اهرام مصر؛ یکی از شگفت انگیزترین عجایب هفتگانه جهان

به گزارش تور بالی اندونزی، شهر قاهره واقع در کشور مصر، قرن هاست که رمزهای بسیاری را در دل خود حفظ کرد. یکی از اجزای هفتگانه عجایب جهان، اهرام جیزه بوده که به احتمال قوی مطالبی زیادی در خصوص این اهرام خوانده یا شنیده اید. قرن هاست که این مثلث های غول پیکر، ساکت و خاموش شاهد ملاقات بازدیدکنندگان بیشماری بوده اند، کاشفان کنجکاوی که هر کدام با اشتیاق به دیدنشان رفته اند. کوشش های زیادی شد تا اسرار این هرم ها گگردده شوند و بتوان از عجایب آنان سر در آورد، ولی هنوز ناگگردده باقی مانده اند. بسیاری بوده اند که به طمع یافتن گنجینه ای، هرچند مختصر به آسیب زدن به اهرام مصر پرداخته اند، ولی این مثلث های عظیم هنوز با متانت و صبوری تماشاگر کوشش های بی اندازه افراد بیشماری هستند. داستان ها و افسانه های گوناگونی، پیرامون راز ساخت اهرام مصر زبان به زبان آمده و گاه باعث وحشت و گاه تشدید کنجکاوی گشته اند. چگونگی مهندسی این هرم ها، همچنان یکی از سوال های بزرگ بدون جواب محسوب می گردد. آخرین خبرها در خصوص این مسئله حاکی از آن بوده که به تازگی دالانی در آن کشف شده که تا به حال از نظرها مخفی بوده و کسی متوجه آن نشده است. باهم درباره راز ساخت اهرام مصر بیشتر خواهیم خواند. ما را همراهی کنید که همراهی شما افتخار ماست.

اهرام مصر؛ یکی از شگفت انگیزترین عجایب هفتگانه جهان

پیشینه اهرام

قدمت و پیشینه ساخت اهرام مصر به دوره چهارم مصر مرتبط است. زمانیکه این اهرام با عظمت بنا شد، تا 4000 سال مرتفع ترین بنای دست بشر محسوب می شد. این اهرام به درستی در زمره شگفت انگیزترین ها ثبت شد، چرا که با پیشرفت هایی که در تمام زمینه های تکنولوژی، ادوات حفاری و باستان شناسی اجرا شده، هنوز از پیچیده ترین ساخته و مهندسی های روی کره سبز محسوب می گردد. از قرون متمادی تا به امروز، این سازه ها بعنوان مقبره فرعون های بزرگ بشمار می آیند و قدرت، توانایی و هوشمندی پادشاهان سازنده آنان را به رخ دنیایان می کشند. البته ناگفته نماند که در کنار اهرام مصر دیدنی های دیگری نیز وجود داشته که آن ها جای خود را دارند، مانند مجسمه ابوالهول که به اعتقاد خیلی ها به منظور نگهبانی از این اهرام ساخته شده است. یکی از این اهرام از دوتای دیگر قدری بزرگتر بوده که با نام خوفو معروف است، یعنی کسی که با افق در ارتباط هست. دو هرم دیگر که کوچکترند، با نام های خفرع به معنای بزرگ و دیگری با نام موکرینوس به معنای ملکوتی شناخته می شوند.

اعتقادات مصریان در خصوص زندگی دنیا و آخرت

طبق راز ساخت اهرام مصر، زندگی در این دنیا موقت بوده و زندگی در دنیای دیگر مهمتر است. طبق همین اعتقاد، در دوره های باستان خانه های خود را از خشت و گل می ساختند. در مقابل، مقبره ها همه از سنگ های محکم بودند تا هم در برابر باد و باران مقاوم باشند و هم در مقابل سارقان محکم و غیرقابل نفوذ. وقتی روح بدن را ترک می نماید و به دنیای دیگر می رود، هر شبانگاه برای ملاقات جسم خود به آن سر می زند و سعادت از آن کسی است که بتواند جسم خود را در این ملاقاتهای شبانه پیدا کند. به همین سبب است که برای بقای جسم آن را مومیایی می نمایند تا سالیان سال، حفظ شده و باقی بماند. همراه اموات اشیای مورد علاقه و قیمتی شخص را نیز دفن می نمایند، چون در دنیای دیگر به آن ها نیاز پیدا خواهد نمود.

قبرستان های اطراف از آن چه کسانی هستند؟

در نزدیکی سه هرم بزرگ، چند هرم کوچک وجود داشته که دوتا از آنان متعلق به مقبره دو ملکه و آخری از آن دختر فرعون بوده که در آن ها دفن هستند. در اطراف سه هرم کوچک، قبرستان بزرگی دیده شده که از آن نزدیکان و بستگان فرعون هستند. یک ردیف دیگر قبرهای بزرگ بوده که متعلق به مقام های بالای دربار هستند و همینطور قبرستانی در سوی دیگر اهرام دیده شده که به نظر می رسد در دوره بعدی ساخته شده و مربوط به فرعون بعدی است. از نکات عجیب دیگری که باعث شگفتی باستان شناسان هست، اینکه بر روی سنگ های اهرام، نقش اشکالی مانند هواپیما و هلیکوپتر است. بعضی اعتقاد دارند ساخت چنین سازه هایی با این عظمت نمی توانسته به تنهایی کار انسان بوده باشد و احیانا از موجودات هوشمند در این کار یاری گرفته شده است، زیرا این سنگ ها با هیچ وسیله ای نمی توانستند جابجا شده باشند. خلاصه که هنوز راز ساخت اهرام مصر ناگگردده باقی مانده و همچنان علاقمندان به رمزگشایی باستانی در حال کوشش برای گگرددن قفل این رمزها هستند.

مجسمه مرموز و معروف ابوالهول

این مجسمه عظیم نصف انسان و نصف دیگر شیر، جز افسانه های مصریان بود. ابوالهول که به آن اسفینکس هم گفته می گردد، از تخته سنگی یک دست خلق شده و 70 متر طول و 20 متر بلندیش است. ابوالهول به معنای پدر وحشت بوده که بعد از نام اسفینکس به این غول سنگی اطلاق شد. در حقیقت، این فکر در ذهن بازدیدنماینده می چرخد که تو گویی این غول افسانه ای از اهرام محافظت و نگهبانی می نماید و بیشتر شهرت ابوالهول هم حول این نظر می چرخد که او محافظ اهرام ثلاثه است. این مجسمه عظیم ترین تندیس دنیای باستان به شمار می آید و با وجود همه آسیب هایی که در طول دوران به آن رسیده، هنوز ابهت و عظمت خود را حفظ نموده و عظیم ترین نماد قدرت فراعنه در دنیای امروز محسوب می گردد. نگاه نافذ و مرموز مجسمه رو به سوی شرق دارد و حتی در میان دست هایش هم معبدی به چشم می خورد که با تمام کوچکی، باز هم ابهت یک معبد را داراست.

فلسفه ساخت اهرام مصر

اهرام مصر، به دست فرعون دوم از سلسله چهارم بنا شد. به گفته افسانه های مصری، این پادشاه ماموریت پیدا کرد تا این خانه های غول پیکر را بسازد تا هم پادشاهان و فراعنه مصر جاودانه شوند و هم فرهنگ و رسوم و تمدن این قوم حفظ گردد. در حقیقت، این هرم ها به نوعی مقبره هایی عظیم برای حفظ تمدن مصریان بود که اگر بخواهیم به حق گفته باشیم، این مهم تابحال محقق شده است. مصریان باستان، قومی جاودانه گرا بودند، تمام معابد مصر از جنس سنگ هستند و آنان آفتاب را خدا می دانستند و می پرستیدند. هرم های ثلاثه مصر یکی از بی مثال ترین دیدنی های سرزمین گردشگری هست. مشتاقان زیادی هستند که دیدن نقاشی های مقابر مصر و این اهرام برایشان به صورت آرزو درآمده و با گذر قرن ها هنوز رازهایی ناگگردده برای دنیا شمرده می شوند. باشد که این رازها، نهایتا روزی برملا شوند و دنیایان، جواب پرسش های فراوان خود را بیابند.

منبع: همگردی
انتشار: 25 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 955

به "اهرام مصر؛ یکی از شگفت انگیزترین عجایب هفتگانه جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اهرام مصر؛ یکی از شگفت انگیزترین عجایب هفتگانه جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید