دلایل و علائم پاره شدن پرده گوش و راه های پیشگیری و درمان آن

به گزارش تور بالی اندونزی، پارگی پرده گوش شامل یک پارگی یا سوراخ کوچک تا بزرگ بر روی پرده گوش است. همانطور که گفتیم این غشا وظیفه رساندن امواج صوتی به گوش داخلی را برعهده دارد که در نهایت بعد از یک سری تغییرات در گوش داخلی ما صدا را می شنویم.گاهی پرده گوش یا همان غشای نازک آسیب می بیند یا پاره و سوراخ می گردد. بنابراین انتقال امواج صوتی با مشکل روبرو می گردد. بعلاوه در موارد نادر فرد دچار کم شنوایی دائمی می گردد.

دلایل و علائم پاره شدن پرده گوش و راه های پیشگیری و درمان آن
ساختار گوش کلا از سه بخش بیرونی، میانی و داخلی تشکیل شده است امواج صوتی از گوش خارجی وارد شده و پرده گوش را مرتعش نموده و این آغاز فرآیند شنیدن است.

پرده گوش در واقع همان پرده صماخ است که به صورت یک پوسته نازک در ساختار گوش، بین گوش خارجی و گوش میانی قرار گرفته است.

ما چگونه قادر به شنیدن هستیم؟

ابتدا گوش خارجی صداها را از محیط بیرونی جمع آوری و به پرده گوش منتقل می نماید؛ سپس این پرده مرتعش شده و ارتعاش خود را به بخش های داخلی تر گوش انتقال می دهد.

پشت پرده گوش 3 استخوان کوچک به نام های چکشی، سندانی و رکابی وجود دارد که وظیفه آنها، انتقال ارتعاش پرده گوش به حلزون گوش داخلی است. در محل حلزون گوش داخلی که گوش داخلی نیز نامیده می گردد این ارتعاشات تبدیل به سیگنال هایی عصبی شده و به مغز فرستاده می شوند و به این ترتیب فرد قادر به شنیدن خواهد بود.

گوش میانی در پشت پرده گوش به طور طبیعی با هوا پر شده است و با پرده گوش در تماس است و در پشت بینی شیپور استاش این اجازه را می دهد که هوا داخل و خارج از گوش میانی در جریان باشد.

پرده گوش شما دو نقش اصلی دارد:

شنوایی:

هنگامی که امواج صوتی به آن ضربه می زنند، پرده گوش شما تکان می خورد - اولین قدم که بوسیله آن ساختار گوش میانی و گوش داخلی شما امواج صوتی را به ایمپالس های عصبی ترجمه می نماید.

محافظت:

پرده گوش شما بعلاوه به عنوان یک مانع عمل می نماید و از گوش میانی شما از آب، باکتری ها و دیگر مواد خارجی محافظت می نماید. اگر پرده گوش شما پاره گردد التیام پیدا می نماید و یا اگر التیام نیابد، عوارضی ممکن است رخ دهد.

پارگی پرده گوش چیست؟

پارگی پرده گوش شامل یک پارگی یا سوراخ کوچک تا بزرگ بر روی پرده گوش است. همانطور که گفتیم این غشا وظیفه رساندن امواج صوتی به گوش داخلی را برعهده دارد که در نهایت بعد از یک سری تغییرات در گوش داخلی ما صدا را می شنویم.

گاهی پرده گوش یا همان غشای نازک آسیب می بیند یا پاره و سوراخ می گردد. بنابراین انتقال امواج صوتی با مشکل روبرو می گردد. بعلاوه در موارد نادر فرد دچار کم شنوایی دائمی می گردد.

پارگی پرده گوش می تواند یکی از بدترین اتفاقات زندگی هر فرد باشد. برای اینکه اطمینان حاصل کنید مشکل حاصله واقعا پارگی پرده گوش است بهتر است که با یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید برای گرفتن یک مشاوره معتبر و دقیق می توانید از سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر بهره ببرید.

علت پارگی پرده گوش

عفونت

عفونت های گوش، سبب پارگی پرده گوش می شوند. به ویژه در بچه ها طی عفونت گوش، مایعات در پشت پرده گوش قرار می گیرند. فشار ناشی از رسوب مواد سیال می تواند باعث پارگی یا آسیب غشای نازک شوند.

تغییرات فشار

بعضی فعالیت ها می تواند تغییرات فشار را در گوش ایجاد کند و منجر به پارگی یا سوراخ شدن پرده گوش شوند. این حالت به عنوان Barotrauma (آسیب فیزیکی ناشی از تغییرات فشار محیط اطراف روی فضاهای هوایی موجود در حفره های بدن انسان) شناخته شده است.

باروتروما زمانی رخ می دهد که فشار خارج از گوش به طور قابل توجهی از فشار داخل گوش بیشتر باشد و اختلاف فشار زیادی بین خارج و داخل گوش به وجود بیاید.

از جمله فعالیت هایی که می تواند باعث بروز باروتروما گردد عبارت اند از:

* غواصی

* پرواز در هواپیما

* رانندگی در ارتفاع زیاد

* امواج حاصل از شوک الکتریسیته

* آسیب یا تروما

هر آسیب به گوش یا ضربه و آسیبی که به سمت سر باشد؛ می تواند باعث پارگی پرده گوش گردد. وارد کردن گوش پاک کن یا اشیایی مثل مداد، کلید و … به گوش گاهی ممکن است موجب آسیب به پرده گوش گردد. این موضوع علاوه بر خطر پاره شدن پرده گوش، خطر ایجاد انواع عفونت های گوش را نیز برای فرد در پی دارد؛ بنابراین از انجام چنین رفتارهای پرخطری جدا بپرهیزید.

آسیب آکوستیک

علائم پارگی پرده گوش

درد از علائم اصلی پارگی پرده گوش است. در بعضی موارد این درد ممکن است شدید باشد. بعلاوه ممکن است در طول روز درد همچنان ادامه دار گردد و یا افزایش یا کاهش داشته باشد.

معمولا هنگامی که درد از بین می رود، گوش آغاز به تخلیه می نماید. در نقطه ای که پرده گوش پاره شده است؛ آب مروارید، خونریزی و یا مایع پر شده ممکن است از گوش آسیب دیده تخلیه گردد.

پارگی ناشی از عفونت گوش میانی معمولا باعث خونریزی می گردد. این عفونت های گوش بیشتر در بچه ها، افراد مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا و در مناطقی با کیفیت هوای پایین رخ می دهد.

عوارض پارگی پرده گوش

پارگی در پرده گوش ممکن است از مقدار بسیار کم آغاز شده و به تدریج انتشار یافته و افزایش یابد. گاهی شنوایی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد یا موجب عفونت می گردد. مقدار از دست دادن شنوایی گوش متفاوت بوده و با مقدار آسیب دیدگی پرده گوش ارتباط مستقیم دارد. برای مثال اگر فقط یک سوراخ کوچک در پرده گوش ایجاد شده باشد ممکن است فرد فقط کمی صداها را ناواضح بشنود.

هرچه سوراخ ایجاد شده بزرگتر گردد تاثیرات بیشتری در مقدار شنوایی فرد دارد. بعلاوه اگر علاوه بر پرده صماخ، سه استخوان کوچک متصل به پرده گوش هم آسیب ببیند، مقدار بیشتری از شنوایی تحت تاثیر قرار می گیرد.

پارگی پرده گوش در بچه ها

بچه ها به علت داشتن بافت حساس و مجراهای نازک در گوش، بیشتر دچار پارگی پرده گوش می شوند. استفاده غلط از گوش پاک کن نیز در بچه ها موجب پارگی پرده گوش آن ها می گردد. هر جسم کوچک خارجی مانند مداد یا سنجاق سر اگر به صورت عمیق وارد مجرای گوش کودک گردد، منجر به آسیب رسیدن یا پاره شدن پرده گوش او می گردد.

عفونت های گوش از رایج ترین دلایل پارگی پرده گوش در بچه ها هستند. از هر 6 کودک 5 نفر حداقل یک مرتبه تا 3 سالگی شان به عفونت گوش دچار می شوند. اگر کودک شما ساعاتی از روز را در مهدکودکی عمومی می گذراند یا زمانی که دراز کشیده به جای شیر مادر از شیشه شیر می خورد احتمال عفونت گوش در او بالا می رود.

از آنجایی که پرده گوش بچه ها، حساس است، آسیب های درمان نشده پرده گوش آنها، ممکن است تأثیرات طولانی مدت بر شنوایی آنها داشته باشد. به بچه ها آموزش بدهید که هرگز هیچ شیء خارجی را وارد گوش ننمایند. علاوه براین، اگر فرزندتان سرماخوردگی یا عفونت سینوس دارد، از مسافرت هوایی اجتناب کنید. تغییرات فشار می تواند به پرده گوش آنها آسیب بزند.

اگر هرکدام از نشانه های زیر را در کودک خود یافتید، سریعا به پزشک مراجعه کنید:

* درد میانه رو به شدید

* ترشحات خونی یا چرکی از گوش

* حالت تهوع، استفراغ، یا سرگیجه دائم

بهبود پارگی پرده گوش

پاره شدن پرده گوش معمولا بدون درمان های تهاجمی، ترمیم می گردد. بیشتر افرادی که دچار پاره شدن پرده گوش می شوند، معمولا فقط به طور موقتی شنوایی خود را از دست می دهند. حتی بدون درمان، پرده گوش باید در عرض چند هفته ترمیم گردد.

بعد از جراحی پرده گوش می توانید در عرض یک تا دو روز بیمارستان را ترک کنید. ترمیم کامل به خصوص بعد از درمان یا جراحی معمولا در عرض هشت هفته اتفاق می افتد.

زنگ زدن گوش

اگر احساس کردید فرایند درمان کودکتان با مشکل روبرو شده است، حتما باید در این مورد با یک پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید. برای گرفتن مشاوره از پزشکان می توانید از سیستم مشاوره متنی(پرسش پاسخ) دکتردکتر بهره ببرید.

به علت نازک بودن پرده گوش کودک، آسیب هایی که درمان نشوند می توانند تاثیر طولانی مدت بر شنوایی آن ها بگذارند. به کودک خود بیاموزید که هیچ جسمی را داخل گوش خود فرو نکند. علاوه بر آن، هنگامی که کودک شما دچار سرماخوردگی یا عفونت سینوسی است از مسافرت هوایی پرهیز کنید. اختلاف فشار می تواند باعث آسیب پرده گوش کودک گردد.

تشخیص پارگی پرده گوش

دکتر می تواند از چندین روش برای مشخص اینکه آیا پرده گوش شما پاره شده است یا نه؟ استفاده کند. بعضی از این روش ها عبارتند از:

یک نمونه از مایع خارج شده از گوش را مورد آزمایش قرار می دهد، این در حالی است که پارگی پرده گوش در اثر عفونت به وجود آمده باشد.

امتحان اتوسکوپ: در این روش پزشک از یک دستگاه تخصصی با نور استفاده می نماید تا به کانال گوش شما نگاه کند. در صورت وجود تغییرات آزمایش های لازم را انجام می دهد.

امتحان شنوایی: در این روش دکتر محدوده شنوایی و ظرفیت گوش میانی را آنالیز می نماید.

تمپانومتری: در این روش که با ایجاد تغییرات فشار هوا در کانال گوش صورت می گیرد؛ پزشک واکنش گوش شما را به تغییرات فشار می سنجد.

ارزیابی تنظیم چنگال:تنظیم چنگال ها دو شاخه و ابزار فلزی هستند که هنگام ضربه زدن صداهایی را فراوری می نمایند. تست های ساده با تنظیم چنگال می تواند به پزشک شما یاری کند تا سطح شنواییتان را تشخیص دهد.

یک ارزیابی انشعاب ممکن است نشان دهد که آیا فقدان شنوایی ناشی از آسیب به بخش های مرتعش گوش میانی شما (از جمله پرده گوش)، آسیب به سنسورها یا اعصاب گوش داخلی شما و یا آسیب به هر دو است.

مسائل احتمالی پاره شدن پرده گوش :

از دست دادن شنوایی:

معمولاً، فقدان شنوایی موقتی است، فقط تا زمانی که پارگی و یا سوراخ پرده گوش التیام پیدا کند. میزان و مکان پارگی ممکن است بر درجه کاهش شنوایی تاثیر بگذارد.

عفونت گوش میانی:

پارگی در پرده گوش می تواند به باکتری اجازه ورود به گوش شما را بدهد. اگر پرده سوراخ التیام یابد و یا ترمیم گردد، ممکن است در معرض عفونت های مزمن آسیب پذیر باشید که باعث از دست رفتن دائمی شنوایی می شوند.

کیست گوش میانی (کلستئاتوم):

کلستئاتوم کیستی در گوش میانی شماست که متشکل از سلول های پوستی و به جامانده دیگر است. بقایای مجرای گوش معمولاً با یاری محافظ گوش به گوش بیرونی شما می فرایند. اگر پرده گوش پاره گردد، بقایای پوستی می تواند به گوش میانی شما برسد و کیست ایجاد کند.

کلستئاتوم یک محیط خوب برای باکتری ها را فراهم می نماید و حاوی پروتین هایی است که می توانند به استخوان های گوش میانی شما آسیب برسانند.

درمان پارگی پرده گوش

در بیشتر موارد پزشک توصیه می نماید که از وارد شدن آب به داخل گوش جلوگیری کنید و بعلاوه گاهی پزشک گوش، حلق و بینی توصیه می نماید که هیچ گونه جسم خارجی را وارد گوشتان نکنید.

مثلا از گوش پاک کن پنبه ای یا موارد مشابه استفاده نکنید تا آسیبی به گوش شما نرسد. ممکن است در مواردی پزشک شما را از انجام ورزش های آبی و شنا نیز منع کند تا پرده گوشتان به خوبی بهبود پیدا کند.

درمان های مربوط به پارگی پرده گوش به طور عمده برای از بین بردن درد و یا جلوگیری از عفونت طراحی شده اند. از جمله:

پچ کردن پرده گوش

اگر گوش شما به تنهایی در حال بهبود نیست، پزشک شما ممکن است از پچ تست استفاده کند. پچ کردن شامل قرار دادن پچ پزشکی بر روی غشای نازک است. پچ تشعشع غشا را به هم می ریزد که در فرایند بهبودی پرده گوش بی تاثیر نیست.

اصطلاح پچینگ به معنای قراردادن یک لایه نازک مثل وصله روی پرده گوش است. اگر پرده ی گوش، خودبه خود ترمیم نگردد، پزشک از این روش استفاده می نماید. در این روش، پزشک، صفحه ای نازک و مخصوص را روی پارگی این غشا قرار می دهد. این وصله، غشای پرده صماخ را تحریک می نماید که مجددا رشد کند و پیوند بخورد.

مصرف آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها می توانند عفونت هایی را که ممکن است به پارگی پرده گوش شما منجر گردد، پاک نمایند. آنها بعلاوه شما را از ایجاد عفونت های نو و یا سوراخ شدن پرده گوش به واسطه آن ها محافظت می نمایند. پزشک ممکن است آنتی بیوتیک های خوراکی یا داروهای خوراکی را تجویز کند. بعلاوه ممکن است توصیه کند که از هر دو نوع دارو بهره ببرید.

عمل جراحی برای جلوگیری از عفونت و پارگی پرده گوش

در موارد نادر، ممکن است جراحی برای سوراخ کردن پرده گوش و خارج کردن مواد عفونی که در پشت آن واقع شده، احتیاج باشد و بعد از آن برای ترمیم پرده گوش جراحی به نام تیمپانوپلاستی صورت می گیرد. طی تیمپانوپلاستی، جراح بافتی از ناحیه دیگری از بدن فرد می گیرد و آن را به سوراخ گوش پیوند می زند.

درمان خانگی پاره شدن پرده گوش

در خانه می توان درد پرده پاره گوش را با تسکین دهنده هایی مثل گرما کاهش داد. برای این منظور قرار دادن یک حوله تمیز گرم و خشک بر روی گوش شما چندین بار در روز می تواند یاری موثری باشد.

از داروهای ضد افسردگی استفاده نکنید مگر اینکه پزشک شما آنها را توصیه کند. اگر پرده گوش شما آسیب دیده باشد؛ مایعات حاصل از این قطره ها می تواند به گوش شما کشیده گردد و می تواند مسئله پرده گوشتان را حادتر کند.

بازیابی پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش اغلب بدون درمان تهاجمی بهبود می یابد. بیشتر افراد مبتلا به این عارضه، فقط افت شنوایی موقت دارند. حتی بدون درمان، پرده گوش را در چند هفته می توان بهبود بخشید.

در صورت انجام جراحی، شما معمولا می توانید در عرض یک تا دو روز بیمارستان را ترک کنید. بازیابی کامل، به ویژه پس از درمان با روش های جراحی، به طور معمول طی هشت هفته اتفاق می افتد.

توصیه اکید می گردد در صورت روبرو با پارگی پرده گوش حتما در وهله اول به پزشک مراجعه کنید تا وخیم بودن و نبودن آن را تشخیص دهد.

پیشگیری از پارگی مجدد پرده گوش

اقدامات زیادی را می توانید در جهت پیشگیری از پارگی مجدد پرده گوش انجام دهید.

موارد پیشگیری:

* برای جلوگیری از عفونت بیشتر، گوش خود را همیشه خشک نگه دارید.

* هنگام حمام کردن، ابتدای مجرای گوش خود را با پنبه پر کنید تا آب وارد آن نگردد.

* تا زمانی که گوش شما درمان نشده از شنا کردن بپرهیزید.

* اگر دچار عفونت گوش شدید، سریعا برای درمان آن اقدام کنید.

* زمانی که دچار سرماخوردگی یا عفونت سینوسی هستید، از سفر با هواپیما اجتناب کنید.

* اگر مجبور به سفر هوایی شدید، از گوش گیر بهره ببرید، آدامس بجوید، یا خمیازه بکشید تا فشار در گوش شما پایدار بماند.

* از اشیای خارجی برای تمیز کردن جرم گوش خود استفاده نکنید (حمام کردن به صورت روزانه برای تمیز ماندن مجرای گوش کافیست).

اگر قرار است در معرض صداهای بلند قرار گیرید، مانند صدای زیاد ماشین های اطراف، یا صداهای زیاد در کنسرت ها یا در محل های ساخت و ساز از گوش گیر بهره ببرید.

سخن آخر

پارگی پرده گوش در واقع یکی از مسائل گوش میانی است. وقتی به پرده گوش آسیب یا صدمه ای وارد می گردد در فرایند کار آن اختلال ایجاد می نماید. به همین علت ابتدا باید در پی علت آسیب و سپس راه های درمان پارگی پرده گوش باشیم. پرده گوش عاملی مهم در غربالگری طیف محرک صداست. به همین دلیل سلامت آن حائز اهمیت است.

همان طور که پیش تر گفتیم اغلب پرده گوش پاره شده خودبه خود اصلاح خواهد شد و احتیاجی به مداخله خاصی نیست ولی در صورتی که این اتفاق رخ ندهد؛ روش هایی در علم پزشکی برای ترمیم پرده گوش پاره شده وجود دارد که یکی از این روش ها انجام عمل های جراحی است.

اگر شما هم تجربه پارگی پرده گوش داشته اید با ما و سایر خوانندگان این مطلب در میان بگذارید. تمام سوالات خود در خصوص پارگی پرده گوش را در بخش نظرهای انتهای همین مقاله بپرسید. پزشکان مجله دکتردکتر پاسخ گوی شما عزیزان هستند.

منبع: سایت دکتردکتر

سایت چطور

سایت نمناک

منبع: راسخون
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 2014

به "دلایل و علائم پاره شدن پرده گوش و راه های پیشگیری و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلایل و علائم پاره شدن پرده گوش و راه های پیشگیری و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید