پروژه سیلیکای مایکروسافت: ذخیره سازی حجم انبوه اطلاعات روی شیشه برای هزاران سال!

به گزارش تور بالی اندونزی، ذخیره سازی اطلاعات همیشه یک سوژه مهم و جالب برای شرکت های فناوری بوده است. اینکه حجم بیشتری از اطلاعات روی فضای کمتری برای سال های طولانی تری ذخیره شود.

پروژه سیلیکای مایکروسافت: ذخیره سازی حجم انبوه اطلاعات روی شیشه برای هزاران سال!

مایکروسافت از سال 2019 پروژه جدیدی را کلید زده است که به سیلیکا Silica معروف است و هدف آن ذخیره سازی اطلاعات روی قطعات کوچک شیشه ای برای مدت زمانی 10 هزار ساله است.

هنوز این پروژه در مراحل اولیه است و دستاورد آن ذخیره سازی فیلم سوپرمن سال 1978 با بازی کریستوفر ریو روی قطعه ای از شیشه کوارتز به ابعاد 75 در 75 در 2 میلی متر است. شاید این محصول یا طرح مفهومی برای شما هیچ ارزشی نداشته باشد ولی به اندازه فیلم سوپرمن جذاب است. چون شاهد بایگانی اطلاعات زیادی با صورت رمزشده برای هزاران سال هستیم.

این روزها راه چاره های ذخیره سازی اطلاعات متنوع و راحتی داریم ولی واقعیت این است که همه آن ها برای آینده و نگه داری هزاران سال مناسب نیستند.

هارددیسک ها، نوارهای مغناطیسی، حافظه هاش فلش، دی وی دی ها و سی ها، درایوهای SSD و هر روش ذخیره سازی اطلاعات دیگری که اکنون به یاد دارید؛ نهایتا چند سال می توانند باقی بمانند؟

کدام یک در برابر حوادثی مانند سیل، زلزله، آتش سوزی، گرما، شوک های الکتریکی، مایکروویو یا ضربه های شدید فیزیکی مقاومت می کنند. هریک از مدیاهای ذخیره سازی اطلاعات نهایتا می توانند 10 سال یا کمی بیشتر دوام بیاورند و بعد همه اطلاعات پاک می شوند.

سخت تر از هر چیزی در طبیعت

پروژه سیلیکا مایکروسافت به دنبال روش ذخیره سازی و نگه داری اطلاعاتی است که هرگز قابل پاک شدن یا از بین رفتن نباشد. مایکروسافت در این پروژه با استفاده از لیزر، اطلاعات کدگذاری شده را روی محفظه های سه بعدی شیشه ای نانو می نویسد.

لیزر سعی می کند با ایجاد لایه های توری شکل سه بعدی نانو و تغییر شکل های عمقی در زوایای مختلف شیشه داده ها را روی آن جای دهد. در این پروژه از هوش مصنوعی نیز استفاده می شود. یادگیری ماشینی قابلیت رمزگشایی داده ها را با استفاده از تاباندن نورهای با طیف های مختلف به سلول های شیشه انجام می دهند

شیشه سیلیکا یکی از سخت ترین اجسام روی کره زمین است که می تواند در برابر جوشاندن با آب داغ، پختن در اجاق گاز، مایکروویو، سیل، مواد شیمیایی و سایر تهدیدات زیست محیطی مقاومت کند و خراب نشود.

مایکروسافت بسیار امیدوار است که روشی برای رساندن اطلاعات به نسل های آینده پیدا کند و هیچ چیزی نتواند این سیستم ذخیره سازی اطلاعات را در معرض خطر قرار دهد.

مایکروسافت با شرکت برادران وارنر وارد یک همکاری برای ذخیره سازی فیلم Man of Steels روی شیشه های کوارتز به عنوان اولین فیلم شده است اما هدف اصلی مایکروسافت، سرمایه گذاری روی این شیوه از ذخیره سازی اطلاعات برای استفاده در سرویس های ابری و توسعه سرویس Azure است.

به زبان دیگر، مایکروسافت نمی خواهد از شیشه های کوارتز برای استفاده در کامپیوترها یا اسمارت فون ها بهره ببرد؛ بلکه به دنبال راه کارهایی برای ذخیره سازی حجم بیشتری از اطلاعات در فضاهای کمتری است و از سوی دیگر این اطلاعات در معرض هیچ گونه خرابی نباشند.

اگر شما یک قطعه شیشه پروژه سیلیکا مایکروسافت را داشته باشید؛ چه چیزی روی آن ذخیره می کنید؟ هزاران عکس خانوادگی؛ فیلم های محبوب و آرشیوی یا همه ایمیل های خود در سرویس جی میل؟

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 881

به "پروژه سیلیکای مایکروسافت: ذخیره سازی حجم انبوه اطلاعات روی شیشه برای هزاران سال!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه سیلیکای مایکروسافت: ذخیره سازی حجم انبوه اطلاعات روی شیشه برای هزاران سال!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید