کاهش تعداد کرسی های زبان و ادبیات فارسی به دلیل مسائل ارزی، کوشش برای ایجاد 50 کرسی

به گزارش تور بالی اندونزی، قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اشاره به کاهش تعداد کرسی های زبان و ادبیات فارسی ایران در سال گذشته به دلیل مسائل ارزی گفت: کوشش می کنیم در مهر ماه سال جاری این کرسی ها به 33 و تا ترم دوم تحصیلی نیز به 50 کرسی افزایش یابد.

کاهش تعداد کرسی های زبان و ادبیات فارسی به دلیل مسائل ارزی، کوشش برای ایجاد 50 کرسی

به گزارش خبرنگاران، دکتر سالار آملی، در آئین بازگشایی 50 کرسی زبان و ادبیات فارسی در جهان که امروز در وزارت علوم برگزار گردید، به سیاست ها و برنامه های این وزارتخانه در راستای توسعه زبان فارسی برای غیر ایرانیان اشاره نمود و گفت: سیاست اول ما در این زمینه در افزایش جذب داوطلبان خارج از کشور و ادامه تحصیل آنها در دانشگاه های داخل است. بطوریکه این افراد را وزارت علوم به صورت بورسیه جذب می نماید و در حال حاضر نیز تعداد 530 دانشجوی بورسیه از کشورهای خارجی که در ایران هستند که در رشته زبان و ادبیات فارسی تحصیل می نمایند و یک سوم آنها در مقطع دکتری مشغول به تحصیل هستند.

وی در ادامه توضیح داد: سیاست دوم وزارت علوم در توسعه زبان ادبیات فارسی در سطح جهان اعطای پذیرش به داوطلبان خارج از کشور است که این داوطلبان در ایران مشغول تحصیل هستند. بطورکلی در حال حاضر حدود 56 هزار دانشجوی خارجی در ایران تحصیل می نمایند که 2000 نفر از این دانشجویان در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت بهداشت، 10 هزار و 200 دانشجو در دانشگاه آزاد، 17 هزار در جامعه المصطفی و مابقی در دانشگاه های وزارت علوم مشغول تحصیل هستند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل با اشاره به ضرورت راه اندازی 200 کرسی زبان و ادبیات فارسی در کشورهای خارجی گفت: ما باید ارتباط علمی خوبی با کشورهای جهان داشته باشیم و در حوزه زبان فارسی نیز باید کرسی های زبان و ادبیات فارسی در کشورهای دیگر توسعه یابد و آخرین سیاست ما در این زمینه اعزام اساتید داخل کشور برای حفظ کرسی های خارج از کشور است.

سالار آملی تاکید نمود: سال گذشته تعداد 65 کرسی زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور داشتیم که این کرسی ها به دلیل مسائل مربوط به مسائل ارزی کاهش یافته، سال جاری کوشش می کنیم در مهر ماه جاری تعداد کرسی های زبان و ادبیات فارسی در خارج از ایران به 33 و همچنین تا ترم دوم تحصیلی نیز این مراکز به 50 کرسی توسعه یابد.

به گفته وی سیاست کلان وزارت علوم این است که در مرحله اول کرسی های زبان و ادبیات فارسی در کشورهای اسلامی با تمدن مشترک و در مرحله دوم نیز در کشورهایی که نسل سوم ایرانیان در آن کشور مقیم هستند توسعه یابد. بنابراین دانشجویانی هم که در ایران مشغول تحصیل هستند باید بتوانند پس از فارغ التحصیلی علاوه بر اینکه سفیر دانشگاهی و علمی ایران در کشور خودشان باشند بلکه موجب توسعه فرهنگی کشور ما نیز بشوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 496

به "کاهش تعداد کرسی های زبان و ادبیات فارسی به دلیل مسائل ارزی، کوشش برای ایجاد 50 کرسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش تعداد کرسی های زبان و ادبیات فارسی به دلیل مسائل ارزی، کوشش برای ایجاد 50 کرسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید