چگونه یک درایو USB پرتابل ویندوز 11 بسازیم تا روی هر پی سی ای اجرا گردد؟

به گزارش تور بالی اندونزی، سال ها است که از دیسک های لایو لینوکس (Linux Live) استفاده می کنیم که به وسیله یک حافظه فلش یا درایو نوری اجرا و راه اندازی می شوند.

چگونه یک درایو USB پرتابل ویندوز 11 بسازیم تا روی هر پی سی ای اجرا گردد؟

این سیستم عامل های قابل حمل زمانی مفید هستند که بخواهید چیزی را امتحان کنید؛ بدون اینکه با سخت افزار یا سیستم عامل نصب شده روی آن کاری داشته باشید. همین طور، برترین ابزار برای تعمیر سیستم عامل های نصب شده روی هارددیسک یا درایوهای SSD هستند. هنگامی که بخواهید دائما میان چند کامپیوتر حرکت کنید ولی برنامه ها و سیستم عامل خود را داشته باشید؛ باز یک OS قابل حمل به یاری تان می آید.

اکنون که ویندوز 11 منتشر شده است؛ با لطف برنامه رایگان Rufus که درایوهای قابل بوت USB می سازد؛ می توانیم یک ویندوز 11 قابل حمل روی فلش مموری درون جیب خود داشته باشیم و هر زمان احتیاج بود؛ آن را به کامپیوتر زده و استفاده کنیم. با آزمایش ویژگی Windows to Go برنامه Rufus، پیروز شدیم از یک دیسک ویندوز 11 روی دو کامپیوتر متفاوت با حداقل دردسرها استفاده کنیم.

آخرین نسخه نرم افزار Rufus نه تنها به شما اجازه ساخت یک نسخه Windows to Go از ویندوز 11 را می دهد؛ بلکه می تواند از مسائل احتیاجمندی های TPM و CPU در سیستم عامل نو هم جلوگیری کند. بنابراین، اگر روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود TPM 2.0 ندارید یا دارای یک پردازنده مرکزی سازگار با ویندوز 11 (اینتل نسل هشتم و بالاتر یا ای ام دی رایزن سری 2000 و بالاتر)؛ می توانید دیسک WIndows to Go را بدون مسئله ای روی کامپیوتر خود اجرا کنید.

در این مطلب، می خواهیم نحوه ساخت یک درایو نصب ویندوز 11 قابل حمل روی حافظه فلش USB را آموزش داده و بعد نشان دهیم چگونه می توان بین دو کامپیوتر سوئیچ کرد:

چگونه درایو نصب ویندوز 11 قابل حمل بسازیم

اگر نمی خواهید ویندوز 10 نصب شده روی لپ تاپ یا کامپیوتر خود را پاک کنید یا خدشه ای به آن وارد گردد؛ ساخت دیسک نصب ویند مححملوز 11 قابل حمل برای شما مفید است.

طبیعتا، ویندوز 11 قابل حمل محدودیت هایی دارد؛ از جمله اینکه وقتی می خواهید روی دستگاه دیگری بهره ببرید؛ شما را وادار می نماید که رمزعبور را دوباره تعریف کنید ولی تنها چیزی که احتیاج دارید؛ یک درایو USB 3.0 سریع است و بعد شما می توانید بدون درگیر شدن با سخت افزار و از بین بردن ویندوز اصلی خود، تجربه استفاده از ویندوز 11 را داشته باشید.

برای ساخت درایو نصب ویندوز 11 قابل حمل، مراحل زیر را دنبال کنید:

1- آخرین نسخه نرم افزار Rufus را دانلود و روی کامپیوتر خود نصب کنید. در زمان نوشتن این مقاله، آخرین نسخه منتشر شده نسخه 3.16 است که از ایمیج Extended Windows 11 پشتیبانی می نماید.

2- یک درایو حافظه فلش USB با ظرفیت 64 گیگابایت و بیشتر اما کاملا خالی را به کامپیوتر وصل نموده و بعد نرم افزار Rufus را اجرا کنید. استفاده از یک درایو یو اس پی سریع بهتر است؛ چون قرار است به عنوان درایو اصلی شما کار کند.

3- درایو USB که می خواهید ویندوز 11 روی آن نصب گردد را انتخاب کنید.

4- مطمئن شوید در گزینه Boot Selection عبارت Disk or ISO image نمایش داده می گردد. روی کلید DOWNLOAD روبروی آن کلیک کنید.

5- گزینه Windows 11 را انتخاب و روی Continue کلیک کنید.

6- آخرین نسخه انتشاری ویندوز 11 را انتخاب و دوباره روی Continue کلیک کنید.

7- ادیشن ویندوز 11 مورد نظر خود را انتخاب و روی Continue بزنید.

8- نوبت به انتخاب زبان اصلی ویندوز 11 رسیده است. آن را انتخاب و دوباره روی کلید Continue بزنید.

9- معماری کامپیوتر خود را انتخاب (32 بیتی یا 64 بیتی) و Continue را کلیک کنید. پنجره نوی باز می گردد و می پرسد که می خواهید ایمیج ISO را ذخیره کنید؟ این فایل را در پوشه دانلودهای خود ذخیره کنید. در صورت تمایل می توانید فایل ایزو ویندوز 11 را با مرورگر وب خود دانلود کنید.

10- منتظر بمانید تا دانلود فایل ایزو ویندوز 11 به خاتمه برسد.

11- روی منوی کشویی افتادنی گزینه Image option کلیک کنید و Windows To Go را بزنید. این گزینه، ویندوز 11 را به طور مستقیم روی درایو یو اس پی شما نصب می نماید.

12- دوباره درایوی که می خواهید ویندوز 11 روی آن نصب گردد را آنالیز کنید تا درست انتخاب شده باشد. روی Start بزنید تا فرایند نصب آغاز گردد.

13- فرایند نصب مقداری طول می کشد و بستگی به سرعت درایو USB شما دارد. وقتی نصب تمام شد؛ درایو USB را جدا نموده و حالا به دستگاهی بزنید که می خواهید ویندوز 11 روی آن اجرا گردد.

14- کامپیوتر یا لپ تاپ خود را ریستارت نموده و وارد منوی بوت دستگاه شوید. باید اینجا بوت از روی درایو USB را انتخاب کنید.

15- گزینه Windows 11 boot drive را انتخاب و کامپیوتر را بوت کنید.

16- برای راه اندازی کامپیوتر و بالا آمدن ویندوز 11، مراحل نصب استاندارد ویندوز 11 را دنبال کنید.

اکنون، درایو USB شما دارای یک ویندوز 11 نصب شده کامل است و می توانید از آن روی هر سیستمی بهره ببرید.

استفاده از درایو ویندوز 11 قابل حمل روی کامپیوترهای مختلف

هر باری که درایو ویندوز 11 قابل حمل را روی یک دستگاه نو قرار دهید؛ با مشکل تایید احرازهویت روبرو خواهید شد:

1- درایو USB ویندوز 11 را به کامپیوتر نو مورد نظرتان متصل نموده و دستگاه را ریستارت کنید و روی بوت از درایو USB قرار دهید.

2- در صفحه لاگین روی گزینه Setup my PIN کلیک کنید تا فرایند تایید هویت شما آغاز گردد.

3- اطلاعات اکانتی که در هنگان نصب ویندوز 11 استفاده کردید را وارد کنید. می توانید اطلاعات یک اکانت مایکروسافت را هم وارد کنید.

4- روی گزینه Email و آدرس ایمیل خود کلیک کنید تا کد احرازهوایت برای شما ایمیل گردد.

5- روی دستگاه دیگری یا گوشی موبایل باید اکانت ایمیل خود را باز نموده و کد ارسال شده را وارد پرومت ویندوز 11 کنید.

6- وقتی از شما سوال می گردد که می خواهید رمزعبور خود را ریست کنید؛ روی Continue بزنید.

7- یک پین نو بسازید و روی OK بزنید تا فرایند لاگین به ویندوز 11 آغاز گردد.

هر بار که درایو USB ویندوز 11 را روی یک کامپیوتر نو نصب کنید؛ مجبور هستید این فرایند را تکرار نموده و برای خودتان یک پین نو تعریف کنید ولی روی همان کامپیوتر قدیمی خود می توانید بارها و بارها ویندوز 11 را از روی درایو یو اس پی بوت نموده و مسئله ای نخواهید داشت.

منبع: یک پزشک
انتشار: 15 آبان 1400 بروزرسانی: 15 آبان 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1992

به "چگونه یک درایو USB پرتابل ویندوز 11 بسازیم تا روی هر پی سی ای اجرا گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه یک درایو USB پرتابل ویندوز 11 بسازیم تا روی هر پی سی ای اجرا گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید