با جشنواره ها و فستیوال های چین آشنا شوید

به گزارش تور بالی اندونزی، جشنواره ها و فستیوال های چین برای گردش

هر سال، در کشور پهناور چین و شهرهای آن، جشنواره ها و فستیوال هایی برگزار می گردد که همه افراد می توانند در آن شرکت نمایند. در حقیقت فستیوال های چین از جمله جاذبه های رایگان چین هستند که بسیار رنگارنگ و جذاب برگزار می شوند. جشن های چینی در تمام دنیا هواداران خود را دارند و با آغاز سال جدید چینی، آن ها نیز آغاز می شوند. در مجله گردشگری خبرنگاران اگر تاکنون جاذبه های چین را خوانده اید، پیشنهاد می دهیم با فستیوال های چین نیز آشنا شده تا تور چین خود را همزمان با این جشنواره های دیدنی تنظیم کنید. با شرکت در جشن های این کشور و برنامه ریزی برای سفر به شهرهایی همچون پکن، شانگهای، شنژن و بسیاری دیگر، خاطراتی به یاد ماندنی را برای خود بسازید.

با جشنواره ها و فستیوال های چین آشنا شوید

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

فستیوال بهاری | The Spring Festival

یکی از جشنواره های چینی است که با افسانه ای شنیدنی روبروست. نام دیگر آن را جشن سال نوی چینی ها می دانند که یکی از مهم ترین جشن ها و فستیوال های چینی است. جشن بهاری همچنین قدیمی ترین فستیوال در این کشور است که بیشتر از 4 هزار سال تاریخ دارد و به همین دلیل، معنا و ارزش بسیاری برای چینی ها دارد. مردم این کشور پهناور هر سال با آغاز سال قمری و از همان روز اول جشنواره بهاری را آغاز می نمایند. اولین روز از اولین ماه سال قمری تا روز 15 ام آن را برای برگزاری این جشن آماده می شوند.

اگر بخواهیم بیشتر در گذشته فستیوال بهاری جستجو کنیم، باید تاریخ اصیل آن را به سلسله شانگ (the Shang Dynasty) در حدود قرن هفدهم تا یازدهم پیش از میلاد بدانیم. آن گونه که تاریخ، داستان ها و افسانه های چینی گفته اند، اولین بار این جشن برای دور کردن و مبارزه با هیولایی به نام نیان (Nian) آغاز شد.

در این افسانه این گونه گفته شده که نیان هیولایی بود که بچه ها را قبل از آغاز سال جدید، می خورد.

این هیولا هر سال همزمان با آغاز سال نو، ظاهر می شد و در نهایت مردم برای آن که از شر این هیولا خلاص شوند، ترقه می زدند و آتش روشن می کردند. در نهایت و در طول سال ها، مراسم دور کردن هیولا در روز آخر سال به یکی از فستیوال های چینی تبدیل شد که هر ساله جشن گرفته می گردد.

شاید تعجب کنید اما اشتراکات بسیاری میان مراسم عید نوروز ما ایرانی ها با سال نوی چینی ها وجود دارد. برای این جشن، خانواده های چینی خانه های خود را تمیز می نمایند و غذاهای خوشمزه را با یکدیگر آماده می نمایند تا در سال جدید و با آغاز جشن بخورند. این تاریخ برای خانواده های چینی بسیار مهم است و همه اعضای خانواده به دور یکدیگر جمع شده و برای آغاز سال جدید آماده می شوند.

و اما آداب و رسومی که در جشن بهاره چینی ها اجرا می گردد:

  • درست کردن غذایی به نام دومپلینگ (dumplings): دومپلینگ در حقیقت نوعی پیراشکی خمیری است که خانواده های چینی برای خوش یمنی و اتفاقات خوب در سال جدید می پزند. تهیه این غذا، برای اولین شام و گردهمایی فامیل به دور هم احتیاج به همکاری تمام افراد دارد.
  • روشن کردن ترقه: مردم چینی معتقدند که روشن کردن ترقه و آتش بازی در شب هنگام، هیولای وحشتناک نیان را از آن ها دور می نماید.
  • تمیز کردن و تزئین کردن خانه ها: قبل از اینکه این جشن آغاز گردد، تمام مردم خانه های خود را تمیز می نمایند.
  • به بچه ها اسکناس شانس داده می گردد: بزرگسالان به عنوان هدیه به بچه ها، درون پاکت های قرمز رنگی، اسکناس شانس می دهند.
  • بیدار ماندن تا اواخر شب: مردم چین تا انتهای شب اولین روز عید بیدار می مانند و معتقدند که با این کار تمام ارواح بد را دور می نمایند و برای سال جدید آماده می شوند.
  • نوشتن طومارهای نامه و آرزوی خوشبختی در سال جدید برای یکدیگر
  • بازدید از تمام فامیل: جوانان و دوستان هر یک به زادگاه خود باز می گردند و از تمام آشنایان دیدن می نمایند.

فستیوال فانوس | The Lantern Festival

شاید در میان فستیوال های چین بیشتر گردشگران با این فستیوال آشنا باشند. چرا که عکس های جذابی از آن در سراسر دنیا منتشر شده است. این جشنواره در خاتمه فستیوال بهاره برگزار می گردد. این جشن در روز پانزدهم سال قمری در چین برگزار می گردد که نشان دهنده خاتمه جشن بهاری هم هست.

این جشنواره نیز یکی از مهم ترین جشنواره های باستانی چینی است که برای پیوندهای خانوادگی بسیار اهمیت دارد.

گفته می گردد که ابتدا در سلسله هان غربی در حدود 206 قبل از میلاد تا 25 میلادی شکل گرفته است. هر چند که این جشنواره ابتدا تنها در بخش کوچکی از سرزمین پهناور چین جشن گرفته می شد اما بعدها در سرتاسر چین پخش شد.

از سنت های مردم چین در فستیوال فانوس خوردن غذای تانگیوآن، درست کردن فانوس های رنگارنگ کاغذی و حدس زدن معمای فانوس هاست. این جاذبه های چین در جشنواره ها و فستیوال های چینی برای گردشگران و توریست ها هم جذاب بوده و می توانند در آن ها شرکت نمایند.

کارهایی که در این جشن می توانید در آن ها شرکت کنید:
  • حدس بزنید که کدام فانوس ابتدای همه می سوزد و از بین می رود.
  • از فانوس های رنگارنگ و تماشایی دیدن کنید و حتی از آن ها بخرید.
  • دومپلینگ های خوشمزه را در طعم های مختلف امتحان کنید.

فستیوال کینگ مینگ | The Qingming Festival

از فستیوال های چینی که در اواخر بهار (همزمان با 4 یا 5 آپریل) مردم چینی برپا می نمایند، فستیوالی است که برای درگذشتگان است. چینی ها هزاران سال است که آن را جشن می گیرند و بر سر خاک و مزار رفتگان خود جمع می شوند. نمونه این جشن را شاید در فرهنگ ها و دیگر کشورها نیز دیده باشید. هر چند که آداب و رسوم و سنت ها در هر کشوری با دیگر کشورها، متفاوت است اما معنا و مفهوم آن یکی است. مردم چین برای رفتگان خود دعا می خوانند و از آن ها طلب آمرزش می نمایند. همچنین به دامان طبیعت می روند.

چه سنت هایی در این روز وجود دارد:
  • همگی به طبیعت می روند و به دور یکدیگر جمع می شوند. یک روز خود را در طبیعت به سر می برند.
  • کاشتن درخت از دیگر کارهایی است که در این روز انجام می دهند.
  • از جذاب ترین کارهایی که می توانید در آن شرکت کنید، به هوا فرستادن کایت هاست. برخی از مردم به کایت ها فانوس های کوچکی متصل می نمایند که از آسمان همانند ستاره ای کوچک دیده می شوند.
  • تزئین کردن و تمیز کردن مزار اجداد در بهار

فستیوال قایق اژدها

از هیجان انگیزترین جاذبه ها و فستیوال های چین است که تاریخی بیش از دو هزار سال دارد. جشنواره قایق اژدها با نام فستیوال دوآنوو هم شناخته می گردد. این جشن روز پنجم در ماه پنجم قمری یا تقویم چینی برگزار می گردد و پر از مسابقه است. همانند دیگر جشن ها، مردم کوفته برنجی یا دومپلینگ های خوشمزه می پزند و می خورند. گفته شده است که این جشنواره برای یادبود شاعر معروف چینی به نام کو یوآن بر پا شده است.

  • در این جشن غذاهای سنتی چینی همانند زونگزی (zongzi) خورده می گردد.
  • مسابقات هیجان انگیز قایق هایی به شکل اژدها برگزار می گردد که زنان و مردان در آن شرکت می نمایند.

جشنواره دو هفتم | The Double Seventh Festival

در میان جشن ها و فستیوال های چینی، روزی که اولین جشن روز عشاق در دنیا نامیده می گردد، به جشنواره دو هفتم یا جشن کیژی مشهور است. این جشن نیز در روز هفتم از ماه هفتم سال چینی برگزار می گردد و با افسانه ای جذاب همراه است. یک افسانه مشهور چینی هست که می گوید روزی روزگاری پسری به نام نیولانگ زندگی می کرد که کشاورز بود. او یک پری زیبا به نام ژینو را دید و این دو عاشق هم شدند اما مادر ژینو به آن ها اجازه نداد تا یکدیگر را ببینند. در خاتمه راهزنان و قاتلان برای این دو پلی ساختند تا آن ها را به یکدیگر برسانند.

  • برگزاری مسابقه نخ کردن سوزن ها در میان دختران و آرزوی هوشمندی داشتن. هر دختری که بتواند 7 نخ رنگی را از هفت سوزن عبور دهد، به عنوان ماهرترین و باهوش ترین دختر شناخته می گردد.
  • سوزن دوزی دختران زیر نور ماه و آرزویی برای یافتن شوهری خوب از الهه ژینو
  • پوشیدن لباس های سنتی چینی

جشن نیمه پاییز | The Mid-Autumn Festival

شاید بتوان جشن نیمه پاییز چینی ها را دومین جشن مهم در میان این مردم دانست. جشنی است که هنگامی که ماه کامل در آسمان شب پدیدار می گردد. ماه کامل در میان این مردم نمادی از کمال و احیای پیوندهای خانوادگی است. همچون دیگر فستیوال های چین در این شب نیز، خانواده ها به دور یکدیگر جمع شده و به خوردن کیک های پخته شده به شکل ماه و میوه هایی مانند سیب مشغول می شوند. زیبایی ماه را تحسین می نمایند و تمام اعضای خانواده با یکدیگر وقت می گذرانند. نام دیگر این جشنواره، جشن ماه کامل است.

جشنواره انقلاب زمستانی | The Winter Solstice Festival

از جشنواره هایی است که با نام فستیوال دونگژی هم شناخته می گردد. اگر همزمان با این جشنواره به چین سفر کنید، می توانید از انواع کیک ها و شیرینی های خوشمزه بخورید. با مردمی که مشغول انجام آداب و رسوم چینی هستند همراه شوید و از میزهای غذای خانوادگی دیدن کنید.

جشنواره شب دو نهم | The Double Ninth Festival

همانطور که از نام آن تعیین است، از جشن ها و فستیوال های چین بوده که در روز نهم از ماه نهم سال برپا می گردد. با این حال نام دیگری هم دارد و مردم به آن جشنواره چونگیانگ (the Chongyang Festival) هم می گویند. این روز در بسیاری از خانواده های چینی به دیدن پدربزرگ ها و مادربزرگ ها می روند و یک روز را با آن ها می گذرانند. همچنین در این روز هم مردم برای اجداد و درگذشتگان خود دعا می خوانند و البته همزمان با جشن برداشت در سپتامبر هم می گردد. تاریخچه این جشنواره نیز بسیار بوده و به نوعی از جشن های باستانی چین است که تا به امروز همچنان برگزار می گردد. کارهایی که در این روز انجام می گردد را در ادامه بخوانید.

  • کایت به هوا فرستادن
  • بالا رفتن از کوه
  • خوردن نوعی کیک که هم نام با همین جشنواره است.

باقی روزهای جشن گرفته شده در چین

در جدول پایین همانطور که می بینید، تاریخ های سال 2019 را برای مسافران و علاقه مندان سفر و تور چین به هجری شمسی آورده ایم تا بتوانید سال جاری خود را برای سفر به این کشور برنامه ریزی کنید. از جشنوارها و فستیوال های چینی همزمان با سفر خود لذت ببرید.

اگر بخواهیم کمی دقیق تر به جشنواره ها و فستیوال های این کشور نگاه کنیم، به جشن هایی می رسیم که تنها برای عده خاصی ترتیب داده شده اند. این جشن ها و فستیوال های چین را تنها برای شما نام می بریم:

  • روز بین المللی زنان (8 مارچ مصادف با 17 اسفند): همزمان با این روز، تمام زنان در چین برای نصف روز تعطیل هستند.
  • روز جوانان (4 می ماه مصادف با 14 اردیبهشت): این روز را به تمام جوانانی که بین 14 تا 28 سال سن دارند، تبریک می گویند و به آن ها نصف روز کاری مرخصی می دهند.
  • روز بچه ها (1 ژوئن مصادف با 11 خرداد): این روز را برای بچه ها زیر 14 سال جشن می گیرند.
  • روز ارتش (1 آگوست مصادف با 10 مرداد): برای سربازان در وظیفه جشن می گیرند و برای نصف روز، تعطیل هستند.

جدول جشنواره ها و فستیوال های چین در سال های آینده

منبع: trippest.com

منبع: الی گشت
انتشار: 4 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 313

به "با جشنواره ها و فستیوال های چین آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با جشنواره ها و فستیوال های چین آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید