آخرین ابرماه سال 2019

به گزارش تور بالی اندونزی، ناسا اخیراً در شبکه اجتماعی خود در اینستاگرام با انتشار تصویری، خبر رخداد آخرین ابرماه سال 2019 را گفت.

آخرین ابرماه سال 2019

به گزارش خبرنگاران، هرگاه ماه در حالت بدر به نزدیک ترین فاصله خود از زمین می رسد، درخشان تر و بزرگ تر از معمول دیده می گردد و پدیده ماه افروختگی یا اَبَرماه روی می دهد. این اتفاق هر 412 روز یک بار رخ می دهد.

⁣ابرماه ماهِ مارس یک پدیده خاص بود؛ زیرا نه تنها کمی بزرگ تر از ابرماه معمول است، بلکه همچنین نمایانگر آغاز بهار در نیمکره شمالی و پاییز در نیمکره جنوبی است.

لحظه دقیقی که ابرماه رخ داد، ساعت 5:15 بامداد و 4 ساعت پس از اعتدال بهاری بود. اعتدالین یا هموگان (equinox) در ستاره شناسی به لحظه ای گفته می گردد که خورشید از دید ناظر زمینی از صفحه استوای سماوی می گذرد که این پدیده در هر سال شمسی دو بار رخ می دهد. یکی از آنها اعتدال بهاری شمالی است که در آغاز فروردین و دیگری اعتدال پاییزی جنوبی است که تقریباً اول مهر ماه رخ می دهد. حرکت زمین به دور خورشید در هر سال باعث می گردد تا ناظر زمینی تصور کند خورشید روی یک مدار دایروی که با مدار استوای زمین 23/5 درجه اختلاف دارد، به دور سیاره ما می چرخد. در این میان چهار نقطه از مدار فرضی گردش خورشید به دور زمین بسیار مهم می گردد. اعتدال بهاری آغاز بهار نجومی در نیم کره شمالی است. جشن باستانی نوروز از لحظه اعتدال بهاری (به اصطلاح قرار دریافت خورشید در نقطه اول حمل) در نیم کره شمالی آغاز می گردد و در ایران به لحظه تحویل سال معروف است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 219

به "آخرین ابرماه سال 2019" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین ابرماه سال 2019"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید