرید پیدا کند و شما احتیاج نداشته باشید یک میلیون تومان پول برای خرید یک مودم خانگی بدهید.

مزایا:

1- پشتیبانی از اینترنت VDSL

2- طراحی خوب

3- برخورداری از کلیدهای پاور و وای فای برای مدیریت بهتر و راحت تر دستگاه

4- وای فای سریع

5- ارزان

معایب:

1- نداشتن وای فای دو بانده

منبع: شبکه چی
انتشار: 8 آبان 1401 بروزرسانی: 8 آبان 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2302

به "آنالیز مودم روتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آنالیز مودم روتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید