کاربردی ترین راهنما خرید چای ساز در بازار ایران

به گزارش تور بالی اندونزی، در بعضی کشورها و فرهنگ ها، چای جایگاه مهم تری نسبت به قهوه دارد. در ایران نیز، چای نوشیدنی مورد علاقهٔ اکثریت افراد جامعه است. در بین انواع وسایل دم کردن چای، چای سازهای برقی روشی آسان و بی دردسرتر هستند و معمولا چای باکیفتی را تحویل می دهند. تنها کافی است آب را داخل کتری بریزید، دکمه را بزنید و چند دقیقه منتظر بمانید تا آب به جوش آید. آب مورد استفاده در این دستگاه ها باید بدون مواد معدنی و ترجیحا تصفیه شده باشد، آب سنگین چای ساز را خراب می نماید، عمر آن را کاهش می دهد و بعلاوه بر طعم چای نیز تأثیر منفی می گذارد. در این راهنمای خرید چای ساز با انواع این دستگاه و نحوه انتخاب برترین مدل ها آشنا می شویم.

کاربردی ترین راهنما خرید چای ساز در بازار ایران

معرفی انواع چای ساز

برندهای مختلف ایرانی و خارجی، چای سازهای متنوعی را برای سلایق مختلف طراحی می نمایند. چای سازها به قدری متنوع هستند که هر فرد با هر سلیقه و بودجه ای می تواند برترین مدل را انتخاب کند.

چای سازها علاوه بر ویژگی های متنوع جنس های مختلفی نیز دارند. کتری و قوری چای سازها از جنس شیشه، پلاستیک یا استیل هستند.

آب در حال جوش یا چای در حال دم کشیدن در داخل کتری و قوری شیشه ای، قابل مشاهده است. اگرچه چای هنگام دم کشیدن تصویر زیبایی ایجاد می نماید، اما قوری شیشه ای بعد از مدتی کم سیاه می گردد که چندان خوشایند نیست. چای ساز شیشه ای وزن زیادی دارد و گران تر نیز است.

معمولا چای ساز با کتری های پلاستیکی مقرون به صرفه ترند و نمی توانند دمای آب را برای مدت طولانی ثابت نگه دارند.

در مدل های استیل دما به خوبی حفظ می گردد و کتری و قوری نیز در طول زمان تغییر رنگ نمی دهند. مدل های استیل در رنگ های متنوعی طراحی می شوند که به راحتی می توانید آن ها را با سایر وسایل آشپزخانه خود هماهنگ کنید.

چای ساز دم آور

چای ساز دم آور شامل یک کتری و یک قوری است و قوری دقیقا روی کتری قرار می گیرد. در این مدل ها چای داخل قوری با بخار آب کتری دم می کشد. این روش بسیار شبیه به روش سنتی دم کردن چای با کتری و قوری معمولی یا سماور است، بسیاری از افراد این روش دم آوری چای را بیشتر می پسندند.

بیشتر این چای سازها پس از جوشیدن برای مدت معینی، به طور اتوماتیک خاموش می شوند. بعضی دیگر حتی دارای محافظ در برابر جوش خشک هستند، به این معنی که اگر کتری به اندازهٔ کافی آب نداشته باشد، به طور اتوماتیک خاموش می گردد.

چای سازهای دم آور دارای چند گزینهٔ دمایی از پیش معین شده هستند که هر کدام با یک دکمهٔ اختصاصی معین می شوند و برای چای های مختلف و حتی قهوه می توانید آب را به دمای مناسب آن برسانید. این ویژگی ارزش این مدل ها را دو چندان می نماید.

در بعضی مدل ها یک دکمه برای گرم نگه داشتن آب داخل کتری وجود دارد. یا در بعضی مدل ها با گرم کردن آرام آب یا جوشاندن مجدد آن به صورت دوره ای آب را گرم می نماید.

بیشتر چای ساز های برقی فیلتر رسوب گیری دارند که در دهانهٔ کتری قرار می گیرد. در مناطقی که آب لوله کشی آن ها سنگین و دارای املاح معدنی زیادی بوده، این فیلتر مشبک لازم است. در زمان خرید دقت کنید جدا کردن این فیلتر جهت تمیز کردن، آسان باشد و توری آن به اندازه کافی مقاوم و باکیفیت باشد و به خوبی جا بیفتد تا از ورود هرگونه رسوب آهکی به فنجان شما جلوگیری کند.

قدرت چای سازها معمولا از حدود 2/2 کیلو وات تا 3 کیلو وات متغیر است. دستگاه هایی با وات بالاتر، قوی تر هستند و سریع تر آب را به جوش می آورند. با این حال، چای سازهای برندهای مختلف با قدرت مشابه، همواره با سرعت یکسانی آب را به جوش نمی آورند.

چای ساز استند دار

قوری در چای ساز برقی استند دار برخلاف مدل های دم آور روی استند قرار می گیرد. در چای سازهای برقی آب در تماس مستقیم با المنت گرمایشی قرار گرفته است و بدین طریق به جوش می آید.

سرعت جوشیدن آب در کتری چای ساز، بر اساس ظرفیت حجمی آن فرق دارد. در کتری هایی با حجم 1 تا 7/1 لیتر معمولا 4 تا 8 دقیقه طول می کشد تا آب بجوش آید.

بعضی از چای سازها به شما اجازه می دهند دمای آب گرم شده را تغییر دهید. اگر می خواهید از آب داخل کتری برای تهیه قهوه یا چای سبز بهره ببرید، این ویژگی ارزشمند است، زیرا می توانید آب را تا دمای مورد نظر گرم کنید و نوشیدنی مورد نظر خود را در برترین شرایط تهیه کنید.

اغلب کتری ها در چای سازهای برقی دارای حداقل اندازه توصیه شده آب برای جوشیدن، هستند. اگر قرار است هم افراد راست دست و چپ دست از کتری استفاده نمایند، در پی مدل هایی باشید که پنجره های نشان دهنده سطح آب را در دو طرف کتری داشته باشد. اگر پنجره ای در زیر دستگیره است باید به گونه ای باشد که هنگام پر کردن کتری علامت ها همچنان قابل مشاهده باشند.

بعضی از کتری ها دارای فیلتر آب داخلی هستند. دراین مدل ها، آب در ظرف بالایی ریخته می گردد و سپس به داخل کتری فیلتر می گردد. این فیلترها از کارتریج های قابل تعویض استفاده می نمایند که معمولاً بین یک تا دو ماه دوام می آورند

چای ساز بدون قوری

در چای ساز های بدون قوری فقط یک کتری روی استند طراحی شده است. بعضی از مدل های این چای سازها دارای عملکرد گرم نگه داشتن آب هستند و دمای مورد نظر را تا 1 تا 2 ساعت نیز حفظ می نمایند.

این چای ساز ها جمع و جور هستند و جای کمی می گیرند. بعضی از این محصولات فقط برای جوشاندن آب مفید است و قابلیت دم کردن چای را ندارند. این مدل ها برای جوش آوردن سریع آب برای غذا، بسیار مفید هستند. در مقایسه با کتری های معمولی، این مدل چای سازها سریع تر آب را به جوش می آورند و ویژگی خاموش شدن اتوماتیک نیز ایمنی آن ها را افزایش می دهد. مهم ترین ویژگی این کتری ها این است که آب را برای مدت طولانی تری نسبت به یک کتری معمولی گرم نگه می دارند.

بیشتر مدل های بدون قوری، داری استند 360 درجه هستند، به این معنی که می توانید کتری را روی استند در هر جهتی قرار دهید.

برترین چای ساز بازار کدام است؟

با وجود تنوع بسیار بالا در چای سازهای برقی، پیدا کردن ترکیبی عالی از کیفیت، قیمت و سایر آپشن ها کمی سخت است. برترین چای ساز برای هر خانواده ترکیبی از قابلیت هایی مانند اندازه مناسب، قیمت ایدئال، سرعت جوشش سریع تر، قابلیت تنظیم دما و… را شامل دارد. چای سازها در اندازه های مختلف فراوری می شوند که رایج ترین آن ها 1، 5/1، 2، 3 و 4 لیتری است. ظرفیت کتری و قوری به تعداد افراد و تعداد دفعات استفاده از دستگاه بستگی دارد.

علاوه بر اندازه، طراحی و ارگونومیک بودن چای ساز نیز اهمیت دارد. دسته باید ارگونومیک باشد، در دست راحت قرار بگیرد و به راحتی نیز داغ نگردد. بعلاوه باید دستگیره نرم باشد تا بتوانید دسته را حتی زمانی که دستتان خیس است به راحتی نگه دارید. بعضی از کتری ها بدنه ای عایق دارند به طوری که بیرون آن حتی زمانی که آب داخل آن در حال جوشیدن است، به اندازه ا خنک است که بتوان آن را لمس کرد.

برترین چای سازهای بازار ایمنی بالایی دارند. بعضی از این دستگاه ها قابلیت خاموش شدن اتوماتیک، محافظت در برابر گرمای بیش از حد و سیستم قفل کودک نیز دارند. این ویژگی ها ایمنی را تضمین می نماید و از وقوع هر گونه حادثه ای جلوگیری می نماید.

امروزه چای سازهای برقی به ضروری ترین وسایل آشپزخانه تبدیل شده اند. در انواع این محصولات با قابلیت ها و جنس های مختلف می توان چای خوش طعمی را در کمترین زمان تهیه کرد و در کنار خانواده لذت برد.

منبع: فوت و فن
انتشار: 23 آذر 1401 بروزرسانی: 23 آذر 1401 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2318

به "کاربردی ترین راهنما خرید چای ساز در بازار ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربردی ترین راهنما خرید چای ساز در بازار ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید