رفراندوم سرنوشت ساز قانون اساسی ایتالیا

به گزارش تور بالی اندونزی، مردم ایتالیا امروز (یکشنبه) برای شرکت در رفراندوم قانون اساسی کشورشان که می تواند آینده سیاسی نخست وزیر جوان چپگرای آنها را تغییر دهد، به پای صندوق های رای رفتند.

رفراندوم سرنوشت ساز قانون اساسی ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ونیز همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا وعده داده است اگر پاسخ مردم در همه پرسی امروز قانون اساسی کشورش آری باشد، ایتالیا قوی ترین کشور اروپا خواهد شد. او که به دنبال محدود کردن اختیارات سنای کشورش است، وعده داده که در صورت شکست هم استعفا می دهد. بازارهای اقتصادی و سیاستمداران اروپا نگرانند که پیروزی کمپین خیر بی ثباتی سیاسی را تحریک نموده، آشوب ها را مجددا به بانک های لطمه دیده ایتالیا بازگرداند و منطقه یورو را به سمت بحران تازه ای سوق دهد.

حوزه های رای گیری از ساعت هفت صبح به وقت محلی باز شدند. حدود 51 میلیون ایتالیایی واجد شرایط رای دادن هستند. اگر نتایج نزدیک هم نباشد، پیروز رفراندوم حدود یک صبح به وقت محلی (00:00 GMT) تعیین می گردد و اگر رقابت بسیار نزدیک باشد، باید منتظر تکمیل شمارش آرا ماند که حدودا بین دو یا سه صبح فردا (دوشنبه) به وقت محلی می گردد.

با توجه به اینکه احزاب اپوزیسیون علیه اصلاحات صف کشیده اند، پیروزی رنتزی می توان شگفت آور باشد و یک پیروزی شخصی برای جوان ترین نخست وزیر ایتالیا قلمداد گردد. با این حال تمامی نظرسنجی های پیش از رفراندوم نشان می دهد که کمپین خیر پیروز می گردد.

انتظار می رود میزان مشارکت مردمی بین 50 تا 60 درصد باشد. تحلیلگران هم معتقدند که هر چقدر میزان مشارکت پایین باشد، می تواند به نفع رنتزی تمام گردد. مشارکت بالاتر از 60 درصد می تواند نتیجه را غیر قابل پیش بینی تر کند.

نتایج نظرسنجی های پس از رفراندوم هم به محض انتها رای گیری اعلام می گردد و شمارش از 11 شب به وقت محلی شروع می گردد.

ماتئو رنتزی که در کمپین آری فعالیت داشت، می خواهد تا فرایند حکومتداری را آسان تر کند. این اصلاحات قدرت سنا را می گیرد و بدان معناست که قوانین تنها احتیاج به تایید در مجلس دارند. طبق سیستم کنونی، قوانین برای تصویب احتیاجمند تایید سنا و مجلس ایتالیا هستند. اگر کمپین خیر پیروز گردد، یعنی فرایند گسترده و طولانی نظارت کنونی همچنان پا بر جای می ماند.

اگر رفراندوم تایید گردد و بیشتر مردم در رای گیری به آن آری بگویند، انتظار می رود رنتزی در مقام نخست وزیری ایتالیا باقی بماند، سیستم رای گیری اصلاح گردد و انتخابات مجلسی در سه ماهه دوم یا سوم سال 2017 برگزار گردد.

اما درصورتی که رفراندوم شکست بخورد، رنتزی احتمالا استعفا خواهد داد، سیستم رای گیری به گونه ای اصلاح می گردد که از تشکیل مجلس معلق جلوگیری گردد، انتخابات زودهنگام سه ماهه دوم یا سوم 2017 برگزار می گردد و در روزهای پس از رفراندوم، فرایند معاملات سیر نزولی پیدا می نماید. جنبش اپوزیسیون پنج ستاره از حامیان کمپین خیر است و اگر قرار باشد رفراندوم با اختلاف چشمگیری به نفع مخالفان تمام گردد، آنگاه این حزب شانس بالایی برای کسب آرای مردمی در انتخابات آینده به دست می آورد.

این اصلاحات، یک سوم قانون اساسی را شامل می گردد. مجلس ایتالیا این تغییرات را با تغییرات اندکی تایید کرد و به همین دلیل احتیاجمند آن است تا در رفراندوم هم تایید گردد.

طبق سیستم کنونی که بر اساس قانون اساسی سال 1948 بنا نهاده شده، دو مجلس با نمایندگانی که مستقیما انتخاب می شوند، وجود دارد؛ سنا و مجلس. هر دو مجلس اختیاراتی برابر دارند و هر دو مجلس باید روی یک قانون پیش از تصویب، اتفاق نظر داشته باشند. معنای آن به عبارت ساده تر آن است که تصویب یک قانون مدت زمان مدیدی طول می کشد. به عنوان مثال، قانون اعطای حق برابر به بچه هایی که خارج از چارچوب ازدواج رسمی به دنیا آمدند، حدود 1300 روز طول کشید.

طبق اطلاحات، سنا کل اختیاراتش را از دست می دهد، تعداد سناتورها از 315 تن به 100 تن کاهش می یابد و مابقی سناتورها هم دیگر به صورت مستقیم انتخاب نمی شوند. در عوض، 100 سناتور به دست دست مجمع های منطقه ای انتخاب می شوند و بعضی از شهردارها هم به عنوان سناتور خدمت می نمایند.

در اروپا از سیاست رنتزی انتقاد می گردد. او از سویی همه پرسی را به پاسخ ساده بلی یا خیر خلاصه کرد و از سوی دیگر به آن جنبه شخصی داد. به این ترتیب او در عمل راه را به روی پوپولیست های راستگرا باز کرد. صاحب نظران عقیده دارند که رنتزی به جای درس گیری از اشتباه دیوید کامرون در بریتانیا، درست همان خطا را تکرار کرد. یعنی تمام مخالفان با خود و سیاست حزب خود را به اردوی معترضان به اتحادیه اروپا راهنمایی کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: baliro.ir شناسه مطلب: 784

به "رفراندوم سرنوشت ساز قانون اساسی ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رفراندوم سرنوشت ساز قانون اساسی ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید