6 تالاب کشور در شرایط حاد قرار گرفته است

به گزارش تور بالی اندونزی، به گزارش خبرنگاران، حمید گشتاسب اظهار کرد: در کشور 250 تالاب داریم که از بین آنها 84 مورد تالاب دارای اهمیت است که از این بین 24 تالاب بین المللی بوده و در ردیف کنوانسیون رامسر قرار گرفته است.

6 تالاب کشور در شرایط حاد قرار گرفته است

وی توضیح داد: از این بین 6 تالاب در زمره فهرست مونترال قرار گرفته است که اصلاً فهرست مطلوبی نیست و باید کوشش کنیم با توجه به شرایط و موقعیت کشورمان اسامی این 6 تالاب از این فهرست خارج شده و به شرایط عادی برگردد.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با اشاره به تهدیدهای مختلفی که تالاب های کشورمان را در معرض آسیب قرار دادند، گفت: تجاوز به حریم، گسترش بهره برداری های نامناسب از اراضی و تغییر کاربری های این تالاب ها و همچنین کم شدن منابع آب آنها شرایط نامطلوبی را به وجود آورده است.

گشتاسب اضافه نمود: برای نجات 20 تالاب کشور از این شرایط در قالب پروژه های تعریف شده منابع اعتباری گرفتیم و کوشش می کنیم تا خاتمه سال جاری بخشی از این تالاب ها را به شرایط مطلوب ارتقاء دهیم.

وی با بیان اینکه به طور کلی فرایند مطلوبی را در زیستگاه هایمان شاهد نیستیم و تخریب مناطق بسیار بالا و نگران کننده است، اعلام کرد: بهره برداری ها و برداشت های نادرست و غیراصولی و در کنار آن تشدید پدیده خشکسالی بر دامنه مسائل و گرفتاری ها اضافه نموده است.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست با بیان اینکه عوامل متعدد بر روی زیستگاه ها و فعالیت آنها تأثیرگذار بوده و گاه اثرات تخریبی با شدت بسیار زیاد انجام می گردد، اضافه نمود:در یک جمله باید بگویم که فرایند تخریب ها بسیار بالا و مطلوب شرایط کشور نیست و سازمان حفاظت محیط زیست در کند کردن این فرایند و ترمیم این حوزه کوشش می نماید و سعی بر این است تا با امکانات و ابزارهایی که وجود دارد زمینه ارتقاء شرایط بهتر از این فراهم آید.

وی به تعریف مناطق چهارگانه تحت مدیریت محیط زیست اشاره نمود و ادامه داد: این مناطق در قالب پارک ملی، اثر طبیعی ملی، حیات وحش و مناطق حفاظتی تعریف می گردد به طوریکه تا به امروز 274 منطقه در کشور تحت مدیریت محیط زیست قرار گرفته است.

گشتاسب گفت: 17 میلیون هکتار از اراضی کشور که 11 درصد خاک کشورمان را شامل می گردد تحت مدیریت حفاظت محیط زیست است که براساس شاخص و معیار جهانی که 10 درصد است ما سرانه کشورمان را بالاتر از این معیار می دانیم.

مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان محیط زیست، اضافه نمود: بر اساس تفاهمنامه ناگو ژاپن باید اکوسیستم آبی و خشکی جهان تقویت گردد به طوریکه اکوسیستم خشکی به 17 درصد و دریایی به 10 درصد افزایش یابد که در حال حاضر ما در آبی دو درصد سرانه اکوسیستم داریم که این رقم باید به هشت درصد افزایش یافته و در اکوسیستم خشکی نیز تا شش درصد شرایط مطلوبی را ببینیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1005

به "6 تالاب کشور در شرایط حاد قرار گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 تالاب کشور در شرایط حاد قرار گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید