ایران 637 موزه دارد

به گزارش تور بالی اندونزی، مدیرکل موزه های کشور گفت: از سال 57 تا 92 در مجموع 429 موزه و از سال 92 تا خاتمه مهر ماه 97، 208 موزه در کشور ایجاد شده است.

ایران 637 موزه دارد
  • مجله موزه و موزه داری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از اردبیل؛ محمدرضا کارگر در نشست با معاونان میراث فرهنگی ادارات کل استان ها در اردبیل گفت: در سال 1313 اولین موزه کشور ایجاد شده و تا سال 57 تنها 43 موزه در کشور فعال شده است.

کارگر با بیان اینکه سال گذشته روزانه 8 موزه ایجاد شده است، اظهار کرد: در سه سال اخیر اداره کل موزه ها به واسطه ارتقا کمی و کیفی فعالیت موزه ها رتبه برتر را کسب نموده است. وی با بیان اینکه هدف این اداره ایجاد روزانه یک موزه در کشور است، اضافه نمود: برای اجرای این مهم ضروری است استان ها مشارکت جدی داشته باشند و به ویژه مشارکت مجموعه داران و بخش خصوصی را جلب نمایند.

مدیرکل موزه های کشور با بیان اینکه مجوز ایجاد موزه در یک هفته صادر می گردد، توضیح داد: موزه هر قدر هم کوچک باشد به اندازه یک موزه بزرگ صندلی حقوقی دارد و ضروری است استان ها دست بخش خصوصی را برای راه اندازی موزه باز بگذارند.

مدیرکل موزه های کشور اضافه نمود: به عنوان مثال لازم نیست یک موزه خصوصی در تمامی روزهای هفته باز باشد و حتی فعالیت یک روز در هفته نیز پذیرفته است؛ علاوه بر این مجموعه داران می توانند نسبت به معرفی موضوع و تم خاص اقدام نمایند.

کارگر اضافه نمود: موزه های دولتی نیز برای خروج از کسالت و رخوت باید فعالیت رویداد محور داشته باشند و به عنوان مثال نمایشگاه، گالری و رویدادهای فرهنگی برای افزایش بازدید در کنار موزه دایر نمایند.

مدیرکل موزه های کشور گفت: ایران جاذبه های فرهنگی متعددی دارد و این قدرت می تواند با تنوع بخشی به موزه ها ارائه گردد.در توسعه پایدار مناطق بیش از هر چیز به حفظ اقلیم نیازمند هستیم و این مهم محقق نخواهد شد مگر اینکه بتوان از تجربیات گذشته بهره گرفت.

وی با بیان اینکه موزه ها فرصتی جهت گفتمان فرهنگی فراهم می سازند، اضافه نمود: هیچ نهادی به اندازه موزه نمی تواند فرصت قضاوت صحیح از گذشته را فراهم سازد و موزه ها می تواند با صیانت از آثار گذشتگان اندیشه آن ها را تبیین کند.

مدیرکل موزه های کشور با بیان اینکه بسیاری از آثار تاریخی در حال از بین رفتن است و تعدادی از کشور خارج می گردد، گفت: در چنین شرایطی موزه ها می توانند در حفظ آثار یاری حال ما باشند.

به گفته کارگر موزه ها حتی می تواند برای اشخاص، اشیا و حتی یک محصول کشاورزی تعریف گردد؛ به عنوان مثال یک موزه انگور می تواند علاوه بر معرفی یک برند کشاورزی محلی برای عرضه و فروش نیز فراهم سازد.

مدیرکل موزه های کشور به ضرورت مشارکت شهرداری ها در راه اندازی موزه تاکید نمود و گفت: شهرداری ها می توانند به وسیله موزه ها نسبت به جذب گردشگر اقدام نمایند.

وی همچنین به راه اندازی ستاد بحران در امور موزه های کشور اشاره نمود و اضافه نمود: نبود چنین تشکلی موجب شده بود در شرایط بحرانی در صیانت و حفظ اشیا با مشکل روبرو شویم.

مدیرکل موزه های کشور توضیح داد: وضعیت موزه ها رضایت بخش است و خوشبختانه در حفظ آثار شرایط بحرانی نداریم و نرم افزار جام با هدف ساماندهی اشیا به عنوان بزرگترین نرم افزار کشور شکل گرفته است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 290

به "ایران 637 موزه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران 637 موزه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید