ویژگی هایی که در خرید لپ تاپ، پولمان را هدر می دهند

به گزارش تور بالی اندونزی، وب سایت یک پزشک - میثاق محمدی زاده: کارشناسان میانگین عمر مفید یک لپ تاپ را 3 الی 4 سال اعلام کردند. این میانگین برای کامپیوتر های شخصی حدود 5 سال است.

ویژگی هایی که در خرید لپ تاپ، پولمان را هدر می دهند

سایت Computer Hope، سایتی که به استفاده طولانی مدت از کامپیوتر ها یاری می نماید؛ براساس مطالعات متعددی که روی هزینه های کلی کامپیوتر ها انجام داده است؛ به این نتیجه رسیده است که لپ تاپ ها پس از 4 سال کارایی خود را به تدریج از دست می دهند. عمده مشکل هم به فرسودگی قطعات سخت افزاری داخلی لپ تاپ یا ارتقا های نرم افزاری اتفاق افتاده برمی گردد.

اگر شما قصد داشته باشید لپ تاپ خود را ارتقای دهید؛ تقریبا گزینه بسیار مناسبی پیدا نخواهید کرد و ناچار هستید یک لپ تاپ جدید بخرید. به همین دلیل، بسیاری از مردم در هنگام خرید یک لپ تاپ، تمرکز زیادی روی قطعات و ویژگی هایی مانند میزان حافظه رم، ظرفیت هارددیسک، رزولوشن صفحه نمایش و نظایر این ها گذاشته و زمان طولانی مشغول آنالیز آن ها هستند تا بهترین لپ تاپ از نظر طول عمر مفید را انتخاب نمایند.

در نهایت شاهدیم که بعضی افراد هزینه بیشتری برای داشتن یک لپ تاپ صرف می نمایند در حالی که اگر احتیاج واقعی خود را بشناسند؛ احتیاجی به هزینه بیش از حد نیست. در حقیقت، تمرکز و اهمیت دادن به بعضی قطعات و ویژگی های لپ تاپ ضروری نیست.

در ادامه می خواهیم به 4 ویژگی و قطعه لپ تاپ اشاره کنیم که احتیاجی به حساسیت و اهمیت دادن بیش از حد ندارند و اصرار بر آن ها می تواند شما را در راستا اشتباهی برای خرید لپ تاپ بیندازد که منجر به هدر دادن پولتان می گردد:

صفحه نمایش 4K

اگر ظراح، گرافیست، فتوشاپ کار و مشابه این ها هستید؛ منطقی است دنبال لپ تاپی با صفحه نمایش 4K باشید و در غیر این صورت دارید پولتان را دور می ریزید.

ما نمی گوییم که اجرای بازی ها در رزولوشن بالاتر جذاب نیست، ولی تعداد بسیار کمی عنوان بازی در جهان قابلیت اجرای 4K دارند یا در صفحه نمایش 4K به طور موثر و محسوسی کیفیت بالاتری به نمایش می گذارند.

غالب لپ تاپ های گیمینگ از نرخ رفرش 60 فریم در ثانیه پشتیبانی نموده و بهترین کیفیت را ارایه می نمایند. این استاندارد برای گیمر ها فوق العاده طلایی است، چون گیم پلی تمیز و روان شاهد هستند و هیچ گونه افت را رنجه شدن تصویر را در مراحل مختلف بازی تجربه نمی نمایند.

حرف آخر اینکه اگر دلیل بسیار محکمی برای خرید صفحه نمایش 4K ندارید یا اینکه بودجه شما نمی رسد؛ یک لپ تاپ مالی تر با صفحه نمایش 1080 p یا 1440 p انتخاب کنید که نرخ رفرش بالاتری مانند 120 یا 144 هرتز دارد.

غالب گیمر ها به شما خواهند گفت یک صفحه نمایش 1080 p برای اجرای بازی های گرافیکی رده بالا کافی است. لپ تاپ 4K به معنای کیفیت بالاتر نیست و گاهی اوقات برعکس دردسرآفرین است، چون بعضی بازی ها و نرم افزار ها از این فرمت پشتیبانی نمی نمایند.

اندازه صفحه نمایش مهم نیست. نباید حتما یک لپ تاپ 13 یا 15 اینچی با رزولوشن 1080 p بخرید. بلکه می توانید سراغ لپ تاپ های با صفحه نمایش بزرگ تر، ولی رزولوشن 1080 p بروید.

حافظه رم

رم آیتم دیگری است که غالب مردم دوست دارند بالاتر باشد و برای آن هزینه بیشتری خرج می نمایند. یک دام آسان شرکت ها برای فروش محصولات و هزینه کردن بیشتر مردم!

مثلا، یک لپ تاپ با 32 گیگابایت رم قیمتی دو برابر لپ تاپی با 16 گیگابایت رم دارد؛ ولی آیا کارایی و کارآمدی دو برابر ارایه می دهد؟

دو عامل در مشخص اندازه حافظه رم دخیل هستند: چقدر می خواهید هزینه کنید و با لپ تاپ چه کار هایی می خواهید انجام دهید.

برای یک کاربر معمولی که می خواهد نرم افزاری آفیس را اجرا کند؛ از مرورگر گوگل کروم در طول روز استفاده کند و چند نرم افزار معمولی دیگر؛ یک لپ تاپ با حافظه رم 4 گیگابایت کافی است. این روز ها غالب لپ تاپ ها دارای 8 گیگابایت رم هستند.

اگر یک کاربر حرفه ای هستند که باید چندین نرم افزار مهندسی، گرافیکی و طراحی را با هم اجرا نمایند؛ شاید لپ تاپ 12 تا 16 گیگابایت رم کارایی بهتری ارایه کند، ولی واقعا لپ تاپی با 32 گیگابایت رم تاثیر آن چنانی نخواهد داشت.

انتخاب لپ تاپی با رم بالاتر نمی تواند عمر مفید این دستگاه را تضمین کند و زمان ارتقای شما را به تعویق بیندازد. شما می توانید یک لپ تاپ با پیکربندی ارزان تر خریداری نموده و پس از چند سال حافظه رم آن را ارتقا دهید؛ البته اگر احتیاج داشته و کاری مفید باشد.

پردازنده مرکزی

باز هم همه ما به دنبال لپ تاپی با پردازنده قوی تر هستیم. هرچه تعداد هسته ها بیشتر یا سرعت بیشتر باشد؛ بهتر است. بدون هیچ دلیل منطقی Core i7 را به Core i5 ترجیخ می دهیم و این روز ها هوادار Core i9 هستیم.

اما ارزیابی ها و تست های فنی دقیق نشان می دهند برای بسیاری از کاربران انتخاب پردازنده Core i5 یا Core i7 هیچ تفاوت محسوسی ندارد و فقط پول بیشتری هدر خواهد داد.

شاید بهتر باشد بیشتر از اینکه به Core i5 یا Core i7 (و البته همتای این پردازنده ها در AMD مانند Ryzen 5 یا Rayzen 7) اهمیت دهیم؛ به دنبال نسل و معماری پردازنده باشیم.

معمولا اعداد پس از i9 و i7 و i5 نشان دهنده نسل و معماری پردازنده هستند. مثلا، Core i9-9900 نشان می دهد از نسل نهم پردازنده های دسکتاپ اینتل است. نسل های پردازنده تفاوت های پررنگی با یکدیگر دارند و خرید پردازنده با نسل بالاتر توصیه می گردد.

تحقیقات نشان می دهد غالب مردم احتیاجی بیشتر از یک لپ تاپ Core i5 ندارند و خرید لپ تاپ Core i7 هدر دادن پول است جز اینکه دلیل بسیار مشخصی برای آن وجود داشته باشد. مثلا، احتیاج به چندوظیفگی داشته باشند که Core i7 عملکرد نسبتا بهتری خواهد داشت.

ظرفیت هارددیسک و سرعت

در میان چندین ویژگی کم اهمیت، تفاوت میان هارددیست و SSD بسیار مهم است. وقتی یک لپ تاپ با درایو SSD عرضه می گردد؛ هزینه بیشتری دارد که عمدتا هم ارزش آن را دارد. البته، غالب لپ تاپ های امروزی با یک درایو SSD برای نصب سیستم عامل عرضه می شوند.

پس، بیشتر از اینکه روی هارددیسک یا SSD تمرکز کنیم؛ باید روی ظرفیت و سرعت هارددیسک تمرکز داشته باشیم تا دوباره در دام هزینه ای دیگری گرفتار نشویم.

هارددیسک ها چیزی بیشتر از یک بایگانی برای عکس، فیلم و موسیقی نیستند. نهایتا شما می خواهید فایل های طراحی و پروژه خود را روی هارددیسک لپ تاپ ذخیره کنید. با کمی افزایش سرعت اینترنت و شبکه یا دسترسی به یک سرویس ذخیره سازی ابری، سرعت و ظرفیت هارددیسک لپ تاپ هم بی اهمیت می گردد.

شما با خرید یک لپ تاپ دارای ظرفیت هارددیسک بیشتر چه چیزی به دست می آورید که درایو خارجی چند ترابایتی یا سرویس ذخیره سازی ابری ندارد؟

غالب مردم احتیاج به لپ تاپی با ظرفیت 250 تا 500 گیگابایت دارند، ولی سراغ لپ تاپ هایی با ظرفیت 1 ترابایت و بیشتر می فرایند. همین طور، تفاوت عملکردی میان سرعت 5400 دور در دقیقه با 7200 دور در دقیقه نیست.

اگر یک خریدار باهوش باشید؛ نباید گوگل این اعداد یا تبلیغات فروشنده برای خرید لپ تاپ با سرعت هارددیسک 7200 دور در دقیقه را بخورید؛ در حالی که باید هزینه بیشتری بپردازید و تقریبا هیچی به دست نمی آورید جز اینکه سروصدا و حرارت بیشتری نصیب تان می گردد.

منبع: برترین ها
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 700

به "ویژگی هایی که در خرید لپ تاپ، پولمان را هدر می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویژگی هایی که در خرید لپ تاپ، پولمان را هدر می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید