اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش

به گزارش تور بالی اندونزی، اتوپلاستی از دو بخشoto به معنی گوش وplastyبه معنی ترمیم و اصلاح تشکیل شده است. این عمل در کسانی انجام می گردد که دچار دفرمیتی در لاله ی گوش خود هستند. دلایل این دفرمیتی عبارتند از

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش

اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش

نویسنده: محمد صوفی زاده

اتوپلاستی از دو بخشoto به معنی گوش وplastyبه معنی ترمیم و اصلاح تشکیل شده است. این عمل در کسانی انجام می گردد که دچار دفرمیتی در لاله ی گوش خود هستند. دلایل این دفرمیتی عبارتند از

1ـ مادر زادی

2ـ به علت تروما

به طور مادرزادی لاله ی گوش انسان ممکن است به شکل های مختلف رشد کند. یک سرطیف آن عدم ایجاد لاله ی گوش به طور کامل است که به آنAgenesisمی گویند. یا ممکن است بخش هایی از لاله ی گوش تشکیل نگردد یا بد شکل ایجاد گردد. شایع ترین حالت، برجسته بودن لاله ی گوش است که می تواند یک طرفه یا دو طرفه باشد. ممکن است به علت تصادفات و ضربات لاله ی گوش دچار صدماتی مثل کنده شدن بخشی از آن یا شکستگی در غضروف لاله ی گوش گردد که که در این حالت، بخصوص در افراد کشتی گیر که حالت گوش گل کلمی پیدا می نمایند؛ برای اصلاح موارد ذکر شده جراحی اتوپلاستی انجام می گردد.

زمان مناسب برای جراحی لاله ی گوش دفرمه ی مادرزادی چه سنی است؟

برای هر عمل جراحی ترمیمی، باید سن رشد آن عضو، مدنظر قرار گیرد.

لاله ی گوش انسان در سن پنج تا هفت سالگی به حداکثر رشد خود می رسد و پس از آن دیگر رشد نخواهد کرد. لذا زمان مناسب جراحی در سنین قبل مدرسه است.

چرا قبل از سن مدرسه؟

دو علت عمده در این مسأله نهفته است. نکته ی اول همان سن رشد لاله ی گوش است که در این سن تکمیل می گردد و نکته ی دوم که حائز اهمیت فراوان است، پیشگیری از صدمات روحی -روانی بچه در سنین مدرسه است. بچه هایی که لاله ی گوش برجسته دارند به وسیله دوستان و همکلاسی ها مورد تمسخر قرار می گیرند و این باعث صدمات روحی و انزوا طلبی بچه در این سن می گردد. به همین منظور توصیه ی جدی ما به والدین این است که بچه هایی را که گوش برجسته دارند، قبل از سن مدرسه و با مشاوره با متخصصین گوش و حلق و بینی در همان سنین تحت عمل جراحی قرار دهند.

آیا بعد از این زمان نمی توان جراحی اتوپلاستی انجام داد؟

به طور قطع و یقین می توان این جراحی را انجام داد. حداقل سن جهت جراحی پنج تا هفت سالگی است. اما بعد از آن تا هر سنی می توان جراحی اتوپلاستی را انجام داد.

مراقبت های لازم بعد از عمل جراحی اتوپلاستی چیست؟

پس از عمل جراحی دو ، سه روز گوش ها پانسمان دارند و پس از آن پانسمان گوش برداشته و پس از ده تا چهارده روز بخیه های پشت گوش کشیده می شوند. کل عمل جراحی به وسیله برش پشت گوش صورت گرفته و هیچ گونه خط برش از جلو دیده نمی گردد و رد برش پشت گوش هم پس از مدتی محو خواهد شد.

آیا این جراحی امکان برگشت دارد. یعنی به وضع قبل برگردد؟

چنانچه عمل جراحی به وسیله جراحی با تجربه انجام گردد، با به کار بردن روش های اصولی جراحی، این عمل به طور دایمی صورت گرفته و امکان بازگشت آن وجود ندارند.

اطلاعاتی درباره جراحی زیبایی بینی

انحراف بینی چیست و چه عواملی سبب این عارضه می گردد؟

بینی انسان از دو حفره تشکیل شده است که به وسیله تیغه یی از هم جدا شده اند. این تیغه به طور معمول در خط وسط قرار گرفته است. چنانچه این تیغه به یک طرف متمایل گردد، انحراف بینی پیش می آید. این انحراف گاهی باعث کجی شکل ظاهری بینی هم می گردد. اما در خیلی از موارد شکل ظاهری بینی ممکن است طبیعی باشد. علت انحراف بینی شامل هر گونه ضربه به بینی و صورت از بدو تولد است. گاهی، بعضی عفونت ها هم می توانند باعث انحراف بینی شوند. در بعضی افراد، انحراف بینی به علت وجود پولیپ در یک طرف بینی ایجاد می گردد.

چه روش هایی برای درمان انحراف بینی توصیه می کنید؟

انحراف بینی با تاثیر منفی که بر تنفس انسان می گذارد، می تواند سبب بروز مسائل عدیده یی ازجمله تنگی نفس، عفونت سینوس ها(سینوزیت)مسائل ریوی، قلبی و حتی بروز عوارض رشد مغزی گردد. به این دلایل، انحراف بینی نیازمند درمان بوده و درمان اساسی آن جراحی است.

آیا می توان جراحی انحراف بینی را با جراحی زیبایی (رینوپلاستی) همزمان انجام داد؟

در صورتی که بینی شخص دارای مسائل ظاهری بوده و خود بیمار هم قصد جراحی زیبایی داشته باشد، می توان جراحی انحراف بینی و رینوپلاستی را به طور همزمان انجام داد. بنا به تجربه ی شخصی ام، بیمارانی که جراحی زیبایی و انحراف را همزمان انجام داده اند، نتایج بسیار درخشانی کسب نموده اند. پیشنهاد من به اسم متخصص گوش و حلق و بینی و جراح زیبایی بینی به بیماران این است که جراحی را به طور همزمان انجام دهند.

منبع: نشریه 7 روز زندگی شماره 104

منبع: راسخون
انتشار: 17 مهر 1400 بروزرسانی: 17 مهر 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 1957

به "اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتوپلاستی یا جراحی زیبایی گوش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید