بزرگترین تولیدکنندگان سویا در جهان کدامند؟

به گزارش تور بالی اندونزی، سویا یکی از مهم ترین محصولات غذایی جهان به شمار می رود که سال ها است در آسیا کشت می شود. در این مقاله سعی داریم شما را با 10 کشور برتر تولیدکننده سویا در سطح جهان آشنا کنیم. با خبرنگاران همراه باشید.

بزرگترین تولیدکنندگان سویا در جهان کدامند؟

سویا هزاران سال است که در شهرهای آسیایی کشت می شود و امروزه یکی از مهم ترین محصولات غذایی دنیا نیز به شمار می رود. اَشکال مصرفی این گیاه مفید عبارتند از: دانه سویا، روغن، سبزیجات و یا حتی سوخت که همگی بستگی به نوع نیاز شما دارد. سویا از جمله معدود گیاهانی است که تمامی آمینو اسیدها را در پروتئین خود دارد و به همین دلیل از آن با عنوان پروتئین کامل یاد می شود.

ارزش غذایی سویا با گوشت، محصولات لبنی و تخم مرغ برابری می کند. از جمله محصولات مهمی که از سویا به دست می آید می توان به مکمل های پروتئینی (مورد استفاده ورزشکاران)، پروتئین گیاهی ترکیبی، روغن گیاهی سویا، دانه سبز سویا (مانند لوبیا سبز یا نخود فرهنگی)، سویای خشک، علوفه حیوانات دامی، آرد بدون گلوتن، ناتو (نوعی غذا)، تمپه (نوعی غذا)، توفو (خمیر سویا)، شیر سویا، پنیر و کشک سویا و بسیاری دیگر اشاره کرد. با وجود این که سویا برای اولین بار در آسیا یافت شد، امروزه 7 کشور از 10 تولید کننده برتر سویا در قاره آمریکا هستند. طبق مطالعات، محصولاتی که از سویا به دست می آید، در کاهش خطر ابتلا به بیماری های خاص، نظیر ناراحتی های قلبی و برخی سرطان ها مؤثر واقع می شوند. البته بسیاری از افراد نیز به این گیاه سرشار از پروتئین، حساسیت دارند. اجازه دهید در ادامه، با برترین کشورهای تولیدکننده سویا آشنا شویم.

10. اوروگوئه (3.2 میلیون تن در سال)

مزارع کشاورزی سویا، بیش از 60٪ زمین های قابل کشت اوروگوئه را فرا گرفته و تولید گیاه سویا در این کشور طی سال های اخیر، رو به افزایش بوده است. طبق اطلاعاتی که از وزرات کشاورزی اوروگوئه منتشر شده، این کشور طی فصول کشاورزی سال های 2012 و 2013، چیزی در حدود 2.76 میلیون تن سویا تولید کرد. این میزان در سال های 2013 و 2014 به 3.2 میلیون تن افزایش یافت. بر اساس اطلاعاتی که از دانشگاه MIT منتشر شده، صادرات سویا در سال 2013، مبلغی به میزان 1.89 میلیارد دلار عاید کشور اوروگوئه کرده است. این مقدار رشد بالا، به استفاده از بذر باکیفیت در مزارع و نیز شرایط مساعد داخل این کشور نسبت داده می شود. در ابتدا، بذرهایی که کشاورزان اهل اوروگوئه در مزارع استفاده می کردند، از مناطق دیگر آورده می شد. اما امروز، تقریباً 100٪ بذرهای سویای این کشور، با استفاده از بیوتکنولوژی مدرن (فناوری زیستی) و با تغییر در ساختار ژنتیکی آن ها کاشته می شوند.

9. بولیوی (3.3 میلیون تن در سال)

سویا از جمله مهم ترین و با ارزش ترین محصولات کشاورزی تولید شده در بولیوی است که عمدتاً در ناحیه سانتا کروز این کشور تولید می شود. طبق گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، تولید سویا در بولیوی، 3٪ از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می دهد که 45 هزار فرصت شغلی به طور مستقیم و 65 هزار فرصت شغلی به طور غیرمستقیم ایجاد کرده است. حدوداً 14 هزار تولیدکننده سویا در بولیوی وجود دارد. میزان تولید سویا، بسته به نوع تکنیک کشاورزی اتخاذ شده و شرایط آب و هوا و نیز خاک می تواند بین 1.8 تا 2.3 تن در هر هکتار متغیر باشد. در سال 2014، بر اساس اطلاعات سازمان فائو، بولیوی 3.2 میلیون تن سویا تولید کرد اما طبق گزارشاتی که از وزرات کشاورزی آمریکا در سال 2015 منتشر شد، میزان تولید سویای این کشور به 3.1 میلیون تن کاهش یافت. این موضوع به دلیل وجود خشکسالی بود که تقریباً 12٪ از زمین های کشت سویای بولیوی را تحت تأثیر قرار داد. در سال 2013، سویا سومین محصول صادراتی بولیوی لقب گرفت که مبلغی به میزان 620 میلیون دلار عاید این کشور کرد.

8. اوکراین (3.9 میلیون تن در سال)

اوکراین بزرگترین تولیدکننده ی سویا در اروپا و هشتمین تولیدکننده بزرگ دنیا به شمار می رود. نیمی از سویای تولید شده در این کشور، صادر می شود. تولید سالانه سویا در اوکراین، طی سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است. این کشور در فصول کشاورزی سال های 2013 و 2014، حدوداً 2.774 میلیون تن سویا تولید کرد که در سال های 2014 و 2015 با افزایشی نسبی همراه شده و به 3.9 میلیون تن رسید. به دلیل افزایش تقاضا برای روغن هسته سویا، مزارع کشت این گیاه طی سال های اخیر در اوکراین بسیار بیشتر شده است. اوکراین در سال 2000، سویای خود را در مزارعی به وسعت 65 هزار هکتار کشت می کرد که این میزان در سال 2015 به 2.1 میلیون هکتار رسیده است.

7. کانادا (6 میلیون تن در سال)

بر اساس اطلاعاتی که از سازمان کشاورزی کانادا منتشر شده، صادرات سالانه سویای این کشور، سودی به مبلغ بیش از یک میلیارد دلار نصیبشان می کند. طی سال های اخیر، تولید سالانه سویا در کانادا، افزایش چشمگیری داشته است. کانادا در سال 2014، حدوداً 6 میلیون تن سویا تولید کرد که خود افزایشی 12.9 درصدی نسبت به سال 2013 نشان می دهد. طی همین دوره، زمین های زراعی مختص سویا نیز تا 5.5 میلیون هکتار بیشتر شد. 70٪ از سویای کانادا در استان های کبک و انتاریو کشت می شوند. تقریباً دو سوم سویای کانادا، چه خام و چه فرآوری شده، به کشورهای ژاپن، هلند، مناطق جنوب شرقی آسیا، آمریکا، اروپا و خاورمیانه صادر می شود.

6. پاراگوئه (10 میلیون تن در سال)

پاراگوئه 3٪ از سویای کل دنیا را تولید می کند. طی سال های اخیر، با افزایش زمین های زراعی مخصوص سویا، تولید این گیاه نیز در پاراگوئه افزایش یافته است. طبق گفته وزارت کشاورزی آمریکا، طی دو دهه گذشته، زمین های کشت سویا در پاراگوئه سالانه با نرخ ثابت 6٪ بیشتر شده است. در حال حاضر، بیش از 3.1 میلیون هکتار زمین برای کشت سویا در پاراگوئه وجود دارد. طبق برآوردها، مزارع سویای پاراگوئه در 5 الی 10 سال آینده، تا 4 میلیون هکتار افزایش خواهد یافت. سویای پاراگوئه به کشورهای اتحادیه اروپا، روسیه، مصر، ترکیه، مکزیک و برزیل صادر می شود که معمولاً از اوروگوئه و آرژانتین عبور می کند. بر اساس گزارشات دانشگاه MIT، سویا برترین کالای صادراتی پاراگوئه در سال 2013 بوده که مبلغی به میزان 2.41 میلیارد دلار عاید این کشور کرده است.

5. هند (10.5 میلیون تن در سال)

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سازمان Statista، هند دومین تولیدکننده بزرگ سویا در آسیا است که تولید 3.95 درصد از سویای کل دنیا را نیز بر عهده دارد. طی فصول کشاورزی سال های 2005-2004 تا 2013-2012، تولید سویای هند با رشد ترکیبی 9.6 درصدی همراه بوده است. میزان تولید سالانه سویا برای فصول کشاورزی سال های 2015-2014 بین 9.5 تا 12.2 میلیون تن متغیر بوده است. ایالت های مهاراشترا و مادیه پرادش ، 89٪ از سویای هند را تولید می کنند. باقی سویای تولیدی این کشور در ایالت های راجستان، آندرا پرادش ، کارناتاکا، چتیسگر و گجرات کشت می شود. در سال 2013، صادرات فرآورده های غذایی سویا چیزی در حدود 2.7 میلیارد دلار عاید اقتصاد هند کرد. این کشور برای پاسخگویی به تقاضای بسیار بالای سویا، اقدام به تولید بیش از پیش این گیاه ارزشمند با استفاده از فناوری های روز کرده است.

4. چین (12.2 میلیون تن در سال)

چین 4٪ از سویای کل دنیا را تولید می کند. بیشتر سویای تولیدی چین، در استان هایلون ژیانگ این کشور که نزدیک مرز روسیه است، کشت می شود. طبق گفته سازمان کشاورزی هایلون ژیانگ ، بیش از 235 میلیون هکتار زمین برای کشت سویا در این استان وجود دارد. با این حال، چین مجبور است مقدار زیادی سویا برای پاسخگویی به نیازهای خود وارد کند. چین با 60٪ واردات سویا در سطح دنیا، بزرگترین وارد کننده سویای دنیا محسوب می شود. قیمت سویای بسیاری از مناطق در بازار دنیای، بنا به تقاضای چین تنظیم می شود. طبق گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، طی شش فصل کشاورزی اخیر منتهی به سال های 2015-2014، میزان تولید سالانه سویای چین بین 12.2 میلیون تن تا بیش از 15.08 میلیون تن، متغیر بوده است.

3. آرژانتین (53.4 میلیون تن در سال)

آرژانتین بیش از 20.3 میلیون هکتار زمین زراعی مختص کشت سویا دارد. بیشترین میزان سویای تولیدی آرژانتین، در شهرهای بوینوس آیرس، کردوبا و سانتا فی کشت می شود. این کشور 18٪ از سویای کل دنیا را تولید می کند. آرژانتین تنها 7٪ از سویای خام دنیا را صادر می کند ولی بزرگترین صادرکننده روغن سویا و فرآورده های آن در دنیا است. طبق اطلاعات به دست آمده از دانشگاه MIT، فرآورده های غذایی سویای آرژانتین، بزرگترین کالای صادراتی این کشور در سال 2013 بوده است که سودی معادل 10.7 میلیارد دلار نصیب آرژانتین کرد. در چهار فصل کشاورزی گذشته تا سال های 2015-2014، تولید سالانه سویای آرژانتین بین 40.1 میلیون تا 56 میلیون تن متغیر بوده است.

2. برزیل (86.8 میلیون تن در سال)

برزیل دومین تولیدکننده بزرگ سویا در دنیا است. این کشور 30٪ از کل سویای دنیا را نیز تولید می کند. برزیل بیش از 29 میلیون هکتار زمین برای کشت سویا اختصاص داده است. طبق اطلاعات وزارت کشاورزی آمریکا، تولید سویا در برزیل، طی 4 فصل کشاورزی گذشته تا سال های 2015-2014، با رشدی ثابت همراه بوده است. میزان تولید سالانه سویا طی همین دوره، بین 66.5 تا 94.5 میلیون تن متغیر بوده است. در سال 2013، کشور برزیل از صادرات سویا 23 میلیارد دلار سود کرد. سویایی که در برزیل کشت می شود دارای ارزش غذایی و نیز پروتئین بیشتری نسبت به سویای سایر نقاط دنیا است که قیمت بیشتر آن در بازارهای دنیای را نیز توجیه می کند. برزیل همچنین مقدار زیادی سویای طبیعی و غیر ژنتیکی نیز تولید می کند که متعاقباً قیمت بالاتری از سویای ژنتیکی خواهد داشت.

1. آمریکا (108 میلیون تن در سال)

طبق اطلاعاتی که از وزارت کشاورزی آمریکا به دست آمده، روغن سویا بیشتر روغن تهیه شده در آمریکا است که 90٪ از روغن تولید شده در کشور را تشکیل می دهد. این نوع روغن کالای کشاورزی محسوب می شود که در میان روغن های کانولا، آفتابگردان و گیاه کتان، بیشترین میزان تولید در آمریکا را دارد. آمریکا 34٪ از سویای کل دنیا را تولید می کند. این کشور همچنین با 42٪ سهم در بازار دنیای، بزرگترین صادرکننده سویای دنیا نیز محسوب می شود. حدوداً 34.4 میلیون هکتار زمین برای کشت سویا در آمریکا وجود دارد. به طور متوسط، ایالت های کنتاکی، مینه سوتا، اوهایو، پنسیلوانیا و ویسکانسین بزرگترین زمین های زراعی سویای آمریکا را دارند.

در این میان، ایالت های ایلینوی، آیوا، ایندیانا، مینه سوتا و نبراسکا بیشترین تولید سویای کشور را بر عهده دارند. برخلاف دیگر کشورهای دنیا، قیمت گذاری سویا در آمریکا شدیداً وابسته به میزان تقاضای سوخت های بیو دیزل است. بیو دیزل یک نوع سوخت تجدیدپذیر و تجزیه پذیر است که از روغن گیاهی و یا چربی حیوانی به دست می آید. این سوخت را می توان با گازوئیل مخلوط و در خودروهای گازوئیل سوز به کار برد. نتیجه های مثبت به کار بردن بیو دیزل در کاهش آلودگی هوا، از سوی سازمان های معتبر دنیای تایید شده است. تولید سالانه سویا در آمریکا طی سه فصل کشاورزی منتهی به سال های 2015-2014، بین 82.8 و 108 میلیون تن متغیر بوده است. کشت سویا در آمریکا، در ماه مه یا اوایل ژوئن آغاز شده و در اواخر سپتامبر تا اوایل اکتبر برداشت می شود.

منبع: کجارو / worldatlas.com
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 540

به "بزرگترین تولیدکنندگان سویا در جهان کدامند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "بزرگترین تولیدکنندگان سویا در جهان کدامند؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین تولیدکنندگان سویا در جهان کدامند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید