آیا چین برای ایجاد سیستم پرداخت های غیردلاری پیش قدم می گردد؟

به گزارش تور بالی اندونزی، رقابت میان چین و آمریکا با بازداشت مدیر اقتصادی شرکت چینی هوآوی در کانادا وارد مرحله جدیدی شده است. این بازداشت نشان داد که نقش برتر آمریکا در بازارهای اقتصادی بین المللی چه اهرم فشار قدرتمندی در اختیار این کشور قرار می دهد.

آیا چین برای ایجاد سیستم پرداخت های غیردلاری پیش قدم می گردد؟

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ساوث چاینا مورنینگ پست، رقابت میان چین و آمریکا با بازداشت مدیر اقتصادی شرکت چینی هوآوی در کانادا وارد مرحله جدیدی شده است. این بازداشت نشان داد که نقش برتر آمریکا در بازارهای اقتصادی بین المللی چه اهرم فشار قدرتمندی در اختیار این کشور جهت ایفای نقش یک پلیس دنیای قرار می دهد.

در حالی که جنگ تجاری در حال گسترش است و چین بیش از گذشته از هژمونی دلار در تجارت دنیای و سوء استفاده آمریکا از این رجحان به تنگ آمده است، به عقیده کارشناسان این وضعیت ممکن است موجب افزایش کوشش ها برای ایجاد یک سیستم پرداخت های جایگزین جهت رقابت با دلار امریکا گردد.

آمریکا پس از 70 سال سر دادن شعار دنیای شدن و تجارت آزاد، اکنون به رویکردی ناسیونالیستی روی آورده است. سیاست های ترامپ این سوال را مطرح ساخته که آیا دنیا اماده ایجاد چنین تغییری است و آیا درها برای ایجاد یک شبکه جابجایی اقتصادی جدید آماده است.

ریچارد جرام، اقتصاددان ارشد بانک سنگاپور در این باره گفت: اگر سازوکارهای موجود دیگر قابل اعتماد نیستند، ما برای دفاع از خودمان و ایجاد چهارچوبهای جایگزین تحت فشار هستیم... ترامپ در حال پیگیری سیاست آمریکا در درجه اول است. بنابراین شما نمی توانید به آمریکا جهت باز نگه داشتن مرزها جهت تجارت اعتماد کنید و یا از این کشور انتظار داشته باشید که از سازمان تجارت دنیای حمایت کند. بنابراین این قابل درک است که کشورها به دنبال راه چاره های جایگزین بروند.

در سال 2014 میلادی، بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا به اتهام نقض تحریم های آمریکا علیه ایران، سودان و کوبا مجبور به پرداخت 8.97 میلیارد دلار جریمه شد. کومرز بانک آلمان هم در سال 2016، 260 میلیون دلار به اتهام نقض تحریم های ایران، سودان، کوبا و میانمار جریمه شد.

اقدامات تنبیهی دولت امریکا موجب شده تا بانک های بین المللی در طی سال های اخیر از تامین اقتصادی مبادلات تجاری با کشورهای تحت تحریم آمریکا خودداری نمایند. به گفته بانک توسعه آسیایی این وضعیت سبب شده تا یک شکاف اقتصادی 1.5 تریلیون دلاری در تجارت دنیای ایجاد گردد. شبکه ارتباطات بین بانکی سوئیفت، ماه گذشته میلادی تحت فشار آمریکا ارتباط بانک مرکزی ایران با این شبکه را قطع کرد.

این تحولات بحث هایی را درباره ایجاد سیستم های اقتصادی جایگزین بین کشورهای دنیا در پی داشته است. بعضی کشورها خودشان را گروگان سیستم دلاری می بینند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته، تا انتها سال جاری سیستمی برای تسهیل تجارت غیردلاری با ایران و دور زدن تحریم های آمریکا راه اندازی خواهد شد.

در همین حال، کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هم به دنبال کاهش وابستگی خود به دلار و بازتعریف راه های تجارت و معاملات اقتصادی در قالب یک بلوک منسجم (بریکس) هستند.

تا زمانی که یک سیستم جایگزین در برابر دلار قد علم نکند، آمریکا همچنان می تواند به سایر کشورها دیکته کند که چه کشوری می تواند از سیستم اقتصادی بین المللی استفاده کند و چه کشوری نمی تواند.

منبع: تسنیم
انتشار: 7 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 321

به "آیا چین برای ایجاد سیستم پرداخت های غیردلاری پیش قدم می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا چین برای ایجاد سیستم پرداخت های غیردلاری پیش قدم می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید