انتشار کتاب هایی درباره علی عباسی، جمالزاده و اسطوره

به گزارش تور بالی اندونزی، کتاب های علی عباسی تقدیم می نماید: روایت یک کابوس سی ساله، اسطوره و نماد در ادبیات و هنر: گفت وگو با جلال ستاری و شهروند شهرهای داستانی؛ زندگی و آثار سیدمحمدعلی جمال زاده به تازگی منتشر گردیده اند.

انتشار کتاب هایی درباره علی عباسی، جمالزاده و اسطوره

به گزارش خبرنگاران، کتاب علی عباسی تقدیم می نماید: روایت یک کابوس سی ساله نوشته قصیده گلمگانی در 193 صفحه با شمارگان 700 نسخه و قیمت 20هزار تومان در نشر چشمه منتشر گردیده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: علی عباسی شاید برای همنسل های من که بعد از انقلاب 1357 در ایران به دنیا آمده اند نامی ناآشنا باشد، ولی برای هم نسل های پدران ما سمبلی از موج نو سینمای ایران است که باری نوستالژیک و مثبت دارد. علی عباسی تقدیم می نماید عبارتی بود که برای هر فیملی اعتبار می آورد: جمله ای که ابتدای فیلم هایی مانند حسن کچل، رضا موتوری، تنگنا، تنگسیر، رشید، نازنین، پنجره، سوته دلان و... آمده و در ذهن سینمادوستان ایرانی ماندگار گردیده است. برخی بزرگان سینمای ایران شروع کارشان در دفتر او، سازمان سینمایی پیغام، بوده: از جمله علی حاتمی و عباس کیارستمی. برخی دیگر هم مثل امیر نادری، مسعود کیمیایی و جلال مقدم گام های دوم یا سوم شان را در پیغام برداشتند.

خواننده این کتاب به احتمال زیاد توقع خواندن خاطرات او از دوران تهیه فیلم ها و مسائل مربوط به سینما را دارد اما عباسی بیشتر به شرح درباره کابوس سی ساله ای پرداخته: دورانی که او ناچار به ترک عرصه مورد علاقه اش یعنی سینما، و غربت نشینی شد.

همچنین کتاب کتاب اسطوره و نماد در ادبیات و هنر: گفت وگو با جلال ستاری نوشته ابوالقاسم اسماعیل پور مطلق و فروغ اولاد در 1000 نسخه با بهای 30هزارتومان در نشر یادگردیده راهی بازار گردیده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: اسطوره بی گمان وجهی نمادین و رمزی دارد، چون ملهم از رویاها، ناخودآگاه جمعی و کهن نمونه هاست. اما نمادین بودن اسطوره مانع از آن نیست که از واقعیت سرچشمه نگیرد. هر اسطوره مانند رویا ریشه در واقعیت و عینیت دارد. اسطوره ها به زبان رمز و نماد بهتر درک می شوند، چون اسطوره باوران به آسانی رمز اسطوره را درمی یابند. در بین اسطوره پژوهان معاصر ایرانی، استاد جلال ستاری بیش از دیگران به تحلیل اسطوره و اسطوره شناسی و تاثیر آن در ادبیات و هنر پرداخته است. رویکرد ما در این گفت وگوی طولانی، سویه های نمادین اسطوره و نماد و تاثیر آن در ادبیات (شعر و داستان) و هنر (نقاشی، نمایش نامه و سینما) بوده است.

دیگر کتاب منتشرگردیده در نشر چشمه، شهروند شهرهای داستانی؛ زندگی و آثار سیدمحمدعلی جمال زاده نوشته حسن میرعابدینی است که در 141 صفحه با شمارگان 700 نسخه و قیمت 16 هزارتومان عرضه گردیده است. این کتاب پیش تر در نشر دیگری منتشر گردیده بود.

در نوشته پشت جلد کتاب عنوان گردیده است: مجموعه کلاسیک های ادبیات معاصر با این هدف شکل گرفته است که خواننده در قالب دفترهایی موجز و از منظر انتقادی، با جنبه های گوناگون دنیا داستانی نویسندگان طراز اول ایران آشنا شود. در این رویکرد، به ویژه تأکید بر نوآوری هایی است که جواز ورود هر نویسنده به تاریخ ادبیات تلقی می شود. نخستین دفتر این مجموعه ویژه جمال زاده است.

جمال زاده یکی از مشهورترین نویسندگان فارسی زبان در دنیا است. اما بسیاری از منتقدان ایرانی، بی آن که همه آثارش راخوانده باشند، درباره کار ادبی او نظر داده اند. داستان های او را باید از نو خواند، زیرا برخی از نوآوری های نوشتاری و زبانی و جنبه هایی از بحث هایش هنوز مطرح اند.

بسیاری از دوروبری های ما انگار از داستان های این نویسنده بیرون جسته اند و به دنیای امروز آمده اند و زندگی می نمایند. حتی اگر جامه بدل نموده باشند، بن مایه طبایع شان همان است که بود. آیا این از هنر جمال زاده ناشی گردیده است یا از وضع جامعه ما که در آن بر همان پاشنه ای می شود که در آن روزگاران به تاریخ پیوسته می گشت؟

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 77

به "انتشار کتاب هایی درباره علی عباسی، جمالزاده و اسطوره" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار کتاب هایی درباره علی عباسی، جمالزاده و اسطوره"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید